Hallo dames, Ik heb tot nu toe geen problemen gehad met borstvoeding geven (gelukkig . Maar ons ventje (4,5 maand) had gisteren niet optimaal gedronken vanwege verkoudheid. Ik voelde 's avonds al dat links over de dag niet goed geleegd was. Vanochtend knoerthard stuk aan 1 kant en pijnlijk. Tijdens de voeding borstcompressie op dat stuk, mocht niet baten. Toen kolf gehad en geprobeerd af te kolven met borstcompressie, geen geluk. Met masseren werd het ietsje beter. Maar over de dag werd het opeens weer stukken harder en pijnlijk, met voeden ging het weer niet weg. En toen ging het echt heel hard, naar extreem pijnlijke borst, kon m nieteens aanraken. Geen rode vlekken. heb een half uur onder de douche gestaan met straal erop, en maar masseren (naar tepel toe), zoveel druk als dat de pijn het toeliet (redelijk zachtjes dus). Het was nog niet weg maar wel wat beter. Toen begon ik me wel wat belabberd/koortsig te voelen (maar niet getempd) Met de voeding was aanhappen erg pijnlijk, daarna ging het wel. Weer borstcompressie. En gelukkig, ik voel nu geen harde stukken meer. Maar als ik het nu voel, voelt het echt ontzettend beurs en pijnlijk, wel zacht. Af en toe wat steekjes. En ik voel niet echt optimaal (geen koorts (nog)). Is dit normaal, of heb ik misschien te hard gemasseerd? En moet ik de komende tijd blijven masseren zodat het niet terugkomt, of is dat niet echt nodig? En kan ik misschien net te laat zijn geweest, dat er toch een ontstekinkje is begonnen? (Het belabbert voelen?) Alvast bedankt voor jullie ideeen/ervaringen.
Dit klonkt mij als beginnende ontsteking. Je bent goed bezig. Die borst moet zo vaak en goed mogelijk leeg. Voor en tijdens het voeden warmen. Je kindje extra laten drinken. Denk ook aan een andere houding. Eventueel eerst de druk weg kolven en je kindje de rest laten drinken waardoor hij het er hopelijk uit krijgt. Na voeden koelen. Als je mag ibuprofen, dat werkt en pijnstillend en ontstekingsremmend. Dat beurse gevoel kan een paar dagen duren want het is van binnen soort gekneusd. Dat is niet erg. Maar jij moet je weer beter gaan voelen binnen 24 uur. Anders kun je een lactatiekundige bellen.
Masseren met een elektrische tandenborstel kan helpen. Dior de trillingen kan t melkkanaal open gaan. Verder goed warm houden dus liefst een coltrui aan. En idd veel aan die kant aanleggen en evt kolven.