Waar op letten als je naar je peuter kijkt (ivm schoolkeuze)

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door Chantico, 18 sep 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Chantico

Chantico Niet meer actief

Onze dochter mag volgend jaar naar school, dus we moeten ons nu gaan verdiepen in een schoolkeuze voor haar. Er zijn zoveel mogelijkheden. Of het een openbare/katholieke/protestants-christelijke school wordt, daar komen we wel uit. Maar ze het best tot haar recht komt op een reguliere / Montessori / Jenaplan / Dalton / Vrijeschool, dat is lastiger.

Wat kun je aan een peuter zien om te beoordelen wat voor kindje het is? Ik ken haar inmiddels wel een beetje ;) maar er is ook nog zoveel niet zichtbaar en bovendien: hoe kan ik weten hoe zij zich op bepaalde punten tot het gemiddelde verhoudt, want ik weet niet wat gemiddeld is...

Op welke dingen moet ik letten bij mijn beoordeling van wat voor kind zij is om daar dan een passende school bij te kiezen? Het gaat dan om vragen als: veel klassikaal les of veel zelfstandig werken / meerdere leerjaren gemengd of één leerjaar per groep / meer dan gemiddeld ruimte voor kunst, creativiteit, handvaardigheid, beweging of is gewoon gemiddeld al genoeg, etc.

Wat zagen jullie aan je kind als peuter dat jullie gebruikt hebben bij de schoolkeuze?

Ik hoop dat mijn vraag duidelijk is :D

2. Mamzie

Mamzie VIP lid

29 jun 2006
    7.318
    0
    0
    prov. Groningen
    tja voor ons was het best makkelijk.
    Onze oudste id heel terughoudend en zelfs bangig voor andere kindjes. En laat makkelijk met zich sollen. Dus een ouder kindje kan van alles met hem doen en hij zal niks zeggen maar zich ondertussen super naar/verdrietig voelen.

Ook neemt ie niet veel zelf innitiatief en houd ie van routine, opdrachten, en schema's.

1 openbare school viel af omdat ie te groot was. Veel kids in de klas en dan ook gemengd ( hij zou dan ook met 6 jarigen in de klas komen. )

een jenaplan of dalton onderwijs viel af omdat ie van structuur en opdrachten houd en best veel sturing nodig heeft.

Nu zit ie op een Christelijke basisschool.
    Kleine klassen, veel structuur, een goed anti pesten aanpak enz.
    Onze oudste zit er helemaal op zijn plekkie

3. Sweetheart

Sweetheart Actief lid

1 aug 2011
    451
    0
    0
    NULL
    NULL
    Gut, er is hier maar één basisschool in de buurt, een katholieke. Niet mijn voorkeur, maar ik ga ook niet elke dag kilometers met de auto rijden. Vier keer op een dag...

Zijn er bij jullie zoveel verschillende scholen op loop-/fietsafstand dan?

4. NiekeKris

NiekeKris VIP lid

13 apr 2008
    23.137
    8.869
    113
    #4 NiekeKris, 18 sep 2011
    Laatst bewerkt: 18 sep 2011
    Er zitten er hier drie op loopafstand (5 minuten) en dan nog een hele zooi op fietsafstand. Ik twijfel op dit moment tussen drie scholen. Ik heb natuurlijk nog geen ervaring met schoolkeuze, maar ik heb wel een pedagogische en onderwijskundige opleiding en veel ervaring in het onderwijs... Hoe ik er nu naar kijk mbt J.:

Ik wil in eerste instantie liefst een school redelijk in de buurt. Ik vind het onzin om een hele wereldreis te maken als er zoveel dichtbij is. Ondanks dat kijk ik behalve naar de scholen heel dichtbij ook naar een school die ietsje verder weg is. Wat de keuze op 4 zou zetten (3 heel dichtbij en 1 wat verder weg).

Een school die 'te veel' (aanhalingstekens, omdat het niet echt te veel is, want het een school staat ergens voor, maar je begrijpt vast wel wat ik bedoel) met het geloof doet, valt voor ons af. Dit omdat wij J. niet gelovig opvoeden. Een school die hier heel actief in is past dus niet bij ons. Hierdoor valt de christelijke school hier in de buurt af. Blijven er dus nog 3 over.

Dan de dingen mbt J. specifiek. J. is geen kind wat heel de dag op een stoel kan/wil zitten en wat er van houdt dat haar verteld wordt wat ze moet doen. Ze trekt graag haar eigen plan en doet dat eigenlijk al heel 'verantwoordelijk'. Ik denk om die reden dat een heel klassikale school, waar alles voor haar bepaald wordt, niet bij haar past. Ze is ook graag actief en creatief bezig. Wat dit betreft hebben alle drie de scholen wel iets dat daar op aansluit.

J. houdt van contact met andere kinderen, het is ook een echte observeerder. Zodra ze in een hele grote groep is, is ze vooral aan het kijken en observeren. Als de groep heel druk is, dan krijgt ze snel te veel indrukken, waardoor ze snel heel moe is. Een school met hele grote klassen valt wat mij betreft daarom af. De kans bestaat dat hierdoor nog maar één school overblijft. Die school is helaas de school die wat verder weg is, maar als dat zo is, dan is dat maar zo.

J. vindt het ook fijn als er oudere kindjes zijn. Doordat ze zo observeert leert ze daar ook veel van. Wat dat betreft heb ik dus een voorkeur voor school waar ze met kinderen van meerdere leeftijden bij elkaar in de klas zitten. Dit zou ook betekenen dat er nog maar één school overblijft (de school met de kleinere klassen). Ik vind dit echter geen vereiste, ik sta ook open voor andere klassamenstellingen.

Op dit moment neig ik door alle bovenstaande dingen naar de (openbare Jenaplan) school wat verder weg. Wat ik een nadeel vind is dat de school verder weg is. Grote kans dat haar vriendjes en vriendinnetjes dan straks niet in de buurt zullen wonen en ik haar waarschijnlijk tot groep 7/8 zal 'moeten' brengen, omdat ik het stuk dat ze zal moeten fietsen niet zo fijn vind (drukke weg oversteken ed). Ook vind ik het een nadeel dat kindje nr. 2 dan daar in de buurt naar een KDV zal 'moeten' ipv het KDV tegenover ons huis. Maar dat zijn wel dingen waar ik over heen zal komen, haar wegbrengen vind ik sowieso niet erg, ik vind het alleen voor haar lastig dat ze dan verder zal moeten als ze met iemand afspreekt.

Ik wil bij alle drie de scholen waar ik tussen twijfel nog een keer langs gaan om 'sfeer te proeven' en vragen te stellen. Mijn vragen zullen vooral betrekking hebben op de klassengrootte, de manier van lesgeven, wat ze behalve taal, rekenen en vakken als aardrijkskunde en biologie ed geven en de zorg die ze bieden (zowel voor leerlingen die ergens moeite mee hebben als voor leerlingen waarbij alles heel makkelijk gaat).

En uiteindelijk weet je, denk ik, nooit of je de juiste keuze maakt...dat zal altijd pas blijken als je kind op een school zit en een aantal jaren meedraait... Vind het dus best een lastige keuze...want het is toch voor een deel wel bepalend voor de rest van zijn/haar leven...

Goed, heel verhaal, maar wie weet heb je er wat aan. ;)

5. Salapio

Salapio VIP lid

15 jan 2007
    13.917
    0
    0
    Zuid-Holland
    Ik zou langs gaan bij de scholen, dan krijg je toch een beter beeld. Op basis van dat beeld kun je besluiten wat het beste bij je kind past én wat goed bij jullie past. Ik denk dat M het erg naar haar zin zou hebben op een Vrije School, maar ik vind dat leuk voor de speelzaal, niet voor haar verdere schoolcarriere. Komt nog bij dat ze nu al erg veel wil leren en dat toch niet/nauwelijks wordt gestimuleerd op de VS. Ik zie de kleuterschool daar toch meer als een verlengstuk van de peuterschool ...

Jenaplanschool sluit erg goed aan bij hoe M in elkaar zit, is zowel cognitief als creatief als sociaal/emotioneel goed voor haar. Ik denk voor zover ik dat nu kan inschatten ook voor broertje T, maar br/zu zal zich toch moeten schikken :D ;)

Wat betreft structuur. M gaat naar een Jenplanschool en daar is wel degelijk (veel) structuur. Ze leren namelijk om dmv structuur zelfstandig aan de slag te gaan. Het is echter niet uitsluitend docentgestuurd, ook leerlinggestuurd. Dit even als aanvulling op een van de bovenstaande reacties ;)

6. NiekeKris

NiekeKris VIP lid

13 apr 2008
    23.137
    8.869
    113
    Ik heb zelf ook zeven jaar op een Jenaplanschool gezeten en ik heb het ook niet als 'structuurloos' ervaren. Het was heel duidelijk wat er van je verwacht werd, de zelfstandigheid werd opgebouwd en zonodig stuurde de leerkracht ook bij.

7. Sarah84

Sarah84 VIP lid

21 jul 2008
    6.665
    1
    0
    Student en moeder
    Dordrecht
    Dat is niet waar hoor...ze stimuleren het waarschijnlijk op een andere manier dan jij wil en dat volgens de meeste mensen normaal is.

Ik zou overal eens gaan kijken.

Wij zijn voor Finn ook aan het kijken nu. Voor mij is nog het voordeel dat ik door de opleiding die ik volg, ook bij veel scholen binnenkom en dus heel veel zie.

8. Miepie74

Miepie74 Fanatiek lid

10 okt 2008
    4.062
    8
    0
    Wij zijn er hier ook al mee bezig, wonen in een stad met voor alles giga wachtlijsten dus volgens mij zijn we zelfs al laat :).

Ik heb een paar dingen waar ik naar kijk:
    - allereerst mijn dochter(s) uiteraard
    - geen school met duidelijke religieuze grondslag
    - liever geen reguliere basisschool
    - rapporten van de onderwijsinspectie
    - schoolgidsen van de betreffende scholen waarin vaak resultaten vermeld zijn van cito oid
    - sfeer, gevoel, hoe je het wil noemen.

Zelf ben ik juist erg gecharmeerd van de Vrije School, ook (of juist ;)) nadat ik bij eentje bij ons in de stad ben wezen kijken. De discussie hier in huis gaat ook precies om het misverstand dat hierboven wordt beschreven. Er is heel veel aandacht voor het cognitieve, of in ieder geval net zo veel of net zo weinig als op een reguliere school, het wordt alleen op een niet-reguliere vorm onderwezen. Verder scoort deze specifieke school op alle bovengenoemde punten goed tot zeer goed wat mij betreft en zie ik mijn dochter hier heel goed gedijen.
    Maar goed, eerst mijn man nog zien te overtuigen en dat is geen makkelijke taak vrees ik. Hij gaat heel erg uit van zichzelf, van het feit dat hij een beta is die heel goed kon leren en klassen heeft overgeslagen en veel structuur nodig had en het liefst klassikaal frontaal les kreeg.
    Ik kijk naar mijn dochter en waar ik zie waar haar behoeftes liggen en dat is beslist niet in een al te strikte omgeving waar anderen haar opleggen wat en hoe ze moet leren. Betekent niet dat ze geen structuur nodig heeft, maar ze moet ook zeker een bepaalde vrijheid hebben om tot haar recht te komen. En naar mijn inzicht past een niet-reguliere onderwijsvorm daar het best bij.

9. deepfreeze

deepfreeze VIP lid

29 nov 2007
    11.895
    42
    48
    Ik heb eerst ook gekeken wel scholen beschikbaar zijn, en wat de verhalen er over zijn:
    Buurtschool 1, openbaar, 5 min lopen, ietwat rommelig en genoeg zorgkinderen
    buurtsschool 2, katholiek, 5 minuten fietsen, erg georganiseerd en strikt
    Montessori, openbaar, 10 minuten fietsen..

Hier was het vooral de afweging tussen regulier onderwijs, of iets verder fietsen.
    Mijn jochie had best wel een stukje karakter van mij: verlegen, niet zo goed in grote groepen, wel pienter, niet haantje de voorste..
    We hadden zelf het idee, dat hij met dat karakter op de 1e buurtschool zou verzuipen tussen de andere (drukke) kinderen. De 2e buurtschool was wel beter, maar de sfeer niet fijn, en toch ook wel een portie streberige kinderen.

De montessori bleef dus over, en die school voelde ook erg fijn. Mijn jochie ging daar ook gelijk spelen bij de open dag. Bij de andere scholen bleef hij dicht bij ons..

Inmiddels is ons verlegen jochie veranderd in best een sociaal kind, wat af en toe ook best haantje de voorste kan zijn. Toch past dat ook prima op de montessori.

Het onderwijs systeem is natuurlijk wat anders. En na 2 weken lijkt hij helemaal op zijn plek. Hij doet het erg goed, met de vaste regeltjes qua orde in de klas, maar het vrij werken aan hetgeen waar je zin in hebt. Hij zoekt ook al echt leer-dingetjes op ipv speelhoeken. En zijn vriendje juist de speeldingen. En dat kan daar gewoon.

Dus het was hier echt een combi van
    -reisbaar
    -methode
    -type kinderen op de school
    -reactie kind bij open dag
    -karakter kind, vooral sociaal gezien, voor zover voorspelbaar

10. Vica86

Vica86 Niet meer actief

Jeetje helemaal niet aan gedacht dat het zo lastig zou zijn. Al die schoolvormen.

Wij willen graag mijn meis naar een peuterspeelzaal of peuteropvang doen bij de school waar ze naartoe gaat. Er zijn hier meerdere scholen met opvang erbij.

Maar ik kan nu al zien dat zij en mijn zoon totaal verschillend zijn.
    Mijn dochter is extreem leergierig. Wilt echt ALLES leren en ontdekken.

Zoontje is er nu al 1 die het allemaal wel best vind. Hij kan rollen, heel goed zelfs. Maar doet het nauwelijks. Allemaal van dat soort dingen.

Hoe ga je dan een goede school uitzoeken? Want ik ga ze niet beide op een andere school zetten.

11. Saskia78

Saskia78 Niet meer actief

Mja wij zijn bij 3 scholen gaan kijken.
    1 omdat we er tegenover wonen
    1 omdat een vriendinnetje er heen gaat
    en 1 op advies van een mede-kdv-moeder die zei "dat is ECHT wat voor jullie!" (die werd het uiteindelijk ook trouwens.. )

We kregen van de gemeente een overzicht van scholen in onze wijk... School3 (die van onze keuze) lag dus precies 2 meter buiten de wijkgrens en stond er niet tussen.
    Het kan dus geen kwaad om zelf ook even om je heen te kijken.

wij zijn in alledrie de gevallen MET peuter een gesprekje wezen doen.. rondleiding door de school etc.
    Verder hebben we voordat we daarheen gingen op de site van de onderwijs inspectie de recentste rapporten gelezen.
    (en die tijdens de rondleiding vergeleken met de situatie in de school.. )
    ook hebben we vantevoren natuurlijk even de websites bekeken en de citoresultaten opgezocht.

Toen de rapporten en de resultaten ons in ieder geval niet afschrokken zijn we dus een afspraak gaan maken voor de rondleiding. En zijn we erg afgegaan op een goed gevoel en de manier waarop ze met AS omgingen.

De school waar AS zich meteen thuis voelde.. (zowel bij de directrice op de kamer, tijdens de rondleiding als toen ze bij de kleuters mocht spelen) is uiteindelijk de school van onze keuze geworden.

Het is geen standaard klassikaal systeem maar daar waren wij op zich ook niet perse voorstander van.
    Zelf hebben we het idee dat ze vrij slim (en erg nieuwsgierig/leergierig!) is dus wij wilden een school waar ze dat zouden stimuleren. En standaard klassikaal kan dat wel... maar niet alle scholen snappen het :)
    Het is dan ook een school geworden die niet geheel onder 1 noemer valt te plakken.. maar het is deels klassikaal en met wat grote uitstapjes richting montesori en vooral ook dalton.

klassen gaan gewoon op leeftijd.. maar zijn verdeelt in 3 niveaugroepen die per vak kunnen verschillen.
    zodat degenen die het heel snel oppakken gewoon vooruit kunnen.. en degenen die extra aandacht nodig hebben dat gewoon krijgen.

De andere 2 scholen zeiden dat ook te doen.. maar daar was in de klassen (waar we niet in mochten!) weinig van te merken.

12. Chantico

Chantico Niet meer actief

Yup, wij hebben meerdere scholen binnen een voor ons acceptabele reisafstand :)

De inspectierapporten heb ik wel gevonden, maar waar kun je citoresultaten vinden? (Een citoscore op zichzelf zegt nog niet veel, want het ligt er ook maar net aan wat voor ‘populatie’ er op de school zit. Een school met relatief lage citoscore kan toch méér groei bij de kinderen hebben gerealiseerd dan een school met een hogere score waar toevallige ‘kansrijkere’ kinderen op zitten.)

Langsgaan en sfeer proeven is ook een goeie ja, maar dan weet je meer of jíj er past (óók belangrijk natuurlijk ;)) dan dat je kindje er past. Als je je kind mee kunt nemen is het wel een goede om te zien of je die zich er een beetje thuis lijkt te voelen. Ik ben alleen bang dat we hier niet zomaar met kind en al een rondleiding ofzo zullen krijgen, maar dat we doorverwezen worden naar informatie-ochtenden/avonden waar je zonder je kind moet komen…

Vica, zie mijn andere topic ;) http://www.zwangerschapspagina.nl/peuter-kleuter/303206-vraag-over-schoolkeuze-twee-kinderen-peuter-baby-hebt.html#post10905804

Zo’n heel verhaal was precies waar ik op hoopte, je schrijft heel helder over de dingen waar jij naar gekeken hebt. Dank!

De anderen trouwens ook, ik heb uit alle posts wel iets opgepikt om bij onze peuter naar te kijken. Dank!!!

13. deepfreeze

deepfreeze VIP lid

29 nov 2007
    11.895
    42
    48
    Een hoge citoscore kan ook beteken dat er op de school een cultuur heerst van presteren. In de praktijk kan dat ook betekenen dat kindjes die net niet mee kunnen komen, of gewoon gemiddeld scoren buiten de groep liggen. Dat is het geval bij een school hier in de buurt. Daar zou ik niet snel voor kiezen, omdat ook de sociale ontwikkeling in die jaren belangrijk is. En dat leer je niet als je buiten de groep hangt..

14. Saskia78

De meeste scholen hebben een overzichtje in de schoolgids.. Maar je kunt er ook gewoon naar vragen.
    1 school op ons lijstje scoorde qua Cito het best.. Maar de manier waarop vonden wij een beetje eh.. Niet-representatief.
    Namelijk door de zwaksten uit te sluiten :)
    Cito is namelijk niet verplicht.
    En ook een prestatiecultuur.. Waar op zich niks mis mee is.. Maar voor de creatieve dingen en buitenlucht bleef nogal weinig tijd over.
    Dus dat had toch niet onze voorkeur uiteindelijk :)

15. Saskia78

@chantico: nou bij 2 van de 3 scholen zat mijn dochter aan mij vast als kauwgom.
    De andere wilde ze niet meer mee naar huis :)

Maar wij hebben wel gelet op ons gevoel dat ze vrij slim is en dus uitdaging nodig heeft. En ook dat ze gek is op muziek, dans en creatief dus ook dat moest wat ons betreft aan bod komen.
    Dat zijn dingen die je zelf ook wel weet van je kind en dus meeneemt in je uiteindelijke beslissing.
    En het is natuurlijk ook belangrijk dat jullie je er thuis voelen.. De school moet ook in jouw denkbeelden, principes en manier van opvoeden passen.

Ben jij heel strikt en strak georganiseerd.. Dan kom je vaker uit bij een school die dat ook is.
    Ben je heel creatief.. Dan zie je dat vaak terug in je kind en zul je dat op school dus ook belangrijk vinden.

Ik weet vrij zeker.. Dat als je de school tegenkomt die gevoelsmatig perfect is.. Je niet zult twijfelen en daarvoor zult kiezen.
    Grote kans dat dan zowel jij als je kind zich er thuis zal voelen.

16. Salapio

Salapio VIP lid

15 jan 2007
    13.917
    0
    0
    Zuid-Holland
    Wat betreft de Vrije School, ik weet dat ze zich ook bezig houden met leren. De VS hier zelfs vrij klassikaal. Maar het is bijv ook wat schooltijden betreft een voortzetting van de peuterschool (slecht 1 ochtend extra): ma, di, do, vr van 830-13u.

En toen een van de juffies dit verhaal (maar dan uitgebreider en met nog meer sprookjesgedoe) vol overtuiging aan ons zat te vertellen tijdens een ouderavond ... tja ... daar hebben wij dus echt helemaal niets mee:

Op 29 september, enkele dagen na het begin van de herfst, is de feestdag van Michaël. Michaël is een van de aartsengelen, de aartsengel die bij de herfsttijd hoort. In de herfst komen vaak nevelige ochtenden voor die de wereld vertekenen. Later op de dag verjaagt de zon de mist. Op een soortgelijke wijze verjaagt Michaël het kwaad. Gedurende de herfst-dagen treedt hij naar voren als de leider in de strijd tegen de duisternis en neveligheid. Hij is de strijder tegen de draak, die ook wel de satan of de duivel wordt genoemd.

17. Saskia78

@salapio: dat zou bij ons ook absoluut het einde zijn geweest :)

wij hebben gekozen voor een openbare kunstzinnige school overigens.. zweverigheid niet uitgesloten dus
    maar op ouderavonden en in gesprekken met juf zijn we er tot nu toe van verschoond gebleven.
    (en juf is echt van het prototype kunstenaar .. ong. net zo oud als mijn moeder.. maar met dr haar dus in een losse staart van dreads en vlechtjes.. en superleuk ook :) )

gaan ze daar 's middags niet naar school trouwens?

18. Sarah84

Sarah84 VIP lid

21 jul 2008
    6.665
    1
    0
    Student en moeder
    Dordrecht
    De kleuters blijven van tot 13.15 op school en de bovenbouw tot later, maar ze blijven wel lunchen op school. Hier overigens gewoon alle dagen, de peuterschool heeft hier twee ochtenden en de basasschool gewoon 5 dagen

En ja...wat vind je zweverig. dan kan je het verhaal rond Jezus ook zweverig vinden denk ik, daar staan ook gekke dingen in (hij liep over water, veranderde water in wijn enz.). Het is maar net waar een school voor staat en waar jij voor staat.

Wij zijn vandaag bij de vrije school wezen kijken en ik vond het geweldig! We hebben de kinderen zo actief aan de slag gezien. Bij de kleuters bakken ze bijvoorbeeld elke dag hun eigen brood (niet met zn allen natuurlijk) er is heel veel materiaal aanwezig waar mee ze aan de slag kunnen. In de oudere groepen waren de kinderen ook zo betrokken bezig. in de ene klas waren ze allemaal helemaal actief aan het tellen en rekenen en in een andere klas waren ze muisstil het cijfer 2 aan het leren schrijven. Op de regulier school waar wij zijn wezen kijken heb ik zulke dingen niet gezien. Daar zaten kinderen te kletsen (zelfs door de juf heen) en zaten er ook kinderen op de gang enzo. Ik heb voor ons en Finn nu een beter gevoel over de Vrije school, maar we moeten er nog twee! haha!

Dat zweverige maak ik me trouwens echt niet druk om, als ze daardoor (of op die manier) de normen en waarden meekrijgen waar ik voor sta, vind ik het helemaal prima!

19. Vica86

Vica86 Niet meer actief

Wanneer gaan jullie eigenlijk kijken voor scholen?

Hier zijn geen wachttijden (nauwelijks in ieder geval) maar ik wil graag de peuteropvang voor mijn dochter bij dezelfde school als waar ze straks heen gaat. Maar ja, dan zou ik nu al moeten gaan kijken welke school het gaat worden. Is dat dan niet heel vroeg?

20. Saskia78

@Sarah: helemaal mee eens :)
    al vind ik de dag wel erg kort en vind ik wat minder vaak je eigen brood bakken ook wel best. Maarja dat soort verschillen hou je altijd.
    Jij zult wel vinden dat ze bij ons juist heel veel uren maken.
    Ze zijn namelijk enkel op woensdagmiddag vrij. En dan pas vanaf half 1 ook.
    Rest van de week duurt de dag tot half 4.
    Vonden wij ook veel.. Maarja in die extra uurtjes gaan ze naar de kinderboerderij, kookles, muziekles, schooltuin of naar het theater.
    Dingen die ik buiten rekenen en lezen ook belangrijk vind.
    En zo heeft ieder wel wat :)

Deel Deze Pagina