Hoi, Even een vraagje. Wij hebben tijdens de zwangerschap een 2ehandse autostoel 0+ aangeschaft via Marktplaats. Betreft de Maxi Cosi Cabriofix, deze hebben we gekozen omdat we de autostoel heel graag op de Isofix wilden installeren (samen met Family Fix dus). Omdat het een 2ehandse stoel is, was deze voor ons betaalbaar (50 euro). Ik was er heel blij mee, stoel zag er ook schoon en netjes uit enzo. Maar nu ons moppie er is begint het toch te knagen.....is het de bedoeling dat we toch maar een nieuw exemplaar kopen? Ivm veiligheid etc? Een nieuw exemplaar is al snel 150 euro of meer, dat is voor ons vrij veel geld. Zijn er meer mama's of papa's die een 2e handse autostoel gebruiken? Destijds konden we geen duurder stoeltje betalen maar ik weet niet of vervanging aan te raden is, of dat we onnodig geld zouden uitgeven. Iemand een idee of ervaring? Bedankt!
ik zou een autostoel nooit 2e hands kopen van vreemden. Ik snap echt dat er mensen zijn voor wie een nieuwe duur is. Maar het gaat om de veiligheid van je kindje. Als die een keer hard gevallen is nl, kan de bescherming van binnen (zie je dus niet) kapot zijn en beschermt deze niet tegen een ongeluk. Ik zou dat risico nooit willen nemen. Ik zou deze proberen te verkopen op mp. En dan kun je dat bij de nieuwe stoel leggen. Je hoeft er natuurlijk ook niet per se 1 van maxi cosi he, er zijn ook goedkopere merken. Zolang er een keurmerk op zit is het goed. Ik zou dan eerder een hema of mutsy stoel kopen dan een 2e hands van maxicosi.
Hoi, Ik zou graag een goedkope stoel willen kopen, maar in 9 van de 10 gevallen kunnen die niet op de Family fix, dat is voor ons eigenlijk een vereiste. Ik denk dat we uiteindelijk misschien toch maar een nieuw exemplaar moeten aanschaffen. Excuses als ik gemeen klink maar ben ik dan niet schijnheilig bezig als ik het gebruikte stoeltje op Marktplaats zet? Dan verkoop ik een product aan iemand, die het voor zijn/haar baby gaat gebruiken, terwijl ik het voor mijn baby niet veilig genoeg vind......beetje een gewetenskwestie
Ik heb ook een 2e handse maxi cosi maar heb deze overgenomen van mijn nichtje. Ik weet dat er niets vreemds mee gebeurd is. Van een onbekende zou ik hem niet kopen.
Ik zou altijd voor een nieuwe autostoel gaan. Je weet nooit of mensen een ongeluk hebben gehad met een maxicosi en het gaat toch om de veiligheid van je kind. Weet je hoe oud de maxicosi is? Maxicosi adviseerd een autostoel niet langer dan 5 jaar te gebruiken, omdat het plastic op de duur aangetast wordt door de zon. Zeker met oog op een evtueel tweede kindje zou het fijn zijn als je hem dan weer kan gebruiken. Er zijn inderdaad goedkoper alternatieven voor de cabriofix. Bijvoorbeeld de maxicosi citi, die kwam beter uit de test van de consumentenbond(2009, http://www.kinderstoeltje.nl/media/kinderstoeltje/pdf/consumentenbond-testresultaten.pdf) dan de cabriofix (zonder isofix, isofix is wel veiliger). Hier, Autostoel Maxi Cosi Citi SPS Stone | Autostoelen | OnlyBaby.nl, koop je de maxi cosi citi bijvoorbeeld voor 70 euro, maar 20 euro duurder dan de maxicosi cabriofix, die je weer door zou kunnen verkopen via marktplaats. Er staat alleen geen bouwjaar bij dus dat zou ik even navragen, maar bij bol.com of prenatal kan je gewoon een nieuwe uit 2012 voor 90 euro kopen. Prijs/kwaliteit gezien is de maxi cosi citi denk ik de beste koop. De maxi cosi citi is alleen niet te gebruiken in combinatie met isofix. Ik denk alleen dat een nieuw autostoeltje opweegt tegen het missen van isofix mbt veiligheid. Vastzetten met gordels is helemaal niet zo ingewikkeld en ik vind het persoonlijk toch handig om de maxicosi in de auto te laten staan, je sjouwt je namelijk een ongeluk als je telkens de autostoel uit de auto meeneemt. Je kan ook nog overwegen een maxicosi cabriofix te kopen uit een eerder jaar Bijvoorbeeld: Autostoel Maxi-Cosi CabrioFix Foggy Dawn | Baby & Tiener (2011) Autostoel Maxi-Cosi CabrioFix Botanic Luxury | Baby & Tiener (2010) Autostoel Maxi-Cosi CabrioFix Summerdance | Baby & Tiener (2011) Je krijgt dan alleen een beetje aparte kleuren, maar je kan er altijd nog een hoes overheen doen. Andere optie is een nieuwe kopen voor (minder dan) 50 euro bol.com | Safety 1st Autostoel Mimas - Black sky | Baby of Autostoel Cabino Black | Baby & Tiener. Ik kan hier alleen geen beoordeling van anwb/comsumentenbond voor vinden, maar hij voldoet sowieso aan de europese veiligheidsnormen. Ik kan natuurlijk niet in je portemonnee kijken dus het zijn slechts sugesties, ik hoop dat je er wat aan hebt.
Haal de hoes ervanf en kijk of het schuim wat eronder zit nog intact is....zo kun je zien of er al eens iets mee gebeurt is. Is dat nog helemaal intact is het gewoon een goede autostoel!
maakt allemaal niet uit of het schuim intact is. De stoel kan ONZICHTBARE scheurtjes in het plastic hebben. Geen tweedehands stoel doen dus.
volgens mij verkopen ze niet zo goed op marktplaats maar ik zou hem er gewoon opzetten hoor. Het is aan iedereen zelf wat voor keus hij hierover maakt.
dit dus.. en onzichtbare scheurtjes in het plastic kunnen zelfs in de winkel ontstaan... tweedehands kan prima!
Melrose, een 2e hands autostoel is echt een stuk onveiliger als een nieuwe. Ten eerste heb je inderdaad kans dat er in het plastic onzichtbare haarscheurtjes zijn ontstaan, waardoor er tijdens een ongeluk niet of niet voldoende beschermd wordt. Bovendien wordt een Maxi-Cosi stoeltje na 5 jaar afgekeurd. Het plastic wordt door UV-straling en dergelijke aangetast zodat dat zwakker wordt. Dit laatste kan je bevestigd krijgen als je het aan de fabrikant vraagt. Nee, als je het aan mij vraagt: alles 2e hands, behalve autostoeltjes! Je vergeeft het jezelf toch nooit meer als daardoor je kindje letsel krijgt bij een ongeluk? (of erger...) Prijs/kwaliteit is de Citi inderdaad goed. Maar veiligheid gaat mijns inziens boven alles. Ik zou dan inderdaad voor een ouder model cabriofix gaan. Dit weet ik omdat ik in een babywinkel werk en regelmatig contacten met de leverancier heb.
Isofix komt veel veiliger uit de testen dan alleen autogordels omdat je ze nooit verkeerd kunt vastzetten. Ik denk dus juist dat je tweedehands met isofix veiliger zit dan nieuw zonder isofix. Maar goed, het blijft een persoonlijke keuze. Wat weet je van het stoeltje? Hoe oud is het? Voor hoeveel kinderen is het al gebruikt? Lieten de vorige eigenaars hem standaard in de auto staan? Een stoeltje dat standaard in de auto staat is er al snel minder goed aan toe als een stoeltje dat elke keer mee naar binnen gaat. De beruchte onzichtbare scheurtjes waarvoor je binnen 5 jaar zou moeten vervangen komen met name door blootstelling aan hitte en zon. Bij mijn eerste dochter was het autostoeltje één van de weinige dingen die we nieuw kochten. Wel het kleurtje van het jaar daarvoor zodat hij behoorlijk goedkoper was (maar dat is aan het einde van het jaar meestal zo, dus daar heb je nu niets aan) Als de tweeling straks komt, is hij tegen de 5 jaar oud, maar ik ga hem niet vervangen. Hij is nooit in de auto blijven staan, er is niets mee gebeurd en is goed droog opgeborgen geweest. De 5 jaar is een zeer veilige marge die maxi cosi aanhoudt zodat ze geen aansprakelijkheidsrisico lopen en ik durf dat risico wel te nemen.
Ik heb ook 2de hands stoeltjes in mijn auto. Wij hebben 2 auto's en hebben 2 kinderen in de autostoeltjes. Dus 4 stoeltjes in gebruik. Financieel konden we 2 nieuwe stoeltjes echt niet betalen. En ik heb me nog geen moment onveilig gevoeld met de kids in die stoeltjes.
Ik zou ook een nieuwe kopen en dan idd een wat ouder model, eentje uit 2010/2011, die heb je voor zo'n 90 euro. Hier ook lang getwijfeld, we hebben zelf een maxi cosi van de oudste of we wel of niet een nieuwe zouden kopen. Deze is nu 4,5 jaar oud, we hebben besloten geen nieuwe te kopen, maar dat komt ook omdat we weten dat hij amper is gebruikt en op zolder heeft gestaan en dus de geschiedenis kennen.
Heb je in de winkel als een goed gekeken naar de verschillen tussen een autostoel die op de familyfix past en een 'andere willekeurige' autostoel? Wij hadden de familyfix aangeschaft voor het gemak met het in de auto plaatsen van de maxicosi pebble (perfect overigens), maar toen we gingen kijken naar een autostoel die op de familyfix past kwamen wij toch op een ander soort autostoel uit. Wij hebben voor een Romer gekozen (maar genoeg andere en goedkopere keuzes hoor). Als je ooit een keer een andere auto moet hebben/lenen, of bij ons is het geval dat mijn vader 1 x per week mijn zoontje in de auto ophaalt, dan zou de familyfix ook iedere week overgezet moeten worden omdat alleen daar die autostoel van maxicosi op past.... Je kunt die Maxicosautostoel voor op de familyfix niet met de riemen bevestigen (slim verkooptrucje want zo ben je gebonden aan de familyfix) grrrrr Beetje veel werk om ook iedere week die hele familyfix over te zetten.... Achteraf hebben wij dus een hele andere keuze gemaakt om practische redenen. ps Ik zag laatst bij de Halfords ook autostoelen... neem aan dat die ook wel helemaal goed getest zijn toch, en die waren niet zo heel duur. En gewoon simpel met de riem te bevestigen en los te maken.
Jee wat een uiteenlopende meningen... Ik kan echt wel de duurste betalen maar geloof niet in de onzin dat een tweedehands niet meer kan. Ik heb zelf een tweedehandse van een vriendin en als ik zie hoe die eruit ziet, kan die nog wel ff mee. Scheurtjes enzo, ik geloof er gewoon niet in als je een ongeluk krijgt dat daar een verschil in leven en dood kan zitten. Als de autostoel echt zwaar beschadigd is, is het natuurlijk een ander verhaal, maar ik denk dat je veel echt wel aan de stoel kunt zien. Kijk ook maar eens wat voor kinderstoel je krijgt bij een huurauto in het buitenland. En die verzekeringsmaatshappijen weten echt wel wat kan en wat niet voor het geval ze aangeklaagd worden in geval van... Onze eigen autostoel is meegegaan in het ruim. Daarna zou ik hem dus ook niet meer moeten gebruiken? Tja.... Ieder zijn eigen keuze dus volg je gevoel!
die stoelen van de halfords/hema komen echt wel minder goed uit de tests hoor... hier een voorbeeld van testresultaten: http://www.anwb.nl/binaries/pdf/auto/tests/kinderzitjestest/kinderzitjestest-2010/a-tabel_2007-2008-2009-2010.pdf
en als je voor een autostoeltje voor echt veilig gaat dan ga je voor een achterwaarts stoeltje tot 4 jaar. Achterwaartse autostoeltjes 5x veiliger!
jij gelooft niet dat er haarscheurtjes in het plastic kunnen komen? Sowieso moet je na 6 jaar vervangen he? Want plastic vergaat sowieso en na een kleine aanrijding is het gewoon niet meer veilig. Maar goed, moet jij weten dat je niet gelooft wat overal wordt geschreven (er is volgens mij geen 1 onderzoek wat het tegendeel aantoont). Mij kan het niet schelen. Ik wil het risico gewoon niet lopen. En de veiligheid van mijn kinderen is me wel meer waard dan die paar tientjes die ik kan besparen.
Ik vind het echt onzin! Als het stoeltje er nog goed uit ziet en niet te oud is kun je het nog prima gebruiken. De kans dat hij bij een ongeluk betrokken is geweest is klein, de kans dat hij daardoor beschadigd is nog kleiner. Het is leuk dat de regels verscherpt zijn maar wij zaten vroeger zonder stoeltjes in de auto. Dan is een 2e hands stoeltje nog altijd een stuk veiliger.
ik ben gewoon met stomheid geslagen over de reacties hier. Maar ik zal wel weer 1 van de weinige zijn... Ook al is de kans klein, waarom zou je dat risico willen lopen? En waarom denk je dat de regels verscherpt zijn? Omdat het zo goed ging zonder de regels? Ik doe mijn kinderen niet in een autostoeltje omdat het volgens de regels moet hoor... maar omdat het veiliger is! Mijn zoontje van ruim 14 maanden zit niet voor niets nog steeds in de maxi cosi cabriofix. Ik doe mijn fotocamera ook in een speciale beschermtas als ik hem mee neem. Mijn kinderen zijn me veel meer waard. Dan neem ik ook graag alle voorzorgsmaatregelen...