Onze dochter van zo goed als 4 maand drinkt opeens sinds gisteren haar flesjes niet meer leeg. Ze drinkt het eerste gedeelte goed, en dan het laatste gedeelte gaat ze spelen met de speen. Op zich prima, ze mag wat mij betreft wel wat minder drinken op een dag, ze was met 15 weken ruim 7 kilo. Ons werd aangeraden om over te stappen op 4 voedingen maar dit lukte niet, dan kwam ze gewoon s'nachts weer en dan echt van de honger. Dus we waren weer terug naar onze oude hoeveelheid: 940cc per dag. Overdag wat grotere flessen (altijd aangemaakt met 180/6 en dan 2 flessen daarvan afgegoten tot 180cc, de andere zijn dus 210cc) en s'avonds een kleiner flesje van 150/5. Gisteren liet ze dus de hele dag tussen de 10 en 80 cc staan. Met als gevolg dat ze vannacht om 5 uur echt oorverdovend schreeuwend wakker werd. Ontroostbaar, overstrekken etc. Uiteindelijk flesje van 60cc gegeven, dat vond ze natuurlijk niet genoeg maar ze was uitgeput dus viel na een strubbeling met de speen in slaap. Ze pakt overigens geen speen, we proberen het wel maar vaak pakt ze em niet. Wat dus ervoor zorgt dat we niets te bieden hebben als ze zo overstuur is. Eerst pakte ze onze pink nog wel, maar sinds een week als ze overstuur is pakt ze die ook niet meer. Herkennen jullie dit? Het minder drinken en het komen voor een nachtvoeding? Iemand zei tegen me dat het de 12 weken sprong kon zijn (ze is 12 weken gecorrigeerd), maar verder is ze overdag wel vrolijk. Kan het dan misschien toch een eerste tandje zijn? Ze grijpt namelijk ook veel naar haar hoofd. Maar dan snap ik weer niet waarom ze daar s'nachts wel last van heeft en overdag niet. Ik vind het verder niet erg hoor om s'nachts een klein flesje te geven, maar ze wordt zo overstuur wakker dat ik echt bang ben dat ze heel erg pijn heeft.
Als het 1 keertje is voorgekomen, zou ik nog niet meteen op zoek gaan naar grote oorzaken. Je baby is nu eenmaal geen machine die alles elke dag identiek doet. Wat de nachtvoeding betreft: mijn dochter vroeg daar vanaf 4 maand opeens weer elke nacht om. Maar ze dronk er niet minder om overdag, ze had gewoon meer honger. Niet onlogisch, want ze werd op dat moment ook plots veel alerter en actiever. Op 7 maand is ze zelf spontaan weer gestopt met de nachtfles.
Yes! Hier sliep ze vanaf 6/8 weken door s nachts tot de 12 weken sprong. Toen kwam ze om de 3uur.. Zucht. Dit heeft ze een week volgehouden en nu slaapt ze weer heerlijk door! Niet echt tips.. Misschien iets langer wachten tussen de flesjes overdag (als dat mogelijk is natuurlijk) en 's nachts wat je eigenlijk al deed, klein flesje met speen.. Sorry, meer nuttigs heb ik niet..alleen herkenning.
4 flessen met 4 maanden is ook extreem weinig en sluit helemaal niet aan bij haar behoeftes. Ik zou het altijd bij 5/6 flessen houden op deze leeftijd, vaker (en kleiner) mag ook. Ik zou haar een beetje laten aanrommelen. Zoals Shakes ook zegt, ze is geen machientje en zal haar ritme nog heel vaak omgooien. Misschien heeft ze behoefte aan een kleinere fles, maar wel vaker. Gewoon haar laten drinken zoveel ze wil en niet voeden op de klok, maar op haar behoefte. Zou er overdag niet langer dan 3,5 uur tussen laten.
Ze drinkt haar flesjes nog steeds niet leeg maar lijkt er ook niet veel behoefte aan te hebben, zolang haar totaal maar op hetzelfde uitkomt wordt ze snachts niet weer wakker voor een voeding, heeft ze minder gedronken dan komt ze snachts wel. Ik ben het er mee eens dat ze geen machientjes zijn, maar tegelijk moet je alert zijn op veranderingen in hun patronen en ritmes. Ze kunne niet praten maar wel door zulke dingen aangeven dat er iets dwars zit. Gezien ze hiervoor nog nooit een fles had laten staan, ooit, vond ik het raar. Ze is ook wel onrustiger dan gebruikelijk deze week, ik denk toch aan een sprongetje of misschien te veel indrukken gehad. Ze lijkt ook sneller afgeleid tijdens het drinken. Bedankt voor de tips