Mijn vriend gaat deze week naar de huisarts om zich te laten informeren ivm zaadonderzoek. Wij hebben hier absoluut geen ervaring mee (ook niet uit onze omgeving). Wat denken jullie, kun je al een zaadonderzoek laten doen na 5 rondes? Of zal de huisarts aangeven, dat ze pas zaadonderzoek doen na 10 a 12 maanden rondes zwanger worden. Of zijn er andere dingen waar wij aan moeten denken? (los van het gezond leven, matig met alcohol etc). Ben benieuwd naar jullie reacties!
Hoi Travelgirl, wachten op iets wat je heel graag wilt duurt altijd lang he Ik denk inderdaad dat 5 rondes wel wat snel is. Houd je ook bij wanneer je vruchtbare periode is? En klus je in die periode ook om de dag? Als je de afgelopen 5 rondes goed inzicht hebt gekregen in dit soort dingen zou je evt advies bij je HA kunnen vragen, maar ik denk persoonlijk niet dat hij je nu al de medische mallemolen in laat gaan. Denk dat je dan meer aan 12 maanden ofzo moet denken. Hoe dan ook sterkte.
hey hey in principe gaan ze pas onderzoek doen na één jaar klussen. Omdat medisch gezien het ongeveer een half jaar tot een jaar duurt voor je echt echt vruchtbaar ben na het stoppen van de pil. Proberen kan je natuurlijk altijd. Maar kijk dan niet raar op als de huisarts niets doet. Kan zijn dat er andere zijn met andere ervaringen. Maar dit is zoals het meestal gaat. (hoorde het van mijn gyn)
Hoi hoi! na 5 rondes is wel snel! bij ons hebben ze het zaadonderzoek in Nov. gedaan omdat we toen 11 maanden bezig waren maar ook om het feit dat onze dochter door de pil heen is gegaan en het nu niet wil. inmiddels zitten we in ronde 13 en 19 jan. heb ik me eerste basis onderzoek en hebben we intake bij de fertaliteitsarts. ik denk dat de kans klein is dat de huisarts je na 5 rondes al een zaad onderzoek laat doen. Liefs xxx
Ben inderdaad, net als de andere meiden, bang dat de HA op dit moment nog niks voor je gaat betekenen en dat je gaat verzoeken af te wachten.. Wens jullie veel succes.
In tegenstelling tot wat de meeste hier zeggen, kan je volgens mij op elk gewenst moment een zaadonderzoek laten doen. Onderzoeken bij jou daarintegen gaan ze wel pas doen vanaf een jaar. Een zaadtest bij een man is namelijk "gewoon" labwerk en je moet dit ook zelf betalen. Gaat van je eigen risico af. Als ik het me goed herinner, betaal je iets van 90,- Maar om het helemaal zeker te weten zou je het idd bij de huisarts kunnen informeren. Het zal ook wel een beetje aan je huisarts liggen denk ik. Wij gingen met 9 maanden naar de huisarts en mijn vriend werd toen gelijk getest. Vraag het gewoon even na...suc6 ermee.
het roept bij mij een beetje een dubbel gevoel op.. aan de ene kant denk ik, ja, je kunt natuurlijk een onderzoek laten doen, dan weet je alvast ( een beetje, want het kan ok aan jou liggen) waar je aan toe bent. Aan de andere kant denk ik, nee, want zwanger worden kost, gemiddeld, een jaar...80% is dan zwanger volgens de cijfers... ik zou het zelf niet al na 5 maanden doen, maar kan me voorstellen dat je het wel zou willen weten... beetje omslachtig, maar hoop dat je er toch iets aan hebt? succes en ik hoop dat je snel zwanger mag zijn meis..
Ik denk ook of het afhangt van evt klachten van je vriend. Een aantal jaren terug had mijn vriend wel eens last van zijn ballen en hadden we een zaadonderzoek kunnen laten doen. Waren nog helemaal niet mee bezig dus niet gedaan, nu zit het wel in mijn achterhoofd. Maar goed; wie niet vraagt, die krijgt het zeker niet voor elkaar!
kan je niet gewoon zeggen dat je langer bezig bent, als je het perse wilt laten onderzoeken? volgens mij bestaan er ook zaadtest die je thuis kan doen
Ik weet wel zeker dat je huisarts niks voor je gaat doen. Als ik na mezelf kijk en om mee heen hoor mag je vaak pas terug komen als je 1 jaar bezig bent.
Ik ben in juni gestopt met de pil en ben wel door mijn huisarts doorverwezen naar het ziekenhuis, 13 januari ga ik er voor de eerste keer heen. Ik denk dat het erg ligt aan wat je klacht/probleem is. Want meestal houden huisartsen wel 1 jaar aan voor ze je doorsturen, maar ik heb waarschijnlijk geen eisprong dus heeft het geen zin om dan een jaar te gaan proberen en gelukkig was mijn huisarts het hiermee eens. Dus als je echt denkt dat er iets mis is met jou of je vriend dan zou ik het gewoon proberen.
ik heb hier geen ervaring mee, maar ik weet wel dat als wij binnen enkele maanden niet zwanger zijn dat we het zaad van manlief laten onderzoeken, hij heeft namelijk op late leeftijd de bof gehad, en toen vertelde ze hem dat hij er rekening mee moest houden dat er een kleine kans was dat hij onvruchtbaar zou zijn. hij kon het toen al laten onderzoeken maar dat heeft hij niet gedaan. daarom zou ik het dus laten onderzoeken.
Ik ben ook na 5 rondes bij de huisarts geweest. Deze vrouw herkende mijn onzekere gevoelens en stelde voor om zelf het zaad onder de microscoop te bekijken en als dat allemaal goed zou zijn, ik moest wachten tot 12 maanden. Uiteindelijk bleek ze door de microscoop niet super veel beweeglijke zaadjes te zien en werden we toch door verwezen naar een uitgebreid zaadonderzoek. Ik denk dus dat het van je huisarts afhangt. Ik weet wel dat haar collega het niet met haar handelswijze eens was.
die schijnen errug onbetrouwbaar te zijn...evenals de doe hetzelf kits voor het bepalen van een te hoog cholesterol etc..