Dagritme en bijvoeding bij borstvoeding

Discussie in 'Borstvoeding' gestart door ffff, 13 aug 2017.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. ffff

ffff Bekend lid

9 okt 2012
    911
    545
    93
    Dag allemaal

Ik heb even wat advies nodig, aangezien ik in de omgeving de enige ben die nog borstvoeding geeft. Baby is nu 7 maanden en krijgt op verzoek borstvoeding, wat neerkomt op ongeveer 7-8x per 24 uur, niet volgens een vast schema (het enige vaste is dat ze de borst krijgt als ze wakker wordt van een slaapje). Daarnaast zijn we aan het uitbreiden met hapjes. Ze krijgt nu ong. 25 gram geprakte fruit en 25 gram geprakte groente per dag. Daarnaast knabbelt ze 2x op een broodkorstje, waar ze overigens niets noemenswaardigs van binnen krijgt (en als er wel iets binnen komt is het kokhalzen geblazen).

Volgens het voedingscentrum doe ik het geloof ik wel oké. Pas vanaf 8 maanden adviseren ze op te bouwen naar echte maaltijdjes (1x broodmaaltijd of 1x warme maaltijd). Overigens zie ik niet gebeuren dat zo over een maand ineens een boterham wegsnaait als je ziet dat ze er nu niets van binnen krijgt, maar goed. Maar in mijn omgeving eten jongere baby's al vlees, groenten en aardappel/rijst mee, of eten hele potten olvarit weg. Geef ik te weinig bijvoeding?

Daarnaast zit er dus amper ritme in de dag. Althans, ritme op de klok. Er zit wel een regelmaat in de handelingen, bijv. broek uit, luier verschonen, slaapzak aan, gordijnen dicht, slapen, borstvoeding, spelen, etc. Is dat afwijkend? Ik krijg heel vaak de vraag 'hoeveel slaapjes heeft ze nog?', maar dat wisselt dus echt per dag... Moet ik dat méér strikt gaan invoeren?

2. Biny

Biny VIP lid

10 feb 2011
    17.556
    5.653
    113
    Vrouw
    Als het voor jullie werkt dan is het toch prima? :)

Ik vind de bijvoeding wel weinig, maar goed dat zal bij iedereen anders zijn denk ik
    En ik geef geen bv, dus denk niet dat ik daar iets heel nuttigs over kan zeggen

3. Jillzz

Jillzz Fanatiek lid

17 aug 2015
    2.127
    405
    83
    Klinkt toch prima.
    Hier ging het wel van een broodkorstje knagen naar een hele boterham binnen een week, maar ik heb dan ook echte broodeters :)
    Voor groente en fruit liet ik ze zelf bepalen hoeveel ze wilden eten. Dus de ene dag was het 2 happen en de volgende dag een heel stuk fruit.
    Ritme kwam er vanzelf een beetje in toen ze meer mee gingen eten.
    Ik heb overigens het schema van stefan kleintjes ongeveer aangehouden dus op die leeftijd nog geen vlees enzo.

4. Lieke1989

Lieke1989 Niet meer actief

Hier houden we aan , wij bepalen wat ze eet en zij hoeveel.en borst kleding op verzoek.daar zit alles in wat ze nodig hebben en de bijvoeding word vanzelf wel meer. de oudste 2 zijn nu goede eters en de jongste begint nu uit zichzelf minder vaak te drinken en meer van het vaste eten te eten.en dat is nu nog steeds niet superveel maar ze proeft wel alles. En hoeveelheden gaan vanzelf wel omhoog.

5. 1Hanneke

1Hanneke Fanatiek lid

4 apr 2014
    1.698
    423
    83
    Vrouw
    Capelle aan den IJssel
    Ik denk dat je het hartstikke goed doet hoor!
    Ik ben niet zo van de klok en hoeveelheden, ik doe alles eigenlijk op verzoek, ik bied aan als ik een behoefte zie en kids bepalen de hoeveelheden. Werkt voor ons prima zo. Mijn jongste is ook 7 maanden, ik tel de voedingen niet maar vermoedelijk wel net zoiets als jij. Hier wisselt het inderdaad ook per dag hoeveel slaapjes ze doet en hoe vaak ze drinkt. Als ze honger heeft voed ik, als ze moe is zorg ik dat ze kan slapen. Als ik en de oudste wat eten, bied ik haar ook wat aan en dat wordt zo langzaam uitgebreid. En als ze net slaapt of het is iets wat ze niet kan eten, dan slaat ze die keer over. Het zijn echt nog kleine hoeveelheden, geen idee hoeveel gram. Maar tot 1 jaar is melk sowieso de hoofdvoeding. En het verschilt erg per kindje hoeveel ze voor die tijd echt eten. Volgens mij 'moet' je met fv op een gegeven moment wel meer vaste voeding, omdat je daar een grens hebt van een liter per dag, maar bv heeft dat niet. Lekker je kind volgen en niet om stressen. Schema van Kleintjes op borstvoeding.com is inderdaad wel fijn om te zien vanaf wanneer ze ongeveer bepaalde dingen kunnen eten.

Deel Deze Pagina