Afbouwen BV maar mevrouw vindt flesvoeding vies

Discussie in 'Flesvoeding' gestart door brigitte22, 18 nov 2007.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. brigitte22

brigitte22 Fanatiek lid

13 nov 2006
    2.601
    0
    0
    Ik wil gaan beginnen met het afbouwen van de BV van 5 voedingen tot straks 2 voedingen per dag. Ik moet binnenkort weer aan het werk en heb nog helemaal geen energie dus wil graag haar een paar keer per dag op de flesvoeding hebben.

Inmiddels is ze helemaal gewend aan drinken uit een flesje dus dat is geen probleem.. alleen ze vindt de flesvoeding gewoon niet lekker. Hoe kan ik dit aanpakken? Zijn er meer mensen die hier problemen mee hebben gehad?

2. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Tja, ze weet gewoon wat goed voor haar is en wat ze lekker vindt!

Maar goed, daar heb je natuurlijk niet zo veel aan...

Even over die vermoeidheid. Vaak krijgt de borstvoeding daar de schuld van, terwijl dat eigenlijk de oorzaak niet kan zijn. Heel veel moeders zijn na een bevalling heel erg moe. Vaak omdat hun HB niet in orde is of omdat hun schildklier anders is gaan werken. Dat kan je huisarts zo laten checken met een klein bloedtestje. De medicatie die je dan nodig hebt kan perfect samen met borstvoeding.

Ik neem aan dat je geen 7 dagen per week gaat werken. Dus zo heel veel voedingen hoef je nou ook weer niet af te bouwen.
    Als je (ook gedeeltelijk) borstvoeding geeft, mag je 25% van je werktijd gebruiken om je kind van moedermelk te voorzien. Dat doen veel vrouwen door te kolven, maar je mag ook later beginnen en eerder naar huis om je kind gewoon zelf te voeden. Dan hoef je ook minder af te bouwen. En je werk is wat minder vermoeiend omdat je dagen korter zijn.

Tot je kind 6 maanden is heb je trouwens naast die voedpauzes ook nog recht op extra rustpauzes!

En dan nu over de smaak van de kunstvoeding: dat smaakt heel anders dan moedermelk, proef maar. Als je kindje het niet zo accepteert, ga dan eerst mengen: 1/5 kv, 4/5 moedermelk, en boouw dat langzaamaan op.

3. brigitte22

brigitte22 Fanatiek lid

13 nov 2006
    2.601
    0
    0
    heb mijn bloed al laten prikken bij de HA maar dat was in orde. Maar merk gewoon dat ik er niet meer gelukkiger van word als ik nog lang door moet gaan met volledige BV... Soms gaat het me wel aan mijn hart maar ik merk dat ik er zo ook aan onder doorga en daar heeft mijn meisje ook niets aan. Dus ga langzaam afbouwen en hoop haar dan nog heel lang 2 voedingen per dag met de borst te kunnen geven....

4. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Vergeet niet dan moeder zijn de overtreffende trap is van moe zijn.
    Borstvoeding krijgt vaak de schuld, maar is zelden de oorzaak.
    Maar als jij je rustiger voelt ermee, ga dan langzaamaan mengen, zodat je kindje ook gelukkig blijft.

5. smoekie

smoekie VIP lid

7 mrt 2006
    5.543
    1
    0
    Tja wat er ook de oorzaak van is en waarom je helemaal geen energie hebt maakt eigenlijk niet zo heel veel uit, feit is dat als je borstvoeding geeft je lichaam zich toch extra moet inspannen, ik weet niet hoe het zit met jouw eet patroon, maar als die ook al niet goed is, is het dus ook niet zo heel vreemd dat je je “slap” voelt….en tja een goed eetpatroon is eigenlijk het belangrijkste, krijg jij genoeg binnen, maak je ook genoeg aan voor de vb van je kleine….heb je dit al te weinig merk je het toch echt wel….

Je zou in ieder geval voor jezelf van die vitaminetabletten gaan slikken zodat je in ieder geval de nodige vitamines binnen krijgt die je toch echt nodig hebt, helemaal als je zo weer aan het werk gaat….

Wbt bv en fv waar je kleine een duidelijke voorkeur aan geeft, zou je de flesjes half om half kunnen geven en dat langzaamaan opbouwen tot je kleine gewend is aan fv want dat is het vaak, je moet ze er wel de tijd voor geven aan iets “nieuws” te wennen…

Dat is precies hetzelfde met baby’s die van het begin af aan fv krijgen maar om een of andere reden andere voeding nodig hebben…bij sommige gaat het zonder moeite, en bij sommige moet je het half om half gaan doen zodat ze er aan wennen…

Succes meid

6. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Bij vermoeidheid doet Floradix echt wonderen!

7. smoekie

smoekie VIP lid

7 mrt 2006
    5.543
    1
    0
    haar bloeduitslag was zo je kunt lezen goed, dus tis niet nodig om een voornamelijk ijzer preperaat te slikken want met haar hb is niets aan de hand...

de dagelijkse aanbevolen hoeveelheid ijzer per dag is 15 mg, als zij al bijna aan die 15 mg per dag zit dmv haar voeding kan het op de langere duur zelfs gevaalijk zijn dat goedje wat jij adviseert te slikken want dan krijgt ze misschien wel 2x benodigde hoeveelheid ijzer binnen en loopt ze straks bij de dokter met leverkwalen.... :(

een voedingssupplement als dagravit kun je zonder problemen dagelijks innemen en verhoogt buiten dat je er meer energie van kunt krijgen ook nog eens je weerstand en conditie dmv van alle vitamines en mineralen die erin verwerkt zitten en die geen kwaad kunnen als aanvulling op je voeding.....

gr.smoekie

8. Marsupilami

Marsupilami Fanatiek lid

12 dec 2006
    2.072
    309
    83
    verpleegkundige
    Ik denk dat je vermoeidheid ook een moederdip is, maar zoals smoekie zegt. Neem een vit kuurtje en ga wat aan lichaamsbeweging doen.
    Meng je BV met FV en mss dat ze het dan wel wilt drinken.
    Of voeg er wat rijstebloem met vanillesmaak bij. Smaakt mss net ff lekkerder dan alleen melk.
    Iig heel veel succes ermee. Dat soort dingen kan heel frustrerend zijn.

groetjes

9. brigitte22

brigitte22 Fanatiek lid

13 nov 2006
    2.601
    0
    0
    Denk dat ze gezien haar leeftijd nog geen rijstebloem mag... ik blijf het gewoon proberen en het gaat steeds wat beter.....

10. smoekie

smoekie VIP lid

7 mrt 2006
    5.543
    1
    0
    het heeft gewoon even zijn tijd nodig meid, gun jezelf en de kleine ook die tijd, komt vast wel goed allemaal...

gr.smoekie

11. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Dagravit is net zo schadelijk/onschadelijk als Floradix. van 2x de hoeveelheid ijzer krijg je niets ergs. Er zijn zat mensen die daar dagelijks aankomen.

12. smoekie

smoekie VIP lid

7 mrt 2006
    5.543
    1
    0
    nogmaals er is niets mis met haar bloed dus een extra ijzerpreperaat heeft ze zeer zeker niet nodig, die zal dan meer kwaad dan goed doen....

en daarbij dan moet jij de ingrediënten van beide maar eens met elkaar vergelijken....

kijk wat je naar binnen krijgt met Floradix, en kijk wat je naar binnen krijgt met dagravit...

met floradix krijg je direct de dagelijkse aanbevolen hoeveelheid van 15 mg binnen terwijl de dagelijkse veilige dosis 20 mg is....in dagravit zit maar 2,5 mg ijzer per tablet (18% ahd) ten opzichte van die Floradix.

als jij dmv je voeding al "gewoon" aan die 15 mg ijzer per dag komt, en je zou daarbovenop nog eens een andere suplementen gaan slikken waar zo'n hoge dosis inzit, zal je op korte termijn nergens last van krijgen, maar ze adviseren niet voor niets max 20 mg per dag :( ....kijk jij maar eens bijv. op voedingscentrum.nl (net zo'n "betrouwbare bron" als borstvoeding.com) wat men adviseert en wat er kan gebeuren bij teveel aan ijzer in het lichaam....

jij weet haar voedingspatroon niet, jij weet niet wat voor producten zij naar binnen werkt waar allemaal ijzer in zit, dan vindt ik het gewoon niet verantwoord iemand een of ander drankje te adviseren waar zoveel ijzer in 1x inzit....

er wordt niet voor niets geadviseerd dat soort dingen(hoogedoseerde ijzerpreperaten) enkel maar te slikken op advies van een arts...

juist om al eerder genoemde reden dat je er niet te veel van binnen krijgt...dus tja sorry hoor, dat jij zegt dat je er niets ergs van krijgt vindt ik te kort door de bocht elk lichaam is anders en bij de 1 zal het misschien niets uitmaken terwijl het bij de ander direct nare reacties in het lichaam kan oproepen.. :(

maar goed maakt mij verder niet uit, iedereen moet datgene doen wat hij of zij zelf wil en waarbij hij of zij zichzelf goed bij voelt, ik zeg op mijn beurt enkel als je je wat fitter en lekkerder wilt voelen kun je beter een "ongevaarlijk" vitaminetablet naar binnen werken waarin de doses laag zijn dan iets naar binnen te werken waarbij de doses die erin verwerkt zitten direct aan of zelfs boven de adh zitten met het risico dat je er dan weer te veel van binnen krijgt.....

13. joyce1980

joyce1980 Fanatiek lid

21 okt 2006
    2.308
    0
    0
    hoi,

de oplossing voor het feit dat de kleine de fles niet lekker vind heb ik helaas niet. ik weet ook niet of je het mag mengen met bv.

maar over die vermoeidheid, heel logisch hoor by the way, maar ik zou niet zomaar floradix gaan gebruiken. dit is volgens mij juist voor een ijzertekort en zoals al eerder gezegd als je dat niet hebt dan zou ik dat niet gaan gebruiken.
    misschien dat het helpt om iedere dag even lekker een stukje buiten te lopen, klinkt misschien raar maar een frisse neus kan zo goed doen.
    wat extra fruit of idd een multivitaminencomplex kan uiteraard ook geen kwaad.
    misschien moet je lichaam nog wennen aan alles wat er gebeurd is en heeft het nog even zijn tijd nodig.

wens je in ieder geval veel succes!

joyce

14. Marsupilami

Marsupilami Fanatiek lid

12 dec 2006
    2.072
    309
    83
    verpleegkundige
    Mijn excuus, ik had niet op de leeftijd gelet. :oops:
    Wij hebben onze dochter moeten laten overschakelen naar pepti, dat vond ze ook zo vies, dus ik weet wat het is. Maar na verloop van tijd gaat het beter als ze er een beetje aan gewend zijn.

succes ermee

15. mamalieske

mamalieske Fanatiek lid

14 sep 2006
    2.356
    0
    0
    Ik denk dat de voeding een kwestie van wennen wordt, een omschakeling vraagt altijd wat tijd en moeite.

Het feit dat je zo moe bent, tja ik zou een vitamine prep. gaan nemen en zorgen dat je veel frisse lucht krijgt, lekker boswandeling enz doet soms wonderen.
    Je slaapt er namelijk beter door als je lekker uitgewaaid bent.
    Floradix niet zomaar nemen hoor, net zoals bij ijzertabletten kan je erg veel last van je ontlasting krijgen verstopt raken enz dat moet je echt alleen nemen als er een arts is die je dat adviseert en aangezien je bloed normaal bevonden is.... niet doen.
    Misschien helpt wat meer fruit eten of gezonde sapjes je al een stuk op weg ivm vitamines.

16. stranger

stranger Fanatiek lid

28 mrt 2006
    3.412
    0
    0
    ik zit wel te kijken van die verhalen over Floradix. Ik heb het op advies van de kraamverzorgster genomen na de bevalling... nog nooit gehoord dat je dat niet zomaar moet nemen? (ook nergens last van gehad overigens)

17. mamalieske

mamalieske Fanatiek lid

14 sep 2006
    2.356
    0
    0
    Tja hier heb ik eerste een staal preparaat gekregen (geen tabletten want daar raak je snel verstopt van en ik ben darmpatient), toen na een tijdje aan de Floradix gegaan en daar kreeg ik te veel ijzer mee binnen toen eenmaal mijn ijzer niveau weer normaal was, en je raad het al ik raakte verstopt en later enorm aan de diarree ook al staat overal dat dat niet kan.... t was dus wel zo. Gestopt met de Floradix en het probleem was over.

18. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Je moet wel heel veel nemen of erg gevoelig zijn wil je er last van krijgen.

19. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Goed om op de originele vraag terug te komen.

Als ze de flesvoeding niet lust, je kunt toch gewoon blijven kolven?
    Vermoeidheid komt van het moeder zijn, niet van de borstvoeding.
    Verder heb je als je zelf voedt recht op extra pauzes op het werk, wat alleen maar goed is als je moe bent.

20. smoekie

smoekie VIP lid

7 mrt 2006
    5.543
    1
    0
    niet iedereen krijgt er per definitie last van, het ene lichaam is het andere niet, en het ene lichaam pakt sneller ijzer uit voeding op dan het andere, maar je zegt het al na de bevalling heb jij op advies floradix genomen (vindt trouwens dat een kraamverzorgster in tegenstelling tot een arts dat soort dingen niet eens hoort te adviseren)

ik weet niet of er bekend was dat jouw hb te laag was en dit "aangezuiverd" moest worden, want dan kan ik me er enigzins wel wat bij voorstellen...

Op momenten dat je veel bloed hebt verloren (bijv. tijdens menstruatie of bevalling) kan Floradix op korte termijn je tekort weer "aanzuiveren" maar als jij geen tekort niets hebt is het helemaal niet goed om op eigen inzicht een hoogedoseerde ijzerpreperaat te gaan slikken....

vandaar ook dat ik er de link bijgooide van voedingscentrum.nl dat je daar kunt lezen wat er eventueel zou kunnen gebeuren wanneer je een teveel aan ijzer in je lichaam hebt, en dat het alleen maar schadelijk kan werken als je er teveel van binnen krijgt....

een "veilige" dosering is max 20 mg per dag en zoals ik al zei iedereens lichaam is anders, en reageert ook anders op bepaalde dingen, jij weet niet wat zij qua voeding aan ijzer binnen krijgt dus ook niet hoe zij (of wie dan ook) zal reageren op een ijzerpreperaat als Floradix als de "normale" hoeveelheid ijzer al binnen wordt gehaald dmv voeding....

dus stel dat zij aan voeding de dagelijkse hoeveelheid binnen krijgt, en daarbij nog eens die 15 mg van floradix (plus die andere hooggedoseerde vitamines die er in floradix zitten) is dat al een "overschrijding" van de helft van wat men als "veilig" adviseerd, daarom begrijp ik jouw reactie niet zo goed dat jij alles van wat een site als borstvoeding.com adviseert voor waarheid aanneemt en dat ook overal verkondigd, maar je "hoofd in het zand" steekt wbt de info die ik plaats over een door jou aangeraden suplement die helemaal niet wordt aangeraden mits op doktersadvies....en wat je zo terug kunt lezen op een "net zo'n betrouwbare" bron als waar jij jouw advies vandaan haalt?

ook zoiets, jij als "borstvoedingsdeskundige" zal toch wel weten dat door het geven van borstvoeding je een toename van oxytocine in je bloedbaan krijgt wat weer verklaart waarom sommige vrouwen zich zo moe voelen nadat ze de kleine te eten hebben gegeven, en als je je al niet lekker voelt, en je 8-10 per dag je zo voelt tja dan is het toch niet zo vreemd dat iemand zich "moe" voelt maar dan vindt ik het persoonlijk "niet eerlijk" om dat gevoel aan het moederschap te wijten ipv aan de borstvoeding terwijl je dus wel degelijk moet weten dat het geven van borstvoeding een aanslag op je lichaam is...

maar goed de meningen zijn er dus over verdeeld, ik hoop in ieder geval dat dat TS opknapt en ze zich snel wat beter zal voelen... :D

Deel Deze Pagina