Welke flesjes (en speentjes) in combinatie met borstvoeding?

Discussie in 'Borstvoeding' gestart door Dolce82, 15 jan 2018.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Dolce82

Dolce82 Bekend lid

19 dec 2013
    809
    10
    18
    België - Limburg
    Mijn zoontje van 6 weken krijgt borstvoeding. Ik geef al gemiddeld 1x/dag afgekolfde melk uit een flesje omdat ik hem het drinken uit een fles gewoon wil maken.
    Nu, in se lukt dat wel maar hij doet er zo erg lang over! Soms ben ik minutenlang aan het geven, heb ik de indruk dat hij drinkt, maar is er gewoon niks uit!
    Ik gebruik de Avent Natural flesjes met speentje 2. Ik zie dat speentje 3 pas vanaf 3 maanden is maar zou het kunnen dat hij hier beter mee is? Of de 3-standenspeen?
    Ik ben een beetje zoekende en weet het eigenlijk niet goed meer. Welke fles en speen gebruiken jullie?

2. Draaikont

Draaikont Fanatiek lid

13 jul 2015
    2.576
    907
    113
    Medela calma ze zeggen dat dit dezelfde drinktechniek heeft dan wanneer er uit de borst gedronken moet worden.
    Ik heb bij de eerste ook verschillende flesjes gebruikt om te kijken wat beter werkte.

3. Boommm

Boommm Niet meer actief

Wij gebruikten avent Natural, maar met speen nummer 1

4. Kache

Kache VIP lid

11 jan 2012
    6.257
    1.165
    113
    Je moet in principe een 0-mnd/new born speen pakken, moedermelk is vaak vloeibaarder/dunner dan poedermelk, en verder maakt het niet veel uit. Mijn ervaring is dat ieder kind zijn eigen 'ideale' fles/speen heeft. Wat voor kind A goed werkt, kan voor kind B een drama zijn. Ik heb veel moeten uitproberen, tot ik een fles/speen vond waar ze rustig in ongeveer 15-20 min uit konden drinken zonder spugen/knoeien. En dat was voor ieder kind anders!

Bij mijn oudste was dit 5e merk wat ik probeerde: Dodie.
    Bij mijn middelste was dit 2e merk wat ik probeerde: difrax small.
    Bij mijn jongste was dit het 6e merk wat ik probeerde: breastflow.

5. kwebbels

kwebbels Niet meer actief

Medela calma word geadviseerd maar mijn zoon snapte deze niet. Wij gebruiken de difrax met een s speen. Dit gaat prima. Hoelang doet hij over een fles ?

6. Dolce82

Dolce82 Bekend lid

19 dec 2013
    809
    10
    18
    België - Limburg
    Hij doet makkelijk een uur over een fles. Dat is met tussendoor stoppen inbegrepen weliswaar. Hij drinkt ook nooit grote hoeveelheden. Max een 80cc per keer maar ik hoorde al dat dat eigen is aan borstvoedingskindjes. Mijn oudste zoontje kreeg volledig afgekolfde melk en dronk eerst uit flessen van Beaba. Toen we moesten overschakelen op andere flessen omdat de Beaba te klein waren heb ik ook wat moeten zoeken naar de juiste fles, maar het ging toch allemaal vlotter. Die dronk toen ook al 6 flessen van 120ml.
    Ik heb bijna spijt dat ik gestart ben met het geven van live borstvoeding :(

7. Fristi2012

Fristi2012 VIP lid

23 jun 2014
    6.100
    3.487
    113
    Wat voor de een werkt, hoeft voor de ander niet perse te werken.
    Vaak wordt de kleinste speen aangeraden, zodat er moeite gedaan moet worden.
    Dit om aan de zuigbehoefte te voldoen en te zorgen dat de fles niet geprefereerd wordt boven de borst.
    Er hoeft dus ook niet naar een grotere speen gegaan te worden, zolang het drinken goed gaat.

80 ml is heel veel voor zo’n kleintje.
    https://www.lalecheleague.nl/borstvoeding-abc/artikel/267-hoeveel-melk-in-een-fles

6 voedingen is ook al wel weinig voor deze leeftijd, liever zie je minstens 8 tot 12 voedingen. Daardoor zijn de hoeveelheden ook wat lager.
    https://www.lalecheleague.nl/borstvoeding-abc/artikel/269-waarom-vaak-voeden-belangrijk-is

8. Neilia

Neilia Niet meer actief

N dronk tijdens de bv periode uit de Avent natural. Speen 0.

Het duurde overigens wel even voordat ie door had hoe die goed uit een fles moest drinken.

9. Kache

Kache VIP lid

11 jan 2012
    6.257
    1.165
    113
    Gezien de leeftijd ben je nog niet aan het werk? Voor nu is het belangrijkste dat je een fles hebt waar ze enigszins uit kunnen drinken, ik oefende nooit met meer dan 30 ml (en daarvan vond ik dat die in max 10 min erin moesten gaan). Voor de rest gewoon live gevoed. Tegen de tijd dat we naar KDV gingen dronk ze in mijn afwezigheid 80-100 ml om de 2-4 uur en waren tevreden. Voor begeleidster wel redelijk wat 'werk' maar ja, dat hoort erbij. Mijn dochters hebben heeeeeeeel lang 10 voedingen per 24 uur gehad, maar die gingen wel steeds sneller en efficiënter. De grootste fles die dochters ooit op KDV dronken waren 130-150 ml, ik denk dat ze toen 7-9 mnd waren.

Hoe het nu met 6 wkn gaat zegt nog niets over hoe het straks bij 10 wkn is...

Ik heb mijn oudste ook gevoed met afgekolfde melk en die ging al veel sneller over op 'fv-achtige' schema's en hoeveelheden, er zit echt een groot verschil in voeden uit borst en uit een fles, zelfs al zit er dezelfde melk in!

(moraal van mijn verhaal: houd moed, je bent hartstikke goed bezig :thumup:)

10. Proetsel

Proetsel Actief lid

5 jul 2017
    167
    112
    43
    Vrouw
    Tot nu toe werkte Avent Natural met de 0 speen steeds goed (grotere speen verslikt ze zich in), maar we hebben nu de Tommee Tippee met 1-speen erbij en daar drinkt ze ook heel goed uit. Dat is een mooie brede speen die ver haar mpnd in kan, lijkt nog iets meer op live bij mij drinken dan de Avent!

Deel Deze Pagina