Waar blijft het geld? Huishoudboekje..

Discussie in 'De lounge' gestart door Bruni, 2 mei 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Bruni

Bruni Actief lid

17 okt 2012
    487
    5
    18
    Toen ik zwanger was heb ik noodgedwongen een andere baan moeten zoeken. Heb het er nu prima naar mijn zin, leuk team, dichtbij huis, ideale werktijden, goed contract, maar... we zijn er qua inkomen hierdoor bijna 1500,- per maand op achteruit gegaan. Samen houden we nog steeds genoeg over en ik let echt op aanbiedingen etc, maar toch komen we aan het eind van de maand steeds te kort. Ik vraag me vaak echt af waar alles blijft, eet de hond het op?? Nu wil ik een huishoudboekje bij gaan houden en dan ook alle boodschappen berekenen/prijzen bij houden. Wie heeft hier ervaring mee en tips voor mij? Ik wil alles graag zo goed mogelijk in kaart en zoveel mogelijk kunnen sparen. Mijn man wil pas aan een tweede beginnen zodra ons huis verbouwd is en wij extra slaapkamers hebben en ik sta hele dagen te klepperen ;)

2. Romy1979

Romy1979 Niet meer actief

Ik maak mijn huishoudboekje aan het begin van de maand. Ik schrijf onze inkomsten en uitgaven op. Dus alle vaste lasten muv boodschappen/uitjes en sparen.

Als ik dan weet wat er overblijft zet ik een deel apart voor boodschappen. Hiervan kun je evt ook nog bijhouden wat je uitgeeft. Wat er overblijft wordt verdeeld tussen uitjes etc en sparen.

Ik doe het zo omdat ik het fijn vind om op voorhand te weten wat er overblijft. Ik laat ook alles incasseren.

3. tuc

tuc Niet meer actief

Wij houden het zelf bij in excel en hebben verschillende potjes voor de uitgaven. Maar het afas online huishoudboek is heel fijn om mee te werken..je moet het even door hebben maar dan werkt het perfect.

4. alamea

alamea Fanatiek lid

15 jan 2013
    1.270
    0
    0
    Nog een andere tip, maak weekmenu's die bestaan uit budgetvriendelijke producten, maak dan een lijstje, en ga daarmee 1x per week naar de winkels toe.

Hier werkt het perfect. In de week dat mijn dochter bij mij is ben ik 60 euro kwijt voor alles, voor weken waarin ik alleen ben, ben ik 40 euro per week kwijt. Begint een beetje een hobby te worden om zo zuinig mogelijk inkopen te doen, sinds ik alleen woon.

5. chrystel73

chrystel73 VIP lid

9 jan 2009
    6.302
    2.576
    113
    afas personal online huishoudboekje , gratis en betrouwbaar!
    Wij hebben maar 1 rekening en betalen zoveel mogelijk met pin.
    Alle transactie kun je er in laden, veel dingen herkent het zelf al bijv c1000 benoemt hij als boodschappen.

Ik gebruik het nu 3 jaar en weet nu goed wat er in komt en wat er uit gaat.

6. Samama

Samama Niet meer actief

Ik doe het heel simpel: tel al onze inkomsten op, haal alle vaste lasten er vanaf (dit heb ik in een excel bestand staan). En het restant verdeel ik over het aantal weken (ene keer 4, andere keer 5) dit is mijn weekbudget. Alles wat ik koop schrijf ik op en tel ik steeds op,zo weet ik wat ik nog te spenderen heb voor die betreffende week. Ik doe dit al ruim 8 jaar en heb nooit geld tekort *even afkloppen*

7. Vrolijkheid

Vrolijkheid Niet meer actief

Ik doe het precies zo :)

8. jalta

jalta Lid

21 apr 2014
    58
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ik heb een excel bestandje waar ik bovenin al onze huishoudelijke uitgaven heb staan onder elkaar. Waaronder: woonhuisverzekering, hypotheek/huur, tv/internet abonnement, wat we maandelijks sparen, maandelijks nodig aan boodschappen. Laat ik door excel bij elkaar op tellen en zie ik precies wat ik nodig heb. Doe ik hetzelfde voor mijn eigen lasten en de lasten van mijn vriend. Weten we precies hoeveel we uitgeven, hoeveel we over hebben e.d. We pinnen trouwens ons boodschappengeld contant. Dus als het op is moet het van onze eigen zak. En als het te vaak snel op is verhogen we het...

9. stef02

stef02 Actief lid

22 okt 2011
    121
    0
    0
    NULL
    NULL
  10. Mimime

Mimime Niet meer actief

Hier alle vaste lasten in excel, en elke maand een vast bedrag om boodschappen van te doen en dergelijke.
    Heb 2 bankrekeningen, 1 voor de vaste lasten waar ook de inkomsten op binnen komen. Die pinpas zit dus ver weg want daar staat geen geld op om dingen te kopen.
    1 voor de boodschappen en dergelijke.

11. sweetbabygirl

sweetbabygirl Actief lid

12 dec 2013
    262
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ik hou het ook bij in Excel ! Aan het begin van de maand maak ik aan de hand van het overzicht van de vorige maand een 'begroting' en weet ik wat ik ongeveer te besteden heb. Dit verdeel ik per week, de ene week moet je bijvoorbeeld tanken, de andere week brokken voor de hond, beetje verdelen. Het ging heel goed, maar nu ik mijn baan kwijt ben hebben we altijd een week teveel in de maand en de laatste week geen geld meer.

12. xxessiexx

xxessiexx Actief lid

2 jun 2010
    427
    12
    18
    Mijn manier kost misschien wat meer werk, maar ik heb verschillende dingen geprobeerd en zo vind ik het fijnste.

Ik heb een map en nu is het maand mei. Dus elke maandag van deze maand hou ik bij wat er in is gekomen en uit is gegaan.
    Ik heb een bladzijde inkomsten met uitgaven van vaste lasten en een bladzijde uitgaven zoals boodschappen en alle andere extra's.
    Aan het einde van de maand kijk ik of ik deze maand in de plus of min sta. En ook dat schrijf ik weer op een andere bladzijde op. Zo zie ik precies wat ik elke maand heb gedaan en wanneer ik tekort ben gekomen. Zo weet ik ook precies dat ik het de maand erop rustiger aan moet doen of misschien iets extra's kan doen.

Dat ik er zo intensief mee bezig ben werkt voor mij goed. Want in excel hield ik niet alles bij ja wel de vaste lasten, maar niet letterlijk alles zoals even langs kruidvat of ergens een ijsje eten. En dat doe ik nu wel. Elke cent schrijf ik op.

Deel Deze Pagina