Sucralose wel verantwoord (af en toe)?

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door frannie82, 25 feb 2016.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. frannie82

frannie82 VIP lid

28 nov 2010
    10.407
    2
    38
    Sucralose (E955) | Informatiecentrum Zoetstoffen

Omdat het geen chemische zoetstof is?
    Als ik mijn dochters af en toe een beker optimel geef?
    Ben zelf tegen ascesulfaam K en aspartaam maar dit lijkt me minder slecht... Ik weet dat ze het mijn jongste in het ziekenhuis gaven als ze een prikje had gekregen toen ze nog op de NICU lag. Toen dacht ik al wel huh belonen met iets zoets is toch nooit goed maar oké.
    Oudste wil soms een keer een pakje fristi achtig spul mee naar school.
    Ze krijgt de rest van de week melk mee.
    Ik zag die optimel die langer houdbaar is en heb de zoetstof opgezocht.
    Ben benieuwd naar jullie meningen...!

2. Sarax

Sarax Bekend lid

19 jan 2014
    928
    0
    0
    Provincie Utrecht
    Geen ervaring met deze zoetstof verder, maar je kan ook smorgens wat fruit, desnoods diepvriesfruit met melk in de blender doen en dan heeft ze ook een soort fristi. Dat zou ik persoonlijk eerder doen als je bewust bezig bent met E-nummers ed ;)

3. frannie82

frannie82 VIP lid

28 nov 2010
    10.407
    2
    38
    Nou niet dat ik een E-nummer freak ben maar ik zoek een alternatief voor die stoot met suiker.

4. ikkie97

ikkie97 VIP lid

7 mei 2011
    11.008
    4.015
    113
    Melk, water, thee?

5. frannie82

frannie82 VIP lid

28 nov 2010
    10.407
    2
    38
    #5 frannie82, 25 feb 2016
    Laatst bewerkt: 25 feb 2016
    Melk krijgt ze elke dag al mee naar school en thee krijgt ze na school als ze thuis komt en water mag ze in de klas pakken. Het gaat om de boterham bij overblijven en dan 1x per week

6. ikkie97

ikkie97 VIP lid

7 mei 2011
    11.008
    4.015
    113
    Voor 1x in de week zou ik mijn kind liever een drankje met wat (eventueel natuurlijke) suikers meegeven dan die chemische goedjes.

7. Suusjeuh

Suusjeuh VIP lid

4 jul 2010
    13.211
    13
    38
    Verpleegkundige/gastouder
    Ik koop eigenlijk geen drink pakjes, maar zou in jullie geval dan gewoon optimel puur of arla yoghurtdrink meegeven in een beker. Ik heb thermo flessen van kleen kanteen dan blijft het lekker koel.

8. Miss Appletree

Miss Appletree VIP lid

21 mei 2013
    5.119
    193
    63
    Somewhere out there
    Mijn dochter heeft momenteel een ab-kuur waar aspartaam in zit. Ik baal er behoorlijk van, want ik mijd alle soorten van synthetische zoetstof. Ik zou er dus ook niet voor kiezen om iets als fristi of iets dergelijks aan mijn kind te geven. Helemaal niet wanneer het 600x zoeter is dan suiker. Gewoon een drinkbeker, zodat je zelf de inhoud kan bepalen.

Kwam dit nog tegen over sacralose.
    Sucralose is 600 keer zo zoet als sucrose! Maar Is minst onderzochte synthetische zoetstof. Er zijn geen onafhankelijke gecontroleerde studies over sucralose! Bij diabetici gaf sucralose een duidelijk aantoonbare verhoging van geglycosyleerd hemoglobine. Dierproeven toonden afname van de thymusklier (tot 40%), vergrote lever en nieren, afname van het lymfklierweefsel in de thymus en de milt, vertraagde groei, afname van het aantal rode bloedcellen, vergroting van het bekken, abortus, verlenging van de dracht, verminderd gewicht van de foetus en de placenta. Vast staat dat 11 tot 40% van de sucralose wordt geabsorbeerd en vast gehouden in het lichaam.

9. Roos12

Roos12 Fanatiek lid

4 jan 2015
    1.725
    809
    113
    Ik kan het verder theoretisch niet onderbouwen, maar 1 keer per week zal toch niet erg zijn?

Off topic: Dat van die sucrose die je dochter kreeg, dat is niet zo zeer een beloning, het is bewezen dat als je dat geeft bij een prik, dat dit de pijnprikkel vermindert.

10. Eylem

Eylem Niet meer actief

Voor een enkele keer zal het geen kwaad kunnen. Maar ik zou zelf liever een pakje appelsap of sinaasappelsap zonder toevoegingen meegeven.

Deel Deze Pagina