Welke flessenwarmer?

Discussie in 'Borstvoeding' gestart door Nala010, 20 mei 2015.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Nala010

Nala010 Fanatiek lid

14 jan 2009
    2.641
    1
    36
    Welke flessenwarmer hebben jullie voor borstvoeding en hoelang duurt het voordat de fles op temperatuur is?

Wat zijn aanraders en afraders?

Mag je ontdooide borstvoeding erin doen in bijvoorbeeld zo een avent bewaarbakje of moet je het eerst ontdooien en dan in de fles doen?

Ik ben een leek hierin dat is wel duidelijk haha!
    Ik wil als onze dame het accepteert de dr Brown flessen gebruiken.

Bedankt!

Groetjes!

2. MI87

MI87 VIP lid

21 dec 2012
    5.119
    1
    0
    Lees even mee. Vorige keer deed ik de melk au-bain marie opwarmen maar dan moest ik echt goed gokken wanneer meneer honger zou gaan krijgen. Echt geduld had hij dan niet.

Zat me ook al af te vragen of een flessenwarmer mag met borstvoeding. Voor die keren dat je niet live voed.

3. Nala010

Nala010 Fanatiek lid

14 jan 2009
    2.641
    1
    36
  4. Nala010

Nala010 Fanatiek lid

14 jan 2009
    2.641
    1
    36
    Ik heb begrepen dat het wel mag, maar dat het niet te snel mag gaan. :)
    Het opwarmen dus, Maar wat is niet te snel? Haha

5. janny

janny Actief lid

29 mei 2010
    335
    47
    28
    Het opwarmen kan inderdaad in een flessenwarmer. Belangrijk is dat het water niet warmer is dan ongeveer 35 graden. Anders wordt de melk plaatstelijk te warm en gaan voedingsstoffen verloren. Het water moet dus eigenlijk niet veel warmer zijn dan de melk moet worden.
    Zelf heb ik de flessenwarmer van prenatal (het huismerk). Zelf nog nooit gebruikt, maar ik krijg nooit klachten van degene die hem wel gebruiken om mijn melk op te warmen. Je kunt deze warmer met een draaiknop instellen op verschillende temperaturen. 40 graden staat aangegeven en bij mij staat hij altijd iets lager ingesteld. Ik heb geen ervaring met andere flessenwarmers. Ik hoor wel dat zowel mijn man als oma het makkelijker vinden dan au-bain-marie, want in de flessenwarmer blijft het water op gelijke temp, terwijl het in een bakje met warm water snel afkoelt, en een pannetje water op het gasfornuis blijft niet op dezelfde temperatuur en wordt snel te warm.

6. janny

janny Actief lid

29 mei 2010
    335
    47
    28
    op borstvoeding.com staat een artikel over het warmen van moedermelk. De titel is: opwarmen van moedermelk. Hierin staat het ook duidelijk beschreven.

7. JJ1980

JJ1980 Niet meer actief

Ik heb de avent-IQ. Gaat prima. Ik hoef ook amper wat op te warmen, meestal geef ik live. Dus of het nu voor een keer te snel gaat, maakt mij niet veel uit.
    Als ik afkolf moet ik het nl ook verwarmen voordat ik het invries, anders schift het bij mij zo snel dat het zuur gaat ruiken en bitter smaakt.

Binnen 3 minuten is hij zeker klaar met een middelgrote fles.

8. Micera

Micera Fanatiek lid

23 jun 2013
    3.296
    547
    113
    Wij hebben na lang afwegen geen flessenwarmer gekocht en ik heb er nooit spijt van gehad. We lieten handwarm water in de gootsteen lopen met de stop er in, en daar legde we het flesje in. Na 10min was het warm genoeg om te drinken. Echt warm hoeft de melk zeker niet te voelen, alleen de kou er af.

Nu we veel verder zijn gebruiken we de magnetron. In het begin was ik daar huiverig voor, maar het gaat prima. Op een lage stand, steeds maar kort, en tussendoor zwenken na ongeveer 10 seconde. Vaak is 2 x 10 seconde al genoeg. De melk is egaal warm (eigenlijk lauw) en nergens te heet.

Beide opties werken prima, dus is een flessenwarmer niet nodig.

9. Centurychild6F3

Centurychild6F3 Bekend lid

23 aug 2014
    864
    3
    18
    Haarlem
    magnetron wordt (meen ik) afgeraden om moedermelk mee op te warmen. Ik gebruik zelf een flessenverwarmer (heb ook geen magnetron dus heb het nooit uitgezocht). Ik heb een cheap ass alecto van 14 euro en die werkt prima. Is ook geschikt om evt potjes mee te verwarmen
    in een gootsteen met warm water werkt, flessenwarmer werkt hier ook prima. Meestal duur het een kleine 10 min voor het klaar is. Al warm water erin (close in boiler) en dan de verwarmer aan. Het hoeft maar tot 37 graden. Tussendoor even zwenken (niet schudden!) en verder laten opwarmen.
    Veel kleintjes nemen trouwens ook gewoon de koude (of kouder dan lichaamstemperatuur) melk direct uit de koelkast. Wie weet heb je zo 'n makkelijk kindje straks :)

10. 1Hanneke

1Hanneke Fanatiek lid

4 apr 2014
    1.698
    423
    83
    Vrouw
    Capelle aan den IJssel
    Heb een flessenwarmer van prenatal gekregen, wel gebruikt voor speentje uitkoken. Maar meestal geef ik flesje gekolfde melk alleen ergens waar live voeden lastig is en heb ik geen flessenwarmer mee. Zoonlief blijkt het prima koud/op kamertemperatuur te lusten dus dat is wel erg prettig. Veel geduld heeft hij ook niet om te wachten tot hij warm zou zijn haha.

11. Micera

Micera Fanatiek lid

23 jun 2013
    3.296
    547
    113
    Dat ligt toch wel wat genuanceerder. Moedermelk opwarmen in de magnetron kan alleen kwaad als het onjuist gebeurd. Het risico is dat de buitenkant van de melk te heet wordt, en de binnenkant niet. Daardoor gaat de structuur verloren bij de te hete melk. Maar dat risico loop je ook in een flessenwarmer die de fles aan de buitenkant heel heet maakt, of als je het flesje moedermelk au bain marie in te eet water opwarmt. Of te wel: dat risico loop je bij alle manieren van opwarmen als je het verkeerd doet ;)

Wij zetten de magnetron bewust op een lage stand en zwenken iedere 10 seconde. Dan is de buitenkant van de melk nooit te heet geworden, en kan het geen kwaad.

12. MI87

MI87 VIP lid

21 dec 2012
    5.119
    1
    0
    Micera, wat is laag? 300? 500?
    Dan zou dat voor mij ook wel een goed alternatief zijn :D

En over hoeveel melk heb je het dan? Want een flesje van 60cc is natuurlijk eerder warm dan eentje van 180cc

13. tasje

tasje Actief lid

20 mei 2014
    467
    187
    43
  14. MamaMaya

MamaMaya Fanatiek lid

6 dec 2010
    1.104
    29
    48
    Magnetron kan inderdaad gevaarlijk zijn ivm hotspots. Dat kan vermeden worden zoals hiervoor beschreven. Echter is moedermelk, ook bij lage vermogens en regelmatig zwenken, niet opgewassen tegen de vernietigende krachten van de magnetron (zie vb. Eurolac site). De kwaliteit van de melk daalt enorm. Verder levert het bij correct magnetron-gebruik helemaal geen tijdswinst op. En tot slot moet magnetron-melk meteen opgemaakt worden omdat ze zeer snel bederft (itt traag opgewarmde melk, die nog 1u houdbaar blijft).

Het beste is dus met lauwwarm water (35° ongeveer) of met een trage warmer. De Avent is er zo eentje. Die heb ik zelf ook maar wordt weinig gebruikt. Mijn kindjes dronken flessen liever op kamertemperatuur. Dat valt dus ook nog te proberen.

15. Noefli

Noefli Lid

8 okt 2014
    22
    0
    1
    NULL
    Hilversum
    Wij hebben de REER Multimax...
    De fles word met stoom opgewarmd en je kan hem ook meteen gebruiken om darnaa de flessen schoon te maken omdat het ook een Sterilisator is. Ook potjes kunnen warm gemaakt worden. Hij kan zelfs mee in de auto. Niet goedkoop maar wij gebruiken hem nu all 10 maanden (Papadag!) en misschien ooit nog voor een tweede...

16. Micera

Micera Fanatiek lid

23 jun 2013
    3.296
    547
    113
    We gebruiken de laagste stand van de magnetron, ik weet het exacte aantal watt niet. De magnetron heeft 3 standen, en dit is stand 1.
    Zoals gezegd, gaan we er zorgvuldig mee om. Iedere 10 seconde zwenken. Opgewarmde melk wordt direct helemaal opgedronken. We maken liever 2x een kleiner flesje warm, dan 1x een heel flesje. Nu drinkt hij vaak 60 - 80 ml (in het begin dronk hij meer ml's).
    Overigens warmen we het niet op tot de melk "warm" voelt. Mijn zoontje drinkt de melk ook als de kou er af is. Dat is prima, daardoor is het ook niet nodig dat de melk te heet wordt of dat er hotspots ontstaan.

17. baby001

baby001 Bekend lid

5 mrt 2015
    897
    18
    18
    Ik heb hem van breastflow (incl koelbox heel handig) handig ding, altijd precies op temp. Warmt langzaam op..
    Omdat wij hem noet meer gebruiken heb ik m ook te koop staan. Dus intresse? Pb me maar :)

Deel Deze Pagina