Morgen is het zo ver en gaan we cavia's halen. nu heb ik al het een en ander gelezen en ben ik beginnen twijfelen of ik een zeug en een beer haal of toch beter 2 beren /2 zeugen. wat zijn jullie ervaringen?
Het is heel afhankelijk van de cavia's zelf, als je een beer en een zeug neemt en je wil geen kleintjes moet je ze de eerste tijd wel uit elkaar houden tot ze oud genoeg zijn. Misschien helemaal niet nodig, maar als je ze haalt en je vind ze erg klein, doe het dan niet, wij hebben dat wel gedaan en uiteindelijk bleken ze nog geen 3 weken te zijn geweest toen we ze kregen. Hebben het daardoor ondanks tips en adviezen van de dierenarts niet gehaald. (Zijn ze zelf op advies van de dierenarts gaan voeren met een speentje etc) was erg sneu om te zien, en het kromme was dat ik al weken met de verkoper contact had voor we ze konden halen. En achteraf was ze niet meer bereikbaar/reageerde niet meer ook niet op de telefoon!
ik ben al vele jaren caviafokster op kleine schaal. als mensen bij mij caafjes willen kopen en er niet mee willen fokken adviseer ik altijd om 2 beertjes te nemen. Beertjes zijn wat rustiger dan zeugjes over het algemeen namelijk. Belangrijk is dat ze minimaal 4 weken oud zijn en min. 300 gram wegen voor ze bij de moeder weg gaan! meer weten? vraag gerust
ik heb nog wel enkel vraagjes: stel dat we een koppeltje nemen is het dan veel werk met de jonkies? hoe gaat dat dan precies en hoe moet dat dan met de beer als er jonkies zijn? hoeveel weken moet hij apart?
ik zou zeggen, Niet doen.. er zitten al zoveel caafjes in de opvang.. een zeugje moet voor haar 1e levensjaar het eerste nest krijgen anders groeit het bekken dicht en kan ze wel drachtig worden maar komen de jongen er nooit uit! direct na de bevalling kan ze weer drachtig worden dus ze moeten echt een tijd apart. cavia bevallingen gaan niet altijd zomaar vanzelf je moet je vooraf bedenken, Wat als? kan zijn dat er bijv. een keizersnede nodig is, dit kost veel geld, en levert veel stress op, waar cavia;s heel slecht tegen kunnen, en ook kans op complicaties. het kan zijn dat de moeder de jongen niet of niet goed uitpakt waardoor ze stikken de kleintjes, het gebeurd weleens dat de weeen stoppen en dan moet je naar de Da met de caaf voor weeen-opwekkers, soms liggen jongen in verkeerde houding en moet je daarbij helpen, en soms heeft de moeder geen of weinig melk en zal je de kleintjes moeten gaan bijvoeren, dit kan niet 2x daags oid.. De beer en de zeug zitten dus een paar maand apart van elkaar, cavia's kunnen daar slecht tegen en in sommige gevallen zijn ze daarna nietmeer te koppelen.. Jonge beertjes gaan hier met 300gr direct bij de moeder weg omdat ze dan hun zusjes en moeder drachtig kunnen maken als je ze er langer bij laat zitten. Ja kleine zeugjes Kunnen met 4 weken zelf drachtig worden..
dus best dan 2 zeugjes of 2 beertjes bij elkaar denk dat dit ook beter voor de kids is als ze geen cavia's moeten afgeven door complicaties van een zwangerschap/geboorte bedankt voor de uitleg, hier heb ik wat aan ik was altijd overtuigd van een koppeltje tot ik daarstraks nog eens alles heel goed ging overlezen vandaar ook mijn vraag om ervaringen en raad bedankt meiden ik ga morgen kijken voor caafjes en als ik de eerste heb gekozen zien of het een beertje of een zeug is en dan voor een bijpassend vriendje zorgen
ik zou ook 2 vh zelfde geslacht kiezen, en bij voorkeur geen dierenwinkel-dieren.. meestal komen die van broodfokkers en zijn dat zwakkere dieren. hier kan je adressen vinden van mensen bij jou in de buurt: www.fokkerskaart.nl De mensen die hier opstaan kunnen je ook eventueel wel helpen aan andere adressen. op www.caviarassen.nl vind je rasinformatie en als je meer vragen hebt kan je die stellen op het volgende forum: www.caviagids.nl waar vele ervaren caviamensen lid zijn.
Je kan ook naar een opvang gaan. Daar zitten vaak ook gecastreerde beren. Dan kun je wel een beer en een zeug nemen. Wij hebben 2 groepjes van 3 cavia's, 1 castraat en 2 zeugjes per groepje. De beren zijn allebei goedsullen die liever lui dan moe zijn. De zeugjes verschillen erg kwa karakter, van knuffelig tot pinnig. Maar ze zijn allemaal lief en tam en hebben nog nooit gebeten. De beren en 1 zeugje liggen graag bij mijn dochter op schoot. De andere zeugjes zijn wat drukker en lopen liever heen en weer. Erg verschillend kwa karakter dus.
ik heb toch nog een vraagje geven jullie nog vitamine c bij als ze dagelijks verse groenten krijgen en voer met vitamine c in zo ja raden jullie dan speciale korrels aan of zoals de verkoper zegt bruistabletten om op te lossen in het water? ik heb de cavia's gekozen ondertussen en het zullen 2 gevlekte beren zijn ze zijn nu ongeveer 8 weken oud
hier krijgen ze alleen vers water, hooi en brok met voldoende vit.C erin, dan weet je zeker dat ze alles wat nodig is binnenkrijgen je kan dan elke dag een beetje groenvoer bijgeven, maar de basis is in principe al voldoende.
Vitamine c in water werkt niet, dat vervliegd voordat ze het allemaal op kunnen drinken. Ik geef een goeie caviabrok met vitamine c er in, en verder iedere dag lekker wat groenvoer. Met name rode paprika zit veel vit c in. En daarnaast moeten ze onbeperkt hooi hebben. Veel plezier met je cavia's.
Ik gaf ze altijd van Roter vitamine C pilletjes, vonden ze heerlijk! Ik wil graag weer cavia's, mijn man niet. Misschien als de kinderen wat groter zijn...