welke draagzak/draagdoek?

Discussie in 'De babyuitzet' gestart door Ellen291982, 28 feb 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. MelanieL29

MelanieL29 Bekend lid

9 aug 2006
    803
    0
    0
    En waar ik zelf regelmatig mee zit als ik een babybjorn zie is bijv. bij een vader of moeder met een flinke buik. En dan het kind wel met het gezicht naar voren dragen.

Dat voelt voor mij gevoel niet ok. Gaat de ruggegraat de verkeerde kant op, op dat moment.

2. Zeeuwsmeisje

Zeeuwsmeisje Fanatiek lid

9 aug 2006
    3.051
    1
    0
    zeeuws-vlaanderen
    maar het is toch ook gewoon logisch.. op het forum wat eerder werd genoemd staat ook een foto van iemand die een babybjorn op een ergonomische drager heeft gelegd... het zitvlak van de babybjorn is veel smaller; het kindhangt als het ware op zn kruis. Bij een doek of ergonmische drager is het zitgedeelte veel breder en door de knietjes hoger dan de heupen te plaatsen is de belasting veel minder. Daar heb je geen studie voor nodig dat kan je gewoon zien als je beide vergelijkt.

Ik weet niet meer wie het vroeg maar een doek of ergodrager kan je gewoon in je eentje aandoen. Heb je verder geen hulp van nodig en na een poosje ben je net zo snel als kind klaar maken in de kinderwagen of in zo'n babybjorn.

Met het gezicht naar voren is altijd fout... op buik tegen buik of rugdragen. Het ruggetje moet idd altijd meer bol, zeker niet hol.

3. dreumesmama

dreumesmama Fanatiek lid

11 jan 2010
    1.723
    1
    0
    Ik lees dat hier wat meer ervaringsdeskundigen zijn, misschien weet iemand het volgende:
    Wil voor ons 2e kindje op komst ook graag een doek/ ergonomischie drager kopen, zat eerst aan bondolino te denken, maar nu zag ik de bykay en die lijkt me erg handig in gebruik. Maar... zal die niet te warm zijn in de zomer? Ziet er namelijk wel erg dik uit de stof.

4. Zeeuwsmeisje

9 aug 2006
    3.051
    1
    0
    zeeuws-vlaanderen
    Bykay is een rekbare dus idd warmer en hij is veel minder lang te gebruiken dan een geweven doek. Ik zou het zelf dus niet doen maar gaan voor een hoppediz, girasol, didymos enz. Mijn kindje is van november en het is zelfs met een rekbare echt al snel warm hoor. Ik heb voor de zomer expres een dunnere doek gekocht (of was het gewoon een goed excuus omdat ik 'm mooi vond... ;) )

Het knopen valt echt reuze mee, youtube en dan fwcc, evt eerst een keertje oefenen met een grote knuffel oid of grote zus... ze is 3 lees ik dus dat lukt ook nog wel (al zal het wel wat kilo's schelen met de baby; ik heb mn zoon van 18 kilo nog wel gebruikt als proefkonijn en dat zat nog best oke)

5. Vlinder84

Vlinder84 Niet meer actief

#45 Vlinder84, 1 mrt 2011
    Laatst bewerkt door een moderator: 1 mrt 2011
    Toch wel apart dat jij je hier ontzettend om op zit te winden en verbaal agressief moet worden? Je hoeft aan mij niets te bewijzen hoor. Want jij als leek hebt natuurlijk veel meer kennis over dragen dan consulentes die een opleiding gevolgd hebben ;) Doe vooral wat jij zelf wil, maar ga niet vertellen dat ik degene ben die onzin zit te verkopen :( En de arts die jij aanhaalt wordt gesponsord door *tromgeroffel* baby bjorn! Verrassing! Er zijn helaas geen gedegen onderzoeken waarin onomstotelijk bewezen is dat de baby bjorn slecht is en een ergo drager goed is. Maar wel onderzoeken die aangeven dat de kikkerhouding de beste houding is.

Iemand vroeg waarom een kindje niet liggend gedragen mag worden. Dat zit zo: wanneer een kindje in de draagdoek ligt, komt de druk van de drager op het achterhoofd en de billen. Daardoor klapt het kind als het ware dubbel en komt de kin op de borst te liggen. Zo kan de luchtpijp afgesloten worden en het kind dus stikken. Er was een tijd geleden nog een rel over in de verenigde staten. Daar waren meerdere kinderen gestikt en na onderzoek bleken dit om dit soort dragers te gaan waarbij je het kindje liggend draagt. Daarom dus vanaf de geboorte rechtop! Dat kan volgens mij ook met een tricotti, maar dat kan ik wel even voor je navragen bij een consulente die bij een tricotti zweert voor mensen die het knopen niet zien zitten :)

Bykay is warm voor de zomer ja, dus zou dan voor een geweven doek gaan of een bondolino of andere ergo drager.

6. MamaMaya

MamaMaya Fanatiek lid

6 dec 2010
    1.104
    29
    48
    Dat was ik.

Graag! Ik heb net een Tricotti gekocht, ben nieuw in draagdoeken-land en zag knopen inderdaad (nog) niet meteen zitten.

Bedankt alvast ;)

7. Female

Female Niet meer actief

Absoluut de lange draagdoek van tricot slen!

8. marije85

marije85 Lid

12 okt 2010
    16
    0
    0
    NULL
    NULL
    ik heb de lodger shelter.
    Omdat ons meisje nog geboren moet worden heb ik geen ervaringen, maar het lijkt mij fijn.

9. Zeeuwsmeisje

9 aug 2006
    3.051
    1
    0
    zeeuws-vlaanderen
    Bij de lodger shelter zitten ze ook in de kommahouding, niet rechtop en het schijtn behoorlijk snel zwaar te zijn... het is igg echt niet te vergelijken met een draagdoek (voor ff snel is dan een ring- of buidelsling beter, kunnen ze wel rechtop in)

10. zogelukkig

zogelukkig Niet meer actief

Verbaal agressief? Doe even normaal tante! En hou je cynisme voor je.
    Ik hou er gewoon niet van als mensen of zaken onrecht worden aangedaan of onterecht neer worden gesabeld. Daar ageer ik tegen.
    Ik ben geen leek op het gebied van dragen. Maar ook geen expert, dat klopt. Jij wel, omdat je draagt? Oh, eens even kijken waar ik dan allemaal wel niet 'expert' in ben!
    En een 'opleiding' in dragen? Hou op, schei uit; want die bestaat helemaal niet! Er zijn wel cursussen, maar in Nederland kan je niet eens een cursus volgen. En de cursussen die je in het buitenland kunt volgen, gaan minimaal over de fysiologie aspecten. (Basiscursus bestaat uit de onderdelen: knooptechniek, draagwijzen op de heup, wikkel-draagwijzen, kangoeroe-draagwijze, draagwijzen op de rug, lichaamsoefeningen voor ouders en baby's, fysiologische en psychologische aspecten van dragen, beoordelingscriteria voor draaghulpen, grondbeginselen van methodisch werken, concepti van een offerte voor persoonlijk draagadvies). Wow, wat een aandacht voor het menselijk lichaam! Iedereen kan zich voor zo’n cursus opgeven, ongeacht vooropleiding of niveau. Het is een vrij beroep: iedereen kan een bordje “draagconsulent” op zijn voordeur hangen. Daarbij zeg ik niks over de kwaliteit van de dames en heren draagconculenten. Maar je kan wel heel gauw van leek expert worden! Ik heb meerdere kookcursussen gedaan, maar dat maakt mij nog geen chef.
    Ik weet veel van het menselijk lichaam en de wervelkolom en het bekken in het bijzonder. Dat is niet zo raar als je al 40 jaar vaste klant bent bij diverse artsen, therapeuten en diverse operaties en revalidaties hebt ondergaan. Verder ben ik moeder en een verdomd goede ook. Ik had een huilbaby en was dolblij dat er een drager bestond die geschikt was voor mijn lijf zodat ik mijn kindje tegen me aan kon dragen en veiligheid en comfort kon bieden. En hij zat uitstekend en hij was tevreden, meer gegevens had ik niet nodig.
    En waar haal je de onzin vandaan dat degene die ik aanhaal gesponsord wordt door BabyBjorn? Laat mij daar het bewijs eens van zien dan? Oh, kan je niet, nee, dacht ik al. Tegenwoordig wordt men al gauw als partijdig bestempeld als men onafhankelijk onderzoek uitvoert. En pas maar goed op waar je als arts of onderzoeker aan meewerkt of je naam aan verbindt!
    Jij bent bevooroordeeld in je mening en jouw beeld is gekleurd, want jij kijkt alleen door de draagdoekbril en niet naar hoe de Babybjorn werkelijk in elkaar steekt. Alle mensen die de BabyBjorn neersabelen zijn draagdoekliefhebbers, dus niet objectief, zo simpel is het gewoon. Er is geen enkel bewijs dat de BabyBjorn geen goede ergonomische drager is, geen enkel! Allemaal hetzes vanuit de draagdoekhoek.
    Ik ben allergisch voor mensen die hun eigen product of mening sterker willen maken door dat andere product of mening af te branden. Zie je in de politiek bij sommige partijen ook. Zeer zwak! Ga gewoon uit van je eigen kracht, dat maakt je veel sterker.

11. Vlinderbloem

Vlinderbloem VIP lid

27 mrt 2008
    8.128
    1.682
    113
    Zogelukkig, voor iemand die verbaal zo sterk is ben je nu inhoudelijk zo zwak. Jammer hoor. En voor je mij bestempelt als iemand uit de "draagdoekhoek", ik draag mijn kind alleen maar in een drager. Maar wel eentje waarin mijn kind in een natuurlijke houding zit. Als jij dat niet belangrijk vindt, prima maar ik vind het echt van een laag niveau om dan maar met "tantes" te gaan strooien.

12. Chilleke

Chilleke VIP lid

21 jan 2010
    10.869
    1
    36
    Vrouw
    Verpleegkundige
    Brabant
    #52 Chilleke, 2 mrt 2011
    Laatst bewerkt: 2 mrt 2011
    helemaal met je eens.
    dat eeuwige gezeur dat een BB niet verantwoord is ofzo... hier zijn echt al duizende topics overgeweest, maar niemand is nog met een objectief (dus niet van draagdoekenforum;)) onderzoek/artikel aangekomen. dus als die BB zo slecht zou zijn, zouden er echt wel artikels over bekend zijn! ik heb altijd met plezier gedragen in de BB, mijn zoontje vond het werkelijk waar heerlijk en genoot er in. nou dan kan je mij niet vertellen dat het niet goed is, want anders liet hij zich echt wel horen ;) inmiddels draag ik niet meer, omdat ik het nut er niet van in zie. als ik boodschappen ga doen, gaat hij in de winkelwagen en voor langere stukken in wandelwagen.
    het zou fijn zijn als de (fanatieke)draagdoekmama's de mama's die een bb hebben hun niet zouden veroordelen ;)

13. Vlinderbloem

Vlinderbloem VIP lid

27 mrt 2008
    8.128
    1.682
    113
    Ik snap wel dat je dat zo voelt chilleke, maar als je die foto nou naast deze foto legt.. dan zie je toch zelf wel wat comfortabeler zit? Met die beentjes? Dat is een veel breder vlak waar hij met z'n billen op zit. i.p.v. zo hangend aan het kruis?

14. Agapi

Agapi Bekend lid

31 mei 2006
    688
    0
    16
    Cyprus
    Amen! You go girl. :D

Ik snap die hele hetze tegen de BabyBjorn ook nooit. Ik vind het een heerlijk ding voor de eerste maanden en dan vanaf een maandje of acht ging ze hier in de Mei Tai. Het een hoeft het ander niet uit te sluiten.

Ik heb al zo vaak aan draagmoeders gevraagd op welke wetenschappelijke informatie de aanname dat de BabyBjorn slecht is, is gebaseerd maar dan krijg je antwoorden in de zin van jij bent niet leuk hoor, of in het beste geval een vage link van een draagdoekensite/-verkooppunt/-consulent. Ja, dat raadt je de koekoek. Heel goed onderbouwd. ;)

15. Chilleke

Chilleke VIP lid

21 jan 2010
    10.869
    1
    36
    Vrouw
    Verpleegkundige
    Brabant
    hij hangt toch niet aan zijn kruis"? snap heel die opmerking zo, billen van een baby zijn niet zo heel groot hoor in tegenstelling tot zijn kruis ;) gaat het er ook niet om, wat je kind er van vind?
    en eerlijk gezegd, vind ik he tjuist niet relaxt er uit zien, lijkt me heel vermoeiend om je benen zo opgetrokken te moeten houden ;) maar goed dat weet ik niet, want zowel jij al ik zijn geen baby

16. Agapi

Agapi Bekend lid

31 mei 2006
    688
    0
    16
    Cyprus
    Is dit nu geen stemmingmakerij? Ik ken heel veel BabyBjornkindjes (zielig! :p) maar geen eentje heeft ooit een spreidbroekje nodig gehad.
    Wellicht toeval he aangezien de BabyBjorn toch vrij populair is.

17. Vlinderbloem

Vlinderbloem VIP lid

27 mrt 2008
    8.128
    1.682
    113
    Wat ik met "aan het kruis hangen" bedoel, is dat de beentjes van een kindje in de bb naar beneden hangen. Hun gewicht rust dus op hun kruis. Als het zitvlak breder is (tot aan de knieen) rust het gewicht op de billen/bovenbenen. Verder is dit natuurlijk een uiterst nutteloze discussie. Ik zou een babybjorn nooit aanraden, maar ik veroordeel ook niemand die er wel een heeft. Lekker doen waar je je zelf prettig bij voelt, ik voel me prettiger bij een drager waarin mijn kind op een meer natuurlijke manier zit.

18. Chilleke

Chilleke VIP lid

21 jan 2010
    10.869
    1
    36
    Vrouw
    Verpleegkundige
    Brabant
    :D zij kent wel veel kinderen dan ;):p

19. Jo79

Jo79 VIP lid

6 mei 2007
    25.068
    3.862
    113
    Ik vind dat Zogelukkig wel een punt heeft over die eeuwige strijd van BB-dragers en draagdoekendragers.
    Ik heb mijn BB met veel plezier gebruikt, ik vind dat zitvlak helemaal niet zo smal. Ik heb bij de tweede ook een Manduca gekocht, gewoon omdat je die ook na het tweede jaar kunt gebruiken. Oh ja, en af en toe de draagdoek. Vind het allemaal prima, heb niet het idee dat het ene nu zoveel beter of slechter is dan het ander. Ben nog geen een overtuigend onafhankelijk onderzoek over de verschillen tegen gekomen.

20. Omelet

Omelet VIP lid

14 nov 2008
    14.874
    2
    0
    Hij zit in de Bondolino itt hangen in de BB en zowel zijn billen rug als beentjes worden ondersteund zoals je ziet. Maar goed, deze discussie kent toch geen einde :)
    Hier wat onderzoeken gevonden: DIDYMOS - the baby sling
    (op een site van didymos, net als dat stukje van zogelukkig van de site van BB kwam)

Zelf heb ik een draagdoek voor de geboorte van mijn zoon aangeschaft. Hij slaapt hier nu regelmatig in. Voor de langere stukjes wil ik toch voor een draagzak gaan (prettig idee dat ik niet fout kan knopen dan).
    En tja, als ik mijn zoon oppak zie ik dat hij automatisch tegen me aanligt met zijn rugje bol en zijn knietjes opgetrokken. Dus dan lijkt mij een draagzak waarbij die houding ondersteunt wordt het meest prettig voor de baby, itt een draagzak waar hij in hangt.

Daarnaast kosten ergonomische draagzakken niets meer dan een BB dus ik begrijp uberhaupt niet waarom je dan toch voor een BB zou kiezen. Ik persoonlijk zou dan het zekere voor het onzekere kiezen en gaan voor een ergonomische drager.
    (zelf trouwens voor een beco gegaan, die is wel een stuk duurder maar ook een stuk mooier dan de BB :D Oeh hij komt als het goed is deze week binnen, kan niet wachten :D:D:D)

TS succes met je keuze!

Deel Deze Pagina