Hallo mama's, Mijn zoontje van 6 weken krijgt Nutrilon Omneo comfort 1 tegen darmkrampjes en spugen. In heb in de eerste 4 weken borstvoeding gegeven, maar dat liep niet meer goed ivm de kleine die zich continu in de melkstroom verslikte. Nu is het zo dat hij sinds 4 weken Nutrilon omneo krijgt en het hier dus al 2 weken mee doet. Sinds hij 2 weken oud is heeft hij erg veel last van darmkrampjes en kan hier echt uren ontroostbaar om huilen. Hapt veel lucht tijdens het drinken van de fles en het komt er bij de mondhoeken uitlopen ( dus geen vacuum ), drinkt heel erg gulzig en ook huilt hij veel. Na de voedingen heel vaak de hik, waardoor hij een mondje terug geeft. Hij laat veel en harde scheetjes en onlasting gaat volgens mij ook erg moeizaam door alle geluiden en kracht die hij zet tijdens het persen. Af en toe als het echt niet meer gaat helpen we hem met de thermometer om hem rustig te krijgen. Onlasting is dan soms geel / mosterdachtig en soms groen en ruikt heel erg, is dit normaal? Johannesbroodpitmeel proberen toe te voegen aan zijn fles, zodat hij rustiger zou drinken. maar dit had averechtse effect, waardoor hij erg harde onlasting kreeg. Zoontje drinkt structureel per 3 uur een fles van 90 ml, want meer krijgt hij niet op.. Soms komt hij eerder ( +- 2 uur ) voor de voeding, maar drinkt dan iets minder 30 tot 60 ml. Ik zit nou met een baby die bijna de hele dag en nacht ongelukkig is en niet genoeg kan slapen door de krampjes. Krijgt hij teveel voeding binnen? Wat kan ik tegen de darmkrampjes doen dat ook echt effect heeft? Infacol, venkelwater hebben we ook al geprobeerd, maar dit hielp niet.. Massages, warm badje etc. Geven ook maar voor korte duur verlichting. Wie kan mij helpen, want ik voel me echt machteloos.. Ik hoor het graag!
Vervelend dat je kindje zo'n last heeft van krampjes! Er zijn een paar dingen belangrijk bij flesvoeding en ik kan uit je verhaal nog niet opmaken hoe dat bij jouw zoontje gaat. Hoe lang doet hij erover om zijn flesje leeg te drinken? Een kindje hoort minimaal 15, maar liever 20 minuten over een voeding te doen om verzadigd te raken. Daarbij kan te snel drinken zorgen voor krampjes, de hik, spugen en onrust. Hoe maak je een voeding klaar? Vooral bij de omneo comfort voeding is het belangrijk om dit aan te maken met gekookt water, zodat alle vezels goed kunnen oplossen. Je neemt dan eerst een deel gekookt water (ongeveer 1/3-1/2) en voegt hier de voeding bij. Dit roer je vervolgens door met een vork. En dan vul je met koud water aan tot 100cc. De fles kan je beter niet schudden, dit zorgt voor lucht in de fles en dat zorgt weer voor krampjes. Ik weet niet of je hier nog iets mee kan? Daarbij is de piek van krampjes rond de 6 weken, dus dat is ook gewoon lastig. Nog een rekensommetje waarmee je kan bereken hoeveel voeding je kindje nodig heeft: Gewicht in kg x 150cc gedeeld door het aantal voedingen = het aantal cc's dat je kindje per voeding drinkt. Dus even als voorbeeld, stel dat je kindje 4kg weegt: 4 x 150cc = 600cc : 8 voedingen = 75cc per voeding. Dus als je dan 8 x 100cc geeft is dat wel iets aan de hoge kant ja. Maar je zegt zelf al dat hij niet altijd alles op drinkt, dus je kan ook eens een paar dagen bij houden wat hij drinkt. Dan kan je goed zien hoeveel hij binnen krijgt en of hij teveel of te weinig drinkt.
Bedankt voor je reactie. Zoontje doet 15 min over de fles. Fles wordt niet geschud en ik bereid de fles zoals je beshreven hebt. Uitgerekend is het 4kg x150 cc = 600: 8 = idd 75 cc. Dus dan mag hij niet meer dan 75 cc per voeding?
Ik kreeg vandaag de tip om de flesjes klaar te maken met spa blauw, dit is zachter water. Of ervoor kiezen om het water goed aan de kook te brengen ivm het kalk in het water. Heb er zelf geen ervaring mee maar diegene die deze tip gaf heeft ook zoveel afgezien met kraampjes bij haar baby en dit hielp wel.
Dat is idd de richtlijn, maar er zit iets speling in. Max 180cc per kg per 24 uur. (4 x 180)÷8= 90cc Dat is dan wel de max klaargemaakte voeding. Ik denk dat je winst ook te behalen valt uit een andere soort fles, omdat je zelf aangeeft dat hij lucht hapt en knoeit.
Dit inderdaad... natuurlijk komt het niet zo zwart wit, maar het is wel een goede richtlijn. Je hebt bv. ook kindjes die 's morgens wat meer drinken en langer slapen en 's avonds steeds kleine beetje drinken en weinig slapen. Vandaar dat ik aangaf, houd het eens een paar dagen bij en kijk wat hij in totaal binnen krijgt. Als je dan tussen de 600cc en 720cc zit is het prima. Zit je er boven dan moet je wellicht wat minder aan gaan bieden.
Van dr brown, dan bedoel je de smalle? Probeer daar eens de prematuurspeen van. Zorg dat de lipjes tot aan de harde ring komen en laat je zoontje zelf aanhappen.
Eerder vanochtend al eigen.onderwerp geopend bij.baby en.dreumes ()http://www.zwangerschapspagina.nl/baby-dreumes/609120-verdrietige-moeder-dieetvoeding.html) maar sluit aardig aan bij deze vraag...wie heeft er ervaring met omneo voeding bij krampen en moeizaam ontlastingspatroon?