kolf kiezen...lastig!

Discussie in 'Borstvoeding' gestart door daniella1986, 8 sep 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. daniella1986

daniella1986 Actief lid

3 mei 2011
    132
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hallo allemaal,

Ik ben nu druk aan het rondkijken voor een kolf.
    Maar ik weet niet meer waar ik het zoeken moet.
    Weten jullie een winkel ofzo waar ze verschillende merken hebben staan? Bij veel winkels hebben ze maar 1 soort en dan kun je ze niet goed vergelijken.

Of hebben jullie nog tips voor een goede kolf?
    Ik geef mijn dochtertje nu maar 1 borst per keer, dan heeft ze genoeg. Dus dan hoef ik toch ook maar een enkelzijdige kolf?
    Daarnaast ga ik hem op mijn werk gebruiken, dus ik wil wel graag een elektrische!

Alle tips en ervaringen zijn welkom! :D

2. Lindangel

Lindangel Fanatiek lid

27 dec 2007
    3.742
    1
    0
    Ik lees mee. Ik heb nu een handkolf, maar dat is me toch iets te veel gedoe.

3. Hellen1971

Hellen1971 VIP lid

16 dec 2008
    6.069
    1
    38
    Senior consulente Wmo
    Sliedrecht
    Ik heb uiteindelijk die van Ameda gekocht (lactaline personal) bij fiorma Vos. Hij kost minder ( rond de 160 euro) dan alle hele dure modellen, maar functioneerde prima! De zuigkracht en het tempo zijn instelbaar en je kunt kiezen voor dubbel- of enkelzijdig kolven.

4. Bri

Bri Niet meer actief

Ik had de dubbelzijdige elektrische van Medela (pump in style). Duur in de aanschaf, maar ik heb 'm voor 2 kindjes gebruikt en nu heeft mijn nichtje hem. 't is dus een erg degelijk apparaat, en ik vond hem iedere euro zeker waard.

Wat voor jou handig is, hangt ook af van hoevaak je gaat kolven. Ik werkte 4 dagen per week en dan is een dubbelzijdige elektrische degelijke wel een verstandige investering. Maar als je bijvoorbeeld maar 2 dagen hoeft te kolven ligt dat misschien al weer heel anders.

Voordeel van dubbelzijdig: als je één borst kolft is de kans groot dat je andere borst ook een TSR geeft. Zit je te lekken, da's ook zonde (je kunt dat op zich wel opvangen in een flesje o.i.d., ook zonder dubbele kolf). Kolven gaat sowieso al wat moeizamer dan live voeden, dan is het alleen maar handig om gelijk beide borsten te kolven. Ik zou er niet voor kiezen om bijvoorbeeld 's morgens links te kolven en 's middags rechts, liever allebei beide keren, anders zakte m'n productie vermoedelijk heel hard in elkaar.

Volgens mij zijn er wel winkels die meerdere merken verkopen, wellicht kunnen die je adviseren. Ik heb goede ervaring met Borstvoedingscentrum A'dam op de weth. Frankeweg. Die hebben ook een informatieve website.

Nog één dingetje. Ik weet niet of ie nog verkocht wordt, maar over de Medela mini electric hoor ik niets dan ellende (zwakke motor, veel herrie, gaat snel stuk). Die zou ik zéker niet kopen.

5. blinky

blinky VIP lid

11 feb 2010
    8.249
    2
    38
    huisvrouw
    ossendrecht
    ik heb een kleine elektrische kolf van medela en een handkolf van tommee tippie. de medela gebruik ik voor het gemak, maar als ik veel wil kolven pak ik mijn handkolf. daar heb ik toch meer opbrengst

6. sunnybaby

sunnybaby Bekend lid

19 jan 2009
    599
    0
    0
    Ik heb nu via de online winkel van het Moedermelknetwerk een Medela Freestyle gekocht. Ze verkopen verschillende merken en je kunt de lactatiekundige mailen voor evt advies. Ik heb vooral veel op fora gekeken. Ik heb bij mijn eerste gekolfd met de Swing. Ook een heel fijn ding maar ik moet nu vaker kolven en ga dus toch voor dubbelzijdig.

Mocht iemand interesse hebben om mijn Swing over te nemen dan kun je me pb'en.

7. Loki09

Loki09 VIP lid

2 okt 2009
    7.631
    2
    38
    Brabant
    Ik denk dat als je hem geregeld op het werk gaat gebruiken dat je heel blij bent met een dubbele electrische kolf.
    Ik heb een medela pump in style advanced (PISA) en ben er erg tevreden mee! Bij deze set zit standaard een (heel simpel) handkolfje, ook wel prettig vind ik.

Succes ermee!

8. yessie

yessie Fanatiek lid

27 nov 2009
    1.208
    12
    38
    It Fryske Lân
    Ik heb de Medela Freestyle. Dubbelzijdig waardoor ik beide kanten kon kolven, handsfree zodat ik tijdens mijn verlof gewoon ging stofzuigen en rondlopen, maakt (naar mijn idee) niet veel lawaai en is erg klein waardoor het niet veel ruimte inneemt als je hem naar andere plaatsten moet meenemen dan alleen naar je werk en je dus van een kleinere tas afhankelijk bent.

Hier vindt je overigens een mooi overzicht met wensen en verschillende soorten kolven.
    Borstvoeding.com: kenniscentrum voor borstvoeding - Kolvenenwerken - Kolfapparaten, in allerlei soorten, maten en prijzen

9. tupp

tupp VIP lid

13 jun 2009
    22.771
    18.916
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    De thuiszorgwinkels hebben meestal ook wel verschillende merken.

Even mijn recensie: Ik heb de Avent Isis IQ. Inmiddels gebruik ik hem niet meer, maar ik vond het een fijn apparaat.

Je kunt hem gebruiken als handkolf of als elektrische. Dat is bij de meeste andere kolfapparaten (of misschien zelfs allemaal) niet mogelijk. Je kunt bij de elektrische kolf trouwens kiezen tussen stopcontact of batterijen. Soms ook wel handig.

Het tempo en de zuigkracht is heel goed in te stellen bij deze kolf.

Het is een enkelzijdige kolf. Ik kolfde drie dagen per week, drie keer per dag en soms 's avonds thuis. Achteraf gezien was een dubbelzijdige kolf misschien wel handig geweest. Maar ik wist niet hoe lang ik het vol zou houden en een dubbele kolf is natuurlijk wel een stuk duurder. Ik vond het fijne van een enkele kolf wel dat ik ondertussen nakijkwerk kon doen. Ik weet niet of dat met een dubbele kolf ook gelukt was?

Ook positief: als je hem aanschaft krijg je hem gewoon met een koeltasje en koelelementen erbij, die hoef je dus niet meer los aan te schaffen.

De bakjes die erbij hoorden vond ik niet geweldig. Je moest ze echt goed rechtop houden, anders lekten ze toch wel.

Al met al was ik er heel tevreden over.

10. daniella1986

daniella1986 Actief lid

3 mei 2011
    132
    0
    0
    NULL
    NULL
    Bedankt voor al jullie reacties!

Ik ben gisteren bij de thuiszorgwinkel geweest, daar hebben ze alleen medela.Ik ga 2,5 dag werken, dus de medela swing zou wel geschikt zijn.
    Ik twijfel over enkelzijdig of dubbelzijdig, want ik geef nu ook maar 1 borst per keer, die drinkt ze niet eens leeg. Weet iemand van jullie of ik dan ook maar een kant hoef te kolven? anders stuur ik alles alleen maar in de war toch?

En hoe lang waren jullie bezig met kolven? Net zo lang als met voeden, of veel langer?
    Bedankt weer :D

11. Kaintak

Kaintak Lid

27 dec 2010
    44
    0
    0
    Noord-Holland
    Ik heb de Ameda Lactaline Personal. Hij is betaalbaar, stil en prettig in het gebruik vind ik zelf. Mijn zoon wil ook elke keer maar 1 borst per keer, maar ik kolf altijd dubbelzijdig. Momenteel ben ik nog niet aan het werk en ik kolf altijd tien minuten na een voeding en dit levert me meestal 150 cc op.

Deel Deze Pagina