welke draagzak/draagdoek?

Discussie in 'De babyuitzet' gestart door Ellen291982, 28 feb 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Omelet

Omelet VIP lid

14 nov 2008
    14.874
    2
    0
    Ik geloof ook niet dat er een samenhang is ;)
    Tja uiteindelijk maakt iedereen de keuze die hem of haar het beste lijkt. Lijkt me prima om dat van elkaar te accepteren zonder elkaar voor slechte moeder uit te maken :)

2. Vlinderbloem

Vlinderbloem VIP lid

27 mrt 2008
    8.128
    1.682
    113

Nouja... ;)

Ten overvloede: de bovenste is de bb.

3. Vlinder84

Vlinder84 Niet meer actief

:( ik vind je post nogal respectloos en heb verder weinig zin om daar mijn energie in te steken. De pot verwijt de ketel dat die zwart ziet ;)

Overigens ben ik begonnen met een baby bjorn en was daar dus zeer ontevreden over. Heb meerdere dragers gebruikt dus kan nu in elk geval voor mijzelf uitmaken wat wel en niet fijn draagt.

4. Jo79

Jo79 VIP lid

6 mei 2007
    25.068
    3.862
    113
    Ja, smal t.o.v. van zo'n andere drager, maar smal t.o.v. van het achterwerk van een gemiddelde baby vind ik het niet.
    Dat jij er niet tevreden over was, dat kan, maar ik ben net zo tevreden over mijn Manduca als ik was met de BabyBjorn, dat kan ook toch.

Snap de hele ophef niet hoor van dit topic.

5. Vlinderbloem

Vlinderbloem VIP lid

27 mrt 2008
    8.128
    1.682
    113
    Ja dat is dus precies het punt, ik wil niet dat alleen het achterwerk op het zitgedeelte zit, maar ook een deel van de benen. Of zit jij puur en alleen met je billen op een stoel?

Verder ben ik het wel met je eens, ieder zijn ding.

6. Omelet

Omelet VIP lid

14 nov 2008
    14.874
    2
    0
    Het is een heel andere houding waarin de baby hangt/zit en dus niet te vergelijken met elkaar.
    Overigens zit het verschil 'm niet alleen in het zitgedeelte en dus de houding van de heupjes / benen, maar ook in de vorm en ondersteuning van de rug en meestal ook het draagcomfort van de ouders (BB gaat vaak korter mee dan een ergonomische drager omdat die niet alleen voor het kindje maar ook voor de drager zelf ergonomisch is).

Heeft TS inmiddels al een keuze gemaakt trouwens? Dit lijkt een oeverloze-discussie-topic te worden ;)

7. Vlinderbloem

Vlinderbloem VIP lid

27 mrt 2008
    8.128
    1.682
    113
    Volgens mij had ze al aangegeven voor een doek te gaan inderdaad. ;)

8. pixie

pixie VIP lid

30 mei 2008
    12.315
    0
    0
    woonbegeleider psychiatrie
    Leusden
    voor een pasgeborene vind ik een draagdoek persoonlijk veel lekkerder, knusser, en gemakkelijker zitten.knopen heb je zo geleerd.
    ik ben begonnen met een hoppediz en vond dit een heerlijk doek. inmiddels is mijn doekenstash uitgebreid, weer uitgedund en weer wat bijgekomen en nu heb ik toch wel aardig leuke selectie :D
    voor korte afstanden is een ringsling perfect.. ook zeer geschikt voor kleine babies..
    ik heb ook een manduca gekocht. en daar zit een verkleinstuk (zitvlak) in en een stuk van de rugpand dichtritsen zodat de rugpand ook kleiner is..

wat ik persoonlijk een fijn idee vind van een draagdoek is dat je je baby heerlijk in kikkerhouding in de doek kan wikkelen . met een drager is dat niet zo. dan steken de beetjes toch wel uit...

9. pixie

pixie VIP lid

30 mei 2008
    12.315
    0
    0
    woonbegeleider psychiatrie
    Leusden
    heb net een klein beetje meer van de topic gelezen en zie dat het weer tot discussie uitloopt..
    hier is een artikel met meer uitleg over het lichamelijk effect op kinderen...
    Infant Carriers and Spinal Stress

10. MelanieL29

MelanieL29 Bekend lid

9 aug 2006
    803
    0
    0
    Vandaar dat ik ook zeg dat het eens fijn zou zijn als het officieel ondersteunt wordt door ziekenhuizen (zonder sponsoring) of fysio of een instantie.
    Hoe is dat eigenlijk voor kinderwagens? Is daar een normering voor of iets of iemand die aangeeft dat dat ok is?

En stichting wiegendood gaat eigenlijk nog veel verder. Die geeft aan dat je een pasgeboren etc helemaal niet in een draagdoek moet doen. Welke dan ook.

11. Ellen291982

Ellen291982 Niet meer actief

meiden meiden het was absoluut niet de bedoeling met dit topic een discussie te openen. wilde alleen weten welke draagdoek/draagzak jullie gebruiken en aanraden.

12. MelanieL29

MelanieL29 Bekend lid

9 aug 2006
    803
    0
    0
    Troost je. Is niet de eerst die zoiets eigelijk simpels vraagt maar waardoor een discussie op gang komt.

Maar deze discussies zijn ook zeer zeker leerzaam!
    En iedereen spuwt zijn mening nu eenmaal anders.

13. zogelukkig

zogelukkig Niet meer actief

#73 zogelukkig, 4 mrt 2011
    Laatst bewerkt door een moderator: 4 mrt 2011
    Zo ziet die er heden ten dage niet meer uit, ik weet niet uit welk jaar dit model komt? Bovendien ligt hij op zijn kop op de foto. Wel weet ik dat de Babybjorn een paar jaar geleden is veranderd ten gunste van het bekken/de beentjes. Het zitvlak is verbreed. De Babybjorn is een ergonomische drager en ondersteunt hoofd, nek, rug, armen, benen, bekken en heupen perfect.
    Ik plaats geen foto's maar heb gisteren nog eens goed de foto's van mijn knulletje bij mij in de BB bekeken en hij zit er gewoon perfect in. Bovendien wordt er een groot stuk been tot aan de knie goed ondersteunt en behelst zich dat niet alleen tot het zitvlak. Je moet hem natuurlijk wel goed instellen op de juiste verhoudingen van je kind.

Toen hij wat groter werd en door papa gedragen werd met het gezicht naar voren, voelde zoonlief zich ook erg prettig. Heel fijn om te zien en een bevestiging dat het allemaal wel goed zat, want ons mannetje heeft/ had nogal wat lichamelijke mankementen, maar vond het heerlijk om in de BB gedragen te worden. Voor ons heel bepalend, want onze kleine man geeft heel duidelijk te kennen als hij zich niet prettig voelt! Die stralende lach en tevredenheid sprak boekdelen.

En voor mama was het ergonomisch gezien helemaal een uitkomst, want de Babybjorn kon ik met mijn gammele nek, rug en bekken gewoon hebben, die voelde ik niet. Toen knul 12 kilo woog ging hij in de rugdrager dat was helemaal 1 groot feest en ook daar hebben we heel veel plezier mee gehad. Lekker vrij zitten en kon zo goed om zich heen kijken.

Ik zag toevallig gisteren nog een kindje rechtop in de draagdoek. In een dik skipak met het gezicht tegen mama aangedrukt. Kind ging richting het jaar. Het zag er erg oncomfortabel uit, mede door het dubbelgevouwen gezicht van dat kindje. De rug zat vrij strak gebonden en in de nek zat een rare knik, het hoofd hing naar achteren en opzij. Moeders had ook een dikke jas aan en was vrij stevig. Ik heb niks tegen doeken, dat hoor je mij niet zeggen, maar ik denk wel dat ze niet altijd goed gebruikt worden.

Een ieder moet gewoon die drager nemen die bij haar past. Het is geen kwestie van goed of fout, maar van persoonlijke voorkeur.;)

14. Vlinderbloem

Vlinderbloem VIP lid

27 mrt 2008
    8.128
    1.682
    113
    Meid, het zit je wel hoog he? ;) Dat is ook prima, maar jij bent nu juist degene die steeds hamert op wetenschappelijk onderzoek, maar ik zie niets in je post waar ook maar enige wetenschappelijke ondersteuning voor is, jij komt ook alleen maar met : de bb is prima, want IK heb er goede ervaringen mee. Dat mag best, ervaringsverhalen vind ik misschien nog wel belangrijker dan vage onderzoeken in laboratoriums. Alleen is het dan wel een gevalletje pot verwijt de ketel natuurlijk. Verder vraag ik me af wat je bedoelt met "op de kop" alle dragers liggen gewoon met de heupband naar beneden. Het klopt overigens dat BB een aantal jaar geleden zelf met een ergonomischer versie is gekomen, maar dat geeft voor mij alleen maar aan dat ze zelf ook wel inzien dat dit smalle model niet helemaal ok is. En trouwens, kijk maar eens op marktplaats bijvoorbeeld. daar vindt je zo goed als alleen maar de eerste, smalle versie.
    Ik stop nu maar met deze discussie, ik val niemand aan op het gebruik van de bb maar ik vind zelf de argumenten tegen die dingen overtuigender dan die er voor zijn. :)

15. Vlinderbloem

Vlinderbloem VIP lid

27 mrt 2008
    8.128
    1.682
    113
    Dat weet ik wel zeker. :D

16. zogelukkig

Er zit mij helemaal niets hoog. Ik reageer gewoon hoor; zit geen felle toon in voorgaand bericht. En ik hamer helemaal niet op 'wetenschappelijk' onderzoek. Jij brandt keer op keer de Babybjorn af, laat steeds weer weten dat het geen goede ergonomische drager is, dus ik vraag jou vervolgens dat aan te tonen of te vermelden hoe je aan die argumenten komt en dat kan je niet. Ik kraak de draagdoek niet af hoor, ik zeg juist dat je uit moet gaan van je eigen kracht: 'ik vind'. Ik vind de Babybjorn dus top, jij houdt van een draagdoek, helemaal prima toch? Waar ik me aan stoorde is dat jij wel degelijk de Babybjorn neersabelt, moet je niet doen, is ongegrond en gewoon niet sterk.
    Ik vertel mijn eigen ervaringen, niet meer en niet minder. En de ervaring tov de baby met een draagdoek heb ik niet, dus onthoud ik mij verre van ieder commentaar, want ik kan er dus geen gedegen mening over geven.

En dan nog even over die foo: ik snap hem gewoon niet als ik hem vergelijk met mijn BB; het hele rugpand is namelijk even breed en als dat witte ding de rugband is dan zien ze er tegenwoordig heel anders uit! Ik dacht dat dat witte ding de omgeklapte nekband was ofzo. Anyway; voor hoe de Babybjorn er nu uit ziet verwijs ik je naar hun site. Ik plaats geen link, ik heb geen aandelen.:D

En wat er op MP staat, dat is voor mij natuurlijk geen leidraad en zegt niks over de kwaliteit van de huidige Babybjorn. Het nieuwere model bestaat iig sinds najaar 2008, want toen heb ik hem aangeschaft en dat is dus alweer 2,5 jaar geleden. Misschien staan ze daarom nog niet op MP omdat mensen nog een volgend kindje willen en hem daarom bewaren? Maar ik heb geen verstand van MP, dus vind dat ook geen interessant argument.

17. Vlinderbloem

Vlinderbloem VIP lid

27 mrt 2008
    8.128
    1.682
    113
    Ok wil je dan even quoten waar ik de bb "neersabel"? Volgens mij heb ik hem alleen maar smal en niet ergonomisch genoemd. :(

Overigens was dat van marktplaats geen argument tegen de bb, maar om aan te geven dat die niet- ergonomische versie nog volop in omloop is. jeetje joh, je bent wel een ster in woorden verdraaien zeg. Merk dat ik me nu ook begin te ergeren, ik heb steeds geprobeerd correct te blijven en niemand voor het hoofd te stoten maar als ik zo verkeerd geinterpreteerd wordt vind ik dat wel moeilijk worden.

18. Zonnebeertje

Zonnebeertje Fanatiek lid

1 jul 2007
    4.257
    0
    0
    even on topic
    Ik heb de bondolino, en een doek van babylonia, geen idee welke ik fijner ga vinden, maar de doek heb ik voor 10euro nieuw op mp kunnen kopen, terwijl de bondolino geloof ik 80 euro kostte, die had ik namelijk vorig jaar gekocht voor mijn zoon, maar uiteindelijk maar 1x gebruikt

19. Yukl

Yukl Niet meer actief

#79 Yukl, 4 mrt 2011
    Wij hebben een babybjorn en een draagdoek. Ik gebruik de draagdoek, mijn man de babybjorn. Door de reacties op dit forum had ik in mijn hoofd zitten dat de beentjes/heupjes van een baby helemaal niet verantwoord zit in de babybjorn. Totdat mijn jongste laatst voor het eerst werd gedragen door mijn man: ik zag weinig verschil met de draagdoek (en ja, ik ben op de hoogte van de juiste draagtechnieken met een doek ;)). Zo beinvloed was ik dus inmiddels door het forum ;) Ik heb wel een nieuwere versie dan de gene die hier eerder is gepost. En ik denk dat ik automatisch de heupjes van de kleine zo positioneer dat de knietjes hoger uitkomen.
    Een draagdoek vind ik prettiger omdat voor mij het gewicht van de baby dan beter wordt verdeeld wat het dragen een stuk minder zwaar maakt. En het voelt ook gewoon prettiger, een doek die helemaal om het lijfje van de kleine zit tov de drager die meer voorgevormd is.

20. zogelukkig

#80 zogelukkig, 4 mrt 2011
    Je sabelt de Babybjorn wel zeker neer, reminders:

EDIT: DIT WAS NIET JIJ, MAAR ANDERE VLINDER, MIJN EXCUSES

Dat baby bjorn zo goed verkoopt is mij een raadsel (ja, goede marketing, duh) terwijl er dragers zijn waar je uuuuren mee kan dragen. Met comfort voor ouder en kind. Oh en je kindje met het gezicht naar voren dragen wordt ten zeerste afgeraden door opgeleide draagconsulenten. Dat is echt funest voor de heup- en rugontwikkeling. Als je wil dat je kindje iets kan zien, draag het dan altijd met het gezicht naar je toe op je rug of op je heup.

al is een baby bjorn ook duur 

Waarom zou een babybjorn slecht zijn? (wilde net eentje overkopen op MP)
    Ik vergelijk het altijd met zitten op een comfortabele bank, waarbij je rug, billen en benen ondersteund worden en met op je stuitje hangen op een barkruk, waarbij je tegenwicht moet bieden om er niet vanaf te kieperen. Het kind hangt in een baby bjorn (en andere dragers waarbij het zitvlak te klein is) in z'n kruis, niet comfortabel. De benen van je kindje moeten goed gespreid worden en de knietjes hoger dan de billen. Dit zorgt voor de ergonomisch verantwoorde kikkerhouding, zoals kindjes graag liggen en zitten.

Het dragen van je kindje kan wel ergonomisch, dus waarom dan alsnog de baby bjorn aanprijzen? Het komt misschien rotter over dan ik bedoel, maar het welzijn van kindjes gaat me aan het hart. Want nu zeg jij weer dat je kindje wel naar voren kijkend gedragen kan worden. Terwijl gediplomeerde draagconsulentes dit afraden! Zij leren ervoor en raden het af, jij hoort van de verkoper dat het kan en zegt dat het wel kan. Wie geeft er dan eerlijke voorlichting zonder winstoogmerk? De verkoper niet in elk geval. Want het heeft niets met het nekjes te maken, maar met de rug. Die wordt hol getrokken wanneer het naar voren kijkt, waardoor je weer dat bungel effect krijgt van op de barkruk. Zo kun je geen goede kikkerhouding krijgen en dat is slecht voor rug en heupen. Ik lees dus zeker wel goed wat jij geschreven hebt, ben het gewoon alleen hartgrondig met je oneens  Het is geen halsmisdaad, maar ik denk dat als je beter weet, je dit niet zou doen. En je zegt het zelf ook te weten dat ze niet ergonomisch zijn. Want elke mama wil toch het beste voor haar kindje?
    [/I]

Vlinder: jij bent een fanatiek voorstander van de draagdoek. Dat mag, maar het maakt je niet meer objectief, want je bent -zonder dat je het zelf merkt- behoorlijk fel in het afkraken van de Babybjorn, lees dan! En met de vette teksten insinueer je gewoon dat moeders die een Babybjorn gebruiken geen goede moeders zijn. Dat steekt me. Niet persoonlijk, want ik vind het alleen maar sneu dat je zo gehersenspoeld bent, maar je doet daarmee een heel grote groep goede moeders mee tekort. Dat vind ik niet kies, dat vind ik onrechtvaardig. Zeg gewoon: "Ik persoonlijk vind een draagdoek erg prettig, omdat...".

En dan nog het volgende wat ik je nog even mee wil geven:

Een Babybjorn IS een ergonomische drager en dat was het ook voordat het zitvlak werd verbreed. De heupen zijn op de juiste wijze gespreid waarbij een gedeelte van de beentjes ook goed ondersteund wordt. Maar je moet de Babybjorn wel goed afstellen op het gewicht van je baby. De Babybjorn heeft speciale banden voor de beentjes die moeten worden vastgemaakt worden bij baby’s die tussen 3,5 kg en 4,5 kg wegen. Dan trek je de knietjes op tot boven het kruis en hangt de baby niet in het kruis wat jij steeds maar zegt, maar dan zit het in de kikkerhouding.

Als je de Babybjorn goed afstelt, dan kan je niks verkeerd doen, dat is het mooie ervan. Je baby zit dan perfect: veilig, geborgen, comfortabel en ERGONOMISCH helemaal oke!:)

Deel Deze Pagina