Welke elektrische kachel?

Discussie in 'De lounge' gestart door DeeLighT, 7 apr 2022.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. DeeLighT

DeeLighT VIP lid

9 jan 2007
    8.722
    628
    113
    Wij behoren helaas tot de groep die tussen wal en schip valt.
    Te weinig geld om te investeren in verduurzaming en dus betalen we volle bak voor de verwarming.

Uiteraard hebben we de temperatuur laag en alleen in bepaalde ruimten, radiatorfolie, dekentjes etc.

Nu leek het me een goed idee om een elektrisch kacheltje voor de woonkamer aan te schaffen, lijkt me dat het toch scheelt.
    Heb me al wat verdiept in wat voor soort.
    Maar wat hebben jullie en hoe bevalt het?

2. Devilschase

Devilschase VIP lid

1 dec 2007
    21.155
    8.129
    113
    Generaal zonder leger.
    Flevoland
    Wij hebben een gaskacheltje van Qlima. Gasfles kost 35 euro en we doen er 2 weken mee. Heerlijk warm en ziet er nog leuk uit ook.

3. wendy339

wendy339 VIP lid

27 okt 2010
    9.739
    1.060
    113
    Ik lees even mee, denk er ook aan om een elektrisch kacheltje aan te schaffen. Hier zonnepanelen dus voordeligste optie voor hier.

4. spruitje80

spruitje80 Fanatiek lid

5 jul 2016
    4.695
    4.304
    113
    noord holland
    DeeLighT vindt dit leuk.
  5. MissXray

MissXray Niet meer actief

Ik heb er onlangs 2 bij de gamma gekocht. 1tje in het thuiskantoor en 1 beneden voor als de kinderen wakker worden en ontbijten voor school. Werken super goed.

6. DeeLighT

DeeLighT VIP lid

9 jan 2007
    8.722
    628
    113
    Heb even gegoogled maar degene die er leuk uitzien zijn wel erg duur in aanschaf...maar dat haal je er misschien ook wel snel uit...
    Welke hebben jullie?
    En verwarmt hij snel de ruimte?

7. DeeLighT

DeeLighT VIP lid

9 jan 2007
    8.722
    628
    113
    Welke heb jij dan? Er zijn er zoveel. :)

8. wendy339

wendy339 VIP lid

27 okt 2010
    9.739
    1.060
    113
    Ik heb deze nu besteld.

Bijgevoegde bestanden:

DeeLighT vindt dit leuk.
  9. Devilschase

Devilschase VIP lid

1 dec 2007
    21.155
    8.129
    113
    Generaal zonder leger.
    Flevoland
    Ja wij hebben er 1 van 250 euro. Vrij snel heb je dat eruit hoor. Normaal ben ik anders 200 euro aan gas kwijt per maand. Nu zo'n 100 dus na 2,5 maand heb ik het eruit. Hij verwarmt vrij snel de ruimte, beneden is het bij ons 60m2 (12x5) en dat is binnen een uur a 1.5 uur toch wel zo rond de 21 graden.

DeeLighT vindt dit leuk.
  10. Damay77

Damay77 VIP lid

18 apr 2010
    13.734
    7.501
    113
    Vrouw
    Ik heb deze in de woonkamer:
    https://www.profishop.com/nl/eurom-convector-verwarming-permanent-alutherm-2500-wifi-360790?number=ER0-77&gclid=EAIaIQobChMIrZXD54yE9wIV1o1oCR1suQd3EAQYAiABEgIeI_D_BwE

CV doet er superlang over om de boel te verwarmen en kost me gemiddeld 7 a 8 euro per dag.
    Deze kachel warmt het hier van 15 graden naar 19 graden binnen een half uur. Verwarmen kost me met dit ding 2 tot max 3 euro per dag.

Voor boven heb ik een eurom straalkacheltje. Klein apparaat waar je snel een kamertje mee verwarmd. Maakt wel geluid, zoals een ventilator

11. Ysabella

Ysabella VIP lid

27 jan 2017
    9.038
    16.544
    113
    Die hebben wij geloof ik ook (ik weet even niet welk merk wij hebben) maar deze elektrische kachel verwarmd echt binnen een half uur de hele woonkamer van 17 graden naar 21/22 graden. Ik weiger echt 350 euro aan gas te betalen terwijl wij zonnepanelen hebben en dit ons bijna niks kost.

12. DeeLighT

DeeLighT VIP lid

9 jan 2007
    8.722
    628
    113
    Deze ziet er ook nog best mooi uit. Wij hebben geen zonnepanelen.
    Maar volgensmij ben ik met deze nog steeds goedkoper uit dan met gas stoken.
    Ik vind het best ingewikkeld berekenen...weet iemand dit?

13. Damay77

Damay77 VIP lid

18 apr 2010
    13.734
    7.501
    113
    Vrouw
    Elektriciteit is iig goedkoper dan gas. Helemaal wanneer de prijzen omhoog gaan. Ik betaal nu iets van 88 cent per m3 gas en over 2 maanden gaat dat naar 2 euro nog wat....
    Zelfs met die 88 cent per m3 ben ik goedkoper uit met de kachel. Laat staan wanneer de gasprijzen omhoog gaan...

Het is wat lastig uitrekenen. Je kan kijken naar het verbruik van de kachel per uur. Dan kijken hoeveel uur je hem aan hebt en dat x de electriciteitsprijs. En die dan vergelijken met wat je per dag aan gas kwijt bent. Maar goed, dat geeft nog geen duidelijk beeld. Als je bijv gas verbruikt met douchen dan zit dat ook in die prijs..
    En zo'n electrisch kacheltje staat niet de hele dag aan. Hij verwarmd de kamer op vol vermogen en bij de ingestelde temperatuur stopt hij. Hij gaat weer aan wanneer de temperatuur zakt. En dan op minder vermogen..

Het is echt uitproberen. Was hier ook een gok. Heb dat ding gekocht en las tien allerlei verhalen Dat die kacheltjes zo belachelijk veel aan stroom kostte maar dat viel hier dus zeer laag uit. Ik ben er blij mee.
    Woo kamer van 32m2 , niet al te best geïsoleerd en tegelvloer. Temperatuur daalt hier snachts naar 14 a 15 graden....

Je kan ze vaak 2 weken uitproberen. Zou gewoon dannkijken of het wat is en kijken in app van je energiemaatschappij wat het verbruik is..

14. Vero0504

Vero0504 VIP lid

17 nov 2016
    18.943
    14.994
    113
    Je kan ook die radiatorventilatoren er op zetten! Wij zijn echt behoorlijk gedaald in gasverbruik (zitten nu op de helft!!!) we doen wel wat dingen anders:
    temperatuur lager ingeregeld in t programma,
    uurtje later beginnen met verwarmen in de ochtend,
    radiatorfans en radiatorfolie
    man gaat minder vaak in bad, was altijd wekelijkse prik maar nu 1x per 3-4 weken.

Verder als ik t echt echt koud heb gaat gewoon die kachel aan naar 21. November en december hebben we ook behoorlijk doorgestookt omdat de kleine man moeite had met zn temperatuur.

Dan heb ik al twee vesten en een trui aan en met een deken nog niet warm te krijgen. Ff de kou uit huis weg en dan gaat t weer en kan de temperatuur weer omlaag.

t.o.v. vorig jaar:
    laatste enkelglas ruitje in de woonkamer vervangen (28x74 cm)
    nieuwe kozijen in onze slaapkamer (was ook enkel glas)

Voor wat kacheltje betreft, ik heb zo'n convectie kacheltje maar ik vind de warmte van een oliekacheltje wel prettiger, die gloeit ook na. Convectie is uit gelijk koud lijtk wel, of dat moet mijn gevoel zijn. Kies er wel een oliekacheltje met een kantelbeveiliging. Heb op zolder ook nog een keramisch kacheltje, die is ook wel prettig maar te klein voor een woonkamer.

Deel Deze Pagina