Welke draagdoek?

Discussie in 'De babyuitzet' gestart door Uk2011, 24 mrt 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. evenstar

evenstar VIP lid

22 jan 2009
    9.809
    4
    38
    postdoc/docent universiteit
    import Noorderling
    Natuurlijk kan je lang met een rekbare doek dragen, ze zijn prima tot in de peutertijd. Maar het draagt wel een heel stuk zwaarder dan een geweven doek, en het gaat een stuk sneller 'hangen'/naar beneden zakken, waardoor het gewicht meer aan je nek gaat hangen. Als je snel last hebt van je nek/rug zoals de TS, zou ik vanwege die zwaarte en grotere belasting op de nek (het hangen) dus voor een geweven doek gaan.

Over prijzen, die zijn best verschillend, en hangen nogal af van merk en speciaalheid. Er zijn doeken van rond de 60 euro en doeken van over de 150 euro. Mijn duurste is volgens mij 120 en was een kado van mijn man :) Een kinderwagen is een stuk duurder ;)

2. Uk2011

Uk2011 Niet meer actief

@Evenstar: bedankt voor de link!
    @Elke: ik had al op die site gekeken naar de verschillende doeken.
    @Jo: De Cairo is met meer strepen dan de Tunis (2 vlakken). Maar ik vind de Panama kleur ook erg mooi. Denk eerder dat ik voor die laatste zou gaan, is niet zo besmettelijk als de lichte kleuren.
    @Tupp: zou je kunnen informeren naar onderling kwaliteitsverschil (verschillende merken geweven doeken) - als je dan toch die kant op gaat?
    Mijn zoontje weegt nu (8w) al 6kg, dus ook een flinke jongen. Denk dat hij rond 6 maanden vast ook al hard richting de 9kg gaat als hij zo door blijft groeien :p
    @Liedjepiedje: ja ze zijn prijzig, maar je kunt er ook vrij lang mee doen! En anders via marktplaats een doek zoeken, hoewel er weinig te koop zijn zag ik al.
    @Evenstar: dat had ik al gelezen, over het hangen. Een geweven doek zou het stevigst zijn, en dus ook het best voor mijn nek.
    Mijn kinderwagen was 600,-, kan je 5-10 doeken voor kopen :p

Ik vind een doek vooral handig voor in huis. Nu heb ik mijn handen steeds vol (huilfase - sprongetje?) en krijg niks gedaan in huis. Met een doek kan ik in de keuken aan de slag, was ophangen etc. En straks ook lekker in de tuin aan de slag!

3. Miffy77

Miffy77 Fanatiek lid

9 jan 2009
    2.725
    3
    38
    Maastricht
    Ik heb even meegelezen, omdat ik onze baby straks ook wil gaan dragen. Julie heb ik nooit in een draagdoek gehad, achteraf best wel spijt van omdat ze vaak wel onrustig was. Ik was toen bang dat ik haar dan nooit meer uit de doek zou krijgen ofzo...

Is het nu slim om voor de geboorte al een doek in huis te hebben? Kan een doekconsult ook gewoon als je zwanger bent?

Ik wil sowieso een beco butterfly, maar die gebruik je pas vanaf een week of 6 toch? Mijn man heeft liever een beco dan een doek ;)

Ik ben nu 2 juli uitgerekend. Ik zat te denken aan een tricot doek (bykay bijvoorbeeld), maar lees hier dat die erg warm zijn. Kan ik dan ook meteen voor een geweven zomerdoek gaan? Of is dat nog niks voor een pasgeboren kindje?

Het duizelt me een beetje van al die soorten en merken doeken ;):$

4. Elke1984

Elke1984 Niet meer actief

Miffy, een geweven doek kan vanaf het prille begin. ;) Ik zou idd ook voor een dunnen geweven doek kiezen ipv een rekbare owv de periode waarin je bevalt.
    Een consult kàn als je zwanger bent maar mij persoonlijk lijkt het niet zo ideaal... Je zou eens contact op kunnen nemen met een consulente en haar mening vragen hierover.

Welk merk doek je kiest hangt vooral af van je budget en je smaak. Hou je bijvoorbeeld erg van felle kleurtjes, dan zijn girasol doeken waarschijnlijk je ding. Wil je een héle degelijke en mooie doek, dan kan je voor een exclusive van Didymos gaan. Wil je een simpele, lichte, goedkope doek voor de zomer, zou je een Calin Blue kunnen kiezen. Etc... Een consulente kan je hierover ook adviseren. :)

5. evenstar

evenstar VIP lid

22 jan 2009
    9.809
    4
    38
    postdoc/docent universiteit
    import Noorderling
    Ja, rekbaar is heel fijn voor een baby (en is makkelijk knopen, vereist niet echt oefening en kan makkelijk zonder consult)... maar warm. Ik had een februaribaby, maar ben die in een Calin Bleu gaan dragen (een heel goed ingedragen tweedehands en vrij zacht exemplaar, CB's zijn 'gauze' doeken, geen geweven doeken in de strikte zin). Ik vond dat heel fijn, maar voor een pasgeborene weet ik het niet. Ik denk dat de meningen daar verdeeld over zijn- ik vond het zelf echt superfijn en luchtig, en vind het nu jammer dat ze eigenlijk aan de zware kant is voor zo'n dunne doek (je krijgt dan snel last van 'drukpunten').

Ik denk dat de meeste mensen zouden zeggen: dunne indio. Een indio is een bepaald soort doek van Didymos, en daar zijn dunnere en dikkere varianten van. Een dunne met zijde schijnt heel luchtig te zijn. Of een Hopp das Leichte - ook hiervoor geldt: de een vindt dit, de ander dat. Ik vond ze wat gladdig, maar anderen vinden dat juist fijn en vinden Calin Bleu doeken weer niks.

Voor alle opties zou ik zeggen: koop er eentje van iemand over - dan zijn ze alvast lekker ingedragen en zacht.

6. dreumesmama

dreumesmama Fanatiek lid

11 jan 2010
    1.723
    1
    0
    Ik heb ons eerste kindje ook nooit gedragen en wil dat wel gaan doen, ik heb gisteren de ByKay binnen gekregen.
    Mocht het te warm zijn (24 juni uitgerekend) Kan ik altijd nog een andere doek bijkopen en deze voor de winter gebruiken.

7. Zonnebeertje

Zonnebeertje Fanatiek lid

1 jul 2007
    4.257
    0
    0
    iemand ervaring me de Amazonas doek?

8. tupp

tupp VIP lid

13 jun 2009
    22.793
    18.981
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    Ik ben vanochtend bij die in,oopochtend geweest. Wat was het druk!!! Ik wilde het verschil voelen tussen de Calin Bleu en een Hopp das Leichte. De cb is niks voor mij. Ik vind het te hard en te stug. Ht deed me eerder aan een soort ruwe gordijnstof denken. Van die inbetweens ofzo.
    De Das Leichte van Hoppediz vond ik veel fijne voelen. De gewone Hopp trouwen ook. Je kunt de dunnerp versie tot 12 kg gebruiken ofzo, maar de ervaring van de cnsulente was dat veel mensen vanaf 12 of 13 kg toch liever een dikkere doek hebben. Nu twijfel ik dus toch weer tussen en Leichte of een gewone. Ik wil namelijk niet over een jaar weer een andere doek kopen. Wat ik nu koop, wil ik lang kunnen gebruiken.
    Om eerlijk te zijn viel het knopen met een geweven doek me wel wat tegen. Ik dacht "ik beheers die knoop al, dus dat doe ik even." Een rekkende doek knoopt toch echt wel veel makkelijker. Maar dat is een kwestie van oefenen.

Verder wilde ik een ringslng eens uitproberen, dat leek me handig als snelle drager voor erbij, voor kortere stukjes. Als ik mijn zoontje geoon met mijn hande draag, zet ik hem meestal ook op mijn heup. Dan houd je die 10 kg toch wat makkelijker met 1 arm vast. Zo'n ringslng als heupdrager leek me dus wel wat. Maar toen ik het ging proberen, vond ik het helemaal niks. Veel te zwaar op die ene schouder. Ze hadden een andere heupdrager die voor een deel hezelfde werkt als een ringsling, maar een extra band heeft die over je heup gaat. Denk maar een zo'n trekkers-rugzak. Dat vond ik veel fijner.

Zul je altijd zien: twijfel je tussen twee dingen, ga je met de derde naar huis. Ik ben nu de trotse bezitter van de Scootababy als snelle heupdrager. Ik moet nog een goed nadenken dat ik staks als geweven doek wil. Of misschien stap ik wel helemaal af van het idee van een geweven doek en kies ik voor het gemak van zo'n voorgevormde drager als een bondolino ofzo. Hoewel ik wel denk dat je dan toch sneller last krijgt van je rug en schouders... Ach, dan maak ik tegen die tijd wel weer een ritje naar Den Bosch, want ik merk wel at het fijn is dit soort dingen echt even te proberen en te voelen.

9. Uk2011

Uk2011 Niet meer actief

Dank je Tupp!
    Ik zat nog te twijfelen tussen CB en Hopp, maar ga nu voor die laatste. Aangezien Mini echt groot is, zal ik ook niet voor een lichtere doek gaan maar pak de gewone. Nu nog een keus maken welke :p

10. Uk2011

Uk2011 Niet meer actief

Het is de Hopp Panama geworden =)

11. liedjepiedje

liedjepiedje Fanatiek lid

15 mrt 2009
    3.148
    23
    38
  12. Fiene

Fiene Fanatiek lid

27 jun 2008
    2.432
    0
    0
    Wow die is prachtig! Is dat de Goa?

13. liedjepiedje

15 mrt 2009
    3.148
    23
    38
    Uk2011. Heb even op jouw doek gegoogle'd. Wat een stoere zeg!!

Fiene. Inderdaad, het is een Goa. Ben er ook zooo blij mee!

14. Fiene

Fiene Fanatiek lid

27 jun 2008
    2.432
    0
    0
    ik ben aan het twijfelen om ook een doek te bestellen, ik heb een vorm van reuma in mijn handen, en zit gedeeltelijk in een scootmobiel. Heb nu de Hop tye Miami. Wilde eigenlijk de bondolino, maar die banden waren voor mij te breed. Moet nog wel iets hebben wat ik niet hoef te knopen, voor de slechte dagen, maar een knoopdoek wil ik misschien ook wel proberen en de Goa is echt prachtig.

15. liedjepiedje

15 mrt 2009
    3.148
    23
    38
  16. Elke1984

Elke1984 Niet meer actief

Wow! Die Goa is mooooooooi! Een echte zomerse meisjesdoek! Hij staat jullie beeldig!

17. Uk2011

Uk2011 Niet meer actief

@Liedjepiedje: ook mooi zeg! wel voor mijn doen iets te fel. Ik twijfelde tussen de Kairo en Panama Hopp. Uiteindelijk voor Panama gekozen omdat die niet zo besmettelijk is.

18. Fiene

Fiene Fanatiek lid

27 jun 2008
    2.432
    0
    0
    Helaas niemand in de omgeving waar ik kan testen.
    Doekenbieb durf ik niet aan, ik heb hier 16 katten rondlopen (en op het moment 3 honden) met bijhorende haren en nagels, dus dat risico is me te groot.

Goa is natuurlijk een limited, en draagdoeken behouden redelijk hun waarde, dus ik denk dat ik manlief even lief aan ga kijken.

19. Sannne

Sannne Lid

9 aug 2008
    68
    0
    0
    Omg. Nijmegen
    Ik krijg er helemaal zin in door dit topic :D
    Mijn meisje wordt in augustus geboren, ik heb een tricot slen en ken de basisknopen wel.
    Maar die tricot is wel heel dik en warm, heb hem van de week even een half uurtje om gehad met een knuffel erin en poe hee!
    Met een baby er nog in lijkt het me geen pretje, hoogzomer.

Maar ik wil wel graag gaan dragen. Ik heb geen auto en de dichtsbijzijnde stad is 30 a 45 minuten met de bus. Zie het niet zitten steeds mn Bugaboo erin en eruit.. (Is dat reeel? Want in de stad zal ik mss een keer moeten verschonen of voeden en dan moet ze erin en eruit, is dat wel handig?)
    Lijkt me iig fijn dat ik wat 'mobieler' ben met zo'n draagdoek.

Dus ben me gaan orienteren op de doeken. En wauw die Goa is echt práchtig. Denk dat ik verliefd ben :D
    Na de geboorte ga ik naar een consult en kies daar wel, alleen hoop er wel een te vinden die voor zomer en winter kan. Want sja tegen die tijd gaan we ook alweer richting herfst..

Maar die Goa, die staat op mijn lijst hoor :D

Deel Deze Pagina