Hoi meiden, 3 december moet ik voor de tweede keer naar de verloskundige. Nu vraag ik me eigen af of ik dan weer een verwijzing krijg voor een echo, ik ben dan 13 weken en ik heb al een echo gehad met 6 weken om te kijken hoe ver ik was. Maar ik dacht dat standaard een echo gedaan werd met 12 weken en 1 met 20 weken. Ik hoop dat ik er nog 1 krijg voor de 20 weken echo. Ik voel me super goed nu, alleen voel ik de kleine natuurlijk nog niet en dat maakt me wel weer onzeker (zoals zovelen hier). Zo'n echo is dan wel weer prettig, dat geeft je toch weer een goeie bevestiging. Wie van jullie heeft en een vroege echo gehad en ook nog een 12 weken echo? Liefs Mariska
normaal gesproken krijg je de termijn echo en de 20 wkn echo standaard vergoed alle andere echo's zijn of op medisch advies of je laat ze zelf doen bij een "pretecho bureau" maar die kosten zijn dan voor jezelf... dus in principe 2 echo's standaard vergoed. gr.smoekie
Ik heb een echo gehad bij 7 en bij 11 weken. De laatste keer zei de vk dat ik kan terugkomen over 4 à 6 weken. Ik ga begin december opnieuw (16 wk) en dan begin januari om het geslacht te zien. Standaard is volgens mij rond de 12 en 20 weken zoals smoekie zegt. Maar je kan uiteraard zelf kiezen. Mijn zus en een goeie vriendin van me kregen elke maand een echo. Dan betaal je wel wat meer maar dan zie je wel vaker dat wondertje in je buik.
de standaard echos zijn rond 12 en 20 wk. als je een extra echo wilt kun je deze laten maken op eigen koste
Termijnecho (rond de 10 weken, kan wat eerder of later zijn) en 20 weken worden voor iedereen vergoed. Na 12 weken kunnen ze een echo doen voor een nekplooimeting, die wordt alleen vergoed als je in je 18e week 36 jaar of ouder bent; of als je om andere redenen een verhoogde kans hebt op een kindje met het syndroom van Down. (je hebt bijvoorbeeld al eerder een kind met dit syndroom gekregen, of een naast familielid heeft het).
In principe is het idd 2 echo's. Nu was ik "vergeten " afgelopen dinsdag om te zeggen dat we ook de nekplooimeting wilde... Laat ik daar nou weer voor mogen terugkomen in week 12! Dus moet 11 dec terug, en dan krijg ik mijn kleine wonder weer te zien.... Groetjes
hallo, Hoe worden de echo´s in Belgie eigenlijk vergoedt. Normaal ga ik naar het gyn in het ziekenhuis, maar ik weet niet wat ik daarna moet doen om mijn geld terug te krijgen via mutualiteit. Groetjes Nazli
Hoi nazli, woon zelf ook in België en ga ook naar een gyn in het ziekenhuis. Bij de twee afspraken (waarbij echo's) heb ik enkel de standaard consultatie betaalt (21 euro) (krijg je 2/3e van terug van mutualiteit door bewijsje af te geven). De bijkomende kosten van de echografieën komen dus na de zwangerschap. Van mijn zus hoorde ik dat de mutualiteit wel tussenkomt bij elke echo maar dat je minder terugkrijgt bij echo's die niet behoren tot de circa 12 en 20-weken.
hoi mano, Ik heb zo´n kassabewijs van het ziekenhuis gekregen, moet ik met het bewijsje naar het mutualiteit ofzo gaan. ik woon pas in belgie en ik weet niet hoe het hier gaat. Alvast bedankt Groetjes Nazli
Hoi Nazli, Normaalgezien krijg je van de gyn/vk een briefje met jouw en haar gegevens op en ook het bedrag dat je betaald hebt, dit is wat je nodig hebt voor de mutualiteit. Heb je zo'n briefje gekregen? Je kan altijd even vragen aan je vk hoe het zit. Groetjes
Hoi Mano, Ik heb niks meegekregen, maar ik vraag het aan me gyn wel. Bedankt voor je reacties Groetjes Nazli