borstvoeding, pittige tijden

Discussie in 'Borstvoeding' gestart door baby001, 20 mei 2015.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. baby001

baby001 Bekend lid

5 mrt 2015
    897
    18
    18
    Hallo allemaal

Ik geef mijn dochter nu meer dan 7 maanden borstvoeding en soms vind ik het best pittig! Vooral als ik weg moet... kolven onderweg, om de 3 uur... afspraken maken (waar je even alleen heen moet) ... bijvoeding NA de bv(wat niet altijd uitkomt met slaap) etc.
    soms denk ik er weleens mee te gaan stoppen maar aan de andere kant vind ik het ook zo fijn (je kan altijd aanleggen zonder dat je teveel geeft)

Wie ziet bv ook als pittig? Hoe ga je ermee om?

(Begrijp me niet verkeerd, mijn insteek is om tot een jaar te voeden)

Gr baby001

2. Humtum

Humtum Fanatiek lid

9 nov 2013
    1.046
    30
    48
    Noord Brabant
    Bv. geven is ook hard werken!
    Ik merk dat nu ik met bijvoeding ben gestart ik t lastiger ben gaan vinden. Dat moet erbij en nu moet ik ineens wel op de klok gaan kijken hoe bijvoeding zich verhoudt tot de bv en slaapjes. Vind dat niets dus als t niet uitkomt, pech! Dan een ander moment maar wanneer t wel uitkomt! Ben daar relaxt in.

Ik merk dat ik qua voedingen de tijd niet zo bijhoud, hij meldt zich wel als ik bij m ben, werkdagen staan mijn kolftijden vast. En als ik wegga zonder hem probeer ik t zo te doen dat ik voor en na m'n afspraak kolf. Gaat dat niet spreek ik met mezelf altijd een kolftijd af en communiceer ik deze ook. Gewoon zodat ik t niet vergeet maar ook niet steeds in m'n hoofd zit met wat is makkelijk/wanneer komt t uit.

Ik merk dat ik op dipmomentjes altijd denk aan wat ik als voordeel zie:
    -geen gezeul met flessen en poeders
    -zoonlief kan bepalen hoeveel hij drinkt, ik hoef niet te rekenen
    -tis t allerbeste wat ik m kan geven want toeval of niet de KV-kindjes van zijn leeftijd in mijn omgeving zijn allemaal al minimaal 2x ziek geweest!
    -ff lekker knuffelen met mijn zeer ondernemende ventje
    -ik ben trots op mezelf dat ik het al bijna een half jaar doe, ook al is t soms zwaar

Dus voor jou, complimenten voor t al 8 mnd voeden. Het vraagt lichamelijk en geestelijk veel dat iemand echt afhankelijk van je is. Maar hoe mooi en bijzonder dat jij dit asn je kindje kan bieden. Zij groeit en bloeit door jouw toedoen!

3. roomsoesje27

roomsoesje27 Bekend lid

28 jul 2013
    899
    1
    16
    Assen
    Je moet er even doorheen, Ik voedde altijd eerst en ongeveer 3 kwartier laten fruit of groente.
    Lotte krijgt nog steeds borstvoeding, ik vind het ideaal, geen twijfel of ze te veel of te weinig krijgt.
    Nou heb ik de mazzel dat ik gewoon thuis kan blijven, maar als ik weg ben kolfde ik alleen als het echt nodig was en niet wanneer ik zou voeden, maar ik heb/had standaard iets overproductie en anders kan ik de productie altijd weer erg makkelijk opkrikken.
    Als ik nu 5 uur weg ben voed ik voor ik weg ga en als ik weer thuis kom.

4. Katenhond

Katenhond Fanatiek lid

14 aug 2014
    1.394
    174
    63
    Ik vind het bij tijden ook heel pittig hoor.
    Dus dat herken ik zeker.

Natuurlijk borstvoeding is mooi, het is "hechten", het is het beste voor je kindje dat de natuur bedacht heeft... maar het is soms ook een hele klus voor de mama om te doen!

Hier ging de voeding niet zo vlot van start, veel kloven en borstontstekingen gehad en een reflux baby die bovendien de fles weigerde.
    Dus ja, ik heb echt weleens een momentje "baal" en "snik" gehad.
    En toen met ML afgesproken (die mij enorm steunde omdat hij wist hoe graag ik bv wilde geven en hoe belangrijk ik voeden op verzoek vond en het behalen van de WHO norm) dat we het gewoon per dag gingen bekijken.
    Elke dag die gevoed werd was meegenomen...

Ik heb ook weleens de plussen en minnen op een rijtje gezet en toen gezien dat ik toch echt veel meer plussen heb dan minnen...

En het resultaat is een bijna peuter die nog steeds aan de borst is...
    Inmiddels enigszins last van nursing agitation maar wil heel graag mettertijd tandemvoeden, dus weer met mezelf afgesproken dat elke dag er één is...

5. Hilly1980

Hilly1980 VIP lid

23 jun 2014
    7.299
    6
    38
    Ik vind het zeker pittig. Maar ook erg leuk en fijn. En het grootste voordeel vind ik het ongelimiteerd mogen aanleggen. Voor heel veel andere zaken is KV een stuk handiger ;)

Hier hadden we een moeizame start. Een in eerste instantie niet gediagnosticeerde te korte tongriem. En vervolgens moest die ingreep nog een keer omdat ze de eerste keer niet goed geknipt hadden... Nu gaat het een stuk beter en kan ik met vrijwel uitsluitend BV toe. Maar in het begin dus kolven, productie die achterbleef, neussprays, pillen, nog meer kolven, verzin het maar.

Mijn streven is 6 maanden en daarna zien we wel verder.

6. MamaLe

MamaLe Fanatiek lid

28 mrt 2015
    1.998
    221
    63
    Ik vond het ook pittig. Inderdaad altijd rekening houden met de tijd dat je weg bent, snel naar huis of toch de kolf mee, hopen dat afspraken niet uitlopen. Daarnaast vond ik ook de combinatie bv en werk ook erg pittig. Had weinig energie en was erg moe. Mijn streven was 6 maanden en die heb ik ook gehaald, daarna ben ik gaan afbouwen. Wilde graag de ochtend voeding erin blijven houden maar alleen die voeding trok mijn lichaam niet dus uiteindelijk heeft dl op 1 week na 8 maanden bv gekregen. (Vond het ook weer lastig om te stoppen hoor!)
    Moet eerlijk zeggen dat nu ik gestopt ben ik heel blij ben dat ik mijn eigen leven en lichaam weer terug heb. Die wordt nu in ieder geval niet meer geregeld door de bv en dat is toch wel relaxed. Heb dus ook zeker respect voor vrouwen die een jaar of langer voeden.
    Mijn tip is om vooral bij jezelf te blijven. Soms ergens van balen is helemaal niet erg zolang dat gevoel niet gaat overheersen. Wanneer dat wel zo is dan zou ik kritisch kijken waar je zelf het gelukkigst van wordt. Gedeeltelijk afbouwen zodat je zelf wat meer ruimte krijgt kan ook altijd nog.

7. Butterfly1109

Butterfly1109 Fanatiek lid

3 jan 2015
    1.620
    43
    48
    Nu met 6 maanden vind ik het een stuk soepeler gaan dan een paar maanden geleden. Gelukkig, want ik heb nu wel het idee dat ik het zwaarste heb gehad.

Soms denk ik nog wel, kunstvoeding is zo veel simpeler, maar dan begint dl te huilen, trek ik mijn shirt omhoog en is ze weer stil. Tja dan denk ik weer, dat is toch wel het fijnste!

Met 9 maanden zou de productie stabiel moeten zijn, zodat je niet meer hoeft te kolven ik kijk er naar uit :)

8. MamavanJenY

MamavanJenY Actief lid

10 mrt 2015
    236
    0
    0
    Pittig vond ik het zeker weten!
    Dat soort dingen vertellen ze je niet, hoe zwaar het kan zijn....
    Ik geef nu bijna een jaar borstvoeding en voor mij is het oké om af te bouwen, nee ipv dat mensen zeggen knap van je!! Een heel jaar borstvoeding gegeven, krijg je reacties alsof ik een kindermishandelaar ben ofzo.... Want waarom nu stoppen als je met 4 jaar nog steeds kan geven?
    Er zijn veel dingen omtrent borstvoeding die taboe zijn, ipv advies die je van andere moeders verwacht zeggen ze alleen maar doorgaan doorgaan, tsja dan begrijp ik wel dat veel moeders het na een paar weken voor gezien houden....
    Jammer is dat.
    Beetje offtopic sorry...

9. JJ1980

JJ1980 Niet meer actief

Ik vind het nu wel makkelijker worden. Ik geef onze zoon vaste voeding als wij eten en daarna pas borstvoeding.
    Soms eet hij veel, soms weinig. Maar het duurt idd even voordat er regelmaat in zit en je je weg hebt gevonden.
    Hij krijgt overigens om 23:00 een laatste voeding en dan half 8 weer.

10. baby001

baby001 Bekend lid

5 mrt 2015
    897
    18
    18
    Tsja..ik heb natuurlijk ook over stoppen nagedacht maar vind het wel handig dat ik haar altijd aan kan en mag leggen... bij verdriet, niet kunnen slapen etc. In dat opzicht is het heerlijk en vind het ook super gezellig zo samen. Ze is heel ondernemend...en heeft geen zin om op schoot te knuffelen..met bv heb je dan wel even een ideaal momentje samen.
    dus stoppen is sowieso geen optie voor nu... maar soms...pfff... dan wilde ik wel dat mijn man het even over kon nemen...

11. baby001

baby001 Bekend lid

5 mrt 2015
    897
    18
    18
    oh heerlijk! Mijn dochter komt vaak nog 2 keer al drinkt ze dan niet geweldig. Helaas geen speen oid dus die kan ik daar niet voor gebruiken

Deel Deze Pagina