Zojuist uitzendinggemist gekeken van Debatop2. Dit keer ging het over de bijstanduitkering en de tegenprestatie die er verwacht wordt. Vol ongeloof heb ik zitten kijken! Hoe is het mogelijk dat er zo'n grote negativiteit hangt boven vrijwilligerswerk of re-integratie werk als je in de bijstand zit? Bijstand moet toch niet als plezierig beschouwd worden? Je wil toch uit de bijstand en je steentje bijdragen aan de maatschappij? Hetzij betaald hetzij vrijwillig? Ik weet niet of ik het te zwart wit zie omdat ik mijzelf niet kan voorstellen dat ik liever op de bank blijft zitten dan bijv vrijwilligerswerk gaan doen.
Tja.. Denk dat meeste (dat is ook eigen ervaring) het wel best vinden in de bijstand. . Het min. Krijgen en dan nog zo veel toeslagen dat ze net zo veel verdienen als iemand die 40 uur werkt. Vind het goed dat ze eens wat " terug " gaan doen.. denk dat de mensen die nirt willen werken.vooral bezwaar hebben en komen met verschillende excuses..
Hier sluit ik me bij aan. Ik ken wat mensen in bijstand, jongeren, die het wel prima vinden. Lekker in hun nest liggen tot 3 uur 's middags en toch gewoon geld krijgen...
Ken er wel een paar die het prima vinden zo. Ken er zelfs een due bewust gewacht heeft met de 2e tot eerste kind 4 werd zodat ze weer zeker 4 jaar geen sollicitatie plicht heeft. Reden is vooral dat ze kunnen doen wat ze willen en als ze werken houden ze niet meer over maar zijn wel heel de dag kwijt en hebben verplichtingen . Dit zijn vooral de luie mensen en profiteurs die zo denken en klagen aks de overheidt verplichtingen gaan eisen Kan me niet voorstellen dat iemand zo afhankelijk wil zijn van de overheidt. . Gelukkig zijn er ook mensen die er alles aan doen er uit te komen . Hier heb ik meer respect voor dan de mensen die er alles aan doen om er in te blijven
Nou ik snap het opzich niet altijd Een voorbeeld de buurvrouw moet werken voor de uitkering, opzich niks mis mee, maar dit is bi de wedeka, voor de mensen met een beperking.. Voor mensen met een beperking wordt er bezuinigd, geen plek, geen werk, en daar zit een " normaal" persoon voor in de plaats Sorry voor deze omschrijving, ik weet niet hoe ik het anders zou moeten neerzetten Anders.. Jongen krijgt geen contractverlening, moet ook voor zijn uitkering aan het werk, komt precies Ijn oude werk te doen, zelfde baas werk functie etc. Voor minder geld... Dan snap ik de demotivatie wel
Tuurlijk zitten er veel rotte appels tussen, maar een heleboel willen wel werken en dan geeft het volgende plaatje wel te denken.
Ik heb niet vol ongeloof zitten kijken. Ik begrijp deze mensen wel. In het geval van Ger heb ik zoiets van ga aan het werk !! Ik vind het prima dat mensen moeten werken hoor daar niet van maar zoals in het programma gezegd werd, wel voor een volwaardig loon. Dit lijdt ook inderdaad tot verdringing. Mensen raken hun baan kwijt om vervolgens met een uitkering terug te kunnen komen.
die ger is volgens mij echt een uitzondering, volgens mij heeft die ex bijstandmoeder de juiste punten en de juiste snaar te pakken. Het klopt gewoon niet om dit verplicht bij iedereen op het bordje te gooien. En iemand die dus jarenlang als postbode gewerkt heeft, ontslagen wordt en vervolgens zeggen: jij moet nu verplicht zoveel uur in de week post rondbrengen. Daarom zijn ook de verkeerde mensen in dit land aan de macht...stoppen met dat bezuinigen en gaan investeren, zorg dat die postbode weer betaald kan worden voor zijn werk. Die ger moet gewoon een schop onder zn hol krijgen...die man zit evenlang in de bijstand als dat ik leef! En dat is er volgens mij ook 1 die het wel prima vindt, vind de bijstand zijn recht en hij heeft geen plichten.