Niet meer drinken aan borst en veel spugen

Discussie in 'Stel je vraag aan de lactatiekundige' gestart door tinkywinky, 24 jan 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. tinkywinky

tinkywinky Actief lid

10 sep 2009
    303
    0
    0
    NULL
    Hallo Linda, Ilse,

In de hoop hier wat hulp te vinden, stel ik graag mijn vraag aan jullie.
    Ik heb een zoontje van nu 5,5 week die ik borstvoeding geef, of tenminste probeer.
    Is met een KS geboren en daarvan erg misselijk geweest. Heeft de eerste uren daardoor niets gedronken, maar wel heel veel gespuugd.
    De volgende dag is zijn maagje gespoeld en wat melk er in achter gelaten. De dagen daarna is er door middel van vingerfeeding hem geleerd te drinken, want de borst snapte hij niet. Ikzelf heb gekolft, dat kwam goed op gang. Hij is 12% afgevallen en na 5 dagen doormiddel van eindelijk snappen hoe het werkt aan de borst weer aan gekomen. We mochten naar huis en daar ging het ook goed verder.

In het ziekenhuis heeft hij, nadat zijn maagje schoon was gemaakt, nog wel her en der wat gespuugd waardoor hij op zijn zij heeft gelegen om er niet perongeluk in te kunnen stikken.(af en toe verslikte hij zich er aardig in namelijk)
    Zeg dat hij de laatste dag eigenlijk alleen nog maar kleine beetje soms terug gaf.(alsof hij zeg maar de laatste slokjes niet door slikt, maar uit zijn mond laat lopen)
    Thuis ging de BV ook nog steeds goed en de kleine mondjes zijn gebleven. Dat mondjes terug geven is op een gegeven moment meer geworden. Per voeding kan dat gerust een 10 a 20 cc zijn hoor. Ik haffel zo min mogelijk met hem, leg hem om de paar minuten over mijn schouder voor boertjes. Dat eerste boertje is mooie sterke, dan volgen er nog 1 of 2 en daarmee spuugt hij dus. En dat zo dus een paar keer per voeding.

En dan moet hij nog naar bed....
    Zodra je hem op zijn rug legt, komt er weer melk uit. De ene keer wandeld het er zo uit, de andere keer "boert" het omhoog.
    Tijdens zijn slaaptijd zien we hem (op de camera) soms eetbewegingen maken met zijn mond, zijn tongetjes een paar keer naar buiten komen enzovoorts en als hij weer uit bed moet voor te drinken, is zijn kussen (hyfrolfiele luier) nat naast zijn hoofd en zit er wat opgedroogde melk op zijn wangen. Weer zo'n 10 a 20 cc verloren?
    Mijn vriend heeft bij het uit bed halen al een paar keer opgemerkt dat het net is alsof hij wat omhoog haalt, een soort van kokhalzen zeg maar en daarbij trekt hij dan een soort zuur snoetje.

Hij ligt ook wel eens te hikken in zijn bed en daarbij wandelt er ook wel eens wat melk uit zijn mondje.

Als hij last van krampjes heeft, waardoor hij gaat zitten persen, of wanneer hij zich druk maakt (het is een klein drift kikkertje) dan wandelt er ook weer wat melk uit.

Voor de krampjes hebben we infacol, maar daarmee lijkt hij meer te spugen, dus dat krijgt hij nu alleen als het lijkt alsof hij weer meer last van krampjes is gaan hebben.

Ons hummeltje heeft weinig geduld, dus als het te lang duurt voordat hij de borst krijgt, of tot zijn luier verschoont is, dan begint hij te huilen en op een gegeven moment gewoon te krijsen. Daarbij spuugt hij dan gek genoeg niet.

Nu dronk ons mannetje op zijn gemak. Bij een fijne voeding met weinig spuug kon het met 3 kwartier ene uurtje klaar zijn.
    Maar de meeste voedingen duurde eerder een uur/anderhalf uur. Het lijkt namelijk of hij honger blijft houden. Hij zit dan op mijn schouder wild heen en weer te gooien met zijn hoofd en te krijsen, tot ik hem aan de borst leg. Hij drinkt ook altijd met kleine pauzes er tussen.
    Soms maakt hij het zo bond dat we na 2 uur hem gewoon in bed leggen, want anders blijf je ermee aan de gang.

Momenteel wil hij niet meer drinken aan mijn borst. Hij neemt een paar teugen en dan gaat hij over in slapend sabbelen en na een paar seconde ligt hij alleen nog maar te slapen met mijn tepel in zijn mond. Eruit halen is krijsen. Er terug is stoppen is weer slapen met mijn tepel in zijn mond.
    Aan de gang proberen te krijgen werkt niet, want hij sabbelt een paar keer en valt dan weer stil. Ondertussen zijn mijn borsten hier zeer van gaan doen.
    Omdat het kindje toch wat moet eten, ben ik nu met de swing gaan kolven. Vervelend genoeg krijg ik amper wat afgekolft met dat ding en eigenlijk alleen voormelk (als het zich in de koelkast van elkaar scheid, heb ik bijvoorbeeld 50 cc waterig met daarop 5 cc vettigheid)
    Ik kolf dus eerst af, daarna hang ik ons knulletje aan mijn borst die dan misschien 5 teugjes neemt, dan geef ik hem met een fles het gekolfde. Je moet wat he.
    Omdat hij niet drinkt van mijn borsten en omdat ik denk dat mijn kolfapparaat niet kolft zoals zou moeten, heb ik vanmorgen nutrilon hypoallergeen gehaald, zodat hij toch, naast mijn borstvoeding, 2 keer per dag een voldoende bevattende voeding binnen krijgt.

Dit klopt zo natuurlijk niet, maar ik weet ook even niet hoe of wat ik nu het beste kan doen.
    De arts van het CB heb ik gevragen of het misschien reflux kon zijn ofzo, maar zij zei dat het dat niet is en dat hij gewoon teveel melk uit mijn borsten vist. (dit was voordat hij vorige week ineens minder ging drinken en u dus bijna helemaal niet meer)
    Nouja goed, dat zou misschien ook wel kunnen..anderhalf uur drinken en dan nog steeds meer willen, misschien weet hij gewoon niet wanneer ie moet stoppen ofzo.
    Maar nu denk ik toch echt dat dit het niet is, tenminste dat gevoel heb ik en mijn vriend denkt ook dat het wat anders is.

Ik heb het misschien allemaal wat warrig op geschreven, maar hopelijk kunt u er wat wijs uit en heeft u advies voor ons, wat we het beste kunnen doen of kunnen proberen.
    Alvast bedankt voor het lezen.

2. Linda Offereins

Linda Offereins Lactatiekundige

3 mrt 2010
    860
    0
    0
    Dat is een heel verhaal zeg.

Eerst over het spugen;

Om iets te kunnen zeggen over het spugen moet je eerst iets weten over het groeien van je kindje. Als de groei goed is: rond de 150 gram per week is normaal, dan is het spugen geen probleem. Het is lastig en ruikt niet altijd fris, maar dat is het dan ook.
    Tenzij het er met een grote boog uit komt, maar dat lees ik niet in je mail.

Er vanuit gaand dat hij goed is gegroeid is het natuurlijk wel apart dat hij ineens niet meer goed aan je borst drinkt.
    Daar kunnen heel veel oorzaken voor zijn, maar daarvoor zou ik echt je baby, je borsten en de voeding moeten observeren.

Daarom raad ik je aan om een lactatiekundige uit jouw regio in de arm te nemen en met haar te kijken waar het probleem precies ligt. Zij kan je helpen je baby weer aan de borst te krijgen en bekijkt waarom kolven zo lastig gaat.

Dit lijkt me echt te complex om in je eentje uit te vogelen.
    Je vindt een lactatiekundige op Home | NVL Borstvoeding – zeker over borstvoeding. Als je een goede ziektekostenverzekering hebt wordt het nog vergoed ook.

Veel succes!

Linda

Deel Deze Pagina