Hoihoi, Ik ga morgen beginnen met borstvoeding afbouwen en over op kunstvoeding. heb al de tip gekregen om een dr Brown fles aan te schaffen omdat ze nu gewend is erg krachtig te zuigen door borstvoeding. Maar ik ben helemaal nieuw in flessenwereld en ging net even kijken maar zag dat er verschillende soorten flessen ( brede en smalle hals) en verschillende soorten spenen zijn. Welke heb ik nodig voor haar allereerste ervaring met flesje? Wie kan mij helpen, heb nl géén flauw idee:s Tnx!
Ik heb de smalle fles. Weet niet waarom, haha. Daar zat al speen nr 1 op. Maar tot Dafne 4 maanden was hebben we een prematurenspeen gebruikt. Bij grotere ging het drinken veel te snel en liep alles naast haar mond. Prematurenspeen is wel alleen maar via internet te bestellen.
Ik zou je de smalle fles aanraden. Voor de smalle fles bestaat namelijk een "prematuur"-speen. Ondanks de naam je anders doet denken is deze speen erg geschikt voor snelle drinkers. Je kan dan de smalle fles kopen en de speen die erbij zit, level 1, proberen. Mocht dit te snel gaan hoef je alleen een nieuwe speen te kopen en niet gelijk een nieuwe fles. Een flesvoeding hoort minimaal 15 maar liever 20 minuten te duren. Onze oudste dronk snel en veel flessen geprobeerd. Dr brown was de fles voor ons. Weet je verder ook de tips kwa klaar maken etc van de voeding?
Tnx!! Nou, qua klaarmaken... Ik heb cb gebeld en die hebben advies gegeven voor een afbouwschema. Daar kan ik wel wat mee. Wat betreft klaar maken gaf zij aan 90cc 3 schepjes ( nutrilon 1 standaard) en dan op temp brengen met warm kraanwater...? Dat is voor ons niet heel handig aangezien het erg lang duurt voordat er warm water uit de kraan komt, en dan wordt het vaak meteen heel heet. Mijn voorkeur gaat uit naar de magnetron. Kan ik daar kraanwater in verwarmen, en daarna de schepjes erbij? Mocht je nog verdere tips hebben, heel erg welkom!
Wij hebben ook de smalle fles, dit komt omdat Kane deze makkelijker binnen kan houden. Bij een bredere speen kreeg hij veel lucht binnen en daardoor kramp. Wij hebben wel meteen de 1 speen kunnen gebruiken, daar deed hij 20 minuten mee. Wij gebruiken bronwater omdat hij van kraanwater last kreeg (waarschijnlijk veel kalk erin). Water in de fles, in de magnetron en daarna poeder erbij
Warm water uit de kraan niet doen hoor! Water bedrijven raden het zelfs af om het uberhaupt te drinken... Je kan koud water in de magnetron doen en dan de schepjes erbij Of een gedeelte gekookt water, schepjes erbij en aanvullen met koud bij 90+3 is dat 30 gekookt en de rest koud Zorg ervoor dat je eerst altijd warm water heb voor je de schepjes erbij doet anders lost het niet goed op. en niet schudden met de fles maar roeren met een mes of vork, dit ivm met de lucht die er anders in komt Wij hebben ook de dr brown, met prematuren speen inderdaad, level 1 ging veel te snel. Ook hier eerst bv gegeven
Warm kraanwater wordt zelfs afgeraden. Warm kraanwater komt doorgaans uit een boiler (kleine of je cv), hier staat warm water stil in. Denk aan bacterien en mogelijk metalen. Warm water uit de kraan is niet voor volwassene geschikt, laat staan voor een baby. Zoals een ander hier op zp zegt "je maakt toch ook geen thee met warm kraanwater" Fout advies cb dus. Bedenk daarnaast eens hoeveel schoon drinkwater je weg laat lopen voordat je warm water hebt. En dat een paar keer per dag tot je kindje gewone melk drinkt. Liters schoon drinkwater die je verspilt. De beste methode is; 1/2 (tot 1/3) gekookt water, net van de kook af. Poeder erbij en roeren met een vork. Dan aanvullen met koud kraanwater. (Let wel op dat je bij 90/3 90cc water pakt en dus 100cc voeding hebt). Je mag ook de juiste hoeveelheid water in de magnetron doen en erna poeder erbij en roeren. Gekookt water heeft de voorkeur omdat je zo evt bacterien dood en magnetron kan hotspots veroorzaken. Over de hoeveelheid. Misschien is 90/3 al te veel. De richtlijn is; 150cc voeding per kg per 24 uur (minimaal 120cc en max 180cc) Dus bij 4 kg mag je 600cc voeding per 24 uur geven. Als je nu 6 voedingen zou geven mag je dus 100cc voeding per keer geven, dus idd 90/3. Maar weegt je kindje 3,5 kg en geef je 8 voedingen krijg je; 3,5 x 150 = 525cc voeding per 24 uur 525/8= 65cc voeding per keer, dus 60/2 Dus mijn advies is; reken uit hoeveel je per dag mag geven en daarmee per fles. Geef liever iets minder zodat je ruimte hebt om wat extra te geven als het nodig is dan standaard 90/3 aan te bieden. Standaard voeding kan prima, maar hoeft geen nutrilon te zijn. Hero baby, etos, ah, jumbo etc etc zijn net zo goed. Eigen huis merken zijn vaak een stuk goedkoper, maar kijk wat jij wil en kan geven. Waar jij je goed bij voelt. Mochten er allergien zijn kan je ook h.a. voeding geven. Verder is het het beste om je kindje tijdens het voeden zo rechtop mogelijk te houden en de fles zo horizontaal mogelijk, uiteraard zonder lucht in de speen. Halverwege kan je stoppen om te boeren, van arm wisselen en het restant geven. Verder hoop ik dat je niet geadviseerd is om 2 a 3 dagen uit te trekken per voeding over te stappen. Daar hoort wel wat langer voor te staan. Hopelijk heb je hier wat aan. Toevoeging, beetje lang verhaal geworden
Verder is het het beste om je kindje tijdens het voeden zo rechtop mogelijk te houden en de fles zo horizontaal mogelijk, uiteraard zonder lucht in de speen. Halverwege kan je stoppen om te boeren, van arm wisselen en het restant geven. Super bedankt! Maar dit is precies wat er geadviseerd is... Jij geeft aan langer? Dat is dan ivm stuwing etc? Of is dat omdat mijn dochter zelf moet wennen aan de kunstvoeding? Verder hoop ik dat je niet geadviseerd is om 2 a 3 dagen uit te trekken per voeding over te stappen. Daar hoort wel wat langer voor te staan. Hopelijk heb je hier wat aan. Toevoeging, beetje lang verhaal geworden [/QUOTE]
Afbouwen voor bv hoort langer te duren. Anders heb je snel kans op een borstontsteking. Ik heb zelf weinig ervaring met bv, maar wel met een borstontsteking... (kort gevoed en hetzelfde advies gekregen) In deze link staat een afbouwschema. Mocht je er niet uitkomen, misschien dat je Zoe123 kan vragen (Ze is ook een forummer met veel ervaring met bv) of op het subforum borstvoeding. https://www.lalecheleague.nl/borstvoeding-abc/artikel/271-afbouwschema
De tijd die je moet uittrekken om een voeding te laten vallen, hangt af van een aantal zaken. Als je productie al niet geweldig is, dan is een dag of 4/5 per voeding wellicht haalbaar. Je hebt niets geschreven over productieproblemen, dus wees voorzichtig.Aan de andere kant, je geeft nog maar kort de borst. Kortom, kijk het een aan. Gespannen borsten, oke, maar zodra je knobbels/bobbels of rode plekken krijgt, dan toch even de spanning er af halen. Eventuele gekolfde melk aan je kindje geven, afbouw-melk zit vol met hele waardevolle stoffen! Belachelijk weer eens,dit advies van het CB. Maar ja, die weten er vaak ook niet veel van af. Verder.....probeer een beetje tot rust te komen. Ik lees in al je topics best wel wat verwachtingen en onzekerheden (nog geen ritme, om de 1,5 uur aan de borst, is dat wel goed?Te veel slapen, te weinig slapen, inbakeren, zit er wel genoeg voedingstoffen in mijn melk). Borstvoeding is de boosdoener, overstappen is de oplossing. Maar ook dan kan je (check de topics van de mama's op dit forum maar) tegen van alles aanlopen. Go with the flow, de eerste tijd met baby kan gewoon heel, heel erg intensief zijn. Laat je HB checken als je lijf niet goed voelt, doen hoor! En, pak je rust waar dat kan. Baby slaapt? Mama ook even op de bank met een dekentje. Het huishouden dat komt wel weer. De eerste 6/8 weken zijn gewoon pittig. Daarna komt er meestal wat meer rust in de tent.
Moeders zijn ervaringsdeskundige uit de praktijk. Cb personeel, of waarschijnlijk management (man? ), bedenken dingen van achter hun bureau met de computer en zo moet het wel lukken Als je geluk hebt tref je een ervaringsdeskundige op het cb die ook nog eens zelfstandig kan en wil nadenken EN dit zegt, ondans de adviezen van de mensen achter hun bureau. (En ja, ik zit ook achter mijn bureau op werk)
Super bedankt allemaal voor de reacties en tips! En ja, het gaat hier helaas om een extreem onzekere moeder, tijdens de zwangerschap al... Go with the flow, ik probeer het elke keer weer. soms lukt het, soms niet... Loslaten is de sleutel, daar ben ik wel achter maar ja, dan nog in de praktijk brengen
TS je kan gerust warm water uit de kraan gebruiken als je in Nederland woont en niet in een oud huis woont met loden leidingen. Er is geen enkel betrouwbaar wetenschappelijk onderzoek waaruit blijkt dat het niet mag en je kan het zelf ook rustig drinken. Het is verder vraag of je het wil zoals al werd aangegeven met betrekking tot water laten lopen of lang wachten. Over de stralingen van de magnetron werd ook een tijd heel angstig gedaan, maar daar maakt nu ook bijna niemand zich meer zorgen over. De meeste mensen hebben zich nu ook neergelegd bij de wetenschap