Welke elektrische fiets

Discussie in 'Schoolkinderen en pubers' gestart door sidmick, 29 apr 2024.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. sidmick

    sidmick VIP lid

    23 jun 2008
    17.317
    3.758
    113
    Wij willen voor zoon een elektrische fiets gaan kopen maar zien door de bomen het bos niet meer.
    Zoveel merken, zoveel (prijs) verschillen.
    Wil iemand zijn ervaring delen wbt elektrIsche fiets voor een puber?
     
  2. suus1983

    suus1983 VIP lid

    10 okt 2006
    47.983
    32.825
    113
    Onze oudste 2 hebben allebei een Amslod, fietsen heerlijk en prima prijs. Veel extra functies, remlicht etc, maar de kwaliteit vind ik matig. Op sommige plekken al wat roest en de fietsen zijn pas 1,5 jaar oud.
    Mijn man heeft daarentegen een 7 jaar oude amslod waar nog geen plekje op zit. Zelf heb ik een cortina, helemaal top, maar dat was wel een van de duurste.
    De jongste heeft een bikkel. Kende het merk niet, maar wordt in het dorp verkocht en dat is altijd makkelijk qua onderhoud etc.
     
  3. Lousanne

    Lousanne Actief lid

    11 nov 2022
    354
    492
    63
    Vrouw
    Niet waar je om gevraagd hebt, maar let op, er komen steeds meer onderzoeken naar voren waaruit blijkt dat elektrische fietsen totaal geen invloed hebben op spierkracht en uithoudingsvermogen. Dus dat fietsen op een elektrische fiets gelijk staat aan niet bewegen. En als je weet hoeveel de jongeren tegenwoordig zitten en hoeveel overgewicht tegenwoordig voorkomt, zou ik er toch nog eens over nadenken of je wil dat je kind een elektrische fiets moet hebben. Als je kind een medische aandoening heeft dan is het een ander verhaal natuurlijk, maar anders zou ik zeer terughoudend ermee zijn.
     
    olleke vindt dit leuk.
  4. Felice

    Felice VIP lid

    22 apr 2009
    6.650
    7.471
    113
    Ja, ook wij zouden liever een gewone fiets zien.

    Maar hier betekent het helaas in de praktijk dat je dan altijd alleen moet fietsen. Dat was voor ons wel doorslaggevend om wel een electrische aan te schaffen. Afstand is bijna 20 kilometer, dus even tandje bij zetten om de rest bij te houden zit er niet in.
     
  5. sidmick

    sidmick VIP lid

    23 jun 2008
    17.317
    3.758
    113
    Inderdaad niet waar ik om gevraagd heb. Mijn kind is lichamelijk beperkt dus absolute noodzaak voor de 3 km die hij moet fietsen
     
  6. sannever

    sannever Fanatiek lid

    22 jan 2014
    1.726
    1.539
    113
    Vrouw
    Thuis
    Ik zou naar een (grote) fietsenwinkel gaan en om voorlichting vragen zeker gezien de beperking van je zoon.Sommige elektrische fietsen zijn best zwaar in gewicht bv ,welke fiets kan er tegen een stootje ,kan er een zwaardere accu op zodat hij niet zo vaak opgeladen hoeft te worden.Hoe zit het met onderhoud, kan je daarvoor terecht bij de dichtsbijzijnde fietsenmaker of moet je verder weg?Sommige willen alleen het onderhoud van "eigen" merken doen en niet van de online verkrijgbare merken.Zou het ,voor jullie ,een mogelijkheid zijn om een elektrische fiets via de wmo aan te vragen omdat hij een beperking heeft?
     
  7. Anouk2005

    Anouk2005 VIP lid

    21 mrt 2012
    22.108
    15.437
    113
    dokters-assistente
    De Glazen Stad
    Ik zou eens informeren bij de plaatselijke fietsenwinkel in kw..heul
    Zulke goede service en die hebben echt een berg kennis in huis.
     
  8. Felice

    Felice VIP lid

    22 apr 2009
    6.650
    7.471
    113
    En vooral ook even proefrijden bij de winkel, we kwamen er achter dat er best nog verschil zit in die fietsen!
     
  9. sidmick

    sidmick VIP lid

    23 jun 2008
    17.317
    3.758
    113
    #9 sidmick, 1 mei 2024
    Laatst bewerkt: 1 mei 2024
    Ja daar komen al onze fietsen vandaan en nu ook weer geweest, top winkel.Kids van de eigenaar zaten bij mijn zoon op de psz. Maar goed, kwam daar toch op een goede 2700 euro. Veel geld, du wilde hier wat ervaringen horen.
     
    Anouk2005 vindt dit leuk.
  10. sidmick

    sidmick VIP lid

    23 jun 2008
    17.317
    3.758
    113
    Via WMO zou hij een driewieler krijgen en dat wil hij niet
     
  11. Felice

    Felice VIP lid

    22 apr 2009
    6.650
    7.471
    113
    Hier moet de fiets nog geleverd worden, dus nog geen praktijk ervaring.
    Maar waar we wel op gelet hebben, is dat het er één met een middenmotor is, ook gekozen voor de accu in het frame, het gewicht was zo beter verdeeld. Leek ons beter aangezien dochter vrij licht is.

    Daarnaastnwerken sommige motoren blijkbaar met een vertraging, dus als je remt reageert hij een fractie langzamer. Gaf dochter zelf aan na een proefritje dat ze dat heel raar vond aanvoelen.
    En in principe kunnen ze maximaal 25 km per uur met trapondersteuning, maar ook daar lopen sommige fietsen nog wat verder mee. Dat wouden wij dus niet ...

    Hoorden namelijk meerdere verhalen van kinderen (die we kennen) die de fiets niet goed onder controle hadden en daardoor kwamen te vallen met o.a. botbreuken tot gevolg. En kapotte fiets.
     
  12. sidmick

    sidmick VIP lid

    23 jun 2008
    17.317
    3.758
    113
    Voor welke hebben jullie gekozen.
    We hebben nu naar de cortina, batavus en gazelle gekeken maar pfff… allen tussen 2400 en 2700
     
    Villa Kakelbont vindt dit leuk.
  13. Felice

    Felice VIP lid

    22 apr 2009
    6.650
    7.471
    113
    Een Batavus, maar weet zo niet welk type.
    En die was nog iets duurder ...
     
  14. Zxcvb

    Zxcvb VIP lid

    13 dec 2019
    10.828
    12.445
    113
    Vrouw
    Hier fietsen de jongens op een gewone fiets. Zij zijn ook zo ongeveer de enige met een gewone fiets. Enkele reis 22/23 km. Ene zoon zit in de vierde, hij fietst de elektrische fietsen er gewoon uit. Heeft een conditie om jaloers op te zijn.
    Andere zoon zit in de brugklas, hij fietst idd wel vaak alleen. Af en toe fietst hij wel met iemand samen. Pas fietste hij met een meisje waarvan de accu van de fiets het niet deed. Ze was na 3 km al helemaal moe. Hij heeft uiteindelijk de helft van de rit haar maar op sleeptouw genomen.

    Het eerste jaar is het pittigste, maar daarna gaat het hier prima.
     
  15. Zxcvb

    Zxcvb VIP lid

    13 dec 2019
    10.828
    12.445
    113
    Vrouw
    Ja dan is het wel nodig.
    Is het niet mogelijk om ipv een driewieler toch een tegemoetkoming te krijgen voor een gewone elektrische fiets?
    Ik snap goed dat een tiener niet graag op een driewieler gezien wil worden.
     
  16. MadeInUSA

    MadeInUSA VIP lid

    27 dec 2011
    8.730
    9.774
    113
    "Vind ik leuk" is niet gepast, maar toch een post ter support. Ik snap zo goed dat je niet op dat antwoord zat te wachten .
     
    sidmick vindt dit leuk.
  17. MamaChantal

    MamaChantal VIP lid

    14 okt 2010
    16.228
    2.860
    113
    Inderdaad even proefrijden, in Moordrecht/Gouda zit 12gobike, daar heb je een test parcours binnen.

    Waar ik iniedergeval op zou letten
    - middenmotor
    - remschijven ipv remblokjes (remblokjes slijten sneller)
    - rotatiesensor ipv trapsensor

    Ik heb zelf een ebike met middenmotor en vond dat fijner dan voorwiel.
    Heb remblokjes die snel slijten, dus daardoor zou ik de volgende keer andere remmen kiezen.
    En een rotatiesensor is fijner met opstappen e.d.
    Kost dan minder kracht met fietsen.
     
  18. mgeul84

    mgeul84 Bekend lid

    17 aug 2012
    772
    107
    43
    Kijk voor een Vogue of Popal.
     
  19. sidmick

    sidmick VIP lid

    23 jun 2008
    17.317
    3.758
    113
    Nee helaas vergoed WMO echt alleen driewielers dus we zullen hem zelf moeten betalen. Best krom want doordat hij een elektrische fiets krijgt hoeft hij geen gebruik te maken van speciaal vervoer wat de gemeente nog veel meer zou kosten. Regels, regels…
     
  20. Zxcvb

    Zxcvb VIP lid

    13 dec 2019
    10.828
    12.445
    113
    Vrouw
    Ik vind dat altijd zo raar en onbegrijpelijk.
    Als je het geld niet zou hebben om zelf die fiets te kopen zou je dus gebruik moeten maken van speciaal vervoer? Dat kost natuurlijk veel meer.
     

Deel Deze Pagina