Hallo, Mijn zoontje van 8 maanden is momenteel erg hongerig (groeispurtje). Hij krijgt: 7:30 210 + 7 schepjes 11:30 1 boterham, 175 ml fruit 12:30 150 + 5 schepjes 16:30 175 ml groente, 120 + 4 schepjes Nommaal krijgt hij om 19:30 een fles van 210 + 7 schepjes met 3 el rijstebloem. Hier lijkt hij echter niet genoeg aan te hebben. Hij jengelt in zijn bedje nog zo'n 1/2 uur wat hij normaal niet doet en hij 's morgens soms een uur eerder wakker waardoor heel zijn dagschema in de war gaat en hij overdag slecht slaap, waardoor hij dus weer 's avonds helemaal afgedraaid is. Nu is mijn vraag, mag je meer dan 240 ml pap 's avonds geven? Ook gezien hoeveel hij overdag eet natuurlijk. Alvast bedankt
Je zou ook kunnen proberen een bambix fles kunnen geven? Mijn zoon was namelijk ook altijd verschrikkelijk hongerig en toen hij 6maanden werd ben ik daar dus ook op overgestapt. En bambix bult ook lekker hoor! En er zit ook al opvolgmelk bij in, dus dat is barre makkelijk. Sucses meid, Groetjes Janna
eventueel een toetje van yoghurt nog tussendoor? Meer dan 240 lijkt me niet zo goed, omdat het maagje dan wel erg veel te verduren krijgt met zo'n grote hoeveelheid in 1x. En tja, met sprongetjes hier werd er met periodes s avonds om 23.00 uur gewoon een uur gebruld... Tja.. erg vervelend en vermeoeidn, voor allemaal, maar het ging weer over...
Ik mis een koekje, drinken, toetje, bambix, vlees, aardappelen? Volgens mij moet je overdag wat meer aanbieden, denk dat 'ie dan minder behoefte aan een fles krijgt. Mijn dochter kreeg met ruim 8 maanden het volgende: ontbijt: fles 200 cc met bambix tussendoor: koekje/rijstwafel en sap lunch: boterham met boter en beleg + fles 200 cc tussendoor: fruit en sap diner: groente, aardappels, vlees en yoghurt/kwark na voor het naar bed gaan: fles 200 cc Inmiddels (bijna 10 maanden) krijgt ze de lunchfles niet meer, die heb ik vervangen door een flesje volle melk. Samen met de boterham gaat dat erg goed. Mag ik trouwens vragen hoe je groente en fruit in mililiters afgemeten krijgt? Potjes gaan in grammen toch? En ik kan me niet voorstellen dat je 't zo fijn pureert dat 't sap wordt...
Ik vind je menu ook erg karig.. Je geeft in verhouding erg veel melk en te weinig "bijvoeding"...Ik zet bijvoeding tussen aanhalingstekens, omdat het vanaf nu de bedoeling is dat het "hoofdvoeding" gaat worden. Je mag bijvoorbeeld allang op 3 flessen zitten en dan liever wat minder dan wat je nu aanbiedt. Als je minder melk geeft, gaat je kindje meer eten van het hoofdmenu..Met 9 à 10 maanden mag je zelfs al over naar 2 flessen.. Je kunt bijvoorbeeld beginnen met pap. Het liefst uit een bordje omdat je het dan dikker kunt maken en je kindje dus meer binnenkrijgt aan vezels en langer verzadigt is. En dan een fruithap, los van de boterham. Op die manier eet hij meer fruit en eet hij ook meer van zijn boterham..Tussen de middag een boterham (bij goed brood eten kun je er mss 2 of 1,5 aanbieden) en een uurtje daarna een klein flesje melk. Melk heeft de eigenschap om de opname van vitaminen uit ander voedsel te remmen, daarom liever geen melk gelijk met de boterham geven..Dan kun je in de middag nog een tussendoortje met wat drinken aanbieden. Je avondeten iets verlaten naar bijvoorbeeld 17.30 en een toetje erbij geven (volle joghurt, volle kwart oid). En dan voor het naar bed gaan een fles melk.. Mss heb je iets aan onderstaand voorbeeldschema (is in principe een korte samenvatting van bovenstaand); -7.30 bordje pap (180+6 met ruim bambix) -9.30 fruit (1 tot 2 stuks of potje 200 gram) -11.30 boterhammetje (of 2) 12.30 fles (kijken of je die wat af kunt bouwen naar bijvoorbeeld 150+5) 16.00 tussendoortje (liga, soepstengel, rijstewafeltje of nog een stukje fruit) 17.30 warm eten (groente, rijst, aardappeltjes, vlees etc, vers of potje 200 gram..en een toetje) 19.30 fles (180+6 eventueel met wat rijstebloem, maar ik denk dat wanneer je kindje meer op het menu krijgt, je de rijstebloem ook niet meer nodig hebt ) En dan tussendoor nog wat water, diksap, thee oid naar behoefte.. Je zult merken dat, als je je kindje overdag meer aanbied, het 's avonds vele malen tevredener is. Ze beginnen veel beweeglijker te worden en hebben gewoon meer nodig om in hun behoefte te voorzien. Het is best moeilijk om als moeder zijnde de omschakeling te maken van "zuigeling" waarbij melk de hoofdvoeding is, naar "dreumes" die moet gaan groeien van een normaal menu..Maar je kindje is er duidelijk wel aan toe, dus het is erg belangrijk dat je hem nu in die behoefte voorziet... Succes
Jelle kreeg hier speciale voeding voor hongerige baby's en dan ook wat rijstebloem erbij. Jelle had altijd honger, tot ik met nutrilon forte begon. groetjes en succes! sjaantje
Hallo, Bedankt iedereen voor de reacties. Even kort samengevat voor iedereen hierboven. Stijn krijgt bij zijn groente natuurlijk ook macaroni of rijst, vlees beginnen we binnenkort mee. Ivm allergie mag ik hem niet alles geven en zeker niet te jong dus vandaar misschien mijn karige menu. Tussendoor krijgt hij soms een liga of nog een extra flesje melk. Ligt eraan hoeveel hij heeft gegeten en hoe hongerig hij nog is. Diksap e.d. lust hij niet en volgens het CB was het niet erg om extra flesvoeding te geven. Hij moest minimaal aan de 600 ml tot dat hij 1 jaar is. Daar doet hij het eigenlijk prima op het was alleen de avondfles. Vandaag hem om 18:45 toen hij uit bed kwam nog een stukje Liga gegeven en om 18:45 zijn avondpapfles van 210 ml met 3 volle eetlepels rijstebloem en het ging perfect!!! Ivm zijn ontlasting was het ook beter om het bij rijstebloem te houden ipv granen(bambix) dus dat houden we voorlopig nog even zo. Bedankt voor het meedenken.