ouderschapsverlof

Discussie in 'Weer aan het werk' gestart door tikigo, 22 okt 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. tikigo

tikigo Bekend lid

16 okt 2012
    595
    0
    16
    NULL
    NULL
    Hallo allemaal,

Ik heb een vraagje. Ik ben nu 16 weken in verwachting en ben ook aan het nadenken hoe ik alles wil gaan regelen op mijn werk na mijn verlof.

Nu heb ik mijn contract na zitten lezen en hierin staat vermeld dat ik recht zou hebben op 13 maal het aantal weekuren aan ouderschapsverlof. Maar is dit niet de oude regeling? Mijn contract is ingegaan na 1 januari 2009.

Mijn vraag is dus of dit een wettelijke regeling is waar de werkgever niet van af mag wijken? Ik heb geen CAO ivm een zogenaamd vrij beroep.

2. Hopmarjanneke

Hopmarjanneke VIP lid

10 jul 2008
    13.550
    526
    113
    Vrouw
    Docent Frans (in opleiding)
    Duitsland
    De wettelijke regeling is 26 maal je normale wekelijkse arbeidsduur, dus daarvan mogen ze niet afwijken. Wat wel mag is dat ze bijv het aantal periodes mogen aanpassen van max 6 naar max 3. DUs dat je bijv 1 periode volledig OV neemt, de 2e periode bijv 50% en de 3e periode 1 dag.

3. tikigo

tikigo Bekend lid

16 okt 2012
    595
    0
    16
    NULL
    NULL
    Dank je voor het antwoord! Kunnen we ermee aan de slag!

4. Pluus

Pluus Fanatiek lid

20 aug 2011
    2.530
    1
    0
    Ik vermoed dat je in het onderwijs werkt?

Dan is dit het betaalde deel! Je krijgt dan 55% van je werkgever!

5. tikigo

tikigo Bekend lid

16 okt 2012
    595
    0
    16
    NULL
    NULL
    Nee werk niet in het onderwijs.
    Werk als assistent accountant....

6. Ladylola

Ladylola Fanatiek lid

19 sep 2009
    4.832
    1.234
    113
    Naarbij Amsterdam ;)
    In mijn branche krijg ik maar 13 x mijn uren voor de helft betaald! De andere 13 x mijn uren, krijg ik niks betaald. Wel moet ik voor dezelfde aantal uren terug komen, die ik verlof op neem.

Dus wettelijk mag je om 26 X vragen, maar ze mogen wel aangeven dat zij het hier niet mee eens zijn.

Ik ga zoiezo 28u werken na mijn verlof. Mogelijk neem ik nog 2 maanden volledig verlof op, of ik neem 4 maanden 8u p.w. op, zodat ik 20 uur werk. Zijn ze niet zo happig op, maar ja mijn kindje vraagt iets meer zorg dadelijk.

7. Katalaya

Katalaya Fanatiek lid

3 jan 2009
    4.937
    4
    38
    Pubertemmer
    In een vogelkooitje
  8. yessie

yessie Fanatiek lid

27 nov 2009
    1.208
    12
    38
    It Fryske Lân
    Ze mogen wel weigeren om je de volledige 26x het aantal uren te betalen maar het aantal uren mogen ze niet weigeren, daar heb je gewoon recht op.

Bij ons krijgen we niets betaald, dus ik krijg 26x het aantal uren zonder uitbetaling van mijn werkgever.

Ja zo lees ik het ook :) Zo mooi zijn, kunnen we voor nr2 nog net tot die tijd terug krijgen :)

9. Katalaya

Katalaya Fanatiek lid

3 jan 2009
    4.937
    4
    38
    Pubertemmer
    In een vogelkooitje
    Dat zou toch heeel mooi zijn.

Ik zit al maanden op nieuws over de ouderschapsverlofkorting te wachten, omdat ik straks na mijn zw-verlof een half jaar full-time ga opnemen.

Het scheelt mij honderden euro's in de maand, en is voor mij het verschil tussen al mijn spaargeld inzetten, of nog wat lucht overhouden...

Deel Deze Pagina