welke draagzak/draagdoek?

Discussie in 'De babyuitzet' gestart door Ellen291982, 28 feb 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. taliaa

taliaa VIP lid

2 mrt 2007
    16.059
    2.201
    113
    Brabant
    dames dames....
    *kijkt heel wijs*

2. Saz667

Saz667 Fanatiek lid

24 nov 2008
    4.841
    177
    63
    Ik heb een geweven draagdoek (Hoppediz Chicago) en een Hop-Tye (Miami). Laatste gekocht op de negenmaandenbeurs, en voor een groot deel omdat m'n moeder de kleine ook graag zou willen dragen, maar een doek te ingewikkeld vindt. Vind ze beide ideaal, heb afgelopen vrijdag zelfs uitgebreid gewinkeld met m'n meissie in de Hop-Tye (dus echt 5 uur rondgelopen). Nergens last van gehad, en geen kinderwagen mee hoeven zeulen :).

3. Elmo

Elmo Niet meer actief

Bij de eerste een Babybjorn gehad maar bij de tweede geweven, rekbare en een MeiTai!
    Alles was beter dan de Babybjorn, echt!
    Wat een zaligheid.
    Mijn favo's zijn toch de geweven. Het leek me zoooo ingewikkeld maar het is zoooo fijn!
    Echt!

4. cle23

cle23 Actief lid

10 dec 2008
    420
    0
    0
    verschrikkelijk ding die lodger, ook mn dochter zakte er helemaal dubbel in weg. ik ben sowieso niet fanaat van die zijdraagdoeken, een buikdrager vond ik op den duur veel handiger.

5. giraf

giraf Niet meer actief

Deze is echt super!
    Ik heb hem en ze ligt er nog steeds heel erg lekker in. En ik kan er bij wijze van spreken uren mee lopen zonder er rugpijn van te krijgen.

6. lillibit

lillibit Fanatiek lid

12 jul 2010
    2.348
    0
    0
    in de jeugdzorg
    Midden Nederland
    Wij hebben ook gekoZen voor de bondolino- dit omdat deze ergonomisch is, en mijn vriend wil ook gtraag gaan dragen en doet dit eerder met een buikdrager dan met een draagdoek!

7. Linda86

Linda86 VIP lid

Dit is echt een aanrader ja! Zeker om mee te beginnen, deze doek is goed geprijsd, dus echt ideaal om te kijken of je het knopen wel ziet zitten.

Wij hebben er ook eentje en ik draag zelfs Milan (16 kilo) er nog wel eens mee.

8. MamaMaya

MamaMaya Fanatiek lid

6 dec 2010
    1.104
    29
    48
    Ik ben nieuw in draagdoeken-land. Bij mijn oudste had ik een draagzak, de BabyBjörn, en daar hebben we allemaal veel plezier van gehad (wist toen nog niet dat die niet zo gezond was). Zowel ik als papa droegen de dochter er graag mee rond en zij zat er graag in.

Nu komt er een tweede aan, zijn we wat ouder en wijzer geworden, en willen we graag dragen in een draagdoek. Maar we zijn niet van de handigste en hebben schrik van al het ingewikkelde vouwen en knopen. Daarom hebben we voorlopig een Tricotti aangekocht, bestaat uit 2 kokerbanden die kruiselings gedragen worden en waar geen knopen aan te pas komt. Kan gebruikt worden vanaf 3 kilo.

Wat denken de ervaren draagdoeken-mama's hiervan? En ik las dat de komma-houding niet meer geadviseerd wordt, waarom is dat?

9. MelanieL29

MelanieL29 Bekend lid

9 aug 2006
    803
    0
    0
    Kan de luchtpijp afknellen. Ook vaak te benauwend.

Is een prachtige discussie hier.
    Ben ook voorstander van draagdoek.
    Heb dan ook draagzakken aangeschaft via draagdoekconsulente.

Heb haar ook gevraagd naar een normering.
    Maar deze schijnt er nog niet te zijn.
    Vind het ook onvoorstelbaar dan de meest slechte zakken vooral bij zaken als Prenatal verkocht worden.
    Maar die kunnen je dan ook niets zinnigs vertellen als je ze vragen stelt.

Maar hetzelfde geldt eigenlijk voor een kinderwagen.
    De houding in een kinderwagen is ook niet ok.
    Dit ivm de kromming die nog in het ruggenmerg aanwezig is.

Zijn mooie discussies.
    Hopelijk worden fysio, ziekenhuizen etc. het een keer eens.

Tot die tijd moeten we het doen met de informatie en wijsheid van elkaar.

10. MamaMaya

MamaMaya Fanatiek lid

6 dec 2010
    1.104
    29
    48
    Ik neem aan dat dit een antwoord is op mijn vraag ivm komma-houding...

Kan ik dan - in mijn geval in de Tricotti - baby al heel snel rechtop dragen? Want in de handleiding van de doek zelf wordt dit pas vanaf 2,5 à 3 maanden aangeraden...

11. MelanieL29

MelanieL29 Bekend lid

9 aug 2006
    803
    0
    0
    Ja klopt.

Heb zelf geen Tricotti. Kan je daar dus ook niet het correcte advies in geven. Weet alleen via mijn draagdoekconsulente dat er veel ophef is geweest over de komma houden en de redenen daarom trent.

Op deze site Welkom (www.dragen-en-voeden.nl)

Kun je al je vragen kwijt over dragen. Er is een forum.
    Site van draagdoekconsulentes!

Melanie

12. Ellen291982

Ellen291982 Niet meer actief

dank jullie wel.
    Een draagdoek hoor ik dus vaak. Dacht trouwens dat de baby bjorn alleen te verkrijgen was voor baby's van een paar maanden oud. Er is ook zoveel te krijgen

Kan ik zo'n draagdoek wel alleen omdoen? dat is de bedoeling wel. Wil hem gebruiken als ik een boodschap ga doen en ik Emma in de buggy mee zou nemen bijvoorbeeld. Ik ga kijken naar de sites en namen die er genoemd zijn dan kan ik vast wel tot een keuze komen

13. zogelukkig

zogelukkig Niet meer actief

Al dat gezeik over die Baby Bjorn altijd. Vooral van de draagdoek-moeders. Laat eens een gedegen onderzoek zien waar dat ding niet goed uitkomt dan? Dat gewedijver ook altijd tussen draagdoek- en draagzakmama's (al zal ik mezelf niet in zo'n hokje willen douwen)!

Ik kon door chronische pijnklachten van mijn hele wervelkolom, BI en een keizersnee geen draagdoek hebben, heb er twee geprobeerd, wat een diep doffe ellende was dat! Toen met 5 weken een BB gekocht en ik voelde helemaal niks! Ons ventje zat er prima in, sliep lekker. Als je je er eens wat meer in verdiept zal je toch zien dat dat ding ergonomisch hartstikke oke is! Ben er mee naar de baby-osteopaat gegaan en die ondersteunde dit. Hij raadde het komma-liggen voor een reflux-baby juist af en dit is een osteopaat die al 40 jaar met baby's werkt en zijn sporen meer dan verdiend heeft!
    Later heeft mijn man totdat knul 1 jaar was ermee gelopen, op het strand enzo. Zoonlief vond het fantastisch, jammergenoeg werd hij daarna te zwaar.

Het is jammer dat ik geen foto's plaats, dan zou je kunnen zien goed mijn kind zat in de BabyBjorn! Hulde dat er zulke zakken zijn voor mensen met serieuze rugklachten!!!

Ken een moeder die haar kind tot een jaar op haar zij had in de draagdoek en dat kind maakte toch een rare draai met z'n nek, zag er erg akelig en oncomfortabel uit.

14. MelanieL29

MelanieL29 Bekend lid

9 aug 2006
    803
    0
    0
    #34 MelanieL29, 1 mrt 2011
    Laatst bewerkt: 1 mrt 2011
    Denk dat de onbekendheid en onwetendheid meestal de meeste discussie terweeg brengt.

Weet van de draagdoekconsulente waar ik mijn draagzakken van heb dat draagdoekmoeders maar vooral de consulentes zich intensief hebben verdiept in draagdoeken en draagzakken met alles daarom heen. Dus met name de houding en gezondheid van het kindje. Ze zijn ook in gesprek met fysio en ziekenhuizen. En er vinden nog steeds meer onderzoeken etc plaats en dit zonder commercie. Maar wat is per definitie goed en wat fout.
    De reden waarom er zoveel over de baby bjorn gezegd wordt is voornamelijk mbt de houding van het kindje en dus de ontwikkeling daarvan. Zou nadelig kunnen zijn voor bijv. de heupen en ruggegraat van het kindje.
    Wil natuurlijk niet zeggen dat het niet lekker kan hangen.
    In Duitsland zijn de onderzoeken bijv. al veel verder dan hier. Daar halen ze dan ook veel wijsheid vandaan.
    Maar zoals gezegd een normering is er nog niet. Ben ook benieuwd of die er ooit komt.

Maar zoals gezegd geldt dat eigenlijk voor zoveel. Hoeveel discussies zijn er niet geweest ivm wiegendood.
    En moet eigenlijk dezelfde discussie met betrekking tot correcte houding van baby gevoerd worden voor een kinderwagen.
    Een kind zou eigenlijk het eerste jaar ook niet in een kinderwagen moeten liggen.

In de loop van de jaren heeft natuurlijk iedereen ervaringen en meningen. Hopelijk leren we daarvan en staan we er voor open.

Iedereen wil toch uiteindelijk het beste voor haar/zijn kind.

Discussies en meningen maken dit mogelijk.

15. zogelukkig

Wat een regelrechte onzin verkondig jij hier zeg!:x

16. MelanieL29

MelanieL29 Bekend lid

9 aug 2006
    803
    0
    0
    Waarom zou dit onzin zijn.

Dit is in andere landen onderzocht. Oa. in Duitsland.
    Heeft ze niet zelf bedacht.

Is inmiddels uitgebreid bekend. Vandaar ook de discussies mbt de baby bjorn.

Voorbeeld van anatomie uitleg baby Duitsland

http://www.känguru.ch/index.php?option=com_content&view=article&id=10&Itemid=34

Daar zie je hoe een baby een automatische en natuurlijke houding bij de moeder aanneemt. Dit proberen ze zo veel mogelijk na te bootsen bij draagdoeken en zakken.
    Ze hebben dus gekeken naar de baby zelf. Weinig onzin aan toch?

17. zogelukkig

In Duitsland nog wel, nounou!
    Laat mij dat onderzoek maar eens zien dan! Ben erg benieuwd hoe objectief dat onderzoek is.

Prof. Dr. med Klaus Parsch
    Prof. Dr. med Klaus Parsch – voormalig geneeskundig directeur van de Orthopedische Kliniek van het Kinderziekenhuis Olgahospital in Stuttgart en voormalig voorzitter van de Duitse Vereniging voor Kinderorthopedie en de Europese Vereniging voor Orthopedische Kinderartsen.

“BABYBJÖRN Draagzakken bieden een ideale positie van de benen voor pasgeborenen en jonge baby’s. De stand van de benen ten opzichte van het lichaam zorgt voor een goede ontwikkeling van de heupgewrichten. Een geïntegreerde hoofdsteun is ideaal voor pasgeboren baby's, omdat de spieren op deze leeftijd nog niet sterk genoeg zijn om het eigen hoofd en lijf rechtop te houden. Nadelen voor de nek en de ruggewervel worden voorkomen.
    Voor oudere kinderen kan de naar buiten gedraaide positie van de benen aangepast worden naarmate het kind groter wordt, en oudere kinderen kunnen ook met het gezicht naar voren gedragen worden als het hoofdje en de nek geen extra ondersteuning meer nodig hebben.

Naast de bovengenoemde voordelen voor het kind heeft de draagzak ook orthopedische voordelen voor ouders, opa’s en oma’s en andere volwassenen die de draagzak gebruiken. Als de draagzak op de juiste manier gebruikt wordt (met het hoofdje van het kind net onder de kin van de volwassene) is dit zeer comfortabel voor zowel de rug als de torso en wordt een fysiologisch juiste positie van de ruggengraat gegarandeerd. Het kind kan veilig worden gedragen terwijl je je handen vrij hebt om andere dingen te doen.

BABYBJÖRN Draagzakken bieden voordelen voor zowel de ouder als het kind en worden sterk aanbevolen vanuit orthopedisch oogpunt.”

BabyBjörn Draagzakken zijn ontwikkeld om de band tussen ouder en kind te versterken en kunnen direct vanaf de geboorte gebruikt worden. Omdat de eerste paar weken cruciaal zijn voor de ontwikkeling van kinderen, zijn BabyBjörn Draagzakken zo ontworpen dat ze het hoofdje en de nek, ruggenwervel en heupen van pasgeboren baby’s op de juiste wijze ondersteunen. De draagzakken van BabyBjörn ondersteunen de baby optimaal als deze met het gezicht tegen de borst van mama of papa wordt gedragen, waarbij de ingebouwde hoofdsteun de nodige ondersteuning biedt om het hoofd rechtop en de nek stabiel te houden. In de BabyBjörn Draagzakken is de positie van de beentjes van de baby ook optimaal – gespreid.
    Tot slot gebruikt BabyBjörn materialen die het veiligst zijn voor baby’s. Al het textiel van BabyBjörn dat in contact komt met baby’s is Öko-Tex-gecertificeerd, wat betekent dat de stoffen gegarandeerd niet schadelijk zijn voor kleine kinderen.
    De conclusie van al deze positieve punten is dat we het gebruik van buikdraagzakken van BabyBjörn van harte aanbevelen omdat ze ergonomisch verantwoord en veilig zijn voor de baby.

18. MelanieL29

MelanieL29 Bekend lid

9 aug 2006
    803
    0
    0
    Heb je het forum op www.dragen-en-voeden.nl al eens bezocht?
    Is van de vereniging van draagdoekconsulentes.

Zoals gezegd het is een verzameling van veel ervaring en meningen. Niet van eentje.

Ben ook erg benieuwd of ze ooit uit deze discussie raken.

Zelfde bijv. toch over de minimonkey. Wordt ook nog steeds verkocht.

Vind het een interessante discussie.

Zou ook eens leuk zijn als er een definitief antwoord uit komt.
    Vind alleen in Nederland meer ondersteuning en uitleg mbt het dragen.

19. zogelukkig

Nee, geen onzin, bij de BB (=draagzak) hebben ze dat ook nagebootst, je zegt het goed! In een BB worden nek, rug en heupen uitstekend ondersteund.

Het gaat hier in dit topic om een veronderstelling dat de BB niet goed zou zijn, dat is nergens op gegrond!

Laat mij eens 1 onafhankelijk en gedegen onderzoek zien waar de BB beroerd uit komt.

Als je liever een doekje knoopt prima, helemaal prima, maar er valt niet aan te tonen dat ergonomisch beter is voor de baby.

20. MelanieL29

MelanieL29 Bekend lid

9 aug 2006
    803
    0
    0
    Ben wel erg benieuwd waarom inmiddels veel mensen deze mening ondersteunen. Heb ook Prenatal al om een reaktie gevraagd. Ben nog in afwachting.

Moet wel zeggen dat ik nu enige mensen heb leren kennen die dan zo'n baby bjorn gebruikt hebben en waarvan het kindje op een bepaald moment een spreidbroekje aanmoesten. Ken dit nog niet van andere draagdoeken of draagzakken.

Behalve dan van de Minimonkey zakken. Dat kindjes in Amerika daarin overleden zijn ivm luchtwegproblemen.
    Maar ook deze worden gewoon nog steeds in Nederland verkocht. Ook een prachtig commercieel verhaal. Wordt zelfs op deze site reklame voor gemaakt. In Amerika worden ze genadigd afgemaakt.

Wat is commercie en wat is waarheid.

Zoals gezegd blijf benieuwd naar alle nieuwe verhalen en meningen.
    Aangezien ik mijn volgende ook wil dragen blijf ik de verhalen en meningen volgen.

Deel Deze Pagina