De laatste tijd denk ik daar best veel over na, wat zijn mijn normen en waarden? Ik ben benieuwd wat jullie belangrijkste normen en waarden zijn. Ik trap af; stipt op nummer 1 staat bij mij dat ik het absoluut een no go vind als iemand niet het fatsoen heeft om je aan te spreken op een irritatie of iets in die trant, maar vervolgens met X en Y het er wel eventjes fijn over hebben en dat uiteindelijk persoon B naar je toekomt om het maar even "te melden." Dat vind ik voor mezelf getuigen (op dat gebied) van geen normen en waarden hebben. En meer een sensatie zucht worden. Verder vind ik het heel belangrijk dat ik niet mijn ogen dicht doe als iemand een probleem heeft. Dat kan zijn in huiselijke kringen of natuurlijk ander soort situaties. Ik vind deze 2 dingen echt heel erg belangrijk en die behoren dus onderanderen tot mijn normen en waarden. Natuurlijk heb ik er nog veel meer, maar ik ben benieuwd naar jullie normen en waarden. Wat heb jij mee gekregen in je opvoeding of misschien wel van vrienden of andere personen?
Probeer behulpzaam te zijn waar mogelijk, behandel een ander met respect, wees goed voor het milieu en probeer de dunne scheidingslijn tussen eerlijk en bot in het vizier te houden
Ik vind het belangrijk om mensen in hun waarden te laten en hun keuzes te respecteren. Ook al zijn het andere keuzes dan ik zou maken, mits de keuzes niet schadelijk zijn voor anderen of de omgeving. Ik hou niet van veroordelen en probeer mijn best te doen om mij in te leven in een ander. Niet altijd makkelijk, maar ik denk dat dit de basis vormt voor een fijnere samenleving met minder ruzie en afgunst.
Eerlijk zijn en anderen geen schade toebrengen. Dat laatste is een breed begrip. Dit kan psychische schade zijn door bijvoorbeeld pesten of roddelen maar ook financiële (door fraude of oplichting) of lichamelijke schade (door geweld of verwaarlozing). Dat geldt voor mensen en dieren. Ik ben ook tegen dingen als drugsgebruik omdat je daarmee een crimineel netwerk “steunt” dat veel mensen schade toebrengt. Zo kun je dat dus heel breed trekken, ook op het gebied van natuur en milieu. Verder vind ik dat iedereen verantwoordelijk is voor zijn eigen keuzes en daden en dat men daar ook de gevolgen voor moet dragen. Dat klinkt misschien hard maar aan de andere kant ben ik ook nooit te beroerd om iemand te helpen als dat nodig is.
Niet bij de eerste klas naar binnen als je daar niet gaat zitten Niet aan het gangpad gaan zitten als de plaats naast je vrij is en het druk is Geen brood met pindakaas eten in de trein Niet, of in elk geval niet 's ochtends vroeg, een gesprek met een wildvreemde beginnen En milieubewust en jezelf in anderen inleven en niet veroordelen enzovoorts
Wat ge niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet....en dat eigenlijk op alle vlakken: niet liegen, niets beloven dat je niet kunt nakomen, vriendelijk zijn en zo min mogelijk over anderen oordelen, niet roddelen enz.