Iemand verstand van wondjes / hechtingen etc?

Discussie in 'De lounge' gestart door bolkje, 5 mrt 2016.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Drie weken geleden heb ik een borstverkleining gehad en het geneest / genas best goed, alleen bij één tepel ziet het er nu opeens erg eng uit en ik vraag me af of het bij de genezing hoort of dat er iets niet goed gaat.

Een plekje was al een beetje eng vanaf dat de plakkertjes eraf waren gehaald. De verpleegkundige zei dat het kwam doordat er wat vocht onder het plakkertje had gezeten en dat het vanzelf weg zou trekken, maar het lijkt nu wel alsof er een heel gat naast het litteken zit opeens

En ook een stukje van het litteken onder mijn tepel begint om het litteken heen zo rood en schilferig te worden. Het doet geen zeer ofzo, maar het ziet er gewoon zo naar uit....

Herkent iemand dit? Is het normaal of moet ik toch ff terug naar de dokter? Ik kan sowieso pas maandag bellen en ik vind het gewoon zo eng nu opeens, terwijl het juist zo goed ging qua genezing. :(

2. boxertjes

boxertjes Bekend lid

7 aug 2010
    973
    1
    0
    NULL
    brabant
    het is lastig beoordelen zonder het te zien.
    ik zou maandag even contact opnemen met je arts.

3. Ja, snap ik dat het lastig te beoordelen is... Maar ik neem aan als het ontstoken zou zijn dat ik dan wel ook andere dingen zou moeten merken dan alleen roodheid om de wond heen, of kan dat ook het enige symptoom zijn? :)

4. Ik zou denk ik de hap bellen voor advies.
    Succes

5. CiDa84

CiDa84 Bekend lid

13 aug 2014
    552
    55
    28
    Zo kan het niet beoordeeld worden, je maakt je er behoorlijk zorgen om, dus zou Maandag even bellen. Als je koorts krijgt eerder. Maar het is denk ik fijn voor je als iemand er naar kijkt.

6. rums

rums Niet meer actief

Zit er niet een stukje hechting die eruit wil? Had ik toen ook.

7. Er steekt op die plek wel een klein stukje hechting eruit...

8. Elmo

Elmo Niet meer actief

Dacht ook aan hechtingen als niet ontstoken is wachten tot maandag.
    Wel ontstoken even hap of bij erge irritatie. Mis hechting weg laten halen.

9. Lente1986

Lente1986 Actief lid

17 jan 2013
    183
    2
    18
    NULL
    NULL
    Als je spreekt over een 'gat' dat ontstaan is terwijl het herstel voordien normaal evolueerde, dan is dat niet normaal en zou ik geen risico's nemen en de hap bellen. Zij kunnen dan, adhv de info die je geeft, adviseren hoe snel je geholpen moet worden. Toch belangrijk om een eventuele (beginnende) wondinfectie uit te sluiten.

Is er sprake van wondvocht?

10. Sue87

Sue87 Niet meer actief

Niet vergelijkbaar misschien. .

Maar ik had bij de snee van de keizersnede ook een stukje waar het raar begon te doen .. op n gegeven moment ontstond er ook een gaatje. Ik heb er nog steeds een littekentje van (naast het normale litteken).
    Als het geen spoed is zou ik er maandag even mee naar de HA gaan.

11. Suusjeuh

Suusjeuh VIP lid

4 jul 2010
    13.212
    13
    38
    Verpleegkundige/gastouder
    Bij een borstverkleining gebeurt het regelmatig dat op het kruispunt onder je tepel, waar de snee weer naar beneden naar je borst plooi gaat, het wondje een stukje open gaat en wat wijder wordt, ( Dit blijf je overigens wel zien in je litteken ) ik heb dat ook, na een poosje ging dat plekje pas dicht. Er kwam zelfs jaren later een hechting nog naar boven ( een inwendige hechting )

Maar mocht je het niet vertrouwen, dan zou je zeker naar de dokter gaan. Dit lijkt me persoonlijk, niet direct iets voor de huisarts post tenzij je koorts hebt, het pijn, gloeiend en rood is.

12. Luna86

Luna86 VIP lid

11 jan 2009
    14.792
    9.311
    113
    Gelderland
    Toevallig heb ik een dag of 9 geleden een plek opnieuw laten hechten. Afgelopen donderdag ging het een soort van vervellen en het is eromheen een beetje rood. Geen pijn maar vraag me dus hetzelfde af. Ik hou het nu maar een beetje vettig.

Ik weet bij een eerder litteken dat de huid van binnenuit dicht gaat. Je zou er nu een zwaluwstaartje op kunnen plakken waardoor de huid strak tegen elkaar staat. Maandag even contact opnemen met je huisarts.

13. Niet meer. Toen de operatie net achter de rug was zaten er van die kleine pleistertjes over de hechtingen. Op de plek waar nu dat gaatje zit zat ook een pleister en onder die pleister zat wondvocht. Toen ze de pleister eraf haalde zag die huid er een beetje week/vochtig en roodachtig uit. Ze zei dat ik het gewoon kan laten indrogen en dat het dan wel weg zou trekken. Dit leek de afgelopen week ook te gebeuren, het was roze en een beetje schilferig en er zat op de hechting een korstje en daarnaast dus dat roze huid. Nu lijkt het korstje eraf te gaan, maar de huid eromheen is dus erg rood en de opperhuid is sowieso eraf en op één plek zit ook echt een soort kloofje.

14. taliaa

taliaa VIP lid

2 mrt 2007
    16.045
    2.184
    113
    Brabant
    Zonder foto moeilijk te beoordelen.
    Morgen even hap bellen als je je echt zorgen maakt. Maar mij lijkt dat t kan wachten tot maandag? Geen pijn, koorts, etc?

15. Ja, ik ga sowieso denk ik wachten tot maandag, het doet geen zeer en ik heb ook geen koorts. Maar ik vind het wel eng, ik wil graag weten waar ik aan toe ben...:)

16. Lente1986

Lente1986 Actief lid

17 jan 2013
    183
    2
    18
    NULL
    NULL
    Het is op zich wel geruststellend dat het 'droog' staat; bij wondinfectie verwacht je toch een beetje exsudaat. Er kan om meerdere redenen een opening ontstaan op een operatiewonde (infectie, reactie op het hechtmateriaal, tractie op de wonde etc). Je zou het lokaal kunnen ontsmetten (als de huid open is -> ideale intredepoort voor bacteriën) en goed in de gaten houden. Als de roodheid uitbreidt of er ontstaan nieuwe symptomen zou ik de hap contacteren. Zij kunnen jou dan gepast advies geven. Succes!

17. Ik had sowieso heel weinig last van wondvocht, zelfs op de eerste dag van de operatie echt heel gering... :p Maar wel genoeg om het dus te laten verweken op die ene plek blegh :(

18. Hoihoi!

Ik wilde even doorgeven dat het nu toch begint te genezen :D Ik heb het nu een paar dagen droog gehouden en mijn haar aan de wasbak gewassen en het ziet er nu zoooooveel beter uit :D

Deel Deze Pagina