Ben een beetje verbaast dat hier nog geen topic over is! #genoeggezwegen #genoeggezwegen | Geboortebeweging Wat zijn jullie gevoelens hierbij? Moet er wat veranderen? En zal deze actie helpen? Ik ben in elk geval erg onder de indruk van alle verhalen.
Dan kun je voor elkevorm van zorg of hulpverlening wel zoiets oprichten is mijn idee De voorbeeld briefjes vind ik niet megaschokkend. Wat de aanleiding was lees je er niet bij. (Spoed, vrouw die helemaal hysterisch wordt oid) Ik vind dat er tegenwoordig wel erg hoog van de toren geblazen wordt en de media maakt het nog een stukje erger. Ik krijg echt een beetje kriebels van programma's zoals radar en allerlei nieuws programma's. Heb ook al een paar keer het verhaal van de andere kant gehoord....
Tsja er zal heus wel het een en ander mis gaan maar ja foutrn maken is menselijk. En als je mot hebt met bijvoorbeeld de verpleegkundige dan zet je die de kamer uit en kun je weer verder genieten in de meeste gevallen. Bij mij vond de verpleegkundige. Het nodig te zeggen dat ik wel natuurlijk had kunnen bevallen. Dat kun je beter niet zeggen tegen een vrouw die net een ks heeft gehad dus die hoefden we niet meer te zien. Daarna snel weer verder gegaan met genieten
Ik snap het doel van deze actie niet om eerlijk te zijn. Bevallen is een pijnlijke gebeurtenis waarbij je helaas afhankelijk bent van medisch personeel en hun kennis van zaken om het tot een goed einde te brengen. Dat je daarbij soms dingen moet doen die op dat moment niet leuk, maar wel noodzakelijk zijn is sneu, maar jammer dan. Indien er echt kwalijke praktijken plaatsvinden kan men zich altijd beroepen op andere kanalen in plaats van met zo'n sneu briefje op internet aan te geven dat die nare verloskundige je zomaar inknipte o.i.d.
Ik merk nooit zo veel van een taboe. De vrouwen die ik ken (vriendinnen, collega's) met een helse of traumatische bevalling winden daar geen doekjes om hoor. Alles wordt gewoon gedeeld, geen probleem. Ik denk zelf dat het komt door sommige professionals die het te medisch benaderen, als een soort "lopende band werk". Daar valt vast wel wat winst te behalen. Ik heb dat zelf overigens helemaal niet zo ervaren toen halverwege mijn bevalling een gyn erbij moest worden gehaald. Heel geduldig en rustig allemaal.
Ik vind het overdreven. Mijn nichtje is met 30 weken in de buik van haar mama overleden omdat het ziekenhuis mijn schoonzusje telkens naar huis stuurde met: het zit wel goed. Terwijl schoonzusje dus al tig keren had aangegeven minder leven te voelen. Ze heeft ook niet geen excuses gekregen. Kan er nog boos om worden.
Kijk, maar DAT zijn medische missers. Net als bij mijn oudste is gebeurd. En vind ik niet in verhouding staan met de voorbeelden/vrouwen in de link.
De verhalen die ik op de fb-pagina lees vind ik erg heftig en ik geloof nooit dat iemand in geuren en kleuren bij het koffieapparaat staat te vertellen dat ze zowat dood heeft liggen bloeden in een donkere gang. We hebben het hier over vrouwen die na tientallen jaren hun bevalling nog niet hebben verwerkt. Het doel is denk ik om deze vrouwen een platform te geven om hun verhaal kwijt te kunnen. Prima lijkt mij!
Ik denk niet dat de actie bedoelt is om medelijden op te wekken. Soms moet er idd ingegrepen worden. En als dat niet op tijd gebeurd is dat vreselijk! Maar betekent dit dat alles dan maar zonder noodzaak of overleg gedaan mag worden? De voorbeelden uit de link vind ik niet mals hoor. Het is een schending van haar lijf en integriteit. Men kan bv toch best even aankondigen dat ze een katheter gaan plaatsen? En ik las elders op fb van een vrouw die kort na haar bevalling moest douchen, daar geen hulp bij kreeg en een poetslap kreeg om het bloed uit de badkamer te verwijderen. Ze had een totaalruptuur ondanks knip. Is dat dan normaal? Zijn we zo hard geworden voor elkaar? Ja bevallen doet pijn. Maar je mag er niets negatiefs over zeggen want dat is overdreven en geklaag? Ik zie wel degelijk in waarom er over een taboe wordt gesproken
Dit idd! De vrouwen helpen door het uit te spreken en elkaar te steunen. En wie weet toch iets veranderen in de medische wereld. Waar vrouwen helaas nog altijd minder serieus genomen worden dan mannen.
Ik heb het even doorgelezen maar stel toch mijn mening bij. So wat een rotzakken van dokters zijn er toch..
Tja, mijn gevoel erbij is meer "overdreven gedoe" dan "goed dat ze het doen". Heb ook niet alle verhalen gelezen en er zullen er echt vast wel bij zitten die zeer traumatisch waren terwijl het niet nodig was. Maar de verhalen van "ze zette een knip zonder overleg...", tja soms moet ze snel handelen en is het noodzakelijk om zoiets te doen. Ik zeg niet dat het daardoor niet erg is, maar wel dat je moet relativeren naar dat moment. Als het kind er soepel en met prachtige hartslag etc uit zou komen zou er echt geen knip gezet worden. Plus daarbij de twijfels of het echt niet is gezegt of dat het niet is gehoord op dat moment door de omstandigheden. Dat je met totaal ruptuur zonder begeleiding moet douchen èn zelf schoonmaken is natuurlijk wel heel fout (en nog andere verhalen) maar of zo'n actie nu echt helpt...
Wat ik erg jammer vind, is dat het zo beperkt blijft tot bevallen. Ik heb een zeer ruime medische ervaring, mag ik wel zeggen, en ik merk de laatste vijftien jaar echt wel een omslag op in bejegening van patiënten, zowel door artsen als verpleegkundigen. 'Vroeger' deed jouw mening en gevoel als patiënt er echt niet toe, de dokter wist alles en bepaalde hoe of wat. Tegenwoordig is er veel meer overleg en wordt er bij ingrepen ook van tevoren gemeld wat ze gaan doen en waarom. Ik heb o.a. voor nare ziekenhuiservaringen EMDR gehad, omdat de totale minachting voor je lichamelijke integriteit heel schadelijk is/kan zijn. Daarom vind ik het dus heel erg jammer dat er door deze actie de indruk wordt gewekt dat het allen bij bevallingen zo gaat. Dat is dus echt niet zo, in de hele medische wereld lopen nog steeds ouderwetse artsen en verpleegkundigen rond, onder wiens hoede je echt niet wilt zijn.
In Nederland Trouwens over onnodig knippen. Het ging hierbij oa om een vrouw die 2 uur persweeen weg moest puffen omdat het personeel druk was met andere vrouwen. Pas daarna kwam er een knip. Die voorkomen had kunnen worden als er wel iemand was geweest tijdens de persweeen. Ik heb zelf 20 min moeten wachten met persween vanwege drukte. Dat was al erg heftig. Laat staan 2 uur! Ben je ih zkh dan echt veiliger? Ik ben bij de jongste met mijn eigen vk in het zkh bevallen. Zij heeft mij er doorheen gecoacht. Zoveel fijner dan af en toe een vpk die binnen komt lopen en het infuus met wee-opwekkers ophoogt om de boel sneller te laten verlopen.
Hoewel ik ook die ervaring heb helaas, is het niet aan een organisatie als geboortebeweging om alle wantoestanden in de zorg aan de kaak te stellen. En daarbij is mijn ervaring dat een klacht over een bevalling vaak wordt weggelachen; stel je niet aan get hóórt pijn te doen. Terwijl iedereen in shock is als iemand bv een knip in zijn ballen krijgt zonder verdoving.
Ik volg het al een paar dagen en ik vind de meeste verhalen wel echt schokkend. Inderdaad zitten er een aantal tussen waarvan ik denk dat het wel mee valt, vooral met sommige opmerkingen, het gaat natuurlijk niet altijd zoals deze vrouwen willen. Maar de meeste vind ik wel echt schokkend, dat de artsen zo hard tegen de wensen van de patiënten in gaan! Gelukkig ben ik bij beide bevallingen goed begeleidt, en was het personeel vriendelijk en behulpzaam. Al zijn ook hier wel een aantal op en aanmerkingen, zo is er natuurlijk altijd wel aangezien het mensen werk blijft.
Ik ben verbaasd en geshockeerd door enkele van de verhalen. Bij andere verhalen dacht ik echt: waar is je partner?? Mijn man had een heleboel dingen echt niet geaccepteerd en zou het hele ziekenhuis op z'n kop gezet hebben. Dat gezegd hebbende: bij mijn bevalling zijn meerdere fouten gemaakt, van een VK die de situatie niet opmerkte tot aan infuus wat niet aangesloten bleek. Ik ben wel de volledige tijd behandeld als een gerespecteerde patiënt en voor de gemaakte fouten is excuses aangeboden door het ziekenhuis. De betreffende VK heb ik nooit meer gezien, maar als ik had gewild had ik een afspraak kunnen maken. Het grootste deel zijn communicatie problemen, jammer en onnodig.
Ik denk dat deze verhalen over de afdeling verloskunde niet uitzonderlijker zijn dan over andere afdelingen. Zo ken ik een man bij wie ze zonder verdoving en zonder waarschuwing nierstenen naar buiten getrokken hebben via de urineleider. Hij heeft 6 weken in de ziektewet gezeten voordat hij hersteld was. Ik ben het dus eens met Gitta.