Hoi Dames, Na lang nadenken toch besloten om mijn verhaal hier te plaatsen, in de hoop bruikbare tips te krijgen. Ons dochtertje is nu 5,5 week en geboren in het ziekenhuis met een mooi gewicht van 4170 gram. Het aanleggen verliep meteen goed en ik had hier verder geen last van. De kraamweek ging super en ik had voldoende melk voor haar. Ze had echt een regelmaat in haar voedingen en kwam in het begin om de 2/3 uur en soms zelfs om de 4 uur. Ze had toen voldoende aan 1 borst en deed hier ongeveer 20 minuten over met drinken. Na de kraamweek is dit bovenstaande allemaal weggevallen en had ze niet meer genoeg aan 1 borst. Ze was constant aan het happen en huilen van de honger (echt het harde huilen met af een toe een traantje). Ik ben toen 2 borsten per voeding gaan geven en dit ging goed voor een paar dagen. Ik had ook genoeg melk voor haar had ik het idee. Rond de 3,5 week heeft ze na een voeding (dus beide borsten) nog steeds niet genoeg en blijft in het rond happen, sabbeld op haar vuistje, blijft huilen. Dit is overigens geen zuigbehoefte (denk ik) die dan nog niet bevredigd is, want als ik mijn pink in haar mondje stop blijft ze alsnog huilen en happen naar meer. Mijn zoontje heb ik vanaf dag 2 moeten bijvoeden naast de BV en dit heb ik 6 maanden kunnen volhouden, tot hij niet meer wilde. Dit vond ik erg jammer en heb hier best veel verdriet om gehad, omdat ik die intimiteit met hem mistte. Dus ik was supertrots dat ons dochtertje wel genoeg had aan mijn borstvoeding! Maar nu is het voeden gewoon een drama geworden. Vb: Zodra het tijd is voor een voeding leg ik haar aan, zodra ik zie dat ze weg begint te dompelen verschoon ik haar luier (soms laat ik broekje/sokjes nog uit) en leg haar opnieuw aan. Na ongeveer 10/15 minuten laat ik haar boeren en leg haar in de box of bed. Kort hierna wordt ze krijsend weer wakker en zit om zich heen te happen en zoeken (CB noemde dit 'after diner sleep'). Leg haar weer opnieuw aan (nu de andere borst natuurlijk) en hier drinkt ze dan eerst rustig aan en begint dan met haar armen te spartelen en benen en begint te huilen en te happen gelijk. Ik geef haar dan maar mijn pink om op te sabbelen, maar dan begint ze te huilen omdat ze (volgens mij) meer wilt drinken. Ik verander haar dan steeds weer van borst en ondertussen zijn we 1,5/2 uur verder . Ik heb een keer tussen een voeding door gekolfd en hier kolfde ik beide borsten en kwam uit op 90/100cc uit. Ons dochtertje weegt nu 5.100 gram en ik heb het idee dat zij meer nodig heeft/wilt. De wijkverpleegkundige adviseerde mij om eventueel KV bij te geven na elke voeding, maar dit wil ik liever niet omdat ik dit echt een heel gedoe vond met mijn zoontje toenertijd. Maar om een hongerige baby te hebben die niet genoeg heeft aan mijn melk is ook niet de bedoeling Ik doe voor mijn gevoel mijn best om de productie te verhogen zoals, haar meerdere keren aanleggen op een dag, voldoende drinken en goed gezond eten. Ik probeer zoveel mogelijk te rusten maar dat gaat moeilijk met een peuter van 2 doe ik nog thuis heb rondlopen. Het is een heel verhaal geworden zie ik. Kan iemand mij helpen om weer regelmaat in de voedingen terug te krijgen, zodat het niet soms 2 uur en langer duurt? Wat kan ik doen tegen die onrust die er is tijdens voedingsmomenten? Groetjes, Zonstraal
Hmmm, ik weet niet zo 1 2 3 wat ik er van denken moet. Weet je heel zeker dat het honger is? Bij bijv. buikkrampjes willen ze vaak ook wel aan de borst (=troost) terwijl ze dan geen melk willen. Zou het ook niet zoiets kunnen zijn?
Je zegt dat je aanlegt zodra het tijd is voor een voeding. Hoe weet je dat het tijd is? En die onrust na je kraamweek, dat waren gewoon de eerste regeldagen vermoed ik. Heel normaal. I.p.v. een pink kun je beter een borst aanbieden. Heb je misschien veel melk? Dan gaan ze vaak zo spartelen. In dat geval, vooral aan de leegste borst aanleggen. Na een voeding een half uurtje slapen en dan een toetje willen is trouwens ook heel normaal babygedrag. Gewoon met je kind in meegaan, dat is het rustigste. So wie so niet met kunstvoeding gaan bijvoeden. Liever proberen beter aan te leggen (kijk op You Tube voor instructiefilmpjes), en als je denkt niet genoeg melk te hebben te wisselvoeden. Borstcompressie (zie voor uitleg borstvoeding.com) wil ook vaak helpen. 90-100cc kolven is op deze leeftijd een heel normale hoeveelheid. En normaal gesproken krijgt een kind meer uit een borst als een apparaat. Voor meer hulp en info kun je beter even bellen (gratis) met vrijwilligers van VBN of LLL, ik zou maar niet op de adviezen van het CB afgaan, het advies dat de wijjkverpleegkundige je nu al gegeven heeft is erg borstonvriendelijk.
Zou het niet kunnen dat je dochter geen honger heeft na de voeding, maar krampjes? Hiervan krijgen ze namelijk ook een ontzettend grote zuigbehoefte. Dus wat gaan ze dan doen: hard huilen en op hun vuistjes zuigen. Bij mijn dochtertje dacht ik in het begin ook altijd dat ze nog honger had, maar het bleken dus krampjes te zijn. In dat geval werkt opnieuw aanleggen juist averechts, want dan is ze wel even stil, maar het belast het buikje juist meer doordat ze nog een lading voeding erbij krijgt. Ik vind het zo vreemd dat ze na 15 a 20 minuten begint te huilen, want juist dan beginnen meestal de krampjes. Als je weinig melk had zou je eerder zeggen dat ze gewoon om het uur komt ofzo, of dat ze direct na de voeding blijft huilen, en niet eerst even in slaap valt. Vind het dus verdacht veel lijken op krampjes.
Ben gisteren toevallig bij een informatieavond geweest over borstvoeding (ik moet nog bevallen) en daar werd met klem benadrukt dat als je denkt dat het mis gaat je zo snel mogelijk hulp moet vragen aan een lactatiekundige. Soms is de oplossing simpel en gaat daarna alles weer goed.. Heb je al verschillende houdingen geprobeerd? Wat ik gisteren op een voorbeeld filmpje zag is je kindje op je buik leggen met beentjes naar beneden en dan laten drinken. Zo werkt het reflex het beste en kunnen ze goed happen. (heb dus zelf geen ervaring maar het zag er heel natuurlijk uit) Als je aanvullend verzekerd bent krijg je de lactatiekundige ook nog vergoed. Succes!
Zo rond een week of 6 kunnen ze een regeldag hebben, of komt de kramp in de grootste hevigheid om de hoek kijken. Het is een 'moeilijke leeftijd' maar vooral is het ook een fase die weer over gaat. Rustig blijven dus en niet te veel aan je baby gaan lopen dokteren. Wat ik deed als m'n zoontje zo moest huilen: 1. pink proberen. werkt dat, dan is het zuigbehoefte. werkt dat niet, dan is het blijkbaar iets anders. 2. borst proberen. werkt dat, dan is het honger. werkt dat niet, dan is het blijkbaar iets anders. 3. buikje wrijven, wiegen, tegen je aan houden. kan zijn dat hij blijft huilen, maar krampjes zijn ook niet zomaar over. ik heb een keer met hem mee zitten huilen, voelde me zo waardeloos dat ik m'n zoon niet kon troosten. gelukkig was papa er ook nog en die troostte ons allebei... het kan van alles zijn. te veel melk, te weinig melk, kramp. om de oorzaak (of oorzaken) van het huilen/de onrust van jouw baby te achterhalen, is het denk ik verstandig om iemand even mee te laten kijken.
Meis de kans dat je te weinig melk hebt is héél klein. De kans is veel groter dat er iets anders aan de hand is, zoals de meiden hierboven al beschrijven. Schakel idd hulp in, hopelijk kun je nog lang genieten van jullie momenten!
ik herken je verhaal! mijn zoon is nu 10 weken en het gedrag wordt nu wat minder...meestal zat er flink wat lucht klem... bij mij hielp (nadat ik ook het rijtje van bri hierboven had gebruikt) op zijn buikje op mijn onderarm leggen en dan over zijn rugje wrijven...meestal viel hij dan in slaap en als ik hem dan in zijn wiegje legde kwamen er in zijn slaap dikke scheten! ... bij twijfel inderdaad een lactatiedeskundige vragen hoor! kv zorgt er voor dat je bv op termijn gaat terug lopen...te weinig melk valt wel mee, gewoon aanleggen en je lijf volgt je kindje wel!
Ten eerste bedankt dat ik zoveel reacties heb gekregen! Ik ga inderdaad niet beginnen met KV, want zoals ik al eerder noemde heb ik dit met mijn zoontje wel gedaan en het is echt een gedoe (vond ik). Ik was afgelopen week bij het CB om te wegen en ze doet het zo goed op mijn BV dat ik echt helemaal glunder als ik het weer noem ... dus ik wil er ook alles aan doen om dit zo te houden. Ik heb een paar keer VBN of LLL voorbij zien komen, wat voor organisatie is dit? Ik bel meestal met mijn vragen naar de Thuiszorg en die verbinden mij door met een lactatiekundige. Vandaag moet ik eerlijk zeggen loopt de BV gewoon super. Ik hou nu een schema bij van hoe laat ze komt en welke kant(en) ze drinkt. Ik heb haar toevallig net om 21.00 uur gevoed en ze ligt heerlijk verzadigd te slapen ... dus te weinig BV is het idd niet ... maar soms wordt ik zo onzeker van mezelf (en mijn omgeving!!). Iedereen heeft een andere kijk op BV en soms laat ik me teveel meesleuren in wat andere denken. Vandaag was ons meisje niet zo om zich heen aan het happen en dronk ze rustig aan de borst. Ze huilde wel nog steeds na de BV maar dan zat er lucht klem en hierna klaarde ze op. Ik merk wel dat ze zoals net, steeds minder minuten aan de borst drinkt. Ze was na 5 minuutjes ongeveer al klaar en viel in slaap, heeft ze dan genoeg gedronken?
5 minuten is kort, maar als ze daarna tevreden is, zou ze genoeg kunnen hebben. Hier dronk ze rond die tijd wel 3 kwartier tot een uur. Hier wilde ze trouwens ook vaak na een kwartier de 2e borst. VBN en LLL zijn borstvoedingsverenigingen waar je heen kunt bellen. Je krijgt dan een ervaren moeder aan de telefoon die je tips kan geven. Is gratis. Probeer niet teveel aan te trekken van andere mensen in je omgeving. Voeden op verzoek. Na de 1e borst verschonen, als ze meer wil, geef je meer. Is ze klaar, dan is het klaar. En als ze later weer komt, geef je weer. Maar idd even kijken of het geen krampjes zijn of iets anders. Al legde ik hier ook vaak aan en merkte ik het wel. Rond 6 weken zit je vaak in de regeldagen en een sprongetje. Vaak wordt het daarna een stuk beter.
mijn zoontje had het ook. bij hem bleken het krampen te zijn van een flinke koemelkallergie. ik ben op een koemelkvrijdieet gegaan en toen was het binnen een week helemaal over. zou dat het mss kunnen zijn bij jou kindje?
wat fijn dat het wat beter gaat meid! onzekerheid is ook heel vervelend... merk dat ik nu ik mijn tweede voed ook veel minder onzeker ben en dat dat al de helft scheelt! Gewoon je gevoel volgen en lekker gaan genieten nu! Fijn dat er dan zoveel mensen zijn die hier even met je meedenken he? Heb ik zelf ook al veel aan gehad....succes verder!
Bedankt voor jullie reacties weer! Het is inderdaad erg fijn dat iedereen hier zo met je meedenkt en tips en advies geeft! Ik heb veel aan dit bovenstaande lijstje gehad. Nu heb ik de afgelopen 2 dagen haar van de borst gehaald toen ze zo onrustig was en wat blijkt ... ze wilde gewoon zuigen zonder dat er melk uit mijn tepel komt. Dus gaf haar dan mijn pink en na een aantal minuten begon ze weg te dompelen en uiteindelijk valt ze in slaap .... al mijn zorgen dus gewoon voor niets