Ik ben inmiddels bijna 5,5 weken zwanger, en weet niet naar welk praktijk ik zal gaan. De dichtsbijzijnde is een solo-praktijk, en ik lees op de website van sommige verzekeringen dat een solo-praktijk wordt afgeraden. Verder kan ik haar niet in alle lijsten terug vinden, en om die reden vind ik dat niet zo betrouwbaar . Er zitten nog twee andere praktijken bij mij in de buurt, maar die werken samen met het in de buurt liggende ziekenhuis, en dan denk ik dat ik liever gewoon naar het ziekenhuis kan gaan. (Wil hoogstwaarschijnlijk toch poliklinisch bevallen). Maar nu komt het... Het ziekenhuis in kwestie is het ziekenhuis dat meer dan 10 jaar geleden een kwaadaardig gezwel in de borst van mijn schoonmoeder over het hoofd zag. Een second opinion wees uit dat ze borstkanker had, maar door de langzame start is ze uiteindelijk wel hieraan overleden. Ook hebben Lief en ik zelf niet veel super ervaringen in dit ziekenhuis. Doktoren die ruzie maakten over een onderzoeksmethode waar de wachtkamer bij zat. (Het ging wel over ons...) En wildvreemdste opmerkingen die gemaakt werden tegen ons, wat niet getuigd van professionaliteit, en/of betrouwbaarheid. (Omdat ik het ziekenhuis niet zwart wil maken, zal ik de naam niet plaatsen). Wie weet raadt? Zelf heb ik erg goede ervaringen met het ziekenhuis waar ik zelf gewerkt heb, maar dat is wel een opleidingsziekenhuis, dus misschien wel veel verschillende handen aan je lijf? Volgens de info op hun site duurt de intake 3 uur . En het ziekenhuis ligt wel 13 km bij mij vandaan. (Mag/Kan dat?)
welke lijsten bedoel je met de solopraktijk? en waarom wordt een solopraktijk afgeraden door een aantal verzekeraars? ik heb een kleine praktijk uitgekozen, omdat dit de enige was die een badbevalling begeleid, maar heb pas definitief gekozen voor hun na de intake. het gevoel was gewoon goed met veel interesse. als ik me niet lekker had gevoelt was ik alsnog naar een ander gegaan.
De lijsten waarin alle verloskundigen in mijn buurt in staan. Met name een groot dik medisch boek die in het huidige ziekenhuis waar ik werk ligt. Daar staat ze helemaal niet in.... . Waarom een solopraktijk wordt afgeraden staat er niet bij.
Omdat als jij aan het bevallen gaat en de vk al bij een andere bevalling aanwezig is, je moet wachten of perse naar het ziekenhuis zal moeten ook al wilde je bv thuis bevallen. Vandaar dat bv CZ geen solo praktijk aanraad, let ook goed op of ze de vk dan wel vergoeden als hij niet op de lijst staat!
Bedankt voor je antwoord. Op de lijst van mijn eigen verzekerig staat ze wel, dus ze wordt wel vergoed. Op haar website heeft ze staan: Ik kan proberen uit te zoeken of bevalling hier ook onder valt. In principe wil ik in het ziekenhuis bevallen, dus dat zou eigenlijk geen probleem zijn.
'Vergeet ook niet dat de ene afdeling van het ziekenhuis de andere niet is. Misschien zijn ze bij oncologie wel erg onbeleefd en zo, maar voor hetzelfde geld zijn de gynaecologen en verloskundigen er prima!
Klopt daar heb ik ook aangedacht. Maar een van de twee problemen, was op de afdeling radiologie. Dus de afdeling waar ik bijvoorbeeld de echo zou moeten maken.... Het eerste lag aan de beoordelende radioloog (die niks gezien had). En de tweede aanvaring lag aan de chirurg die ruzie maakte met de radioloog over een onderzoek waar de radioloog het meeste verstand van heeft . Overigens was de chirurg tegen ons niet onbeleefd. Hij zei alleen dingen die een professional niet hoort te zeggen, en waarmee je geen vertrouwen opwekt bij je patienten. Tegen de radioloog was-ie wel onbeleefd. Het kwam grof gezegd neer op: Ik ben GOD, en jij hebt te doen wat GOD zegt...
ik snap wat je bedoelt, maar volgens mij hoef je voor een echo helemaal niet naar radiologie. Dat gebeurt gewoon bij gynaecologie. Een echo is echt iets heel anders dan een rontgenfoto! Rontgenfoto's zijn zelfs helemaal niet goed als je zwanger bent.
De ruzie ging over een echografisch onderzoek En volgens hun website wel op diezelfde afdeling. En het over het hoofd zien was bij een mammogram, of ook een echo
Aangezien ik zelf in een ziekenhuis werk, weet ik dat de ene afdeling de andere afdeling niet is. Maar het vertrouwen is met name bij mijn schoonfamilie ver te zoeken. En dat beïnvloed mij (ons) toch wel. Het ziekenhuis waar ik zelf op dat moment werkte schrok van de verhalen waarmee ik kwam, en mijn baas (zelf arts) sprak er schande van over hoe alles daar gegaan was. Dus tja... En ja, het is wel een mogelijke oorzaak waarom ik mijn schoonmoeder nooit heb leren kennen. (Je weet natuurlijk nooit hoe het gelopen zou zijn, als ze het daar wel gezien hadden). Ik ken een meisje die bevallen is in dat ziekenhuis, dmv een keizersnede. Ze was zelf niet te spreken over de artsen daar, omdat ze het in haar land van afkomst anders gewend is. De tweede kreeg ze dan ook in haar land van afkomst. Maar goed. Ze roept wel dat ze een extreem laag Hb had. Namelijk 9 . En dat die st%%$#mme gyneacoloog er niks aan deed. Tja, 9 is erg mooi, zeker voor een zwangere vrouw.... dus in hoeverre ik haar ervaringen serieus kan laten meewegen. Verder ken ik niemand die er bevallen is.... Mijn Lief en ik hebben er beide in principe geen bezwaar tegen om eventueel daar te bevallen. Het is in de buurt, dus als er iets is, ben je er zo. Maar ja, in de praktijk kijken we daar beide misschien wel erg wantrouwig tegn aan. Als ze A zeggen, denken we misschien wel, maar als het nou B is. Snap je? Het meeste vertrouwen heb ik in het ziekenhuis waar ik zelf gewerkt heb (die dus 13 km bij mij vandaan zit). Maar da's omdat ik daar zelf geboren ben als erg vroege prematuur en daar niks aan heb overgehouden door hun goede handelen. En ook mijn schoonmoeder is daar uiteindelijk naar tevredenheid behandeld tot aan het eind. Maar da's een academisch ziekenhuis, daar komen eerst de arts-assistenten aan je, en wordt alles weer herhaald door de verloskundige cq gyneacoloog. Dat staat op hun eigen website... Pfff, ik heb het idee dat ik de enige ben die zoveel moeite heeft om een verloskundige te vinden...
Als je je er goed bij voelt om naar dat ziekenhuis te gaan die 13 km weg is zou ik dat doen als ik jou was. Een solo praktijk lijkt me ook niks om de al genoemde redenen en een ziekenhuis waar je geen vertrouwen in hebt zou ik niet naartoe gaan. Het blijft toch lastig. Bij ons zit er gelukkig 1 op de hoek van de straat met allemaal erg gezellige dames dus daar ben ik ook maar heen gegaan.
het lijkt me dat ze bij een solopraktijk toch wel vervanging geregeld hebben. je kunt in ieder geval kontakt met ze opnemen om het een en ander na te vragen. dat ze niet op de lijst van een verzekeraar staan hoeft niets te betekenen. Menzis heeft aan ons ook al lang en breed toegegeven dat hun lijsten verre van compleet zijn en het heel best kan dat ze wel overeenkomsten hebben met ene praktijk, maar dat deze gewoon niet op hun lijst staat. Wij hebben een vk gesproken die samen werkt met het umcg, maar die niet op de lijst staat bijvoorbeeld. belangrijk trouwens bij een universitair ziekenhuis: je hoeft niet accoord te gaan met al die andere mensen die mee kijken of voelen. hier is dat tenminste niet zo. als je daar bezwaar tegen hebt mag je dat kenbaar maken dan wordt daar rekening mee gehouden. ik heb nooit veel problemen gehad met co-assistenten, zij moeten het tenslotte toch ergens leren en een arts zonder praktijk ervaring wil ik niet aan mijn bedje hoor
Bedankt voor alle adviezen . Ik heb er heel veel aangehad, en ben er inmiddels uit. Ik ga naar de solo-praktijk. Ik heb haar gebeld en ze klinkt erg aardig. Ze heeft waarnemers mochten er meerdere bevallingen tegelijk zijn. Ze werkt met een echo-praktijk samen dus ik hoef niet naar dat ziekenhuis dat we niet echt meer vertrouwen. Verder woont ze bijna bij mij om de hoek, ook wel erg lekker wanneer de bevalling begint. Een verloskundige uit het ziekenhuis zou als ik het goed begreep niet bij je thuis langskomen, dus dan zal je er heen moeten. En ze heeft tot lekker laat spreekuur. Komt goed uit met werken.