Hey lieve meiden.. Ik zit met een dilemma. Mijn contract op mijn werk loopt tot 1 oktober 2007. Misschien erg praktisch gedacht maar als ik in februari (of later) zwanger zou worden dan heb ik geen zwangerschapsverlof. Dit vind ik erg belangrijk omdat dat toch 16 weken loon is. Ik zit er dus aan te denken om de kinderwens even uit te stellen tot na oktober. Ik vind het wel een hele moeilijke beslissing want die wens is net zo sterk als bij jullie allemaal. Hoe denken jullie hierover? Liefs,,,
Pfff moeilijk! Het ligt helemaal aan jullie situatie denk ik. In ons geval (dat is het enige waar ik mee aan kan komen) is het zo dat ik ook nog geen vast contract heb. Aangezien wij op IVF/ICSI zijn aangewezen heb ik er voor gekozen om mijn kinderwens op nr. 1 te zetten. Dit omdat het allemaal al lang genoeg geduurd heeft. Met mazzel houden ze me gewoon, ik heb alles trouwens wel verteld. Als het zo is dat je nog niet zo heel lang bezig bent, kan ik me voorstellen dat je nog wel eventjes kan wachten. Niet gezegd dat het makkelijk is, je had je hier immers niet op ingesteld. Doe waar jullie je goed bij voelen. Ik denk dat niemand een gepast advies voor jullie heeft. Ik wil je veel succes wensen, ik weet hoe belangrijk een kinderwens kan zijn. Elmo
hoi over dat 16 weken salaris...kijk eens op de site van uwv....daar wees chantal25 me net op...zit namelijk bijna zelfde bootje wat geld gedacht betreft........
Als het ernaar uit ziet dat je daarna wel weer via een uitzendbureau bijvoorbeeld een baan kan vinden dan heb je gewoon recht op zwangerschapsverlof. Ik ben namelijk uitzendkracht en heb geen vast contract bij het uitzendbureau maar heb wel recht op zwangerschapsverlof. Hieronder een stukje uit de COA voor uitzendkrachten. Vrouwelijke uitzendkrachten hebben, net als iedere vrouwelijke werknemer recht op tenminste 16 weken verlof in geval van zwangerschape en bevalling.............. Tijdens het zwangerschapsverlof en bevaqllingsverlof ontvangt de uitzendkracht een uitkering volgens de Wet arbeid & zorg (100% van het dagloon). De hoogte van de uitkering wordt berekend op basis van het aantal vooraf gewerkte uren en de hoogte van het verdeinde brutoloon. Het UWV doet hiervoor de berekening en keert het geld uit. Dus lijkt mij als je zeker weet dat je niet mag blijven bij je baan. Dat je nu al op zoek kan gaan naar ander werk? Ik hoop dat dit geholpen heeft.
Hey Elmo, Ik begrijp jou helemaal. Als ik in jouw schoenen zou staan zou ik het ook op nr 1 zetten. Wij zijn nu in ronde 7 ofzo en ik weet zeker dat mijn contract niet wordt verlengt omdat het een tijdelijk iets is wat ik doe. Daar heb ik voor getekend. Aan de ene kant wil ik dolgraag mijn gevoel volgen en vind ik het irritant dat we zo moeten 'plannen'. Helaas is het nu eenmaal zo in deze maatschappij en 16 weken wel of geen loon maakt wel veel verschil. Heel veel succes met IVF/ICSI en ik hoop dat ze op werk gewoon kijken naar je kunnen en niet naar andere factoren. Liefs,,
Hey Lindsay en Erlida! Thanx voor de informatie! Dit wist ik echt niet! Het lijkt me wel moeilijk om tijdens je zwangerschap een baan te vinden. Volgens mij heeft men liever iemand zonder teveel verplichtingen en een dikke buik.... Of denk ik dan te negatief?
Dank je wel, lief! Maargoed, jij bent er niet mee geholpen... Na zeven maanden klussen is het een behoorlijk dilemma (kan ik me zo voorstellen). Wat vind je partner? Hoe lang zou het kunnen duren voor je weer een baan vindt? Moelijk moeilijk....succes
Mijn vriend zit ook te dubben...het is gewoon een onwijs moeilijke beslissing. Ik moet er niet aan denken om weer te ontpillen! Ik ga hem vanavond natuurlijk wel even vertellen wat ik net van de andere meiden heb vernomen.. We hebben best hoge lasten dus de zekerheid van een baan zou wel het verstandigst zijn....maar ja...gevoel en verstand...wat te volgen? Elmo: Jouw uitspraak over de teleurstelling vind ik super mooi!
Het zijn dus geen praktische, maar financiele redenen. Ik moet een eventueel zwangerschapsverlof sowieso zelf betalen, omdat ik eigen baas ben. Als ik nog een paar maanden zou wachten, betaalt mijn verzekering een klein deel mee. Maar weet je? Een zwangerschap kun je volgens mij helemaal niet plannen... En als je weer aan de pil gaat, is je lichaam straks misschien maanden bezig om weer te 'ontpillen'. Kortom, als jullie echt graag een kindje willen, zou ik het laten komen zoals het komt.
Ik zou het liefst ook zeggen wat Jana zegt...maar ik kan dat gewoon niet. Als je ontzettend veel ellende op je nek zou halen als je zwanger zou worden...dan lijkt me dat ook niet goed voor jou, je relatie en zeker je ongeboren kindje. Daarom vraag ik me af: Stel je gaat weer aan de pil. Zit hier je maanden nog uit en gaat op zoek naar ander werk. Als dat ander werk dan ook weer een half jaar duurt (voordat je dat vindt) en dan weer een tijdelijk contract ergens....zo blijf je je wens opschuiven. Maar ik kan niet oordelen over jullie financiele situatie. Wij hebben ook geen directeursloon..maar ben er van overtuigd dat we er samen/met zijn drietjes wel komen! We hebben al zoveel overwonnen Ben heel benieuwd hoe je partner en jij hier over denken (wel of niet stoppen) als jullie alles op een rijtje hebben gezet. Elmo
dat is moeilijk. Weet je wat het is, als jij geen contract verlenning krijgt om dat je mss dan wel zwanger bent moet je man het alleen zien te rooien... en moet je ook fatsoenlijk rond zien te komen. Het moet niet zo zijn dat jullie een kindje krijgen maar, dat je geen flesje bier meer kan kopen omdat de luiers voor gaan. (bij wijze van spreken) Wat wel logisch is maar toch.. Wij hebben echt poepie geluk gehad. Mijn vriend is een paar maanden geleden geswitcht van baan en heeft nu een heel goed loon. Hij heeft gewoon zo geregeld dat mocht ik zwanger worden en ik kan bijvoorbeeld geen werk vinden voor een paar uurtjes, dan kunnen we als nog rond komen. En als nog wel en luiers en een flesje bier kopen hahaha. ''niet geheel onbelangrijk''zegt hij dan hihi dus ja bij mij is het niet zo belangrijk of ik nu werk heb of niet... maar wel moeilijke keuze meid! Je moet kijken wat je financiele plaatje dan zal zijn zonder jou inkomen. Kus Swiggy
Ik heb meer aan jullie uitspraken dan ik dacht. Ik ga er toch iets anders tegenaan kijken. Ik ga t vanavond met vriendlief bespreken! Dank jullie wel!
o ja en zwangerschap mag geen reden zijn van ontslag of geen contractverlenning! Goed kijken naar de reden als jij geen contract verlennig krijgt. SUCCES!
Daar komen ze heel makkelijk onderuit hoor....enne...ze heeft getekend voor een tijdelijk dienstverband dus ze mag zonder opgave van reden weg.
Wij hebben het klussen voor een 4de wondertje ook om oa financiele redenen uitgesteld. Ben nu blij dat we het hebben uitgesteld, maar heb het er wel eens moelijk mee gehad [het gevoel blijft]. Maar als je ontslag krijgt heb je toch recht op een uitkering, of zie ik dat nou verkeerd? Dus een inkomen. En weet je zeker dat je hierna een baan vindt met een contract langer dan een jaar? Want anders zit je dan weer voor hetzelfde dilemma. Zou als ik jullie was zou ik alle voors en tegens eens op papier zetten en er eens goed over praten. Succes ...
Voor zover ik het begrijp in de CAO heb je alleen een contract nodig langer dan een jaar als je ouderschapsverlof op wilt nemen en niet voor zwangerschapsverlof.
Als je een baan hebt waarbij je uitzicht hebt op een vast dienstverband dan kun je nog met je werkgever praten maar in mijn geval is het echt een baan voor een jaar. Stel ik zou in juli zwanger raken en mijn contract loopt in oktober af dan vind je moeilijk een baan als je 4 maanden zwanger bent, denk ik. Ondanks dat, zou ik ook in geval van zwangerschap met mijn huidige werkgever kunnen gaan praten of ik niet vroegtijdig weg mag. (dit is eigenlijk niet mogelijk, is het contract vastgelegd) Vind het serieus jammer dat je er zo mee bezig moet zijn voordat je uberhaupt zwanger bent! Dan krijgen we met zn allen wel het advies: 'je moet er niet teveel mee bezig zijn' haha..
Ik zit met hetzelfde. Mijn contract loopt in december 2007 af. Als ik nu zwanger wordt, valt mijn zwangerschapsverlof dus nog net binnen mijn contract, maar daarna niet meer. Wij hebben besloten er gewoon voor te gaan. Mocht ik zwanger zijn en geen baan hebben, heb ik in ieder geval nog een paar maanden recht op WW na 6 jaar werken. En ik heb op UWV gekeken en je krijgt er inderdaad gewoon zwangerschapsverlof bij via een andere regeling. Wat betreft zwanger zijn en solliciteren, jah, daar zit ik ook wel mee. Als ik in december net zwanger ben zal ik het de eerste 3 maanden denk ik niet vertellen tijdens de sollicitatie. Ben ik verder, dan hoeft het nog niet, maar voor mijn gevoel (en waarschijnlijk is het al wel te zien dan ) zou ik dat toch wel doen. Anders zou ik me naar de werkgever toe vervelend voelen. Mocht ik dan niet aangenomen worden daarom dan hoop ik dat op WW/andere regeling even uit te zingen. En in het gunstige geval ben ik al bevallen en mag ik gewoon als nieuwe moeder solliciteren. Succes, ik weet dat het heel lastig is. Het bovenstaande hebben we verstandelijk besloten. Gevoelsmatig vind ik het soms doodeng allemaal, het idee van een kind of zwangerschap en geen vast inkomen.
Ik heb nu een contract voor een half jaar. Deze loopt 14 Juni af! Er is bij mij nog geen zekerheid op een vast contract. En het 'lullige' is, dat het 1 week voordat ik met zwangersschapsverlof ga, het contract afloopt. Ik heb de werkgeven verteld dat ik zwanger ben, en dat ik uiteraard hoop op een vast dienstverband, maar ik het ook begrijp dat ze mij dat niet kunnen bieden, doordat er gewoonweg geen uren te geven zijn ( omdat momenteel de clientenaatal daalt ipv. stijgt.) Ze hebben mij verteld: Dat ze alles voor me zullen gaan doen, en zodra de clienten stijgt, ze aanvragen of ik een vast dienstverband kan krijgen, maar hier reken ik zelf niet op. Ik zou dan 17 weken zonder inkomen zitten. Heb een huis alleen, en zonder inkomsten, kan ik niets betalen. Dus ik heb een ultimaat gesteld voor mezelf. 1 mei, wil ik meer weten van de werkgever, en als ze me dan nog niets kunnen beloven vraag ik UWV aan. Doordat ik hier wel recht op heb. Solliciteren als je zwanger bent kan rustig, ze mogen je daardoor niet afwijzen, alleen omdat je zwanger bent. Ik zou zelf ( als ik in ronde 7 zou zijn) doorgaan met een evt. zwangerschap en ondertussen rustig verder kijken.