fruithap/groente hap

Discussie in 'Prematuur' gestart door ciaransmummy, 8 feb 2010.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. ciaransmummy

ciaransmummy Actief lid

1 dec 2009
    348
    0
    0
    NULL
    NULL
    hallo allemaal

wanneer zijn jullie hiermee begonnen?
    ciaràn is nu bijna 6 maanden en dan zou hij pas mogen beginnen maar ik ben met het fruithapje al begonnen.. (vorige week) hij vind het heerlijk (en zowaar ook elke dag een poepbroek dus dat probleem is ook opgelost).

nu las ik op een site dat premtuurtjes problemen zouden hebben met eten van een lepel en daarom later beginnen dan een op tijd geboren baby.. nou volgens mij is dat onzin want elke baby weet in het begin niet wat een lepel is..

hij eet nu keurig van zijn lepel (zit nog wel onder de smurrie rond zijn mond) vanavond ga ik beginnen met worteltjes (wel keurig uit een potje dan zijn de verhoudingen beter denk ik).

maar zou dit te vroeg zijn???

groetjes

2. adi

adi Niet meer actief

Wij zijn begonnen met 5 maanden en het ging ook prima. We wilden eigenlijk ook wachten tot 6 maanden, maar onze kindjes wilden de 5de fles niet meer drinken, dus we moesten wel wat.

Misschien bedoel je de site Kenniscentrum prematuren. Ik ben daar opgehouden met lezen, ik werd er behoorlijk moedeloos van. Ten eerste vind ik dat ze daar alleen maar negatieve dingen en achterstanden bestempelen (op de startpagina zie je een hoop artikelen over hoe slecht de prematuren het wel niet doen), en ten tweede worden alle te vroeg geboren kindjes als 100% invaliden benaderd.
    Het is inderdaad zo dat wij rekening moeten houden met mogelijke gevolgen, en dat voldoende kindjes iets aan over gehouden hebben, maar daar wordt het als een harde feit neergezet, en zo wil ik niet kijken naar mijn kinderen.

Je kunt het denk ik het beste met de KA bespreken. Ik heb ook expliciet aan KA gevraagd wanneer ik met de vaste voeding mag beginnen, en ik ga deze week ook aan haar vragen wanneer ik met vlees en brood mag beginnen. KA kent je kind het beste en heeft ook kennis van prematuren (wat CB niet heeft), en kan je het beste adviseren.

Kijk gewoon naar je kind, als hij er goed op reageert zou ik gewoon rustig doorgaan met de hapjes. Ook de groente, gewoon rustig aan beginnen, elke groente een paar dagen uitproberen enz.

En van die lepel hoeft het helemaal niet te kloppen. Mijn zoontje zag de lepel voor het eerst, deed zijn mond open en het was hap-slik-weg. Meiden hebben er wat meer moeite mee gehad, maar na een week of 2 begrepen ze het kunstje ook en nu loopt het goed. Ik werd er wel ziek van dat mijn buurvrouw zei (toen Diyana haar mond niet wilde open doen voor het lepeltje) 'dat zal wel komen omdat ze te vroeg is geboren'. En haar kind at pas met 7 maanden van een lepel, en die was voldragen :((((

3. josie

josie Bekend lid

28 sep 2007
    685
    0
    0
    Mijn zoontje heeft wel heel veel moeite met eten en vooral met kauwen en slikken, dat gaat nog steeds heel moeizaam. Ik heb in het ziekenhuis begrepen dat dat vaak een probleem is of kan zijn bij kindjes die langdurig beademd zijn en lang sondevoeding hebben gehad. Zo rond de 6 maanden gaan kinderen automatisch leren kauwen en slikken en als je dat pas veel later kan gaan proberen is die fase voorbij en gaat het niet meer vanzelf maar moeten ze het echt actief aanleren. Dat gaat vaak moeizaam. Bij mijn zoontje gaat het met kleine stapjes beter, hij is nu bijna 2 en kan nu hele kleine hapjes brood eten (sinds een paar weken pas) en daar zijn we natuurlijk heel blij en trots mee.

Groetjes, josie

4. fabsie

fabsie Fanatiek lid

19 jan 2010
    1.289
    0
    0
    Volgens mij is dat per kind zooo verschillend! Het ene premature kind is het andere natuurlijk niet he! De ene is er met 5 maand al aan toe en dat gaat direct prima en de andere heeft er meer moeite mee en daarbij duurt het langer. Dus ik zou het gewoon gaan proberen, je merkt het vanzelf wel. En zoals josie al zegt: alle kinderen hebben een hele gevoelige periode die rond de 6 a 7 of 8 maanden ligt, waarin ze leren kauwen en daarna wordt het moeilijker om ze dat aan te leren. Doe waar jij je goed bij voelt. Mijn dochter is bijna 6 maand en gaat ook één dezer dagen lekker een hapje proeven. We zullen zien hoe ze het oppakt!

5. Karel1978

Karel1978 Fanatiek lid

12 jan 2009
    2.273
    0
    0
    Maastricht
    Het ligt echt aan het kind. Onze Sofia at met 5 maand al heerlijk een fruithapje van het lepeltje...Romy heeft er nu nog steeds wat meer moeite mee.
    Probeer het gewoon en kijk hoe het gaat :)

6. ciaransmummy

ciaransmummy Actief lid

1 dec 2009
    348
    0
    0
    NULL
    NULL
    nou het is 1 groot succes worteltjes stonden er op het menu een kwart potje zat er in no time in bijna zonder knoeien.. 1 ding is zeker hij weet heel goed met een lepel om te gaan heeft hem zelfs al vast :)

wortels waren dus een succes heb ook spercibonen,mais en aardappel en bloekool gekocht:)

zoals ik nu kan zien heeft hij niet echt een achterstand wel qua lengte maar voor de rest zie ik niks aparts hij kijkt zo wijs uit zijn ogen.

wij moeten vrijdag naar de kinderarts maar die was al zo tevreden over het dat we 3 maanden mochten wegblijven denk niet dat hij het een probleem vind dat we al begonnen zijn :)

7. MamavanMischa

MamavanMischa Fanatiek lid

4 mrt 2009
    1.164
    0
    0
    Hoi meid,

Volgens mij kan het helemaal geen kwaad hoor! Het enige waarvan ik dacht dat het een probleem zou kunnen zijn is dat de darmpjes het nog niet aan zouden kunnen als je te vroeg begint. Wij zijn met gecorrigeerd 4 maanden begonnen, en de broccoli die me in het ziekenhuis werd aangeraden werd twee dagen lang uitgespuugd. Maar de rest ging prima.

Gewoon uitproberen dus. Als hij er van geniet en hij bovendien lekker weer gewoon genoeg poepbroeken heeft is het toch mooi? Ik herinner me nog dat iemand op dit forumonderdeel haar zoon, die 12 weken te vroeg was, gewoon met 4 maanden (niet gecorrigeerd) fruit en groente gaf en dat ging prima.

Enne wat betreft die achterstand, dat hebben sommige prematuur geboren kindjes, maar niet allemaal. Mischa liep al voor zijn eerste verjaardag los, nog eerder dan sommige "gewone" kindjes. Je kindje MAG achterlopen in zijn ontwikkeling omdat hij te vroeg geboren is, maar het hoeft niet zo te zijn DAT hij achter gaat lopen. Laat je dus lekker vooral niet bang maken, en geniet van je (alweer zo grote!) kleine jongen! ;)

8. ciaransmummy

ciaransmummy Actief lid

1 dec 2009
    348
    0
    0
    NULL
    NULL
    hoi hoi
    ik was ook een beetje bang voor zijn darmpjes/maag maar alles is erin gebleven .. hij s gecorrigeerd nog net geen 4 maanden maar drinkt al melk sinds hij 3wk oud was dus ze zijn wel wat gewend die darmen (lijkt mij)..

hoe is het met jou?en de bebe in de buik??

nou als mischa met 1 al kon los lopen zegt dat genoeg over andere kindjes die ik ken bijna 1.5jr en zelfs 1 die 1.7jr was en net los lopen ..
    hoop dat ciaràn ook al met zijn eerste verjaardag wat stapjes kan zetten (hoeft nog niet los hoor zou wel fantastisch zijn..hij wil alleen maar staan op dit moment haha) hij kan al wel los zitten maar neit al te lang...

volgens mij kun je aan mischa niet zien dat hij prematuur is toch?

groetjes

9. MamavanMischa

MamavanMischa Fanatiek lid

4 mrt 2009
    1.164
    0
    0
    Met mij gaat het goed, dank je. :) Gisteren te horen gekregen dat ze mijn baarmoederhals niet meer gaan meten, als het kindje nu zou komen doen ze daar niets meer tegen. Klinkt stom, maar dat voelt als een mijlpaal, we zitten in de "veilige" zone voor mijn gevoel. Overigens is er helemaal niets wat er op wijst dat deze baby van plan is om al geboren te worden. Hij vindt het veel te leuk om mama 's nachts lekker wakker te houden en begint nu venijnig hard te schoppen. Dat heb ik vorige keer niet meegemaakt, ik ben de termijn waarop Mischa geboren is net voorbij, maar dit keer voel ik alles veel beter. Vanaf nu is alles nieuw voor me!

Wat goed dat Ciaràn nu al los kan zitten! Hij is er dus ook lekker vroeg bij. :)

Ik heb geen idee, maar volgens mij zie je aan Mischa niet echt meer dat hij prematuur is nee... Misschien een "kenner" wel, maar ik weet natuurlijk ook niet beter. Qua lengte en gewicht zit hij wel al een aantal maanden netjes in de curve, dus ik denk niet echt dat het meer opvalt. Ons in elk geval allang niet meer! ;)

10. Aleida

Aleida Fanatiek lid

9 sep 2007
    1.322
    0
    0
    verpleegkundige
    in de buurt van Groningen
    Hai,

Ik lees even mee.
    Castiël krijgt nog steeds volledig flesvoeding. Ik dacht dat ik moest uitgaan van de uitgerekende datum.

Grtjs,
    Aleida

11. ciaransmummy

ciaransmummy Actief lid

1 dec 2009
    348
    0
    0
    NULL
    NULL
    als hij op gewicht is en hij is er aan toe dan mag het hoor
    had vanmorgen het cb gebeld waren erg blij dat ik zelf de beslissing genomen had..

je begint met ene klein beetje ivm met de darmpjes dat heb ik een week gedaan begonnen met 3 schepjes..hij zit nu op half potje fruit kwart potje groente,,(sinds gister)

het blijkt dat ze 6 maandne aanhouden ivm allergieen,, ik kreeg ook groente en fruit toen ik 4 maanden was en je kan ook potjes kopen vanaf 4 maanden.(waarom zouden die er dan zijn dacht ik nog)

mijn cb houdt de dag van geboorte aan voor de voeding..niet de uitgerekende datum.

grtz

12. Aleida

Aleida Fanatiek lid

9 sep 2007
    1.322
    0
    0
    verpleegkundige
    Ah, ok!

Qua gewicht... Hij is nu 57 cm en weegt 4,9 kg. Bij bijna 6 maanden.
    Dat is dan eigenlijk nog veel te klein toch?

De kinderarts vertelde toendertijd, dat we betreft de vaccinaties de geboorte leeftijd aan moesten houden en verder betreft de ontwikkeling en alles, de uitgerekende datum/gecorrigeerde leeftijd vandaar.

Heb je ook eerst rijstebloem oid door de fles gedaan om te wennen? Of gewoon al begonnen met fruithapje/groente naast de fles/bv?

Grtjs,
    Aleida

13. Aleida

Aleida Fanatiek lid

9 sep 2007
    1.322
    0
    0
    verpleegkundige
    Ik zie trouwens net dat jou kindje 1 week en 1 dag ouder is!
    Wat leuk!

14. Karel1978

Karel1978 Fanatiek lid

12 jan 2009
    2.273
    0
    0
    Maastricht
    Met eten/bijvoeding hoef je de leeftijd niet te corrigeren. De darmen moeten vanaf dag 1 al hun werk doen, dus die kunnen dat wel aan. Als je nog geen rijstebloem gebruikt zou ik dat eerst gaan proberen voordat je aan groente/ fruit begint. Kun je het een beetje langzaam opbouwen.

15. ciaransmummy

ciaransmummy Actief lid

1 dec 2009
    348
    0
    0
    NULL
    NULL
    nou ik voel dat de bebe nog wel een paar weekjes lekker blijft zitten hoor tis veels te koud buiten...
    ben blij dat je je goed voelt

16. Aleida

Aleida Fanatiek lid

9 sep 2007
    1.322
    0
    0
    verpleegkundige
    Ok, bedankt!
    Dan zal ik dat rijstebloem gaan halen. Ik vind het wel een beetje spannend hoor. Toch weer een soort mijlpaal.

Grtjs,
    Aleida

17. Karel1978

Karel1978 Fanatiek lid

12 jan 2009
    2.273
    0
    0
    Maastricht
    't is ook spannend! Weer een nieuwe stap in dat jonge leventje :)
    Wat ik nog vergeten was; als je begint met fruit/groente probeer dat dan niet te dicht op een fles te doen, en in het begin echt maar een theelepeltje en dan langzaam opbouwen...anders spugen ze alles weer uit :(

Veel plezier :)

18. ciaransmummy

ciaransmummy Actief lid

1 dec 2009
    348
    0
    0
    NULL
    NULL
    iedereen doet het weer anders he;) wij waren begonnen met 3 schepjes fruit.. ciaràn is sowieso geen spuug baby gelukkig alles blijft er gelukkig in.. heb dat rijstebloem nog nooit gedaan klinkt niet zo smakelijk.. (niet at die wortels smakelijk zijn hoor )

19. ciaransmummy

ciaransmummy Actief lid

1 dec 2009
    348
    0
    0
    NULL
    NULL
    hmm hij is met 31wk geboren met hoeveel wk ben jij bevallen> 27 of later??
    ciaran was wel wat zwaarder en nu ook hij is over de 6kg ga vrijdag naar de ka dus dan weten we ook de lengte maar maat 62 begint krap te zitten..

met andere woorden vraag voor de zekerheid even aan het cb/ka of je mag beginneb ivm met het gewicht misschien maakt het helemaal niks uit hoor :)

20. Aleida

Aleida Fanatiek lid

9 sep 2007
    1.322
    0
    0
    verpleegkundige
    Van je banner uitgaande...
    Ik ben bevallen met 27 weken en 6 dagen. Hij was trouwens ook nog eens dysmatuur. Hij groeit nu zo'n 700gram per maand.

Ik ga nu 2x per dag 2 schepjes rijstebloem door de fles doen. Dat ga ik dan deze week even aan zien. Volgende week dan voorzichtig proberen met een klein lepeltje fruitprut per dag.

Ik koop geen potjes. Ik wil graag voeden volgens de Rapley-methode.

Grtjs,
    Aleida

Deel Deze Pagina