Hi! Mijn oudste zoon zit sinds dit schooljaar in de brugklas. Ik hoor hem geregeld over een aantal klasgenoten die zich niet gedragen in de klas, anderen pijn doen of dingen slopen. Zo ook bij mijn zoon, begin van het jaar een schaar, pen en etui gesloopt (wilde hij niks van zeggen, want bang het erger te maken). Paar weken terug trapte een klasgenoot hem hard op zijn enkels en liep diezelfde klasgenoot vervolgens tegen een deur aan waarop mijn zoon hem (uit) lachte. Vervolgens kreeg hij de gymtas van diegene in zijn gezicht gesmeten. De rode sporen zaten nog in zijn gezicht bij thuiskomst. Hier een melding van gemaakt bij zijn mentor, hij gaf aan dat het niet de eerste melding was. Vandaag een berichtje vanuit zoon, hij wil naar huis want voelt zich niet goed. Hij zei eerst dat zijn ontbijt (thuis) verkeerd was gevallen maar al snel zei hij dat hij gestompt was door een klasgenoot. Ik heb hem met toestemming naar huis laten gaan en toen ik eenmaal thuis was einde dag bleek hij een flinke blauwe plek te hebben. Zoon in tranen het verhaal verteld. Inmiddels contact gehad met de onderbouw coördinator, ze pakken het morgen verder op. Ik wil vooral mijn verhaal kwijt, en misschien is er (hopelijk geen) herkenning, wat kan ik nog meer doen? Tips? Dat mijn zoon 2 lesuren eerder weg gaat, terwijl hij niet ziek is maar vanuit angst vind ik een teken dat er nu eindelijk iets gaat gebeuren. Wat kan ik verwachten? Dank voor het lezen in ieder geval .
Wat ontzettend naar voor je zoon! Mijn dochter nu in groep 8 had laatst ook incidenten met pesters, zo noem ik ze maar. Even snel onder de tafel trappen, deur expres dicht laten vallen, ander kind had daardoor vinger tussen de deur… en meer vervelende dingetjes, zoals per ongeluk broodtrommel van tafel duwen, jas van de kapstok laten vallen op de grond, maar zijn stuk of 8 van de 30 die dat doen en de rest is wel leuk, en ze doen t bij iedereen, juf heeft gehandhaaft met straf werk, en gesprekken gevoerd, nu weer rustig, maar dochter blijft op der hoede voor die groep zeg maar. Zijn trouwens alleen maar meiden die in dat groepje pesters zitten. Ik hoop dat de school er wel wat aan gaat doen, want zo gaat je zoon ook niet fijn naar school, zo jammer dat dat soort figuren ook op school zitten.
Wat heftig dit! Een beetje duwen en trekken of iets weggooien kan gebeuren. Maar fysiek geweld echt niet. Daarnaast is er sprake van onveiligheid bij jouw zoon. Maar ook bij klasgenoten die dit meekrijgen. Per school is het afhankelijk hoe goed ze hiermee omgaan is mijn ervaring. Gesprek met mentor en coördinator. En misschien kan de intern begeleider (soort maatschappelijk werk op school) jouw zoon ook helpen. Blijf in ieder geval melding maken van incidenten en leg dit vast in de mail (verwijs daarin naar telefonisch contact en afspraken). Hebben er meer kinderen last van deze jongen? Welke stroming betreft dit trouwens?
Wat erg voor je zoon dat hij zich niet veilig kan voelen op school. Zulk gedrag moet echt adequaat en hard aangepakt worden is mijn mening want anders verslechterd het alleen maar. Dat zag ik ook gebeuren bij onze zoon in de klas, op de basisschool notabene.. Dus meldingen blijven maken en vragen wat school hieraan gaat doen en wat het protocol is bij blijvend, afwijkend gedrag. Succes en sterkte! Niet fijn om je kind zo te zien.
En mocht school er echt niks aan doen dan kan je hiervan altijd melding maken bij de politie. Misschien een beetje heftig maar mishandeld worden met blauwe plekken is dat ook! Maak foto's als bewijs voor als het ooit nodig is.
Onze zoon zit nog op de basisschool maar herken de verhalen helaas al 3 jaar. Bij de open dagen hebben we het gehad over hoe ze met pestgedrag omgaan. Daar waren protocollen voor. Waar bij ons op de basisschool niks staat behalve ja er kan gepest worden en rots waren training staat er op de.middelbare school heel veel meer informatie wat ze allemaal doen. In het gesprek vertelde deze leerkracht dit ook. Tijdens een info avond gingen de ouders naar 2 informatie gedeeltes die ze konden kiezen. Die van ons was wat eerder klaar en konden we zien wat de kinderen deden. Een aantal waren vervelend met een best grote mond en dat werd ook gelijk korte metten mee gemaakt. Beetje jammer dat de pestkop waarschijnlijk in de zelfde klas komt. Maar heb nu wel meer vertrouwen dat ze er wel wat mee doen. Ik zou zeker in gesprek gaan met de mentor. Wat gaan ze er aan doen. Wat zijn de plannen. Heeft hij mogelijkheid om naar een andere klas te gaan?
Wat heftig voor je zoon. Hopelijk is hij weer een beetje opgeknapt?! Ik zou sowieso foto's als bewijs maken en contact met de wijkagent opnemen. Dit zijn geen 'gewone', voor zover pesten überhaupt gewoon is, pesterijen. Wat heeft school er uiteindelijk mee gedaan? En heeft je zoon zelf een idee wat hij ermee wilt? (Als hij bang is voor nog verder uitbreiden van geweld dan wel echt goed in contact met je zoon blijven) Heel heftig en verdrietig, hopelijk neemt school dit serieus en zou anders echt kijken wat je verder kan.
Wat heftig zeg! Goed dat je meteen de school hebt geïnformeerd. Ben benieuwd wat ze ermee doen! Sterkte. Mijn kids zitten nog op de basisschool maar daar zijn ze mega soft op dit gebied helaas.
Hier op school zou de Leerlingcoordinator het direct oppakken. Gebeurd dat bij jullie ook? Vanaf nu alles melden en bij houden. Doet school hier niks mee zou ik ook naar politie gaan.