Nieuw dilemma

Discussion in 'Flesvoeding' started by Lelie12, Dec 5, 2013.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Lelie12

Lelie12 Niet meer actief

Hai dames

Mijn dochter is ruim 4 maanden.
    Ze zit vanaf 3.5 mnd op 4 flessen omdat ze het niet leuk vond om "wakkergemaakt" te worden (poging droomvoeding, maar snel wakker)
    Dit ging 2 weken goed. Laatste fles om 21u en dan weer om 7.30
    Nu wordt ze sinds een week dus alle nachten wakker. Ze lijkt niet echt hongerig, maar er zijn nachten bij dat de enige manier om haar in slaap te krijgen een klein flesje is. (90+3)

Gister op cb geweest. Zij adviseren om terug te gaan naar 5 voedingen. De laatste dan rond 23u.
    Ze zeggen dat baby's heel snel wennen aan een nachtvoeding.

Aan de ene kant denk ik dat m'n dochter gewoon iets meer nodig heeft, maar aan de andere kant denk ik ook dat dit een fase kan zijn omdat ze het wel kan op 4 flessen.
    Is een nachtvoeding dan echt zo "schadelijk"??
    Hebben jullie ervaringen en wat zouden jullie doen?

2. Lelie12

Lelie12 Niet meer actief

Ze weegt trouwens 7.2 kilo (gister gewogen) geboortegewicht was 4260. Bijvoeden was nog geen succes dus daar wachten we nog mee.

3. Saja87

Saja87 Niet meer actief

Ik mag nog steeds niet over naar 4 flessen ( lukt trouwens ook echt niet )

Dus echt tips heb ik niet voor je.

Je kan bijv ook dat kleine flesje om 23 uur geven en kijken hoe ze het daar op doet dus ipv midden in de nacht geven om 23 uur geven?

En hoe kom je er bij dat nachtvoeding schadelijk is?

Zijn zat kinderen die tot 6mn of later nog een fles krijgen.
    Niet elke baby slaapt door met 4 mnd :)

4. Lelie12

Lelie12 Niet meer actief

Ja dat zei het cb min of meer (met andere woorden) Dat dat funest is voor de nachtrust omdat ze daar aan wennen en we er dan niet meer van af komen... Ze weten het allemaal zo goed daar.
    Bij het ene cb pushen ze om naar 4 flessen te gaan en bij een ander cb zeggen ze juist weer meer voedingen geven haha

5. nicole18

nicole18 Fanatiek lid

Nov 20, 2013
    4,616
    1,156
    113
    nachtvoeding lijkt mij ook niet echt schadelijk, behalve dan voor je eigen slaap haha
    en als je de laatste fles wat meer zou geven? of een pap fles? zodat ze verzadigder is voor ze gaat slapen...

het is natuurlijk wel dat babys kunnen wennen aan een nachtvoeding, en da is net hoe je er zelf in staat, vind jij het erg of kan je het hebben?

6. Saja87

Saja87 Niet meer actief

Nou schadelijk zal het echt niet zijn dan zullen er een hoop baby's van 4 mnd zijn die iets op lopen namelijk.

Ze mogen max 5 flessen van 200cc ( kant en klaar dus 180 water 6 schepjes ) Verdeeld over 24 uur.

Mijn zoontje krijgt om 23:30 de laatste fles en dan tussen 8 en 9 in de ochtend weer en de rest van de flessen geven we eigenlijk op verzoek.

Ik zou gewoon eens proberen om bijv om 24 uur ( of ietsje eerder ) de laatste fles te geven van 90+3 en kijken of ze dan ook de nachten wakker word.

7. Lelie12

Lelie12 Niet meer actief

Ze is op het moment ziek dus nu is alles anders. Maar als ze weer beter is ga ik dat proberen.
    Ik heb momenteel ouderschapsverlof dus ik kan die nachten wel hebben. Maar natuurlijk slaap ik liever de nacht door haha. Moet er sowieso standaard al uit voor haar speen vanaf 4.30u

8. Bluesky

Bluesky VIP lid

Oct 1, 2007
    5,941
    0
    36
    Verzorgende-IG
    Heerewaarden
    Hier had Jelle dat ook op die leeftijd ( en andere leeftijden ook ;) ) en ik heb er maar aan toe gegeven. Dat was makkelijker dan steeds met een huilend kind te zitten. Klein flesje erin en weer verder slapen. Vaak kwam er dan een groeispurt aan ofzo.

En ik redeneerde maar zo: Kinderen die alleen de borst krijgen, krijgen vaak ook nog lang nachtvoedingen, en die slapen uiteindelijk ook door, dus zo schadelijk zal het niet zijn. ;)

9. Averlhach

Averlhach VIP lid

Mar 26, 2011
    8,809
    1,014
    113
    Female
    Drenthe
    Ik snap het cb met zulke opmerkingen niet zo.
    Het is dus beter om je kind om 23 uur wakker te maken voor een flesje dan je kind zelf te laten bepalen of en wanneer het een extra flesje in de nacht nodig heeft?

In mijn ogen is gewenning bij zulke jonge kindjes nog niet aan de orde, maar als je over gewenning kunt spreken denk ik dat het eerder gewenning wordt dat ze uit een lekkere slaap wakker gemaakt worden voor een voeding.

Ik heb mijn kinderen zelf laten bepalen of en wanneer ze een flesje nodig hadden. Avondfles accepteerden ze beide niet, dus dan maar zelf bepalen.
    Beide jongens sliepen rond de 4 maanden de gehele nacht, 12 uur, door. Ik heb dit zonder rekken, laten huilen of afbouwen gedaan. En vanaf dan niet meer snachts een fles hoeven te geven. Natuurlijk moet je er wel eens uit ;) (poepbroek, nare droom, verkouden, pijn etc.)

Maar ik sta er hier ook net iets anders in. Ik ga liever op tijd naar bed om snachts er een keer uit te moeten dan een kind wakker te maken voor een fles.

10. Averlhach

Averlhach VIP lid

Mar 26, 2011
    8,809
    1,014
    113
    Female
    Drenthe
    Iets anders omschreven maar wel met je eens.

Daarnaast ben ik van mening dat laten huilen schadelijk kan zijn (afhankelijk leeftijd en hoelang).
    En genoeg flesvoeding kindjes doen er ook langer over om door te slapen.

11. Zoe123

Zoe123 VIP lid

Feb 9, 2013
    11,818
    5,952
    113
    Female
    En ook als je bv geeft,dan krijg je op het cb vaak te horen dat dit toch niet gewenst is! Gek dan toch dat mijn dochters met 18 weken heeeerlijk sliepen s'nachts....

12. Bluesky

Bluesky VIP lid

Oct 1, 2007
    5,941
    0
    36
    Verzorgende-IG
    Heerewaarden
    Idd, laten huilen kan schadelijk zijn, maar zo goed was ik toen nog niet geïnformeerd. Wist ik veel, het was mijn eerste en ik had geen idee waar ik mee bezig was. ;) Ik heb me zelden hulpelozer gevoeld....

En ik moet zeggen: Jelle is nog steeds een slechtere slaper dan Jitte. Jitte heeft 10 maanden bv op verzoek gehad (ook en vooral 's nachts) en zij slaapt stukken beter en rustiger. Niet dat ik nu wil zeggen dat mijn ervaring dan meteen voor alle kinderen geldt, maar ik vind het wel frappant.

13. Averlhach

Averlhach VIP lid

Mar 26, 2011
    8,809
    1,014
    113
    Female
    Drenthe
    Over laten huilen; bij de eerste was ik ook niet zo goed geinformeerd en als iedereen roept 'huilen hoort er nu eenmaal bij' tja... ;)
    Des te meer reden voor mij om andere ouders wel te waarschuwen dat huilen schadelijk kan zijn. Zodat zij het wel weten en de keuze die ze daarna maken is aan hun. (Hoewel ik altijd hoop op niet huilen)

Als je op het cb hoort dat een kindje maar zoveel flessen 'hoort' te krijgen en jouw kindje er meer krijgt schrik je. Of zoiets als wat ts te horen heeft gekregen.
    We leven in een maatschappij waar van alles moet en een baby dus maar direct moet doorslapen, terwijl het heel onnatuurlijk is.

Ik heb mijn jongens snachts niet wakker gemaakt voor een voeding (fles) maar zodra zij willen kregen ze wel, dus als ze zelf wakker werden. (Dus geen vaste avondfles ;) )
    Beide sliepen door tussen 4 en 5 maand en erna nooit meer een nachtvoeding hoeven geven. (Jongste tot nu toe ;) ) mochten ze het willen krijgen ze wel :D

Share This Page