Beste UWV medewerker, Ik ben met 24 weken en 3 dagen bevallen van een prachtig meisje. Helaas is zij na 1 week intensieve zorg overleden. Ik heb gelezen dat als je eerder bevalt dan je uitgerekende datum, je gewoon ná je bevalling de volledige 16 weken zwangerschapsverlof krijgt. Geldt dat in dit geval ook? Qua zorg voor een baby, waar je normaal gezien ook zwangerschapsverlof voor hebt, zou ik dit niet hoeven hebben in principe. Maar emotioneel gezien ben ik gewoon nog niet in staat om te gaan werken. Ik hoop daarbij dan ook dat ik gewoon mijn zwangerschapsverlof kan krijgen. Ik heb mijn kindje moeten cremeren....en dat is helaas een stuk zwaarder dan voor een baby zorgen. Hopelijk kunt u mij hier antwoord op geven. Groetjes, BeetjeMama
Beste BeetjeMama, Wat ontzettend jammer dat je zo kort maar hebt mogen genieten van je prachtige dochter. Mijn oprechte condoleance. Je zwangerschap is voortijdig beëindigd in de 25e week van zwangerschap. In dit geval heb je recht op 16 weken zwangerschaps- en bevallingsverlof (WAZO). De WAZO gaat in op de eerste dag na geboorte. Heb je een werkgever? Je werkgever vraagt voor jou de WAZO aan. Heb je een WW, ZW of loongerelateerde WGA uitkering? Neem dan telefonisch contact op met UWV (0900-9294) voor de aanvraag van je WAZO. Actuele informatie over voortijdige beëindiging van zwangerschap vind je hier. Ik wens je heel veel sterkte in deze moeilijke tijd. Met vriendelijke groet, Martijn UWV Webcare Team www.uwv.nl/webcare