Opvoedingsvraag dreumes

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door Meryl, 15 jun 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Meryl

Meryl Bekend lid

30 jan 2009
    737
    0
    0
    Vanmiddag kwam een oude vriendin met haar (bijna) 3-jarige dochtertje langs, echt heel gezellig was het. Mijn dochtertje en die van haar leken echt een leuke klik te hebben, ondanks wat leeftijdsverschil. Op een gegeven moment ging mijn dochter opeens ALLES kopieren wat het meisje deed. Dus als die ging fietsen, wilde mijn dochter ook fietsen, als die met de loopkar ging, wilde zij ook opeens met de loopkar enz enz... Het oudere meisje was zo dapper om aan een hoop toe te geven, maar op een gegeven moment werd het wat vervelend en ook wil ik niet dat mijn dochtertje maar alles krijgt wat ze wil. Ik vertelde haar dus 'jij bent hier nu mee aan het spelen en zij is nu hier mee bezig'. Gevolg: dikke vette tranen van mijn meisje :(

Hoe kan ik hier nu het beste mee om gaan?
    Is mijn dochter al leerbaar genoeg? Snapt ze het al?
    Hoe houd ik het gezellig voor haar en het andere kindje?

2. Mayon

Mayon Niet meer actief

Nee volgens mij snappen ze het nog niet echt dan.. Hier ook als ik oppaskindje van heb. Het gaat vaak redelijk goed maar ja het is net anders.

3. jesjuh

jesjuh Actief lid

29 mei 2007
    429
    0
    0
    Nijmegen
    tja ik ben van mening dat je best al mag zeggen wat wel en niet kan/mag. Ook al zouden ze het nog niet helemaal snappen.
    Iemand uit mijn omgeving heeft een kleine meid van ruim 2,5 jaar. Haar moeder zegt steeds daar is ze nog te klein voor dat begrijpt ze niet. Met als gevolg dat ze steeds bij alle kindjes het speelgoed afpakt en er niets van gezegd word omdat ze het niet zou snappen. Ik denk dan dat wij als ouder de taak hebben om dat aan het kind te leren. Als je er vroeg mee begint ben je ook direct op het moment dat ze het wel snappen er wel bij! De kunst is alleen om het leuk te houden voor beide partijen inderdaad. Ik probeer mijn zoontje van bijna 1,5 te zeggen dat dat niet mag en probeer hem dan met een ander speeltje te "paaien". Hier werkt dat tot nu toe heel goed gelukkig.
    En ja opvoeden is nog altijd de lastigste taak die er is denk ik;). In ieder geval succes ermee!!

4. balleke

balleke Fanatiek lid

21 jan 2009
    1.837
    0
    0
    gevaarlijk beroep
    brabant
    Nou die van mij is bijna 1,5 jaar en die doet dat ook bij zijn broertje, maar dat is denk ik uit jaloezie..hihi maar ik keur het niet goed. Als ik het zie geef ik het weer terug aan kleine broer en dan wordt het idd brullen... Ja tis niet anders. Hij moet het maar leren. Jong geleerd oud gedaan..;) Enne hij snapt het wel hoor.. Die kleintjes zijn niet gek.

Maar tis maar net waar jou gevoel bij is.

5. Snoopy1979

Snoopy1979 VIP lid

8 okt 2006
    34.238
    7.282
    113
    Vrouw
    Brabant
    Ze snappen het vaak prima, maar vinden het helemaal niet leuk (natuurlijk ;)) en kunnen daar maar moeilijk mee omgaan. Ik zie het bij Eva die al 3,5 jaar is nog steeds.

En ze snappen al snel heel veel, Lisa is bijna 15 maanden en snapt prima als ik haar vraag iets aan Eva te geven. Lijkt me dat ze het ook snapt als ik zeg dat ze iets niet mag afpakken, maar dat is natuurlijk helemaal niet leuk ;)

6. adi

adi Niet meer actief

Nee, 21 maanden is niet te vroeg om te snappen dat ze dingen niet meteen mag afpakken waar een ander kind mee bezig is. Alleen is dat bij elk kind een leerproces en niet iets wat ze vanuit zichzelf 'weten'.

Dreumessen met broers/zussen en/of KDV-ervaring leren al vrij snel dat ze soms op hun beurt moeten wachten, dat ze moeten delen, dat niet alles meteen van hun is.
    Als een kindje deze situatie niet elke dag meemaakt, kan ie het ook niet weten natuurlijk. Dan is het een kwestie van uitleggen en afleiden.

Deel Deze Pagina