Baby 3 weken dagje mee met oma: niet genoeg melk?

Discussie in 'Borstvoeding' gestart door Chai, 23 jan 2018.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Chai

Chai Actief lid

16 okt 2017
    395
    140
    43
    Vrouw
    Beste dames,

Binnekort gaat mijn dochtertje van 3 weken een hele dag mee met oma. Ik heb een kleine voorraad in de vriezer liggen, maar vrees dat dit niet genoeg is voor zo lang. Ik wilde eigenlijk afzeggen, maar die dag is voor mij heel belangrijk en in principe is er niks mis met flesvoeding... Ik vind het alleen jammer omdat ik zo mijn best doe met de borstvoeding maar ach.

Dochter is aan de fles (met moedermelk) gewend, ik heb de eerste paar dagen namelijk moeten kolven. Nu gaat borstvoeding prima maar heb ik geen idee natuurlijk hoeveel ze eigenlijk drinkt. Ik heb wel een schema van de kraamzorg gekregen over hoeveel ze mag uit de fles per kg gewicht, maar ik ben bang dat ze misschien meer drinkt uit de borst (ik heb best veel melk) en dan niet genoeg krijgt aan de hoeveelheid die word gegeven met de fles?

Ik weet ook dat baby’s veel last krijgen van zo’n verandering van de melk, mijn dochter had enorm last van krampjes. Dus ik wil vragen aan oma om de eerste paar flesjes gemengd te geven. In welke mate moet dit gebeuren? Is daar een schema voor?

Heeft iemand nog tips? Ik ga proberen om na elke voeding vanaf nu te kolven om zo toch een voorraad op te bouwen, maar als ik niet genoeg heb moet er toch flesvoeding bij gegeven worden.

Alvast bedankt!

2. Shakes

Shakes VIP lid

2 apr 2013
    14.132
    5.874
    113
    Vrouw
    Vlaanderen
    Een dag zonder jou op drie weken is riskant. Moedig dat je moeder dat aandurft :)

Algemene regel: 150 ml per kg gewicht, gedeeld door het aantal voedingen. Ervan uitgaande dat je minstens acht voedingen per dag geeft natuurlijk. Ook uit flessen geef je liefst vaak kleine beetjes. Op drie weken oud is de natuurlijke maaginhoud zo'n 60 ml, dus grotere flesjes zijn niet nodig. Zélfs als jij vindt dat je veel melk hebt.

Volgende regel: zoek een fles waarbij zo'n voeding minstens twintig minuten duurt. Bv baby's hebben de neiging om hard te zuigen, en krijgen dan in een fles meteen een hele gulp binnen. Gevolg: fles leeg op vijf minuten en blijven zeuren, omdat ze nog zuigbehoefte hebben. Dat is dan typisch het moment waarop ze nog eens een fles van dubbel zo groot krijgen, «want ze heeft nog honger», en zo overvoed je en rek je de maag uit. Dus: fles met mini gaatjes. Dr Brown met premature speen was hier de enige optie, alle andere flessen gingen te snel.

Verder: leg je mama uit dat om de twee uur voeden helemaal ok is. Vroeger ook. Later dan drie uur ertussen niet.

En ook: vergeet zelf niet om de (maximaal) drie uur te kolven als je geen borstontsteking wil oplopen.

Lafelife en Chai vinden dit leuk.
  3. Chai

Chai Actief lid

16 okt 2017
    395
    140
    43
    Vrouw
    Wauw bedankt! Echt super! Hoe zit het met als ze om de twee uur eet, hoeveel mag ze dan krijgen in de fles? Stel dat ze eerst zo’n 80cc drinkt en na twee uur weer wilt?

4. Shakes

Shakes VIP lid

2 apr 2013
    14.132
    5.874
    113
    Vrouw
    Vlaanderen
    80 cc is eigenlijk al te veel voor een baby van drie weken...

Maar na twee uur mag ze gewoon weer een normale portie van pakweg 60cc.

Hoe zwaar is ze nu en hoe vaak drinkt ze?

5. Chai

Chai Actief lid

16 okt 2017
    395
    140
    43
    Vrouw
    Om de 3 uur, maar ik had vanaf dag 1 al extreme overproductie en ik kolfde toen voor flesjes. De kraamzorg vertelde me dat ze na dag 7 al 85cc mocht. Laatste keer gewogen was 6 dagen terug, toen woog ze 3750g.

6. spruitje80

spruitje80 Fanatiek lid

5 jul 2016
    4.696
    4.304
    113
    noord holland
    De berekening zou dan bijvoorbeeld 3,9x 150:8 voedingen zijn en dat is 73 ml.
    Dat zou inhouden dat een kindje van 3900 gram die om de 3 uur drinkt, en dus 8 voedingen in 24 uur heeft, ongeveer 73 ml per voeding zou mogen drinken. Nou is dit echt een kv-bedachte richtlijn, bv is lichter verteerbaar, maar het geeft een indicatie zeg maar.
    Het kan natuurlijk zijn dat jouw kindje veel meer of veel minder drinkt of het bijvoorbeeld anders verdeeld. Misschien wel smorgens 100 en de voeding erna 50.
    Dus probeer het als richtlijn te houden maar pin je er niet teveel op vast. Geef bijv. flesjes van 70 of 80 ml mee.
    Wanneer het te weinig blijkt kan het zijn dat ze eerder komt voor de keer erna.
    Geef evt eentje extra mee.

7. Shakes

Shakes VIP lid

2 apr 2013
    14.132
    5.874
    113
    Vrouw
    Vlaanderen
    De kraamzorg hanteert duidelijk geen natuurlijke maaginhoud, maar de hoeveelheden die op pakken kv staan en die erop gericht zijn een baby zo snel mogelijk zo groot mogelijke flessen te geven, zodat er minstens vier uur tussen voedingen zit. Noch die lange duur tussen voedingen, noch die grootte van flessen, noch de beperkte hoeveelheid voedingen waarnaar in dat systeem gestreefd wordt, is een gezonde manier van voeden.

Dus ik zou flesjes van maximum 80 ml meegeven. Of in het geval van fv: flesjes van 60 ml water met twee schepjes. En dan uitgaan van voeden om de drie uur, en één flesje extra meegeven.

Chai vindt dit leuk.
  8. Chai

Chai Actief lid

16 okt 2017
    395
    140
    43
    Vrouw
    Oké duidelijk!! Ik ga dit aanhouden dan! Super bedankt :)

Bedankt!!! Heb ik echt veel aan!

Shakes vindt dit leuk.
  9. aicirtap

aicirtap VIP lid

25 mei 2014
    9.148
    3.392
    113
    Vrouw
    Nog een tip. Verdeel een flesje borstvoeding over zo’n bakje ijsblokjes.
    Ooit opgepast bij een gezin ideaal. Ik gaf dan eerst een klein flesje. En als niet voldoende was dan kon ik 1 “ijsblokje” ontdooien.

Ik zou borst -en flesvoeding niet mengen.
    Je hebt ook pakjes kant en klare flesvoeding. Die kan je dan eventueel extra mee geven.
    Geen vriendin in de omgeving met veel productie en voorraad die een flesje bv over heeft?

10. Chai

Chai Actief lid

16 okt 2017
    395
    140
    43
    Vrouw

Nee helaas! Dat zou echt ideaal zijn.. ik heb net een schema gemaakt, en ik zou binnen vijf kolfbeurten na de voeding (had gelezen dat je zo een voorraad het beste kon opbouwen) genoeg hebben om met de voorraad die in de vriezer staat 720cc te hebben. Dat is dan genoeg voor 8 x 80cc (24h) plus een extra fles. In principe heb ik dan nog zelfs tijd om nog meer extra te kolven. Moet eigenlijk wel lukken! En ik gebruik van die diepvrieszakjes! Bijna hetzelfde principe, echt ideaal inderdaad.

11. spruitje80

spruitje80 Fanatiek lid

5 jul 2016
    4.696
    4.304
    113
    noord holland
    Als je in van die ziplock zakjes invriest kun je ze liggend (plat) invriezen. Is ook handig te stapelen ;). Het andere voordeel is dat zo'n zakje heel makkelijk en vrij snel te ontdooien.

12. Lafelife

Lafelife Fanatiek lid

25 apr 2017
    1.604
    1.064
    113
    Vrouw
    Dat wilde ik net zeggen.
    Dat wilde ik ook nog zeggen als tip. Of een vriendin of mede moeder die een kleine hoeveelheid kan schenken? Er is een moedermelk netwerk. Kan je zoeken of er iemand bij jou in de buurt woont.

Deel Deze Pagina