welk matras?

Discussie in 'De babyuitzet' gestart door Linda1979, 17 apr 2009.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Linda1979

Linda1979 Actief lid

26 jan 2009
    320
    0
    0
    Wat is een goed matras voor in een ledikantje van 60 bij 120? Het bedje is van mijn schoonouders, en 33 jaar oud (heeft mijn man in gelegen). Is dat nog een gangbare maat?

En waar moet je op letten, naast dat het minimaal 8 cm dik moet zijn? Hebben jullie ervaring met een bepaald merk of een bepaald materiaal?

2. Gentle

Gentle VIP lid

10 okt 2007
    6.979
    1
    36
    Overijssel
    Waarom moet het per sé zo dik zijn? Volgens mij zijn de ikea matrasjes 7 cm dik. Is dat dan niet goed?

60x120 is volgens mij nog een standaard maat, tenminste, ons bedje heeft het ook en die is in ieder geval minder oud ;)

Verder lees ik even mee. Wij zijn ook op zoek en weten totaal niet waar we op moeten letten.

3. marijntje28

marijntje28 Fanatiek lid

8 sep 2008
    1.138
    0
    0
    Je kan in eerdere topics reacties teruglezen, is al vaker aan bod gekomen. Ook ik heb de vraag ooit gesteld denk ik.
    In winkels kunnen ze vanalles uitleggen en doen. Je hebt nu eenmaal van goedkoop tot duur geprijst.... wij wisten het ook niet goed. Zijn uiteindelijk voor een simpel matras gegaan van prenatal, goedkoopste volgens mij.
    Vering hoef je je niet aan te laten praten, dat werkt toch pas vanaf 15 kilo.
    En verder qua dikte; dat is denk ik persoonlijk. Dikker wordt soms geadviseerd maar matrasje van Ikea zal vast en zeker ook prima zijn. Je kindje weegt nog niet zoveel.

Verder vanaf woensdag korting 20% bij prenatal..... dus als je een matras wil aanschaffen... leuke actie dan!
    Succes met je keuze.

O ja, soms wordt in de winkel een aerosleep aangeraden. Ook daarover kun je veel teruglezen als je zoek-functie gebruikt.
    Tis allemaal gewoon heel persoonlijk en je moet kiezen waar je je prettig bij voelt denk ik. Wij gebruiken in elk geval geen aerosleep.

4. Pioen

Pioen Fanatiek lid

11 jun 2008
    1.903
    0
    0
    Wij hebben een matrasje van de Leenbakker aangeschaft, helemaal niet duur en kwalitatief heel goed. ;) Daaroverheen doen we nog wel een aerosleep overtrek.

5. Linda1979

Linda1979 Actief lid

26 jan 2009
    320
    0
    0
    Dat las ik op vrijwel alle babyuitzetlijsten (ook die van de kraamzorg), dus ik neem maar aan dat ze gelijk hebben... Heb er verder ook geen verstand van...

En verder denk ik inderdaad ook dat ze er in babywinkels wel verstand van hebben. Maar omdat wij twee leken zijn weet ik dus echt niet of we ons iets overbodigs laten aanpraten of dat het iets is wat echt nodig is.
    Maar ik begrijp dat het niet duur hoeft te zijn. Ook las ik ergens dat het matras van Aerosleep of zo veel nadelen heeft en erg duur is. Dat wordt hem dus ook niet.

6. Antje77

Antje77 Fanatiek lid

10 mrt 2009
    4.319
    238
    63
    Op www.veiligslapen.info onder het kopje producten veilig/onveilig vind je wel handige info mbt matrassen. Het matras moet minimaal 8 cm dik zijn omdat bij een dun matrasje het risico is dat de kleine deze dubbel klapt en dan is er verstikkingsgevaar (wiegendood). Zo heeft de kraamzorg mij dat uitgelegd.
    Verder zijn belangrijke punten aan een matras dat het goed kan ventileren, niet te zacht is en anti allergisch. Hoeft zeker niet duur te zijn. Wij zelf gaan voor het polyether matras bij prenatal, voor 64 euro.

7. jewe

jewe VIP lid

16 feb 2009
    9.544
    0
    0
    verkoopster baby artikelen
    noord brabant
    De dikte moet minimaal 8 cm of meer zijn. Dunnere matrasjes zijn vaak makkelijker om te vouwen, waardoor het kindje zich onder het matras kan wurmen en daardoor de ademhaling belemmerd kan worden. Het matras moet goed in het bedje passen. Er mag niet meer dan 2 cm zitten tussen het bedje en het matras. Het matrasje mag ook niet te zacht zijn omdat je kindje er dan met zijn gezicht in kan weg zakken.

Matrassen heb je in vele materialen. Je hebt polether matrassen 30 gr en 40 gr. 40 gr is wat steviger gevuld. Koudschuimmatrassen zijn van koudschuim gemaakt, voordelen van koudschuim is dat het ademend is en koudschuim vormt naar het lijfje en er zullen geen lig kuilen in komen. Nog een variant is de aerosleep matras. Polether matrasje met een dekje erop dat uit een honingraat structuur bestaat. Dit dekje is zeer goed ademend en als het kindje met zijn gezicht op het dekje komt kan het gewoon door ademen. Bij deze variant heb je geen molton of bedzeiltje meer nodig. Door de absorberende onderlaag worden kleine ongelukjes op gevangen. (Ook losse dekjes zijn er van die op elk matrasje passen)

Belangrijk is bij een matrasje om het +/- 1x in de weken een keer om te keren om lig kuiltjes te voorkomen.

8. Cilla24

Cilla24 Fanatiek lid

23 sep 2008
    2.810
    0
    0
    verkoopster
    ik heb t abc matras gekocht bij de babydump voor 49 euro.. voor zover ik heb kunnen vinden voldoet ie aan alle eizen.

9. Sweepy

Sweepy Bekend lid

15 okt 2008
    934
    0
    16
    Noord Brabant
    Bij de Ikea hebben ze meerdere matrasjes en ook matrasjes die dikker zijn dan 7 cm.
    Wij hebben de sultan dromma en die is 10 cm dik.

10. Annalise74

Annalise74 Fanatiek lid

6 mei 2006
    2.258
    2
    38
    West Nederland
    Die hebben wij ook, matrasje kostte € 39,99

11. Tacha1987

Tacha1987 Fanatiek lid

14 feb 2008
    2.964
    2
    0
    Thuisblijfmama
    België - Antwerpen
    Wij hebben gewoon een matrasje van ikea, ze slaapt er super op ;)

12. Miffy77

Miffy77 Fanatiek lid

9 jan 2009
    2.725
    3
    38
    Maastricht
    Hier hoorde ik gisteren ook iemand over... kan iemand mij zeggen wat dan de nadelen van het Aerosleep matrasje zijn, want die zijn mij niet bekend.
    We zaten net te overwegen om dit matrasje aan te schaffen voor het ledikantje. Voor het wiegje hebben we een gewoon matrasje met een aerosleep-beschermer erop.

Deel Deze Pagina