Baby en peuter op één kamer.

Discussie in 'De babyuitzet' gestart door Kletskoek, 6 mrt 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Kletskoek

Kletskoek VIP lid

7 jan 2013
    5.719
    477
    83
    Onze dochter van 2 jaar zal over een aantal weken haar kamertje moeten delen met haar ongeboren zusje. Nu ben ik opzoek naar foto's van kamers die gedeeld worden. Ik doe graag leuke ideeën op!

2. Wachtende

Wachtende Fanatiek lid

29 nov 2011
    4.414
    0
    0
    Kun je de baby niet beter eerst bij jullie op de kamer houden? Lijkt me dat je peuter geen oog dicht doet?

3. BabyAngel

BabyAngel VIP lid

21 dec 2011
    17.861
    14
    38
    Ik ken iemand die een gipswand gemaakt heeft in het midden van de kamer en deze mooi behangen en gedecoreerd.
    Zag er super mooi uit dus dat is ook een optie.

4. Wachtende

Wachtende Fanatiek lid

29 nov 2011
    4.414
    0
    0
    Ah dan maak je er gewoon 2 kamers van :)
    Was laatst in een behangwinkel en ze hebben tegenwoordig echt gave behangetjes ! Dat gaat er vast leuk uit zien

5. dreumesje

dreumesje VIP lid

7 jan 2014
    7.572
    1.868
    113
    Vrouw
    #5 dreumesje, 6 mrt 2014
    Laatst bewerkt: 6 mrt 2014
  6. Abri

Abri VIP lid

16 jun 2010
    12.423
    3
    38
    Kiezen jullie niet eerst voor het laten slapen op jullie kamer? Persoonlijk zou ik namelijk geen oog dicht doen met onze middelste (ook van 2011 ;)) en jongste (als baby dan) op één kamer: goedbedoeld dekentje goed leggen, knuffels erbij etc.. Allemaal heel lief, maar vind ik wel wat eng die goedbedoelde dingetjes die een peuter zou kunnen bedenken.

Zelf zou ik het iets later wel aandurven en dan denk ik de kamer opdelen door bijv een grotere kledingkast tegen een wand en ieder aan één kant een eigen stukje met het bed/ledikant en bijv nachtkastje (voor de jongste nog niet dan). Of kiezen voor zo'n ledikant met commode en wat opbergruimte in een om niet teveel grote meubels los te hebben staan in de slaapkamer?

Lastig zonder idee hoe de kamer eruit ziet etc hihi :)

7. mirriemeis

mirriemeis Actief lid

17 okt 2011
    143
    0
    0
    hier komen de oudste dan 3 en de jongste (geboren juli 2014) ook bij elkaar op de kamer.
    De 1e 4 weken zal de baby bij ons liggen, daarna naar de eigen kamer.
    Wij hebben in het midden van de kamer een wandje geplaatst. Nu zijn het geen hele grote kamers. dochterlief een groot bed, kast en een nachtkastje. Baby een commode en bedje.

De oudste slaapt altijd goed, dus we hopen dat dit goed gaat.
    We hebben ook geen andere keuze

8. Damay77

Damay77 VIP lid

18 apr 2010
    13.734
    7.501
    113
    Vrouw
    Wat ABRI zegt. Ik zou never nooit een (pas geboren) baby bij een peuter op de kamer leggen. Peuters zijn echt niet te vertrouwen met baby's. Mijn oudste is nu 3 en ik durf het nog niet aan. Inderdaad wat abri zegt, een goedbedoelde kussen of deken bij baby in het bedje, baby "even" goed leggen, bij baby in bedje kruipen enz.
    Tijdje terug had ze een dekentje over de hoofd gelegd. Baby had het koud....
    Later nog een keer haar kussen. Baby wilde ook een kussen. En echt, ik heb altijd gezegd dat die van mij dat nooooit zou doen en ik alles wel door een babyfoon zou horen. Niet dus.
    Zou ik echt niet doen. Mijn jongste slaapt dus vanaf het begin bij mij op de kamer. Hier heeft ze een eigen muur/hoekje totdat ik het vertrouw om bij zus op de kamer te gaan. Verder had het erg onrustig voor oudste geweest als kleine zou gaan huilen en ik elke keer dat kamertje in zou moeten gaan. Ik hoor nu alles van de baby.

Mijn zusje heeft ze ook even bij elkaar op de kamer gehad. Met kasten in het midden als scheidingswand. Dit ging niet goed. Zoals hierboven beschreven, goed bedoelde dingen van de peuter die je baby fataal kunnen worden.
    Ik heb zelf vroeger met mn zusje op 1 kamer geslapen. 3 weken wel te verstaan. Totdat ik met baby op mn arm, bovenaan de trap stond. Hoe ik haar uit het ledikant gekregen heb is nog steeds de vraag, maar het is toch gebeurd;)

9. Damay77

Damay77 VIP lid

18 apr 2010
    13.734
    7.501
    113
    Vrouw
    Waar een wil is, is een weg. Genoeg opties. Ledikant of co sleeper naast je bed of in je kamer. Wiegje, hangwiegje, desnoods als het echt niet anders kan, in wiegje in de woonkamer.

10. Jo85

Jo85 Niet meer actief

Hier ook geen haar op mijn hoofd die eraan denkt om onze dochter bij mijn zoontje op de kamer te leggen...
    Hij vindt haar veel te lief en doet dus inderdaad goedbedoelde dingen als extra dekentje over etc.
    En als ik telkens zijn kamer in moet als de baby wakker wordt dan slaapt hij ook niet rustig en goed genoeg.
    En ik wil echt niet met een oververmoeide peuter en een pasgeboren baby zitten.

Misschien is een hangwiegje een optie als het vanwege de ruimte niet kan. Deze kun je aan het plafond hangen bij jullie voeteneind van het bed. Veiliger voor de baby en rustiger voor jullie andere kindje.

11. Dreamer

Dreamer VIP lid

17 mrt 2011
    6.156
    33
    48
    Of eventueel de twee oudsten bij elkaar laten slapen?

12. Tweekids

Tweekids VIP lid

26 aug 2012
    13.148
    330
    83
    Vrouw
    Kraamverzorgster & hypnobirthing docent
    Oei nee dat zou ik ook niet durven.
    Misschien de mogelijkheid er een gipswand tussen te zetten zodat het toch 2 aparte kamers worden zodat de oudste niet goed bedoeld een kussen in het bedje van de baby kan leggen enzovoort..

13. Miepske1980

Miepske1980 Fanatiek lid

29 jul 2013
    2.180
    2
    0
    Zorg
    Tilburg
    Onze baby komt uiteindelijk bij onze dochter van 6 op de kamer, ook geen keuze. Maar om de oudste niet meteen met vanalles op te zadelen hebben wij een wieg op onze slaapkamer en een campingbedje in geval van nood (kan dan in de huiskamer). Ik wil ze niet meteen bij elkaar, omdat ik bang ben dat de oudste dat meteen fijn zal vinden (ivm huilen, nachtvoedingen etc). We laten ze langzaam aan elkaar wennen. Gelukking gaat een 6-jarige (dan al weer 7 jaar) iets zorgzamer met een baby om, maar kinderen moet je idd niet te snel een baby toevertrouwen. Dan maar zelf als ouder zijnde iets minder rust en wat meer ongemak, alles omwille van de veiligheid.

In onze kinderkamer staat een prachtig stapelbed voor onze meiden, dus we hopen dat onze kleine dame zo snel mogelijk het ledikant uit kan en in een groot bed kan slapen... maar dan zal ze ongeveer anderhalf zijn.
    De inrichting hebben we aangepast... niet de baby-achtig vanwege het leeftijdsverschil. Het is donkerpaars met grijs en sterren... overal heb ik wat leuke hangers met sterren (o.a. boven aan het stapelbed en aan de gordijnen). De oudste heb ik muurstickers laten uitzoeken, die heb ik op de deuren geplakt (bloemetjes, vlindertjes etc)... het is een echte meidenkamer met een stoer tintje.

Ik verwacht niet dat we in onze flat nog 10 jaar zullen wonen, dus zodra de oudste toe is aan een eigen plek, kan het zijn dat we al ergens anders wonen, en als het niet zo is, dan verzinnen we er wel iets op... helaas kun je niet alles krijgen wat je wilt en moet je roeien met de riemen die je hebt.

14. Blond88

Blond88 Actief lid

16 feb 2011
    482
    27
    28
    Lijkt me ook niet echt verstandig... Zo'n peuter kan de gekste dingen uithalen. Brr
    Is het geen optie om de kamer te splitsen?

15. Onje

Onje Niet meer actief

Heb je al eens op pinterest gekeken?
    Google is ook zat te vinden
    Of een unis.ex kamer met gerichte assecoires ?

Hier was een gedeelde kamer ook een optie maar toch de zolder gedaan door.Baby zou trouwens bij broer ook 2011 op de kamer slapen wanneer zij door zou slapen. Ben nooit bang geweest dat lem wat zou doen bij haar.

16. Amberxx

Amberxx VIP lid

6 nov 2013
    5.020
    5.232
    113
    Sorry dat ik het zeg maar onverantwoord. Een baby is erg kwetsbaar en een peuter of kleuter kan je niet vertrouwen. Die wil misschien dingen doen die gevaarlijk kunnen zijn voor de baby!

De enige optie zou moeten zijn om de baby bij jullie op de kamer te houden (hangwieg aan plafond/klein wiegje in de hoek/co-sleeper etc). Je kamer is toch niet zo piepklein dat er niet eens plaats is voor een wieg ?? Zet desnoods andere spullen buiten de kamer.

Nog los van de veiligheid zou ik ook naar de praktische kant kijken. Een kleine baby slaapt niet door en wordt meerder malen per nacht wakker voor voeding/troost/verschonen. Dan is de kans groot dat je andere kind ook wakker wordt. Niet zo handig midden in de nacht... En ook geen goede basis om ze rustig aan elkaar te laten wennen.

Deel Deze Pagina