Paar vraagjes!

Discussion in 'Borstvoeding' started by Joveli, Mar 10, 2009.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Joveli

Joveli Niet meer actief

Ik zit al een tijdje met een paar vragen in mijn hoofd en kan nergens hier een antwoord op vinden:

- Wáárom mag je borstvoeding maar 1x opwarmen? (Dus wat gebeurt er/kan er gebeuren als je het een 2e keer verwarmd?)

- Bv kindjes hebben een bescherm laagje in hun darmen dat snap ik, maar wáár beschermt dit laagje nou precies tegen?

- Overal zie je potjes staan met bijvoeding vanaf 4 maanden. Echter wordt bij BV geadviseerd tot 6 maanden te wachten, waarom? Heeft dit nou te maken met de productie, de rijping van de darmen of iets anders?

- Wanneer iemand er wel voor kiest om rond de 4 maanden te beginnen met bijvoeden is dan de hele werking van het BV weg?

2. raspberry

raspberry Niet meer actief

Ik weet alleen het antwoord op je laatste vraag: het gezondheidseffect dat BV biedt op lange termijn schijnt idd alleen bereikt te worden als je tenminste 6 mnd alleen borstvoeding geeft...

Ben ook nieuwsgierig naar de andere antwoorden, :)

3. Hanneke

Hanneke VIP lid

Jun 18, 2007
    14,894
    275
    83
    Onze roze wolk!
    1. Geen idee, denk dat het met voedingstoffen en bacteriegroei te maken heeft. Als je de melk opwarmt en de kleine eruit gedronken heeft en je het nogmaals gaat bewaren en opwarmen lijkt mij dat er 'rotzooi' in de melk gekomen is. Verder weet ik het dus eigenlijk ook niet.

2. Laagje in de darmen word door de een gezegd dat het er is, door de ander gezegd dat het er niet is. Voor zover ik het weet beschermd ervoor dat er geen grote eiwitten doorheen gaan en dat ziekteverwekkers geen kans krijgen.

3. Er word niet alleen bij borstvoeding geadviseerd om met 6 maanden met bijvoeding te beginnen. Ik lees dit vaker, heb echt geen idee waar het vandaan komt. Voor zover ik weet is het algemeen advies voor baby's is dat je met 6 mnd met bijvoeding gaat beginnen. En dat heeft idd te maken met de rijping van de darmen, het opnemen van de voedingstoffen, etc. En daarin verschilt het naar mi helemaal niks of het kindje borstvoeding of kunstvoeding drinkt. Die darmen rijpen mi echt niet sneller omdat het kindje geen borstvoeding krijgt. Potjes babyvoeding vanaf 4mnd is mi alleen geldklopperij ;)!

4. Geen idee. Wel ooit een artikel gelezen dat dan dat laagje in de darmen idd weg gaat, maar gewoon algemeen door bijvoeding, dus ook door het geven van kunstvoeding (en misschien ook wel door de vitamine k en d druppels..?). Verder heeft een kindje tot 6 mnd niks anders nodig dat melkvoeding, pas na die 6 mnd komt dat.

Nouja dit is dus wat ik ervan weet, en tja das dus niet zo heel veel hoor ;)!
    Je krijgt vast nog wel meer antwoorden ;)!
    Liefs, Hanneke!

4. raspberry

Het advies om te beginnen met bijvoeden vanaf 6 mnd heeft idd te maken met het feit dat dan het effect van de Bv optimaal blijft.
    Verder is er onderzoek dat uitwijst dat dan de darmen pas goed uitgerijpt zijn, maarde voornaamste reden van de World Health Organization om dit te adviseren, is de beroerde voedingshygiene in het merendeel van de wereld... In Nederland worden er hoge eisen aan het voedsel en de bereiding daarvan gesteld en krijgt een kindje geen bacterien mee als het potjesvoeding krijgt, (zelf klaargemaakt loop je dat risico wat meer).
    Qua rijping van de darmen spreken onderzoeken elkaar nogal tegen. Bij 6 mnd weet je zeker dat de darmen er klaar voor zijn, maar ik ben van plan bij te gaan voeden zodra Thirza laat zien daar klaar voor te zijn. Misschien is dat volgende maand al, misschien ook pas bij 7 maanden... Dat merk je vanzelf, :D Net zoals het ene kindje sneler groeit dan de ander, zijn de darmpjes van de een er ook sneller klaar voor dan de ander. Ook dat merk je vanzelf als je bijvoedt: kokt je kind er erg van of krijgt het veel krampjes, dan beter nog ff wachten...

5. Joveli

Joveli Niet meer actief

Heel erg bedankt alvast voor de antwoorden.

Ik dacht inderdaad precies hetzelfde: Als bijvoeding voor 6 maanden 'schadelijk' is, waarom geven we dan vitamine druppels? En wordt het wel geadviseerd om bij krampjes de bekende VSM druppels te gebruiken?
    En heeft het bijvoeden voor de 6 maanden richtlijn dan ook mogelijke risico's op lange termijn?

Ik vind dat er zo veel 'regeltjes' zijn wat babyvoeding betreft maar ik zou dan wel eens duidelijk willen lezen wát er nou precies kan gebeuren, wát er schadelijk is etc

6. Hanneke

Hanneke VIP lid

Jun 18, 2007
    14,894
    275
    83
    Onze roze wolk!
    Alles kan! Das nogal makkelijk! Bijvoeding kan al vanaf 1 dag na de geboorte ;)! Gewoon goed pureren en in het mondje scheppen!

Maar wat ik nog even wilde komen melden ;) dit vond ik op bv.com -> Houd opgewarmde moedermelk niet warm in verband met mogelijke bacteriegroei en eventuele voedselvergiftiging -> neem aan dat dat dus ook geld voor het weer opnieuw opwarmen ;)!

Verder heeft het met 6mnd beginnen met bijvoeding te maken met evt allergieën.

Vitamine druppels kies je overigens ook zelf voor om te geven hoor! En die vsm druppels zou ik dus ook echt niet gebruiken. Daar kies je ook zelf voor. Het valt volgens mij strikt gezien onder bijvoeding!

En weetje ach, kan mij het wat! Hier toch geen positieve effecten van de borstvoeding! Al vanaf 7 weken kunstvoeding bij gegeven :rolleyes: dus waarom verdiepen in de voordelen!

Misschien kan je nog de 101 redenen om borstvoeding te geven op bv.com gaan lezen. Daar staan vast nog voordelen, op langere termijn, bij ;)!

7. raspberry

@Bolbuikje: over die allergieen, dat klopt niet. Recent onderzsoek heeft juist uitgewezen dat kids die al wat vroeger (4 mnd) bijvoeding kregen, minder allergieen ontwikkelen... (tja, je gaat er wel van denken... wat is nou waar?).
    Pas met 6 mnd bijvoeden wordt echt geadviseerd vanwege de darmrijping.
    Maar goed, volgens mij moet je gewoon doen wat passend is bij je kind. Ik ben nooit zo van de algemene richtlijnen enzo, ;) Hekel aan hokjes-denken ook, :D

8. Joveli

Joveli Niet meer actief

Wat ik - als ik heel eerlijk ben - een beetje vervelend vind aan de bv.com en bvforum.com site's vind is dat het (naar mijn mening) soms een beetje té is.
    Er wordt naar mijn mening nogal zwart/wit gekeken.

Ik vind gewoon dat er zoveel 'gezegd' wordt zonder dat ik ergens kan lezen dat dit ook daadwerkelijk een vaststaand feit is.

En ook ik heb gelezen wat rozemarijke al zegt dat het bijvoeden vanaf 6 maanden (richtlijn WHO) er vooral gekomen is ivm de slechte hygiene en armoede in andere landen.

9. Hanneke

Hanneke VIP lid

Jun 18, 2007
    14,894
    275
    83
    Onze roze wolk!
    En zo zijn er van elk standpunt voors en tegens op te zoeken. Maar net waar jij naar wil luisteren ;)!

Zo kies ik er dus voor om pas na 6 maanden met andere voeding dan melkvoeding te beginnen en een ander kiest ervoor om met 3 maanden met andere voeding dan melkvoeding te beginnen. Allergieen ben ik bijvoorbeeld echt niet bang voor in onze families weten we niet eens wat dat zijn ;)! Maar ik geloof er dus in dat de darmpjes van kinderen tot voor die tijd er niet klaar voor zijn en kindjes het helemaal nog niet nodig hebben. En iedereen maakt dat gewoon op uit wat hij/zij leest en hoort en waar hij/zij waarheid in vind zitten en hoe dat voor hem/haar voelt.

10. Nemo

Nemo Niet meer actief

@Rozemarijke: zo werd het idd in de media gebracht dat je beter met 4 maanden kan beginnen met bijvoeding. Als je echter het onderzoek hebt gelezen dan weet je dat de conclusie anders is.

@Joveli: Het is met alle eten zo dat je dat maar 1x mag opwarmen. Kliekjes e.d. kun je ook niet nog 2x opwarmen. Heeft gewoon met hygiene te maken.

Op eurolac.net staat een heel verhaal over het bv/bescherm laagje verhaal. Maar ik begreep dat je zulke site's liever niet leest ;)

Ook bij kv word er geadviseerd om met 6 maanden te starten met bijvoeding. Het is beter voor de darmen. Voor de 6 maanden zitten er nog gaten in de darmen en is de kans op allergie groter. Voor de 6 maanden wordt de bijvoeding slecht opgenomen. Buik zit dus vol met bijvoeding (wat niet goed opgenomen word) en dan past er dus minder melk in het buikje (melk wat wel goed word opgenomen. En tevens is het idd slecht voor je productie.

Bv is nooit voor niets ;) Al geef je alleen de eerste dagen dan nog heeft je kind er voordeel van.

11. Joveli

Joveli Niet meer actief

Snap ik, maar ik wil dan dus altijd weten wat nou de échte waarheid is, hoe het nou precies zit. (Poeh, ik weet weer waarom ik ook alweer rechten studeer :rolleyes: )

Ik heb de bv.com site helemaal afgespeurd vandaag maar vind dat zij nogal eenzijdig tegen de dingen aankijken. Ook kan ik nergens echt verdieping vinden in de argumenten die zij noemen.

12. Joveli

Joveli Niet meer actief

Deze site's liever niet leest? Juist wel!
    Ik vind alleen dat bv.com nogal eenzijdig is en niet echt diep in gaat op het hoe en wat nou precies.

Wij gaan ook absoluut niet voor 6 maanden beginnen met bijvoeden, maar ik ben gewoon erg nieuwsgierig naar hoe het precies zit.

13. Nemo

Nemo Niet meer actief

Hier en hier een tweetal artikelen over darmen en voeding.

Conclusie van het onderzoek waar Rozemarijke het over heeft ben je dan vast al tegen gekomen op bv.com.

14. Joveli

Joveli Niet meer actief

Klopt.

Heb de artikelen gelezen en dan lees ik oa dit:
    De introductie van vaste voeding bij een kind dat borstvoeding krijgt, veroorzaakt ernstige aantastingvan het ecosysteem van de darm met een snelle stijging van het aantal enterbacterien en enterokokken, gevolgd door een progressieve kolonisatie met bacteroiden, clostrida en anaeobe streptokokken. (Stark, Lee, 1982
    Maar wat is het (mogelijke) gevolg van deze aantastingen?

De reden waarom ik dit graag zou weten is dat ik vaak de vraag krijg:
    "Wáárom voed je nog niet bij?"
    En dan geef ik dus een antwoord waar ik eigenlijk zelf weinig vanaf weet. Ik heb het alleen gelezen, wordt er doorgevraagd dan sta ik met mijn mond vol tanden.

15. Hanneke

Hanneke VIP lid

Jun 18, 2007
    14,894
    275
    83
    Onze roze wolk!
    Waarom zou jij uit moeten leggen waarom je nog niet bijvoed, laat hun maar eens lekker uitleggen waarom je het wel zou moeten doen ;)!

16. Joveli

Joveli Niet meer actief

Omdat ik andere mensen graag uitleg waarom ik voor iets kies en waarom ik daar achter sta. Wie weet dat zij daar dan ook nog iets aan hebben.

17. Hanneke

Hanneke VIP lid

Jun 18, 2007
    14,894
    275
    83
    Onze roze wolk!
    Die was een beetje voor mij geloof ik ;)! Dankje Nemo! Maar ach soms heb ik echt het gevoel als ik al die voordelen zie/hoor/lees dat ik daar niet bij hoor, omdat ik al zo vroeg bij heb moeten voeden, maar ach ze hebben in ieder geval als voordeel dat ze naast die kunstvoeding ook heel veel melk hebben gehad die wel speciaal voor hun gemaakt is/was ;)!

18. Kiwi1

Kiwi1 Fanatiek lid

Dec 26, 2007
    4,849
    0
    0
    Joveli, je hebt gelijk dat het erg verwarrend kan zijn. Er zijn zoveel onderzoeken en conclusies dat je af en toe het spoor bijster bent.
    Het is idd niet zo zwart wit. Er zullen van beide kanten voors- en tegens zijn.

Wij hebben er voor gekozen om geen bijvoeding voor 6 maanden te geven omdat ik vind dat het daarvoor nog simpelweg niet nodig is en dat is volgens mij wel een feit. Niet nodig = in mijn geval niet bijvoeden.
    En ik moet je eerlijk zeggen dat ik het wel best vond, geen geklieder voor 6 maanden, wel zo makkelijk ;)

19. Noatje

Noatje Fanatiek lid

Apr 12, 2008
    3,488
    0
    36
    N-BR
    @Joveli: dankje voor je topic voor mij wordt er ook meer duidelijk!

- Wáárom mag je borstvoeding maar 1x opwarmen? (Dus wat gebeurt er/kan er gebeuren als je het een 2e keer verwarmd?) Ik had gelezen dat je binnen een half uur je het nog 10 sec in de magnetron mag zetten... dit heb ik met trainen met de flesweigering ook wel eens gedaan...

- Wanneer iemand er wel voor kiest om rond de 4 maanden te beginnen met bijvoeden is dan de hele werking van het BV weg?
    De werking van de BV is lijkt mij nooit weg want de antistoffen e.d. doe je ook meegeven ook dat is uniek aan BV... trouwens als je genoeg buiten komt met de kleine hoef je geen vitamine D te geven... je geeft immers ook in de BV al zijn daarveel vragen over...

20. Nemo

Nemo Niet meer actief

@Joveli: je hebt "goede" en "slechte" bacterieen. De goede zijn de zogenaamde probiotica. Als je bv geeft is de darm vooral bezet/begroeid met goede bacterieen. Door eerder bij te voeden krijgen ook de slechte bacterieen een kans om te groeien.
    Ook als je volwassen bent hebben sommige dingen nog invloed op je darmflora. Bijv. een abkuur of wat je eet. Dat is het in het heel simpel.
    Enterokokken en streptokokken zijn lelijke bacterieen. Streptokok zijn o.a. verantwoordelijk voor keelontstekingen.

Share This Page