Op welke basis is deze grondverf?

Discussie in 'De lounge' gestart door Luuz, 4 apr 2015.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Luuz

Luuz VIP lid

16 aug 2008
    23.842
    2.610
    113
    Hier
    Dames.

Ik heb hier dus 0.0 verstand van.
    Voor onze oudste heb ik een grote houten plaat in de grondverf gezet. Ik wil hier een soort stad op verven voor zijn verzameling Lego.
    Nu had ik er dus nooit bij nagedacht dat de verfkeuze afhankelijk is van de basis van de grondverf. Op het verblik kan ik geen wijs worden.

Iemand enige idee of deze verf van de action op waterbasis of terpentinebasis is? (Van de Action)

2. gitta

gitta Fanatiek lid

22 okt 2013
    2.625
    427
    83
    Hier kun je zo niets van zeggen. Op de achterkant staat vaak een lijstje met ingrediënten, kun je daar een foto van maken? Of iemand moet deze pot zelf hebben staan en even voor je willen kijken.

3. Luuz

Luuz VIP lid

16 aug 2008
    23.842
    2.610
    113
    Hier
    Dat staat er dus niet op. Vandaar dat ik er niet uit kom.
    Maar als dit op terpentine basis is, dan kan ik er dus niet overheen met verf op waterbasis?

4. Anzza

Anzza Fanatiek lid

23 jun 2012
    2.345
    0
    36
    drenthe
    Voor binnen en buiten, dan zal het haast terpentinebasis zijn denk ik?

5. Luuz

Luuz VIP lid

16 aug 2008
    23.842
    2.610
    113
    Hier
    Getver. Niet het antwoord waar ik op had gehoopt 😁
    Toch eens kijken wat ik er dan op kan doen.

6. Beckje

Beckje VIP lid

12 jul 2010
    8.652
    4
    36
    heb hier op de kasten ook gewoon terpentine basis grond verf en erop waterbasis-lak
    gaat prima. gaat niet met elkaar werken.

7. siriel

siriel VIP lid

15 nov 2010
    5.123
    2.957
    113
    Vrouw
    Die reactie kan ook nog een tijd later optreden hoor, dan krult het er zo af!
    Waar moet je het verfgereedschap mee reinigen water of terpentine, en verdunnen?daar kan je het al aan zien.

8. rocketscience

rocketscience Fanatiek lid

16 feb 2015
    4.272
    3.239
    113
    Vrouw
    #8 rocketscience, 4 apr 2015
    Laatst bewerkt: 4 apr 2015
    Volgens mij kun je het ook ruiken, op terpetinebasis ruikt veel chemischer en de verflucht blijft langer hangen.

Edit: na wat googlen denk ik dat dit op terpetine basis is want alle verf op waterbasis bij de action heeft een waterdruppel op de voorkant staan en zegt 'op water gedragen'.

9. Beckje

Beckje VIP lid

12 jul 2010
    8.652
    4
    36
    nouja voor hier is het niet zo een groot drama als het alsnog later komt. de meubels kunnen nog alle kleuren van de regenboog krijgen :) maar zal er iig op letten

10. Zonnebloem92

Zonnebloem92 VIP lid

4 dec 2012
    10.846
    4.213
    113
    Vrouw
    Zuid Holland
    Ik ruik het verschil altijd haha

11. Luuz

Luuz VIP lid

16 aug 2008
    23.842
    2.610
    113
    Hier
    Oke dan ga ik er maar vanuit dat het op terpentine basis is. Ik ga eerst alles erop tekenen met potlood en er later overheen met verf. Dan kijk ik wel even wat het beste blijft zitten.
    Er moet een moeras, vliegveld, kazerne en politiebureau op komen. Het zal zonde zijn als dat mislukt door de keuze van de verf.

12. MnnW

MnnW Fanatiek lid

10 jun 2013
    3.244
    2.361
    113
    Vrouw
    Als je de terpentinegedragen grondverf lang genoeg laat uitharden (minimaal 3 weken tot een maand), kun je er gewoon met watergedragen lak overheen. Ik weet alleen niet of je zo lang kunt/wilt wachten.

13. Leonike

Leonike Bekend lid

21 nov 2011
    521
    2
    18
    Ik heb m staan, is op terpentinebasis.
    Tip: als er staat dat je de kwasten moet reinigen met terpentine, dan heb je verf op terpentinebasis.

14. Luuz

Luuz VIP lid

16 aug 2008
    23.842
    2.610
    113
    Hier
    Een maand wachten gaat m niet worden. Hij weet al wat er op komt 😁. Ik heb met acrylverf en plakaatverf een stukje gedaan en de acrylverf blijft er perfect op zitten, dus ben daar me begonnen. Plakaatverf werkte niet. Jammer, want dat had ik nog in huis.
    Maar goed, het schiet mooi op zo 😊

15. Luuz

Luuz VIP lid

16 aug 2008
    23.842
    2.610
    113
    Hier
    Oke, dat wist ik inderdaad niet. Ben er niet zo in thuis moet ik zeggen.

16. Warboel

Warboel Fanatiek lid

8 jan 2014
    3.541
    625
    113
    Water op terpetine kan wel, maar omgekeerd niet heb ik me laten vertellen. Die van de action is btw op terpetine-basis.

17. Marlijn82

Marlijn82 Fanatiek lid

28 mrt 2012
    1.968
    0
    0
    Overijssel
    Kan ook hoor met voldoende droogtijd. Ik adviseer altijd minimaal 2 maanden aangezien leveranciers allemaal wat anders zeggen. Wat je alleen nooit mag doen is sandwichen. Dus terpentine-water-terpentine of water-terpentine-water.

Ts over het algemeen gaat het wel goed. Het kan alleen wel zijn dat je hechting straks beroerd is en dus nooit krasvast zal worden.

18. Luuz

Luuz VIP lid

16 aug 2008
    23.842
    2.610
    113
    Hier
    Ook met acrylverf? Ik maak 'm na die tijd sowieso af met blanke lak.

19. blackrose88

blackrose88 Bekend lid

16 dec 2012
    877
    0
    0
    Aan de geur kan je het vaak niet merken meer. Gewoonweg omdat er in de water gedragen verf tegenwoordig echt ook een luchtje zit.
    Heb je de foto van de pot dichterbij. Wil wel ff de text voor je uitpluizen

20. Marlijn82

Marlijn82 Fanatiek lid

28 mrt 2012
    1.968
    0
    0
    Overijssel
    #20 Marlijn82, 5 apr 2015
    Laatst bewerkt: 5 apr 2015
    Gebruik dan wel een watergedragen variant blanke lak. Dit kun je vaak zien aan waar je je gereedschap mee moet reinigen zoals ook al eerder genoemd werd. Ook de droogtijd geeft een indicatie. Na 16-18 uur overschilderbaar kun je uitgaan van een terpentine basis. Na 4-6 uur overschilderbaar is het een waterbasis.

Tja wat hechting betreft ligt het aan de ondergrond dus als je hem goed aflakt zal er in eerste instantie niets gebeuren totdat je de eerste beschadiging te pakken hebt. Maar nogmaals dat hoeft niet per se te gebeuren, maar is wel een groot risico. Komt omdat terpentine niet mengt met water. Dat is net als olie en water dat drijft erop. Je ziet acryl er vaak al vanaf glijden tijdens het verven. Het scheelt dus al dat dat niet zo is alleen zegt dat niet zo heel veel over de uiteindelijke hechting.

Hopelijk is het nog een beetje duidelijk...;)

Deel Deze Pagina