Toch naar een schema toewerken?

Discussie in 'Flesvoeding' gestart door Frutsel04, 3 dec 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Frutsel04

Frutsel04 Actief lid

14 apr 2014
    220
    58
    28
    Mijn zoontje is nu 10 weken oud en we geven de fles op verzoek. Bevalt op zich prima, ik ben dan ook nog niet aan het werk.

Alleen begint het soms wel lastig te worden als ik afspraken heb. En over een maandje moet ik wel weer werken en gaat hij naar een gastouder.
    Dus dan moet er toch wel wat meer een vast schema zijn lijkt me?
    Voor mij wel handig met op tijd de deur uit kunnen 's ochtends, en voor de gastouder lijkt het me ook wel fijn.

De tijden wisselen nu nog erg. De afgelopen dagen zat hij op 6 flessen.
    Gister:
    5:45 uur
    9:00 uur
    12:00 uur
    15:30 uur
    18:15 uur
    21:30 uur

Vandaag:
    3:50 uur
    7:30 uur
    10:40 uur
    13:45 uur

Overdag is het dus wel aardig om de drie uur, maar door de nachtfles verschuift het elke keer.
    We bieden elke fles 150ml+5 schepjes aan. Hij drinkt er gemiddeld zo'n 130/140ml van op.

Wat zouden jullie doen, naar een vast schema? En zo ja, hoe?

2. tompoes

tompoes Bekend lid

12 okt 2014
    979
    0
    0
    Centrum
    Soms werkt een schema heel goed, hier hielp het veel! Ik zag doordat ze veel huilde niet of het honger of krampjes waren.
    6x150 vind ik best veel voor een baby zo klein! Verder niet onrustig?

3. Frutsel04

Frutsel04 Actief lid

14 apr 2014
    220
    58
    28
    Hij eet zijn flessen nooit helemaal leeg, laat altijd een deel staan.
    Overdag is het wel een onrustig mannetje vaak ja. Maar hij heeft dan ook last van verborgen reflux wat we met indikken voeding en de 'leefregels ' wel aardig onder controle hebben. En hij is nu wat verkouden, ligt nu te slapen bij me :)
    s Nachts slaapt hij wel goed.

Maar hoe heb jij er een vast schema ingekregen dan?

4. Hooverphonic

Hooverphonic Fanatiek lid

30 sep 2013
    2.234
    0
    0
    Bij ons werkte het goed de dag elke keer op hetzelfde moment te beginnen en te eindigen, ongeacht hoe laat hij snachts had gedronken.

Dus elke dag om 7.00 uur de fles en dan zijn ritme overdag volgen en elke dag om 19.00 en 22.30 uur fles. Hierdoor hadden we binnen een paar weken ritme.

Bij nr 2 was het minder nodig, die is nogal van de klok, maar de flessen van 7.00 en 19.00 uur liggen hier ook 'vast'

5. Molensteen

Molensteen Fanatiek lid

17 nov 2014
    4.059
    21
    38
    Vrouw
    Overdag op schema werken, nacht oo verzoek was hier het juiste

Elke dag op zelfde tijdstip starten, dan 3,5/4 uur er tussen ( komt niet op kwartiertje) en dan nacht wanneer s wilde.

Hier was het
    07:00/11:00/15:00/19:00/22:30
    Nachtfles vaak na 03:30 en die werd steeds later, kwam dichter op eerste fles dipus inhoud nachtfles minder.
    Totdat 06:00 "nachtfles" was werd die eerste fles
    06:00/10:00/14:30/18:30/22:30

6. Nescio

Nescio Niet meer actief

Met reflux zou ik kleinere flessen geven en die vaker aanbieden. Dat hij al iets laat staan geeft aan dat 150 misschien nog iets te groot is voor hem.

Of een schema goed werkt zou ik niet weten, ik geef BV maar hier beginnen we de dag altijd rond hetzelfde uur (7.30 uur) en dan zorg ik dat er nooit langer dan 3 a 3,5 uur tussen de voedingen zit. Meestal komt ze zelf al eerder.

Wat ik weet van mijn oudste is dat ze zo'n ritme zelf heel goed kunnen regelen. Het kan dus best zijn dat hij met 3 maanden opeens op 6 voedingen per etmaal zit. Ik zou het nog even tijd geven en overdag zorgen dat er niet langer dan 3,5/4 uur tussen de voedingen zit, 's nachts laten slapen.

7. Vrolijkheid

Vrolijkheid Niet meer actief

Dit zo gaat t bij ons ook. Al moet ik zeggen dat hij vannacht om 4 kwam en ik m toen tot 8 heb laten slapen. Als hij eerder dan 4 uur krijgt drinkt ie nog slechter (hij drinkt al slecht) maar als ik straks ga werken ligt eraan wanneer de nachtfles was of ik hem om 630 voed. KDV doet hier ook fles op verzoek dus kan gewoon aangeven wat de start tijd waren dat hij 4 uur later weer "mag"

Maar ik richt me een beetje op een dergelijk schema als bovenstaand
    Vaak gaat t automatisch afhankelijk vd nacht.

8. LW85

LW85 Fanatiek lid

24 jun 2012
    4.082
    604
    113
    Toen Sem naar de opvang ging werd hij na 2 weken 's ochtends zelf wakker op de tijd dat wij hem normaal wakker maakten voor de eerste fles (half 8).
    Wij geven elke ochtend op de opvang en in zijn mapje aan hoe laat en hoeveel hij op heeft en zij gaan van de eerste fles uit voor de volgende flessen. Ze maken hem niet wakker voor een fles. Zij schrijven in zijn boekje ook de slaap en eettijden dus kan je thuis weer verder gaan daarmee.

9. Jorietje

Jorietje Fanatiek lid

22 feb 2006
    4.149
    688
    113
    Zuid-Holland
    Gaat hier momenteel ook zo. Overdag op schema en in de nacht een fles op verzoek. Bevalt me prima.

10. samarinde01

samarinde01 Fanatiek lid

11 dec 2012
    2.849
    1.060
    113
    Je moet proberen wat voor jullie werkt. Probeer het schema eens een paar dagen te doen, werkt het niet, pin jezelf er dan ook niet teveel op vast. Het kan dan juist rust geven om het schema los te laten.

11. babbel1983

babbel1983 Fanatiek lid

3 jul 2013
    1.338
    302
    83
    Hier heb ik eigenlijk nooit echt op verzoek eten gegeven, (behalve de nacht- en ochtendfles) behalve als ze zelf eerder voor de fles kwam. Ik liet er echter (overdag) nooit meer dan 4 uur tussen zitten. Maar dit was wel afhankelijk van hoe laat ze in ochtend kwam. Ik maakte haar niet wakker voor de eerste fles, dus het kwam geregeld voor dat de tijden per dag verschillend waren.
    Toen ze met 13 weken de nachtfles liet vallen kwam er vanzelf een schema in en kwam ze elke dag tussen 7 en 7.30 uur voor de fles, waardoor het schema elke dag hetzelfde was (+/- 7 uur, 11 uur, 15 uur, 19.00 uur en 22.30 uur. Sinds 3 weken is ook de avondfles eraf, maar de rest van het schema is wel gelijk gebleven.
    Mijn ervaring is dus dat er vanzelf een schema in komt, maar als het voor jullie werkt zou ik gewoon proberen om elke dag op dezelfde tijd de dag te beginnen, waardoor je zelf een schema maakt. Echter gaf ik mijn dochter op die leeftijd nog wel 6 flessen (van 135ml). Pas toen ze de nachtfles liet staan kon ze over naar 5 flessen (van 150ml)

12. Frutsel04

Frutsel04 Actief lid

14 apr 2014
    220
    58
    28
    Bedankt voor de nieuwe reacties!
    We zijn inmiddels een paar weken verder nadat ik dit topic opende.
    En inmiddels hebben we een vaster ritme!

We zijn begonnen met elke dag op dezelfde tijd starten; 07:00 uur.
    En warempel liet onze kleine man na een paar dagen al zijn nachtfles vallen en slaapt nu al bijna twee weken door van 23:00 uur-07:00 uur.
    Overdag zit er elke keer ongeveer 3 uur tussen de voedingen.
    Dus we hebben een soort van schema: 07:00-10:00-13:00-16:00-19:00-22:30uur

Bevalt me goed, aangezien ik zelf ook erg van de regelmaat ben. En mijn zoon vindt het geloof ik ook wel fijn :)

Deel Deze Pagina