Ouders willen meer aandacht voor normen en waarden, orde en discipline in het onderwijs. Dat blijkt donderdag uit de Onderwijsmeter 2006, die minister van Onderwijs Maria van der Hoeven (CDA) naar de Tweede Kamer heeft gestuurd. Nu storen ouders zich vaak aan een gebrek aan normen en waarden, brutaliteit van leerlingen en aan een gebrek aan motivatie. De school zou dat moeten oplossen. Vooral ouders in de grote steden met kinderen op het vmbo dringen aan op maatregelen, maar in het hele land en op alle schooltypen vinden ouders dat de problemen zich voordoen, aldus het ministerie. Tuurlijk is het voor ouders het makkelijkste om het probleem weer bij het onderwijs te leggen. Hebben die mensen dan helemaal geen gevoel van verantwoordelijkheid bij het opvoeden van hun kids? Vraag me altijd af wat voor ouders dat dan zijn?
Ik denk dat het grootste probleem idd bij de ouders ligt. Als je dan in een winkel loopt en het kindje doet iets wat niet mag, dan zie ik dat mamma 3x nee zegt, en daarna het kind alsnog laat doen en de andere kant op kijkt.
Helemaal mee eens... ik sta bij kleuters en daar merk je al duidelijk wie alles mag en wie z'n grenzen v thuis uit al meekreeg...
Ahum... ik sta ook voor de klas en vind inderdaad dat ouders veel meer kunnen doen en niet alles aan ons overlaten. lekker makkelijk denk ik soms.. kids zijn overgrote deel van de dag bij ons, dan komen ze thuis, zijn de meeste ouders op het werk.. en dan nog alles aan andere over willen laten.. Als ik soms zie hoe kinderen tegen hun eigen ouders praten waar wij bij zijn..en vervolgens word er tegen ons ook zo gesproken tijdens schooltijd.. moet ik daar dan wat van zeggen of die ouders? ik doe het natuurlijk in mijn les, maar als de wortel niet word aangepakt.. als je thuis maar mag doen waar je zin in hebt.. Moeilijk hoor...
Als een leerling van 15 dus onbeschoft tegen me is, dan is dat MIJN schuld??? Of dat van mijn collega's in het basisonderwijs? Dit is dus één van de redenen dat veel jonge docenten er mee kappen. Dacht je dat je als docent gemotiveerd kan blijven als de ouders alle problemen van hun kids op jouw bordje schuiven.
Ik zag een paar jaar geleden een interview met een moeder over de 4 daagse schoolweek in het basisonderwijs. haar reactie op de vraag wat ze er van vond als haar kinderen op vrijdag vrij zouden zijn: 'Ik heb ze het weekend ook al' Neem dan geen kinderen mens, heb je ze niet in het weekend en niet op vrijdag. Voor mijn zusje was dit de reden om uit het onderwijs te stappen. Als ouders zo over hun kinderen denken, waarom zou zij zich er dan nog druk om maken.
lijkt mij meer de opvoeding en het karakater van het kind... heeft niks met het onderwijs te maken... Ander verhaal is dat ze bv op school alles maar toe laten, dan is het wat anders, maar dat is niet zo... Ligt toch echt meer aan de opvoeding hoor vind ik!
Ik ben het er wel mee eens dat we als docenten ook steeds meer zoiets hebben van 'laat maar', maar als je alleen maar moet lopen corrigeren, dan valt er geen les meer te geven en dan moet je een keuze maken. EEN kind waarden en normen bij proberen te brengen (en dus de rotzooi van de ouders opruimen) of de klas toch naar het eindexamen loodsen. Ik kies dan toch voor het laatste, want igg mag een klas het slachtoffer worden van de acties van één kind. Want als een leerling blijft zitten ben je 9 van de 10 keer als docent ook het haasje en deugt de school in de ogen van de ouders ook niet
Precies.. Gelukkig val het nog mee bij ons op school.. maar er zitten er zat bij die het heerlijk kunnen verstieren.. doei.. dan ga je maar ergens anders zitten, de klas gaat voor.. krijg je die ouders: waarom mag mijn kind niet in de les.. nou.. heb liever 25 kids die wel les hebben en 1 niet, dan 26 niet door 1 leerling!
Ik vraag me ook af hoe het met als jij je kleine wel normen en waarden mee geeft en hij/zij dan in een klas komt met kinderen die totaal geen opvoeding mee krijgen. Kinderen nemen toch van alles van elkaar over.
Ik kan hier echt VERSCHRIKKELIJK kwaad om worden!!!! (Ook ik sta voor de klas.) Ouders zouden zich eens wat meer moeten realiseren dat ZIJ degenen zijn die verantwoordelijk zijn voor hun kroost. Tegenwoordig leveren ze hun kinderen af op school en verwachten dat wij NAAST alle vele kerntaken ook HUN TAKEN nog even gaan uitvoeren. Als een kind goed is opgevoed en een goede basis heeft gekregen, vertoont het (als het goed is, met uitzonderingen daargelaten) geen brutaal gedrag! Ook zie ik het als een maatschappelijk en sociaal probleem. Zoals al eerder gezegd werken vaak beide ouders en zijn kinderen vaker alleen als ze uit school komen. Wie voedt ze dan op? Maar ouders zullen vaak wel MOETEN werken. dat is ook waar de regering naar toe wil, om de vergrijzing op te vangen. Daarnaast spreken mensen elkaar op straat niet meer aan op hun gedrag. Dit heeft vele oorzaken. Onverschilligheid, angst? Hoe vaak ik op school of in het zwembad een grote bek krijg als ik iemand ergens op aan wil spreken....Ik kan me voorstellen dat dat mensen afschrikt. Dus kinderen en jongeren kunnen lekker hun gang gaan, toch?
Opvoeden is nog altijd een taak van ouders. Dat heb je nu eenmaal als je kinderen krijgt. het is superleuk (denk ik ) maar er zitten nu eenmaal ook verantwoordelijkheden bij en ja daar zul je soms wel eens wat voor moeten opgeven. Ik vind het werkelijk belachelijk dat onderwijzers op zouden mogen draaien voor de nalatigheden van ouders. Wat is nu eigenlijk de taak van de school? Niet opvoeden, en in mijn ogen ook niet opvang van kinderen (zoals nu verplicht gaat worden). Scholen horen kinderen kennis en vaardigheden bij te brengen zodat ze een opleiding kunnen doen en een plek in de maatschappij in kunnen nemen.
Nou ja, natuurlijk hoort sociale en emotionele vorming van kinderen er ook bij, dat is wel een taak van de school. Zeker ook het bieden van een veilige leeromgeving, anders kan je geen goed onderwijs geven. Maar het wordt ondertussen 'dweilen met de kraan open'. Kinderen vertonen steeds vaker gedragsproblemen. De aanmeldingen voor het Speciaal Basis Onderwijs (waar ik in werk) nemen alleen maar toe.
Meiden, ik ben het zo met jullie eens! Ik heb een paar jaar voor de klas gestaan aan een middelbare school. Het is wonderlijk wat ouders proberen af te schuiven! Ze lijken ook te vergeten dat je in je eentje voor een grote groep staat en dat je primaire taak het onderwijs is. Met de beste wil van de wereld zou je als docent nog niet kunnen doen wat sommige ouders van je verlangen. Zo frustrerend!
ja tuurlijk maar ik bedoelde aan te geven dat het wel lijkt alsof ouders menen dat de school alles wel voor ze fixt. Ipv dat ze er zelf ook veel heel veel voor moeten doen. Stel je voor zeg, kun je als onderwijzer zo'n 30 van die kids opvoeden .
Ja zeker weten als je het nt doet met hart en ziel hou je het ook nt vol !! Zou vr nts ter wereld meer willen ruilen !!!