M;n dochter zit sinds augustus vorig jaar in groep 1. nu circuleren er heel veel vriendenboekjes rond. en als ik er in blader zijn er veel kindjes die hun naam al kunnen schrijven. M'n dochter heeft nog geen interesse om haar naam te schrijven, laat staan iets van t alfabet mee te doen. Ze heeft t wel met cijfertjes, maar nog niet met letters. Hoe kan ik haar stimuleren om toch haar naam te gaan schrijven? zelf zegt ze: ik wil t nog niet; t kan altijd nog in groep 3. maar ik zit altijd met haar aan tafel en ik doe de S dan voor. maar ze weigert t zelfs. ze zegt zelf: ik heb een hele lange naam (valt wel mee; t zijn 7 letters). maar goed: zijn er hier ook meiden die dit herkennen en mij advies kunnen geven, zodat ik m'n dochter aan t schrijven krijg? alvast bedankt voor jullie antwoorden
ik zou het niet gaan forceren hoor. het is bij ieder kind verschillend. mijn eerste dochter kon met 4 jaar haar naam schrijven, mn 2e dochter had daar echt nog geen zin in toen. heb t laten gaan. ineens in groep 2 merkte ik dat ze wat meer interesse ging krijgen in letters enz. nu mocht ze vervroegd over naar groep 3 en schrijft het netste van de klas! wie had dat gedacht! je kan misschien haar naam in stippellijntjes schrijven en dat zij het dan kan overtrekken. dat vinden ze meestal wel leuk. wel op letten dat je dezelfde letters als op school gebruikt. dus de e en niet de E. maar ze zijn er op een gegeven moment zelf aan toe, dus als ze niet wil, laat je het gewoon even gaan.
Bedankt Tresje.... Ik wil t niet gaan forceren, dat zeker niet. maar soms schrijft ze een S en dan moet ik goed kijken wat t is. ze herkent t wel, maar t schrijven wil ze nog niet. Ach... misschien maak ik me druk hierover....
Hmm bij ons gaan ze pas in groep 2 met letters werken... Dan komt het vanzelf wel omdat andere kindjes het ook doen. En in groep 2 gaan ze ook oefenen in de klas met zelf schrijven van je naam. Staan er niet stiekem heel stel kindjes uit groep 2 in het vriendenboekje? Bij ons is het vrij standaard dat ze dat in groep 1 nog niet doen. Ook met de kerstkaartjes waren er eigenlijk enkel een aantal uit groep 2 die zelf hadden geschreven. Verder deden de ouders het
Geen tips, hier is dochter juist heel erg geinteresseerd erin, en in andere dingen juist niet...Ze kan haar naam al schrijven en ze zit nu pas een paar weken (2d pw) op een gewone school in een groep 1/2 klasje. Juf zegt dat ze met veel dingen niet mee kan, maar het schrijven van haar naam is ze juist vooruit in Zo zie je, het is maar net waar de interesse ligt! Het moet nog niet he.....geef haar haar eigen tijd en je zult zien ineens zal ze het zitten oefenen of aan je vragen.
Ik begrijp niet zo goed waarom je haar dat wilt laten doen. Dat hoeft ze toch nog niet? Het ene kind heeft andere interesses dan het andere. En je moet er ook voor uitkijken dat het haar niet gaat tegenstaan, lijkt me. Onze krummel is wel heel erg geïnteresseerd in letters en op haar manier schrijft ze ook haar eigen naam, maar het is dat ze het zegt hoor, anders zou ik het niet zien. En ja, bij haar in de groep zitten kinderen die dat al wel doen, maar ... de één na de ander wordt nu vijf! Dus er is wel een verschil. Bij onze krummel is het volgens mij dat ze er motorisch nog niet aan toe is, ze kleurt ook niet binnen de lijntjes.
t kwam eigenlijk ten sprake: we hadden een 10 min. gesprek over haar op school en de juf vertelde dit tegen ons. dus ik begon me natuurlijk zorgen te maken. want heel veel kindjes doen t wel. maar m'n man zei tegen me: t komt wel goed. ze heeft nu meer interesse in cijfers... maar ja... ik ken m'n eigen wel een beetje ; dus zoals je begrijpt... maak ik me zorgen.... ze zit in groep 0/1. maar omdat ze zelf begonnen is in augustus hoort ze tot groep 1. de instromers zitten in groep 0 en gaan na 3 maanden over naar groep 1.
Nouja.. Ze moet er wel wat voor doen natuurlijk Maar hier krijgen ze het op school in groep 2.... Eerst overschrijven naar aanleiding van het naamkaartje Later echt zelf schrijven.
tuurlijk... dat weet ik wel... .... maar dan zijn m'n zorgen dus voor niks geweest... pffff... thanks ladies....
Ik snap je zorg wel hoor. Als ik naar kindjes bij haar in de groep kijk, denk ik ook wel es: oh help, dat kan krummel nog niet! Als ik zie hoe ze kleurt ... Grote halen, snel klaar, zeg maar. En ik probeer me er NIET druk om te maken. *moetheelergm'nbestdoen* Wat ik ook lastig vind, is dat ze zo verschrikkelijk weinig vertelt thuis. En vorige week vond ik dat het heel goed met haar ging, ze begon ineens spontaan een liedje te zingen dat ze die dag geleerd had en ze was thuis ook beter te 'handhaven'. En dan zegt juf de volgende dag dat ze toch weer heel erg moest wennen na de vakantie en dat ze toch wel kon merken dat krummel niet helemal fit is. Dan denk ik ook: wat moet ik daar nou weer mee? Na de kerstvakantie was het verschrikkelijk. Thuis was het een klein draakje en volgens juf had ze de hele week nodig om weer te wennen op school. Ze zat wat apathisch rond te kijken en het leek wel alsof ze weer helemaal opnieuw moest beginnen. Toch probeer ik mezelf voor te houden dat ze sommige dingen nog niet hoeft en dat zij bijvoorbeeld veel taalvaardiger is dan andere kinderen (zegt juf ook). Maar ik ben wel heel gevoelig voor bepaald commentaar of dingen die ik signaleer, omdat krummel een hersenbloeding heeft gehad rond de geboorte. En hoewel we denken dat ze er niets aan over heeft gehouden, blijft het altijd ergens in m'n achterhoofd rondspoken dat er toch iets kan zijn.
Je kunt altijd de mening van je krummel zelf vragen natuurlijk. Misschien zit ze wel lekker te dagdromen en heeft ze zich verder prima vermaakt?
@saskia Ha, dankjewel Krummel zegt niet zoveel over school. Maar ... ze komt over het algemeen heeeeeeeeeeel blij naar me toe gerend als ik haar op kom halen.
Hier ook zo'n dromertje Al heeft ze vaak ook echt geen zin... Maar als ze voor zich uit zit te staren is het meestal dat ze gewoon met d'r hoofd ergens anders zit Bijv op vakantie in Griekenland of thuis met d'r playmobil.. Niet dat ze opnieuw moet wennen ofzo... Dat mag nu wel over zijn toch
@ Marnick: ik snap ook jou reactie. M'n dochter is motorisch nog niet goed ontwikkeld. Haar handen doen nog mee, zeg maar. als ze iets doet met 1 hand, dan doet die andere hand automatisch mee. Ze heeft er zelf geen moeite mee, maar ik zie t wel (en m'n man natuurlijk ook). ik moet zeggen: t gaat nu een stuk beter. Maar jou dochter is nog een paar maanden op school, dat van t vertellen en apathisch rond kijken dat heeft zij ook gehad. maar ook dat gaat beter. We zijn nu driekwart van t schooljaar bezig en ze heeft steeds meer zin om naar school te gaan en ze krijgt ook de welbekende vriendenboekjes mee. dus... t gaat wel beter. Maar ik zal t volgende week eens aan de juf vragen. dan hebben we toch een bespreking over haar cito uitslagen.
Mijn zoontje zit september op school en kan het dus wel maar dit wisten wij niet omdat meneertje niet zal vertellen dat hij zijn naam kan schrijven Wij hoorden het bij het rapportgesprek en toen we thuiskwamen heb ik het gelijk aan hem gevraagd en ja hoor hij schreef in 1 keer zijn naam. Maar nu heeft mijn zoontje heel veel interesse in letters en cijfers. Hij kon het alfabet al maanden voordat hij naar school ging en simpele sommen lukt hem ook al. Dus het is idd maar net waar haar interesses liggen en het komt vanzelf wel. Mijn zoontje is geen teken-/knutselkind (maar ik ben ook niet creatief dus hij heeft het niet van een vreemde) maar nu hij op school zit pakt hij vaker potloden en andere spulletjes om te knutselen. Dus het komt vanzelf wel merk ik want ik stimuleer hem daar totaal niet in.
mijn oudste zei het ook weinig. Zijn eigen naam ging vorig zomer beter, eind groep 1 dus. En verder deden letters hem weinig. Hij zit in groep 2, en in november zei juf dat hij toch echt wat letters moest gaan leren, omdat hij in juni er minimaal 16 moet kennen voor de overgang naar groep 3, maar liever meer. Toen samen besloten om hem na de kerstvakantie er (bijna) dagelijks een werkje mee te laten doen. Andere 2e groepers mogen kiezen uit een denk-werkje (beginnend rekenen, letters, beginnend lezen, ordenen etc, heel basic allemaal) en mijn jochie vooral de letters dus. Daar is hij dus in januari mee begonnen, en nu kent hij die 16 letters wel, leest losse woordjes in het wild, en heeft zijn eerste schrijflesje al gedaan. Binnen 2 maanden van bijna niks, maar gewoon groep3-klaar. En nu heeft hij de smaak te pakken en gaat vrijwillig verder met de lees-werkjes. Dus, niet nu al piekeren, als ze eenmaal de smaak te pakken hebben, kunnen ze het heel snel leren.