Voor zover ik weet niet verplicht, maar ik vind m wel heel fijn. Anders gaat dat kleine hoofdje heen en weer.
Het hoort er wel bij ja, een pasgeborene kan nog niet in de diepe zit van een groep 0+ stoel daarom zit er een verkleiner in die de kuip minder diep maakt voor het ruggetje en om het hoofdje zorgt het ervoor dat het minder bewegingsruimte heeft ook voor de veiligheid. Net zoals de gordelbeschermers deel uitmaken van het hele veiligheidssysteem. Verplicht dus misschien niet, maar een pasgeborene zit niet veilig zonder.
Ik heb hem bij m'n zoontje( bijna 3 weken) na 2 dagen eruit gehaald omdat hij er helemaal verfrommeld in lag door die verkleiner( hij was 55cm met z'n geboorte). Hier de voetenzak erin gedaan waar hij ook wat steun heeft bij z'n hoofdje.
Het kussentje in de rug is echt alleen voor de allerkleinste kindjes! Volgens onze fysio tot ongeveer 5 pond.. De verkleiner rond het hoofd is veel langer te gebruiken. En zoals iedereen zegt, ook echt noodzakelijk voor de veiligheid.