Vanaf wanneer konden jullie kindjes met bestek eten? Mijn dochter is 15 maanden en eet altijd met haar handen. Ik geef haar regelmatig een vork of lepel om te oefenen, maar dat wil echt nog niet lukken. Soms lees ik wel eens verhalen van kindjes die al met een jaar met bestek kunnen eten. Mijn dochter kijkt er niet echt naar om, ze gaat er alleen maar mee spelen.
Mijn zoontje eet al wel een maand of 3 met een lepel zijn yoghurt en soep en dat soort dingen. Soms gaat het goed, soms niet. Met een vorkje vind hij nog maar lastig. Dat duurt hem te lang en geduld komt niet voor in zijn woordenboek. Dus regelmatig eet hij dan met zijn handjes of ik help hem met prikken.
mijn zoontje doet nu sinds een maand of 2 pogingen om met een lepel of een vork te eten. De ene keer gaat het beter dan de andere keer. als hij erg veel honger heeft is hij te ongeduldig en moet ik hem helpen. Kwark en pap en stamppot gaan heel goed met een lepel, yoghurt en soep gaan veel minder goed
Hier vindt mijn zoontje vork en lepel (yoghurt) erg leuk en hij doet goed zijn best. Maar de ene keer gaat het beter dan de andere keer en een knoeiboel wordt het toch wel. Ik heb er niet zoveel haast mee, omdat ik toch weet dat hij dingen op zijn eigen tempo doet en een rommeltje maakt hij er al van vanaf dat hij 6 maanden is
Met een lepel gaat het echt goed va ong 18-20mnd. Met een vorkje al langer maar ze vinden het soms nog steeds lekker om met de handen te eten. Al komt het steeds minder voor.
Hier eet hij sinds 13 maanden met een vork, sinds ongeveer 1 maand goed met een lepel, maar lopen doet hij nog niet fijne motoriek gaat dus bij hem sneller dan de grove
Mijn zoon is vrij behendig met grove en fijne motoriek. Hij eet al een tijdje met lepel en vork. Erg netjes gaat dit nog niet, maar het gaat steeds beter. Het geknoei accepteren we en ook dat er ook nog regelmatig met handjes aan het eten wordt gevoeld. Het was trouwens wel even een zoektocht voor het juiste bestek. Brood eten vindt mijn zoon leuk met een vorkje, mag uiteraard ook met de handjes. Dan gebruiken we meestal een vorkje van de Hema, deze heeft metalen tanden en dat prikt makkelijker. Voor het avondeten gebruiken we bestek van de Prenatal, dat kan hij goed hanteren. Misschien moet je wat verschillende merken proberen?
Mijn dochter van 22 maanden eet nog steeds met haar handen . Vooral aardappels en groente. Als we iets van macaroni eten wil ze wel zelf scheppen, maar dan moeten we nog wel helpen, anders wil het niet zo lukken.
tussen de 14 en 15 mnd werd prikken met een vorkje ehct een oefening. en sinds denk ik..15 mdn zeker kon hij ehct fruit aan prikken.. lepel kan hij sinds 16/17 mnd...maar sinds 17 mnd kan hij de lepel ook met de bolle onderkant houden, kwark eet ie nu dan ook ehct zelf, al duurt het wel lang hoor nog altijd als hij ehct trek heeft of iets heeel lekker vindt eet ie liever met zn handen...of als het hem te lang duurt... ook wel grappig dat ie vaak het wel aanprikt..maa er vervolgens vanaf pakt om in zn mond te doen
Hier pakt ze juist soms een stukje vlees met haar handjes, prikt het aan haar vork en stopt het dan in haar mond Inmiddels wil ze hier een vork en lepel bij haar eten en gebruikt ze beide. Of ze ruilt haar vork met die van mij Ze vroeg hier al vrij snel zelf om een vork. Maar als ze iets erg lekker vindt en het gaat niet snel genoeg, gebruikt ze ook haar handjes. Maakt mij allemaal niet uit, t is haar eten en ze ziet maar hoe ze het naar binnen krijgt
Leuk om jullie ervaringen te lezen, het is heel verschillend dus! Hier ben ik het ook mee eens. Ik blijf het gewoon met haar oefenen, maar ik merk wel dat ze erg afgeleid raakt en dan dus veel minder eet dan normaal.
Hier vanaf het begin bestek aangeboden. Dus zaten ze met 6 mnd met een lepeltje in de handen terwijl ik het met een andere lepel/vork naar binnen schoof. Met een jaar deden ze het zelf (even daargelaten of het netjes ging of niet). Buiten patat en brood om wordt hier niets met de handen gegeten. Zodra ze warm eten met de handen pakten corrigeren we ze gewoon door te zeggen dat ze daar een vork voor hebben en te vragen of ze misschien even wat hulp nodig hebben.
@pluk, maar vind je het dan zo vreselijk dat ze met de handen eten? Ik vind het natuurlijk om een kind zelf te laten eten, of dat dan met de handen of vork is. Uiteindelijk leert elk kindje met bestek eten. Hier kan ze het al behoorlijk netjes hoewel ze wel eens wat te enthousiast is en haar vork wat te vol zit wat ze zonodig met de handjes moet corrigeren omdat er wat af valt.
ja ik vind dat je met bestek hoort te eten, tuurlijk is het niet erg als ze hun boontje met de hand oppakken en opeten maar ze horen het gewoon met bestek te doen. Daarbij lijkt het mij niet handig om op een gegeven moment het met de handen eten weer af te moeten leren. Maar krijg er geen verkeerd beeld bij hoor, want hier werd er ook regelmatig wat met de handen naar binnen gewerkt (wijs ze er alleen op dat ze daar een vork voor hebben), dit veranderde in het zelf aan de vork prikken, het er dan weer afhalen om het met de handen in de mond te stoppen naar nu gewoon met bestek eten.
Maar moet het met de handen eten echt afgeleerd worden? Ik vraag me dat af aan gezien we hier niks gestimuleerd hebben en ze zelf om een vork heeft gevraagd met 14 maanden. Als ze iets niet aan haar vorkje geprikt krijgt, pakt ze het met haar handjes, doet het aan haar vork en stopt het dan met het vorkje in haar mond.
Zo gaat het hier ook hoor! Ze wil altijd een vork (of lepel) in de handen en begint daar ook mee te eten. Maar als het dan inderdaad niet snel genoeg gaat dan komen de handen er ook bij hoor! Ook pakt ze bijv een boontje in haar handen, prikt die aan het vorkje en zo de mond in..of andersom De spaghetti ging gisteravond ook niet snel genoeg met het vorkje, dus toen werden handjes vol spaghetti zo naar binnen gewerkt! Ze genoot van haar eten en het was gezellig... dat vind ik nu nog het belangrijkste! Ik ben ook van mening dat ze vanzelf steeds betere en meer leren om met bestek te eten. Maar ieder heeft z'n eigen manier!
Daar zou ik dus nu echt niet tegen kunnen, spaghetti met de handen. Hier snijden we het gewoon in kleinere stukken en dan in een diep bord met een lepeltje, gaat prima.
Ja daar kan ik dan weer niet tegen he, spaghetti snijden. Als dat de bedoeling was hadden ze er wel korte sliertjes van gemaakt! Sorry ben een beetje melig. Hier moeten we mog beginnen hoor, nu droog oefenen na het eten met de lepel. Wel leuk om te horen hoe alle kinderen er hun eigen draai aan geven!