Mijn zoontje is sinds een paar dagen verkouden, en er komt volgens mij ook een tandje aan. Hij is bij vlagen huilerig/jengelig (normaal huilt hij nooit), en hij slaapt overdag wat slechter. Eten doet hij wel goed, en hij heeft geen verhoging of koorts gehad. De verkoudheid is nu weer aan de beterende hand. Hij heeft alleen nog een snotneus en hoest af en toe. Nu moet ik morgen werken, en ben ik zoooo aan het twijfelen of ik moet gaan. De regels van het kdv zeggen: bij verhoging thuisblijven, en dat heeft hij niet. Maar om nou te zeggen dat hij kiplekker is, dat is ook weer niet zo. Wat is voor jullie het criterium om thuis te blijven bij een ziekig kindje?
hoi, Heb dit zelf nog niet echt aan de hand gehad, ben wel eens wat later begonnen omdat ik met zoontje lief naar de dokter moest. Maar ik heb een hele fijne gastouder en haar maakt het niet uit, ze zegt breng hem maar en als het echt niet gaat dan bel ik je en tot opheden is dit niet gebeurd. Het kdv belt toch ook als het niet gaat??
Ik zit ook met dit dilemma. Ze eet goed, maar had vanmorgen 37.8, even langs de HA geweest en bleek ze het RS virus te hebben. Kortom gewoon uitzieken. Liefst bracht ik haar morgen ook niet
@Chantal: moeilijk he... ik heb nog zat vrije dagen staan hoor, dus dat is het probleem niet. Maar ik wil ook niet vrij nemen als het niet echt nodig is, want daar zitten ze op mijn werk ook niet op te wachten. Voor hetzelfde geld heeft hij over twee weken wel koorts of iets anders, en dan bewaar ik mijn vrije dag liever voor die gelegenheid. Aan de andere kant zegt mijn hart dat ik hem het liefst thuis wil houden... Dit is trouwens de eerste keer dat zoiets me overkomt. Misschien wordt het makkelijker als je het wat vaker hebt meegemaakt.
Het is altijd een moeilijke inschatting. Ik heb wel eens vrijgenomen omdat ze hangerig was, maar dan was de hele dag lief aan het spelen en sliep veel. Ja als ze dan geen koorts heeft, kan ze dat natuurlijk net zo goed op de creche doen. En dan hou ik liever mijn vrije dagen voor echte noodgevallen, heb er al niet veel. Misschien kon je het op de ochtend zelf bekijken. En als je besluit je kind wel weg te brengen, kun je altijd een paar keer bellen om te kijken hoe het gaat. Sterkte!
Als mijn zoontje flink ziek is, hoge koorts huilerig en hangerig dan blijf ik thuis van het werk, dan zit ik echt niet lekker op mijn werk. Is het wat minder erg dan past mijn moeder op, en zodra er wat is dan smst ze mij zodat ik thuis kan komen.
Ik kijk altijd de ochtend zelf hoe ie is, als het wel gaat dan geef ik op het kdv aan dat ie wat ziekjes is/hangerig en dat ze vooral moeten bellen als a: hij zieker wordt, echt zielig wordt of b: zij hem op de groep niet die (extra) aandacht kunnen geven die hij nodig heeft. Hij is dan vaak toch wat hangerig en kan dan soms best even iemand claimen. Vind ik niet nodig als zij daarvoor op moeten draaien als ze nog 10 andere kindjes hebben. En vaak bel ik nog 1 of 2 keer, afhankelijk hoe het gaat. Maar als ik me er zelf echt niet goed bij voel, gaat hij gewoon niet en neem ik of mijn vriend vrij. (Moet er wel bij zeggen dat ik maar 2 dagen werk en het extra lastig vind om een dag te missen op het werk, dat immers gewoon doorgaat.)
Wanneer ik thuis blijf, is wanneer mijn dochter koorts heeft én dus ook niet naar het kdv mag. Met een verkoudheid en/of hangerig breng ik haar gewoon weg (kan anders beter permanent thuis blijven, aangezien ze 3 van de 4 weken verkouden is ) Maar dat zal voor iedereen weer anders zijn. Ik zou zeggen, volg je gevoel en probeer het. Wil het niet haal je hem weer op.
Zoals het er nu naar uitziet houden we haar thuis morgen. Manlief heeft middagdienst en is de morgen thuis en ik pak dan de middag vrij. Normaal gaat ze gewoon maar iets in mijn gevoel zegt dat ze deze keer thuis beter op haar plek is. Of ze moet morgenvroeg zo zijn opgeknapt dan kan ik haar nog altijd brengen. En ik heb vrije dagen te over dus dat is geen probleem.
Mijn zoontje gaat maar één keer per week naar het kdv dus ik hoef deze vraag maar zelden aan mezelf te stellen. Ik blijf thuis bij koorts of verhoging maar vooral wanneer ik me zorgen maak en denk dat hij het niet leuker heeft op het kdv. Dit is in de afgelopen 10 maanden één keer voorkomen. Meneertje had overgegeven, was jengelig maar geen verhoging en we zijn toen samen lekker thuis gebleven. Hij heeft het grootste deel van de dag toen slapend doorgebracht. Oftewel: het was goed dat we thuis waren.
lastig he? ik had het laatst ook een keertje en ik heb hem toch gebracht. dit omdat ik echt niet zomaar weg kan blijven op mijn werk, en ik op dat moment geen oplossing had. we hadden afgesproken dat ze meteen zouden bellen zodra ze het idee hadden dat het niet zo goed ging. op mijn werk ben ik als een gek gaan werken en alle lopende dingen vast een beetje gaan overdragen "voor het geval dat". om 13.00 belde ze, en om 13.30 (en ik denk minimaal 3 boetes voor te snel rijden rijker ) waren we samen thuis. ik heb heel de autorit zitten huilen omdat ik me zo schuldig voelde. eenmaal thuis heeft meneer heerlijk zitten spelen en lachen dus het viel best mee. ik zou ook niet weten wat ik de volgende keer zou doen.
Mijn zoon gaat ook maar 1 keer per week naar het kdv, maar dat maakt het voor mij juist lastiger. Als ik hem een dag thuishoud, mis ik meteen mijn halve werkweek (ik werk 2 dagen per week)... Ik ga denk ik doen wat hierboven al voorgesteld werd: even kijken hoe hij morgenochtend is, want in een nacht kan er veel gebeuren. Gelukkig slaapt hij 's nachts als een os, dus misschien is hij morgen wel helemaal opgeknapt (en is dat stomme tandje ook eindelijk eens doorgebroken :x)
Fae gaat 2 halve dagen, dus ze moet eigenlijk wel heel beroerd zijn, wil ik haar niet laten gaan. Meestal vind ze het superleuk op het kdv, dus ik 'ontneem' het haar ook niet graag. Ze is nu overigens al 6 weken aan het kwakkelen ofzo. Paar weken diarree, toen echt buikgriep, kiesje door inmiddels, en nu weer snotverkouden. Af en toe ook wat koorts/verhoging, maar geen hoge koorts op de kdv dagen. Wel af en toe gevraagd het in de gaten te houden. Ik kan -als ik eenmaal weg ben- haar vrij goed van me af zetten en ik vertrouw er blind op, dat als het niet gaat, dat ik het dan wel hoor. Dus als ik niets hoor, ben ik er van overtuigd dat het gewoon goed gaat met haar. Maar -wat ik zei- het gaat bij mij maar om halve dagen, dus dat is toch weer net wat anders denk ik.
Bij ons ook altijd lastig. Vrij nemen is niet echt makkelijk ( in het onderwijs heb je geen losse vrije dagen). Als hij echt niet lekker is vraag ik mijn ouders om bij te springen, of blijft mn vriend thuis. Tot nu toe nog geen dag hoeven missen. Maar hij blijft alleen thuis als hij echt ziek is. Anders proberen we het altijd wel. We hebben hem al wel een paar keer opgehaald 's middags.
Is inderdaad lastig.. toen ze net naar t KDV ging heb ik haar een keer met lichte verhoging thuis gehouden. Kostte mij een vrije dag en mevrouw was er na het ochtendslaapje al helemaal overheen Nu hou ik haar alleen thuis met koorts (maar dan mag ze ook niet). Als je hangerig /jengelig is zeg ik het als ik haar breng, dan kunnen ze het in de gaten houden en me bellen als het niet gaat.
Klinkt bekend Ik heb mijn zoontje de volgende dag toch maar thuis gehouden, maar achteraf gezien ging het eigenlijk prima met hem, en was het niet nodig geweest. Zonde van mijn vrije dag, maar ach...
Ik houd demi thuis als zij koorst heeft of als ik denk dat ze niet lekker is en dat ze het die dag gewoon nodig heeft om thuis uit te zieken en bij papa en mama te zijn. Gewoon een beetje inschatting dus. Ik breng haar nooit met het idee dan haal ik haar vanmiddag wel. Als ik denk dat ze het niet een hele dag vol gaat houden, dan gaat ze niet. Zowel bij mijn man als mij kost het geen vrije dagen om thuis te blijven, is gewoon bijzonder verlof.
Het geldt voor IEDEREEN: je hebt recht op (beperkt) zorgverlof voor thuiswonende kinderen onder de 12 jaar! (dus geen vrije dag hoeven opnemen)
Ik had hem niet thuis gehouden denk ik. Verkouden is in mijn ogen niet ziek. Wat uit zijn hum zijn vanwege een tandje evenmin. Al begrijp ik je twijfel wel. Manlief kan trouwens zonder pardon gewoon thuis werken. Wat dat betreft hebben wij erg veel geluk. Maar thuis blijven hebben we tot nu toe alleen gedaan toen ie echt ziek was (hoge koorts vanwege de vijfde ziekte en toen de koorts verdwenen was ook nog 2 dagen om hem even te laten bijkomen want hij was duidelijk nog uit zijn hum).
Ik blijf alleen thuis als mijn zoontje echt niet lekker is en koorts heeft. Een beetje verkouden is voor mij persoonlijk geen reden om vrij te nemen.