Hoi, Sinds gister ben ik begonnen met afbouwen van de borstvoeding. Ik geef borstvoeding op verzoek, wat neerkomt op ongeveer 8 voedingen per dag (kindje is vrijdag 4 wk) Op het pak kunstvoeding staat dat mijn kindje 5 voedingen per dag 'moet' krijgen a.d.h.v. zijn gewicht. Heeft iemand ervaring met het overstappen van 8x borstvoeding naar 5x kunstvoeding? Welk schema moet ik aanhouden? Ik heb nu 1 late middagvoeding vervangen. Ik heb de hoeveelheid van 5x kunstvoeding gedeeld door 8. Daar lijkt hij tevreden mee. Kan ik eerst afbouwen naar 8x kunstvoeding (met dezelfde hoeveelheid van 5x kunstvoeding) en dan gaan schuiven met de tijden? Ik heb het maandag op het consultatiebureau nagevraagd, maar daar zat een vakantiekracht die mij geen goed antwoord heeft kunnen geven. Alvast bedankt!
Ik denk dat het belangrijk is dat je langzaam je bv afbouwt, om te voorkomen dat je ontstekingen krijgt. Ik zou minimaal een week, het liefst 10dagen aanhouden per voeding. Mijn stuwing begon soms pas 3 dagen nadat ik een voeding had laten vallen. Je geeft dan gewoon steeds een flesje ipv de bv, afhankelijk van de vraag van je kleintje. Je kunt prima naar 8 voedingen over gaan, maar het kan ook heel goed dat je kindje zijn schema om gaat gooien omdat kv anders van dan bv. Dat moet je gewoon even aanzien. Kun je er zo wat mee? Ik heb overigens wel later afgebouwd maar ik dacht probeer toch even antwoord te geven op je vraag
Ik denk dat 5 voedingen voor zo'n kleintje echt te weinig is, ik zou zeker 6-7 flesjes aanhouden hoor.
Ik zit momenteel in hetzelfde 'schuitje'. Mijn dochter is nu 8 weken en ik ga vanaf nu ook de bv afbouwen. Ik geef zeker 8 voedingen per dag en zal idd uiteindelijk ook naar 5 flesvoedingen gaan. In eerste instantie kon ik ook naar 6 voedingen gaan zei het cb. Ik ben eigenlijk ook vergeten te vragen hoe je afbouwt van 8 bv naar 6 fv, weet alleen dat je de voedingen om en om moet afbouwen. Ik begin vanavond begin van de avond met een flesvoeding. Daarna wil ik de late ochtend voeding vervangen en daarna nog een middagvoeding. Ik hoop dat ik tegen die tijd 2 voedingen 'samen kan voegen' en als ik dat later nog met 2 voedingen kan doen, dan zit ik op 6 voedingen. Wie weet vervalt tegen die tijd (mijn dochter zal dan rond de 3 /3,5 maand zijn) ook wel de nachtvoeding (zit nu rond 4/5 uur 'snachts) dus dat scheelt ook weer een voeding.. Mijn dochter heeft alleen helaas niet echt een vast schema en nu met het warme weer is het helemaal wat hopeloos... maar ik ga vanavond gewoon rustig beginnen met een flesje en dan kijken we wel wat ze er mee doet!
Bedankt voor julle reacties. Ik vind persoonlijk 5 voedingen ook weinig, stond er ook wel van te kijken toen ik de verpakking las. Aanstaande maandag moeten we voor de eerste keer naar de kinderarts op het consultatebureau. Ik zal het aan hem/haar ook eens voorleggen. Mijn kleintje heeft nog totaal geen ritme in zijn voedingen, dus de ene keer is de bijvoorbeeld de derde voeding van een dag om 8.00 (gerekend vanaf 0.00 's nachts) en een andere keer pas om 12.00. Lastig hoor...
Je hoeft ook niet persé een schema in, je kunt ook kijken naar je kindje en een flesje maken als die honger heeft, net zoals je nu bv geeft. Waarschijnlijk komt het ritme vanzelf wel en meer voedingen is geen probleem, als je maar niet over de 30 schepjes komt,